Psychopedagogizacja rodziców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-PSG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopedagogizacja rodziców |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 4 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców. - Cele procesu psychopedagogizacji. - Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców. - Opracowanie i realizacja planu spotkania z rodzicami o określonej problematyce. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi przedstawić terminologie związaną z procesem psychopedagogizacji rodziców Wymienia i opisuje postawy prezentowane przez rodziców Potrafi opisać metody wsparcia umiejętności wychowawczych rodziców Umiejętności Potrafi zaprojektować i przeprowadzić spotkanie z rodzicami Kompetencje społeczne Ma przekonanie o wartości i potrzebie podejmowanych działań wspierających proces wychowawczy rodziców |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Jankowska | |
Prowadzący grup: | Maria Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pełny opis: Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców. Cele procesu psychopedagogizacji. Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców. Opracowanie planu spotkania z rodzicami o określonej problematyce. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis: Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców. Cele procesu psychopedagogizacji. Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców. Opracowanie planu spotkania z rodzicami o określonej problematyce. Postawy rodzicielskie a osobowość dziecka Style wychowania. Kary i nagrody w wychowaniu Rozwód rodziców. Jak rozmawiać z dzieckiem Rodzina z 1 rodzicem Alkoholizm rodzica. Role dziecka Dziecko uzależnione od telefonu, gier itp. Zaburzenia odżywania ADHD. |
|
Literatura: |
Literatura: Obowiązkowa: Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS Ziółkowski P. (2016). Pedagogizacja rodziców. Potrzeby, uwarunkowania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelnianie Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy Uzupełniająca: Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela.Warszawa: Difin Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS |
|
Uwagi: |
Uwagi: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie planu spotkania z rodzicami 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aab2e109314f2446ebd0b2c998329a1c0%40thread.tacv2/conversations?groupId=231ad27c-8b5c-4f35-a0f5-d36eeeb9e6fa&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecność, aktywność na zajęciach, ocena scenariusza zajęć, ocena symulacji spotkania (ocenianego wg. przygotowanego arkusza obserwacji pracy grupy ćwiczebnej) przedstawionego na platformie Teams. |
|
Pełny opis: |
Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców. Cele procesu psychopedagogizacji. Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców. Opracowanie planu spotkania z rodzicami o określonej problematyce. Symulacja prowadzenia wybranego spotkania. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP. Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon. Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP. Dryjańska J. (2017). Kontakt rodzic - terapeuta. Dobra relacja fundamentem dobrej współpracy. w: Małe dziecko troska akceptacja bezpieczeństwo uczenie (red.) Pioyrowicz, R. Wyd. APS, s. 49-64. Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A., Łukasik, J. M., Kowal, S. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 141-204. Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62. Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS. Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls. Uzupełniająca: Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin. Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o. Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS. Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152. Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MCTeams. grupa warsztatowa: Link do zespołu w aplikacji MS Teams: II ZU/PC-TPEw1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a02342cdcd7b948bc9dd54311d1893f7d%40thread.tacv2/conversations?groupId=4aca5a93-b5ae-4440-9cb2-4904a383dd46&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 II ZU/PC-TPEw2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeeb6b6fc5b68436eae2ea3c03fda5c9d%40thread.tacv2/conversations?groupId=85e2ce60-c5a0-46af-afc9-9e13e11e549e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10h Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h Przygotowanie symulacji spotkania z rodzicami 10h Inne formy: - Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecność, aktywność na zajęciach, ocena scenariusza zajęć, ocena symulacji spotkania (ocenianego wg. przygotowanego arkusza obserwacji pracy grupy ćwiczebnej), przeprowadzonego w czasie zajęć. |
|
Pełny opis: |
Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców. Cele procesu psychopedagogizacji. Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców. Zapoznanie, uwrażliwienie na specyfikę pracy nauczyciela/ terapeuty pedagogicznego z rodzicem/ rodzicami dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w grupie/klasie/ Budowanie relacji partnerskiej na poziomie wychowawczym, edukacyjnym, terapeutycznym. Psychopedagogizacja w obszarach : 1)pierwsze spotkanie nauczyciela-wychowawcy z rodzicami, 2)przekazywanie informacji o trudnościach dziecka przez terapeutę pedagogicznego, 3)pedagog jako ekspert w określonej trudności dziecka, 4) pedagog jako profilaktyk chorób przewlekłych, 5) spotkanie i budowanie kontaktu z "trudnym" rodzicem, 6)nauczyciel jako uczestnik procesu socjalizacji dziecka - wycieczka z uczniem z SPE jako jedna z dróg budowania porozumienia wychowawczego z rodzicem. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP. Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon. Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP. Dryjańska J. (2017). Kontakt rodzic - terapeuta. Dobra relacja fundamentem dobrej współpracy. w: Małe dziecko troska akceptacja bezpieczeństwo uczenie (red.) Pioyrowicz, R. Wyd. APS, s. 49-64. Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A., Łukasik, J. M., Kowal, S. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 141-204. Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62. Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS. Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls. Uzupełniająca: Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin. Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o. Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS. Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152. Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Zajęcia 23.02.2022r. odbędą się zdalnie. Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3atsR8UTVlRjxatQj1Bgfi-cnrdeqM46sh4BOerqM5F6w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cea768da-b20a-45f7-9536-22ddbf8c292a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 1h (uwaga: w razie zmiany sytuacji epidemiologicznej godzin prowadzonych zdalnie może być więcej) Zajęcia ze studentami: 10h Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h Przygotowanie symulacji spotkania z rodzicami 10h Inne formy: - Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecność, aktywność na zajęciach, ocena scenariusza zajęć, ocena symulacji spotkania (ocenianego wg. przygotowanego arkusza obserwacji pracy grupy ćwiczebnej), przeprowadzonego w czasie zajęć. |
|
Pełny opis: |
Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców. Cele procesu psychopedagogizacji. Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców. Zapoznanie, uwrażliwienie na specyfikę pracy nauczyciela/ terapeuty pedagogicznego z rodzicem/ rodzicami dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w grupie/klasie/ Budowanie relacji partnerskiej na poziomie wychowawczym, edukacyjnym, terapeutycznym. Psychopedagogizacja w obszarach : 1)pierwsze spotkanie nauczyciela-wychowawcy z rodzicami, 2)przekazywanie informacji o trudnościach dziecka przez terapeutę pedagogicznego, 3)pedagog jako ekspert w określonej trudności dziecka, 4) pedagog jako profilaktyk chorób przewlekłych, 5) spotkanie i budowanie kontaktu z "trudnym" rodzicem, 6)nauczyciel jako uczestnik procesu socjalizacji dziecka - wycieczka z uczniem z SPE jako jedna z dróg budowania porozumienia wychowawczego z rodzicem 7) wyzwanie współpracy w grupie zróżnicowanej, sytuacje nadzwyczajne w działaniach nauczyciel - rodzic. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP. Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon. Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP. Dryjańska J. (2017). Kontakt rodzic - terapeuta. Dobra relacja fundamentem dobrej współpracy. w: Małe dziecko troska akceptacja bezpieczeństwo uczenie (red.) Pioyrowicz, R. Wyd. APS, s. 49-64. Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A., Łukasik, J. M., Kowal, S. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 141-204. Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62. Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS. Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls. Uzupełniająca: Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin. Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o. Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS. Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152. Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
grupa 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6eFplqog4Crlrt1mt5gEscze8Gk5ALXqxtJrPLDy9PI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=77dd3b98-09f2-4c0d-aa3e-83a5aaf7511b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ak2cwm75JLu8feP7OHW7j4pZe2D1dpQzWewWx01uAFM01%40thread.tacv2/conversations?groupId=96e7b9a8-b0c1-46e2-a6b2-3efa7c4d9f55&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Zajęcia ze studentami: 10h Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h Przygotowanie symulacji spotkania z rodzicami 10h Inne formy: - Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecność, aktywność na zajęciach, ocena scenariusza zajęć, ocena symulacji spotkania (ocenianego wg. przygotowanego arkusza obserwacji pracy grupy ćwiczebnej), przeprowadzonego w czasie zajęć. |
