Surdopedagogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-SUR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Surdopedagogika |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Miejsce surdopedagogiki w naukach pedagogicznych; nauki współdziałające z surdopedagogiką. - Definicje osób z wadą słuchu i terminologia obowiązująca w surdopedagogice. - Założenia metody ośrodków pracy i przebieg zajęć prowadzonych tą metodą. - Metody porozumiewania się osób z wadą słuchu. Metody rehabilitacji stosowane w surdopedagogice. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat interdyscyplinarnego charakteru surdopedagogiki i jej związku z innymi naukami Zna definicje i klasyfikacje osób z wadą słuchu oraz terminologię surdopedagogiczną Ma elementarną wiedzę dotyczącą celów, zasad i metod rehabilitacji stosowanych w surdopedagogice Ma podstawową wiedzę o systemie opieki, kształcenia i wychowania osób z wadą słuchu w Polsce Ma elementarną wiedzę o metodach komunikowania się osób z wada słuchu i wykorzystywania ich w praktyce surdopedagogicznej Umiejętności Potrafi interpretować poglądy czołowych surdopedagogów na temat sposobów rehabilitacji, kształcenia i wychowania osób z wadą słuchu Zna założenia metody ośrodków pracy i potrafi zaplanować zajęcia z wykorzystaniem tej metody z uczniami z wadą słuchu Potrafi analizować modele opieki kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w Polsce w ujęciu historycznym Potrafi analizować główne założenia i skuteczność stosowania różnych metod komunikacji z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu w szkole specjalnej, integracyjnej Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień z obszaru surdopedagogiki Kompetencje społeczne Dostrzega etyczny wymiar surdopedagogiki jako dziedziny praktycznej Szanuje zasady postępowania surdopedagogicznego i rozumie ich sens Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pisemny egzamin końcowy Ocena wypowiedzi ustnych prezentowanych na podstawie przeczytanej literatury Ocena referatu (prezentacji) Ocena na podstawie aktywności w trakcie dyskusji prowadzonej na podstawie fragmentów filmów prezentowanych na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Zarys historii surdopedagogiki w Polsce i na świecie Miejsce surdopedagogiki w naukach pedagogicznych; nauki współdziałające z surdopedagogiką Definicje osób z wadą słuchu i terminologia obowiązująca w surdopedagogice Klasyfikacje osób z wadą słuchu Cele kształcenia i wychowania obowiązujące w surdopedagogice Zasady surdopedagogiki Metody rehabilitacji i porozumiewania się stosowane w surdopedagogice System opieki, kształcenia i poradnictwa dla osób z wadą słuchu: instytucje oświatowe, medyczne, organizacje społeczne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bieńkowska- Robak K. 2009. Rewalidacja dzieci z wadą słuchu-współczesne tendencje, [w:] Borowski M., Dobrzeniecki R. [red.] Wybrane zagadnienia z pedagogiki rewalidacyjnej. Płock. Wyd. NOVUM Bieńkowska- Robak K. 1999. Udział rodziny w terapii dziecka z wadą słuchu prowadzonej metodą audytywno-werbalną [w:] Zabłocki K. J. [red.] Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Warszawa. Wyd. Akademickie Żak Doroszewska J.1989. Pedagogika specjalna. Ossolineum Eckert U. 1997. Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących – surdopedagogika [w:] Dykcik W. [red.] Pedagogika specjalna, Poznań. Wyd. UAM Hoffmann B. 2001. Surdopedagogika w teorii i praktyce. Warszawa. Wyd. TWP Kosińska A., Polak A., Żiżka D. 1999. Uczę metodą ośrodków pracy. Warszawa. WSiP Nurowski E. 1983. Surdopedagogika polska. Warszawa. PWN Szczepankowski B. 1999. Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa. WSiP Literatura uzupełniająca: Gunia G. 2006. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków. Wyd. Impuls Perier O. 1992. Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa. WSiP Pietrzak W. 1991. Dzieci z wadą słuchu, [w:] I. Obuchowska [red.], Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa. WSiP Pietrzak W. 1992. Język migowy dla pedagogów. Warszawa, WSiP Plutecka K. 2006. Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta 15 godz. 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pisemny egzamin końcowy Ocena wypowiedzi ustnych prezentowanych na podstawie przeczytanej literatury Ocena referatu (prezentacji) Ocena na podstawie aktywności w trakcie dyskusji prowadzonej na podstawie fragmentów filmów prezentowanych na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Zarys historii surdopedagogiki w Polsce i na świecie Miejsce surdopedagogiki w naukach pedagogicznych; nauki współdziałające z surdopedagogiką Definicje osób z wadą słuchu i terminologia obowiązująca w surdopedagogice Klasyfikacje osób z wadą słuchu Cele kształcenia i wychowania obowiązujące w surdopedagogice Zasady surdopedagogiki Metody rehabilitacji i porozumiewania się stosowane w surdopedagogice System opieki, kształcenia i poradnictwa dla osób z wadą słuchu: instytucje oświatowe, medyczne, organizacje społeczne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bieńkowska- Robak K. 2009. Rewalidacja dzieci z wadą słuchu-współczesne tendencje, [w:] Borowski M., Dobrzeniecki R. [red.] Wybrane zagadnienia z pedagogiki rewalidacyjnej. Płock. Wyd. NOVUM Bieńkowska- Robak K. 1999. Udział rodziny w terapii dziecka z wadą słuchu prowadzonej metodą audytywno-werbalną [w:] Zabłocki K. J. [red.] Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Warszawa. Wyd. Akademickie Żak Doroszewska J.1989. Pedagogika specjalna. Ossolineum Eckert U. 1997. Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących – surdopedagogika [w:] Dykcik W. [red.] Pedagogika specjalna, Poznań. Wyd. UAM Hoffmann B. 2001. Surdopedagogika w teorii i praktyce. Warszawa. Wyd. TWP Kosińska A., Polak A., Żiżka D. 1999. Uczę metodą ośrodków pracy. Warszawa. WSiP Nurowski E. 1983. Surdopedagogika polska. Warszawa. PWN Szczepankowski B. 1999. Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa. WSiP Literatura uzupełniająca: Gunia G. 2006. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków. Wyd. Impuls Perier O. 1992. Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa. WSiP Pietrzak W. 1991. Dzieci z wadą słuchu, [w:] I. Obuchowska [red.], Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa. WSiP Pietrzak W. 1992. Język migowy dla pedagogów. Warszawa, WSiP Plutecka K. 2006. Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta 15 godz. 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pisemny egzamin końcowy Ocena wypowiedzi ustnych prezentowanych na podstawie przeczytanej literatury Ocena referatu (prezentacji) Ocena na podstawie aktywności w trakcie dyskusji prowadzonej na podstawie fragmentów filmów prezentowanych na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Zarys historii surdopedagogiki w Polsce i na świecie Miejsce surdopedagogiki w naukach pedagogicznych; nauki współdziałające z surdopedagogiką Definicje osób z wadą słuchu i terminologia obowiązująca w surdopedagogice Klasyfikacje osób z wadą słuchu Cele kształcenia i wychowania obowiązujące w surdopedagogice Zasady surdopedagogiki Metody rehabilitacji i porozumiewania się stosowane w surdopedagogice System opieki, kształcenia i poradnictwa dla osób z wadą słuchu: instytucje oświatowe, medyczne, organizacje społeczne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bieńkowska- Robak K. 2009. Rewalidacja dzieci z wadą słuchu-współczesne tendencje, [w:] Borowski M., Dobrzeniecki R. [red.] Wybrane zagadnienia z pedagogiki rewalidacyjnej. Płock. Wyd. NOVUM Bieńkowska- Robak K. 1999. Udział rodziny w terapii dziecka z wadą słuchu prowadzonej metodą audytywno-werbalną [w:] Zabłocki K. J. [red.] Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Warszawa. Wyd. Akademickie Żak Doroszewska J.1989. Pedagogika specjalna. Ossolineum Eckert U. 1997. Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących – surdopedagogika [w:] Dykcik W. [red.] Pedagogika specjalna, Poznań. Wyd. UAM Hoffmann B. 2001. Surdopedagogika w teorii i praktyce. Warszawa. Wyd. TWP Kosińska A., Polak A., Żiżka D. 1999. Uczę metodą ośrodków pracy. Warszawa. WSiP Nurowski E. 1983. Surdopedagogika polska. Warszawa. PWN Szczepankowski B. 1999. Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa. WSiP Literatura uzupełniająca: Gunia G. 2006. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków. Wyd. Impuls Perier O. 1992. Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa. WSiP Pietrzak W. 1991. Dzieci z wadą słuchu, [w:] I. Obuchowska [red.], Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa. WSiP Pietrzak W. 1992. Język migowy dla pedagogów. Warszawa, WSiP Plutecka K. 2006. Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta 15 godz. 2 ECTS Link do zespołu: https://apsedupl.sharepoint.com/sites/IDUPC-STPSURDOPEDAGOGIKAStac/Shared%20Documents/General |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pisemny egzamin końcowy Ocena wypowiedzi ustnych prezentowanych na podstawie przeczytanej literatury Ocena referatu (prezentacji) Ocena na podstawie aktywności w trakcie dyskusji prowadzonej na podstawie fragmentów filmów prezentowanych na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Zarys historii surdopedagogiki w Polsce i na świecie Miejsce surdopedagogiki w naukach pedagogicznych; nauki współdziałające z surdopedagogiką Definicje osób z wadą słuchu i terminologia obowiązująca w surdopedagogice Klasyfikacje osób z wadą słuchu Cele kształcenia i wychowania obowiązujące w surdopedagogice Zasady surdopedagogiki Metody rehabilitacji i porozumiewania się stosowane w surdopedagogice System opieki, kształcenia i poradnictwa dla osób z wadą słuchu: instytucje oświatowe, medyczne, organizacje społeczne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bieńkowska- Robak K. 2009. Rewalidacja dzieci z wadą słuchu-współczesne tendencje, [w:] Borowski M., Dobrzeniecki R. [red.] Wybrane zagadnienia z pedagogiki rewalidacyjnej. Płock. Wyd. NOVUM Bieńkowska- Robak K. 1999. Udział rodziny w terapii dziecka z wadą słuchu prowadzonej metodą audytywno-werbalną [w:] Zabłocki K. J. [red.] Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Warszawa. Wyd. Akademickie Żak Doroszewska J.1989. Pedagogika specjalna. Ossolineum Eckert U. 1997. Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących – surdopedagogika [w:] Dykcik W. [red.] Pedagogika specjalna, Poznań. Wyd. UAM Hoffmann B. 2001. Surdopedagogika w teorii i praktyce. Warszawa. Wyd. TWP Kosińska A., Polak A., Żiżka D. 1999. Uczę metodą ośrodków pracy. Warszawa. WSiP Nurowski E. 1983. Surdopedagogika polska. Warszawa. PWN Szczepankowski B. 1999. Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa. WSiP Literatura uzupełniająca: Gunia G. 2006. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków. Wyd. Impuls Perier O. 1992. Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa. WSiP Pietrzak W. 1991. Dzieci z wadą słuchu, [w:] I. Obuchowska [red.], Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa. WSiP Pietrzak W. 1992. Język migowy dla pedagogów. Warszawa, WSiP Plutecka K. 2006. Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta 15 godz. 2 ECTS link do zespołu: https://teams.microsoft.com/_#/school/files/Og%C3%B3lny?threadId=19%3Ac05fc8781dd2409d9585c1f6d11b140f%40thread.tacv2&ctx=channel&context=General&rootfolder=%252Fsites%252FPC-2S-SURSurdopedagogikaniestacjonarne%252FShared%2520Documents%252FGeneral |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pisemny egzamin końcowy Ocena wypowiedzi ustnych prezentowanych na podstawie przeczytanej literatury Ocena referatu (prezentacji) Ocena na podstawie aktywności w trakcie dyskusji prowadzonej na podstawie fragmentów filmów prezentowanych na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Zarys historii surdopedagogiki w Polsce i na świecie Miejsce surdopedagogiki w naukach pedagogicznych; nauki współdziałające z surdopedagogiką Definicje osób z wadą słuchu i terminologia obowiązująca w surdopedagogice Klasyfikacje osób z wadą słuchu Cele kształcenia i wychowania obowiązujące w surdopedagogice Zasady surdopedagogiki Metody rehabilitacji i porozumiewania się stosowane w surdopedagogice System opieki, kształcenia i poradnictwa dla osób z wadą słuchu: instytucje oświatowe, medyczne, organizacje społeczne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bieńkowska- Robak K. 2009. Rewalidacja dzieci z wadą słuchu-współczesne tendencje, [w:] Borowski M., Dobrzeniecki R. [red.] Wybrane zagadnienia z pedagogiki rewalidacyjnej. Płock. Wyd. NOVUM Bieńkowska- Robak K. 1999. Udział rodziny w terapii dziecka z wadą słuchu prowadzonej metodą audytywno-werbalną [w:] Zabłocki K. J. [red.] Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Warszawa. Wyd. Akademickie Żak Doroszewska J.1989. Pedagogika specjalna. Ossolineum Eckert U. 1997. Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących – surdopedagogika [w:] Dykcik W. [red.] Pedagogika specjalna, Poznań. Wyd. UAM Hoffmann B. 2001. Surdopedagogika w teorii i praktyce. Warszawa. Wyd. TWP Kosińska A., Polak A., Żiżka D. 1999. Uczę metodą ośrodków pracy. Warszawa. WSiP Nurowski E. 1983. Surdopedagogika polska. Warszawa. PWN Szczepankowski B. 1999. Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa. WSiP Literatura uzupełniająca: Gunia G. 2006. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków. Wyd. Impuls Perier O. 1992. Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa. WSiP Pietrzak W. 1991. Dzieci z wadą słuchu, [w:] I. Obuchowska [red.], Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa. WSiP Pietrzak W. 1992. Język migowy dla pedagogów. Warszawa, WSiP Plutecka K. 2006. Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta 15 godz. 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pisemny egzamin końcowy Ocena wypowiedzi ustnych prezentowanych na podstawie przeczytanej literatury Ocena referatu (prezentacji) Ocena na podstawie aktywności w trakcie dyskusji prowadzonej na podstawie fragmentów filmów prezentowanych na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Zarys historii surdopedagogiki w Polsce i na świecie Miejsce surdopedagogiki w naukach pedagogicznych; nauki współdziałające z surdopedagogiką Definicje osób z wadą słuchu i terminologia obowiązująca w surdopedagogice Klasyfikacje osób z wadą słuchu Cele kształcenia i wychowania obowiązujące w surdopedagogice Zasady surdopedagogiki Metody rehabilitacji i porozumiewania się stosowane w surdopedagogice System opieki, kształcenia i poradnictwa dla osób z wadą słuchu: instytucje oświatowe, medyczne, organizacje społeczne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bieńkowska- Robak K. 2009. Rewalidacja dzieci z wadą słuchu-współczesne tendencje, [w:] Borowski M., Dobrzeniecki R. [red.] Wybrane zagadnienia z pedagogiki rewalidacyjnej. Płock. Wyd. NOVUM Bieńkowska- Robak K. 1999. Udział rodziny w terapii dziecka z wadą słuchu prowadzonej metodą audytywno-werbalną [w:] Zabłocki K. J. [red.] Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Warszawa. Wyd. Akademickie Żak Doroszewska J.1989. Pedagogika specjalna. Ossolineum Eckert U. 1997. Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących – surdopedagogika [w:] Dykcik W. [red.] Pedagogika specjalna, Poznań. Wyd. UAM Hoffmann B. 2001. Surdopedagogika w teorii i praktyce. Warszawa. Wyd. TWP Kosińska A., Polak A., Żiżka D. 1999. Uczę metodą ośrodków pracy. Warszawa. WSiP Nurowski E. 1983. Surdopedagogika polska. Warszawa. PWN Szczepankowski B. 1999. Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa. WSiP Literatura uzupełniająca: Gunia G. 2006. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków. Wyd. Impuls Perier O. 1992. Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa. WSiP Pietrzak W. 1991. Dzieci z wadą słuchu, [w:] I. Obuchowska [red.], Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa. WSiP Pietrzak W. 1992. Język migowy dla pedagogów. Warszawa, WSiP Plutecka K. 2006. Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta 15 godz. 2 ECTS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azT_X4M2X0cV_Pmj2CBeEAEZap8fSivb2SfHU5H97zd81%40thread.tacv2/conversations?groupId=98fbaadb-c45a-41e8-af22-748503318361&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Egzamin odbędzie się 12.02.2022 w godz.8.00-9.00 w aplikacji TEAMS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.