Terapia w procesie resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-TPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia w procesie resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 4 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W czasie zajęć student otrzyma podstawową wiedzę dotyczącą znaczenia i możliwości wykorzystania różnych form terapii w pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie. Jak wiadomo proces nieprzystosowania społecznego rozwija się w wyniku wielu problemów zarówno osobistych jak i społecznych i powoduje podobne konsekwencje. Bez uwzględnienia elementu terapeutycznego w pracy z tego typu osobami, skuteczność resocjalizacji jest zazwyczaj niezwykle niska. Celem zajęć jest uświadomienie studentom znaczenia tego czynnika, |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Psychoterapia, terapia, psychokorekcja, resocjalizacja - Podstawowe nurty terapeutyczne - Podstawy prawne prowadzenia oddziaływań terapeutycznych, funkcjonowanie systemu terapeutycznego w izolacji więziennej, - Adresaci oddziaływań terapeutycznych i psychokorekcyjnych, - Wybrane przykłady programów terapeutycznych realizowanych w izolacji penitencjarnej i innych placówkach resocjalizacyjnych |
Literatura: |
K. Pospiszyl (2019). Terapia przestępców seksualnych. Warszawa, DIG R. Opora (2019) Terapia grupowa w resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie. Warszawa, WN PWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi opisać podstawowe pojęcia i wybrane nurty (psycho)terapii oraz ich zastosowanie w leczeniu zaburzeń i problemów. Opisuje populację osób, wobec których prowadzi się oddziaływania korekcyjne i terapeutyczne w izolacji penitencjarnej. Wymienia i charakteryzuje podstawy prawne prowadzenia oddziaływań resocjalizacyjnych, w tym terapeutycznych w izolacji penitencjarnej zgodnie z systemami odbywania kary pozbawienia wolności. Umiejętności Wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania planu oddziaływań wobec osadzonych. Potrafi wyjaśnić specyfikę oddziaływań terapeutycznych w procesie resocjalizacji. Kompetencje społeczne Wykorzystuje wiedzę naukową do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, opracowanie programów pracy z osobami nieprzystosowanymi |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zajęcia odbywają się zgodnie z planem zajęć na platformie teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a71a81fa20883402cba4faf3f7bff0840%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7ab1b888-7f20-487c-93a3-07ffd7f66a80&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ocena końcowa uwzględnia: obecność na zajęciach aktywność podczas zajęć końcowe kolokwium |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do tematu. Wyjaśnienie pojęć (psychoterapia, terapia, resocjalizacja). Cel terapii i resocjalizacji. Czynniki leczące w terapii. Psychologiczne koncepcje człowieka a nurty terapeutyczne, metody i techniki pracy terapeutycznej Podstawy prawne oddziaływań terapeutycznych i psychokorekcyjnych w procesie resocjalizacji System terapeutyczny w izolacji penitencjarnej. Możliwości i ograniczenia. Adresaci oddziaływań terapeutycznych i psychokorekcyjnych Wybrane przykłady programów terapii i programów psychokorekcyjnych |
|
Literatura: |
Czabała Cz. J., Czynniki leczące w psychoterapii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 2. Szczepaniak P., A. Rejzner, Terapia w resocjalizacji, cz. 1 i 2., Wydawnictwo Żak, Warszawa 2009. 3. Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008. 4. Kodeks karny wykonawczy i inne akty rangi podustawowej 5. Głowik T. (red.) Oddziaływania terapeutyczne i penitencjarne, Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zajęcia odbywają się zgodnie z planem zajęć na platformie teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a260253d150e54b74a7f7b84f7841a449%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=88e616f0-c18e-47cd-8872-d9526dbe9e52&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ocena końcowa uwzględnia: obecność na zajęciach aktywność podczas zajęć końcowe kolokwium |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do tematu. Wyjaśnienie pojęć (psychoterapia, terapia, resocjalizacja). Cel terapii i resocjalizacji. Czynniki leczące w terapii. Psychologiczne koncepcje człowieka a nurty terapeutyczne, metody i techniki pracy terapeutycznej Podstawy prawne oddziaływań terapeutycznych i psychokorekcyjnych w procesie resocjalizacji System terapeutyczny w izolacji penitencjarnej. Możliwości i ograniczenia. Adresaci oddziaływań terapeutycznych i psychokorekcyjnych Wybrane przykłady programów terapii i programów psychokorekcyjnych |