|
Pełny opis: |
Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców. Cele procesu psychopedagogizacji. Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców. Zapoznanie, uwrażliwienie na specyfikę pracy nauczyciela/ terapeuty pedagogicznego z rodzicem/ rodzicami dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w grupie/klasie/ Budowanie relacji partnerskiej na poziomie wychowawczym, edukacyjnym, terapeutycznym. Psychopedagogizacja w obszarach : 1)pierwsze spotkanie nauczyciela-wychowawcy z rodzicami, 2)przekazywanie informacji o trudnościach dziecka przez terapeutę pedagogicznego, 3)pedagog jako ekspert w określonej trudności dziecka, 4) pedagog jako profilaktyk chorób przewlekłych, 5) spotkanie i budowanie kontaktu z "trudnym" rodzicem, 6)nauczyciel jako uczestnik procesu socjalizacji dziecka - wycieczka z uczniem z SPE jako jedna z dróg budowania porozumienia wychowawczego z rodzicem. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP. Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon. Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP. Dryjańska J. (2017). Kontakt rodzic - terapeuta. Dobra relacja fundamentem dobrej współpracy. w: Małe dziecko troska akceptacja bezpieczeństwo uczenie (red.) Pioyrowicz, R. Wyd. APS, s. 49-64. Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A., Łukasik, J. M., Kowal, S. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 141-204. Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62. Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS. Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls. Uzupełniająca: Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin. Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o. Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS. Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152. Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Zespół w aplikacji Teams: korzystamy z zespołu przedmiotu z sem zimowego 22/23 Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 1h (uwaga: w razie zmiany sytuacji epidemiologicznej godzin prowadzonych zdalnie może być więcej) Zajęcia ze studentami: 10h Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h Przygotowanie symulacji spotkania z rodzicami 10h Inne formy: - Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecność, aktywność na zajęciach, ocena scenariusza zajęć, ocena symulacji spotkania (ocenianego wg. przygotowanego arkusza obserwacji pracy grupy ćwiczebnej), przeprowadzonego w czasie zajęć. |
|
Pełny opis: |
Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców. Cele procesu psychopedagogizacji. Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców. Zapoznanie, uwrażliwienie na specyfikę pracy nauczyciela/ terapeuty pedagogicznego z rodzicem/ rodzicami dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w grupie/klasie/ Budowanie relacji partnerskiej na poziomie wychowawczym, edukacyjnym, terapeutycznym. Psychopedagogizacja w obszarach : 1)pierwsze spotkanie nauczyciela-wychowawcy z rodzicami, 2)przekazywanie informacji o trudnościach dziecka przez terapeutę pedagogicznego, 3)pedagog jako ekspert w określonej trudności dziecka, 4) pedagog jako profilaktyk chorób przewlekłych, 5) spotkanie i budowanie kontaktu z "trudnym" rodzicem, 6)nauczyciel jako uczestnik procesu socjalizacji dziecka - wycieczka z uczniem z SPE jako jedna z dróg budowania porozumienia wychowawczego z rodzicem 7) wyzwanie współpracy w grupie zróżnicowanej, sytuacje nadzwyczajne w działaniach nauczyciel - rodzic. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP. Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon. Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP. Dryjańska J. (2017). Kontakt rodzic - terapeuta. Dobra relacja fundamentem dobrej współpracy. w: Małe dziecko troska akceptacja bezpieczeństwo uczenie (red.) Pioyrowicz, R. Wyd. APS, s. 49-64. Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A., Łukasik, J. M., Kowal, S. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 141-204. Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62. Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS. Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls. Uzupełniająca: Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin. Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o. Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS. Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152. Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Kod do zespołu Teams: grupa 1. kw5p9g9 grupa 2. 49v8xyb Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Zajęcia ze studentami: 10h Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h Przygotowanie symulacji spotkania z rodzicami 10h Inne formy: - Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.