|
Literatura: |
1. Czabała Cz. J., Czynniki leczące w psychoterapii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 2. Szczepaniak P., A. Rejzner, Terapia w resocjalizacji, cz. 1 i 2., Wydawnictwo Żak, Warszawa 2009. 3. Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008. 4. Kodeks karny wykonawczy i inne akty rangi podustawowej 5. Głowik T. (red.) Oddziaływania terapeutyczne i penitencjarne, Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena końcowa uwzględnia: obecność na zajęciach aktywność podczas zajęć końcowe kolokwium |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do tematu. Wyjaśnienie pojęć Czynniki leczące w terapii. Psychologiczne koncepcje człowieka a nurty terapeutyczne, metody i techniki pracy terapeutycznej Podstawy prawne oddziaływań terapeutycznych i psychokorekcyjnych w procesie resocjalizacji System terapeutyczny w izolacji penitencjarnej. Możliwości i ograniczenia. Adresaci oddziaływań terapeutycznych i psychokorekcyjnych Wybrane przykłady programów terapii i programów psychokorekcyjnych |
|
Literatura: |
1. Czabała Cz. J., Czynniki leczące w psychoterapii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 2. Szczepaniak P., A. Rejzner, Terapia w resocjalizacji, cz. 1 i 2., Wydawnictwo Żak, Warszawa 2009. 3. Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008. 4. Kodeks karny wykonawczy i inne akty rangi podustawowej 5. Głowik T. (red.) Oddziaływania terapeutyczne i penitencjarne, Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena końcowa uwzględnia: obecność na zajęciach aktywność podczas zajęć końcowe kolokwium |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do tematu. Wyjaśnienie pojęć Czynniki leczące w terapii. Psychologiczne koncepcje człowieka a nurty terapeutyczne, metody i techniki pracy terapeutycznej Podstawy prawne oddziaływań terapeutycznych i psychokorekcyjnych w procesie resocjalizacji System terapeutyczny w izolacji penitencjarnej. Możliwości i ograniczenia. Adresaci oddziaływań terapeutycznych i psychokorekcyjnych Wybrane przykłady programów terapii i programów psychokorekcyjnych |
|
Literatura: |
1. Czabała Cz. J., Czynniki leczące w psychoterapii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 2. Szczepaniak P., A. Rejzner, Terapia w resocjalizacji, cz. 1 i 2., Wydawnictwo Żak, Warszawa 2009. 3. Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008. 4. Kodeks karny wykonawczy i inne akty rangi podustawowej 5. Głowik T. (red.) Oddziaływania terapeutyczne i penitencjarne, Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena końcowa uwzględnia: obecność na zajęciach aktywność podczas zajęć końcowe kolokwium |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do tematu. Wyjaśnienie pojęć Czynniki leczące w terapii. Psychologiczne koncepcje człowieka a nurty terapeutyczne, metody i techniki pracy terapeutycznej Podstawy prawne oddziaływań terapeutycznych i psychokorekcyjnych w procesie resocjalizacji System terapeutyczny w izolacji penitencjarnej. Możliwości i ograniczenia. Adresaci oddziaływań terapeutycznych i psychokorekcyjnych Wybrane przykłady programów terapii i programów psychokorekcyjnych |
|
Literatura: |
1. Czabała Cz. J., Czynniki leczące w psychoterapii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 2. Szczepaniak P., A. Rejzner, Terapia w resocjalizacji, cz. 1 i 2., Wydawnictwo Żak, Warszawa 2009. 3. Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008. 4. Kodeks karny wykonawczy i inne akty rangi podustawowej 5. Głowik T. (red.) Oddziaływania terapeutyczne i penitencjarne, Warszawa 2010. 6. Dobrochna Wójcik, Katarzyna Drapała, Anna Więcek-Durańska, Ewaluacja programu Trening Zastępowania Agresji ART oraz programu korekcyjno-edukacyjnego Duluth. Raport z badań empirycznych https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2018/08/Drapa%C5%82a-K.-Wi%C4%99cek-Dura%C5%84ska-A.-W%C3%B3jcik-D._Ewaluacja-programu-Trening-Zast%C4%99powania-Agresji-ART-oraz-programu-korekcyjno-edukacyjnego-Duluth-1.pdf |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Pospiszyl | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Pospiszyl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.