Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopedagogizacja rodziców

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-PSG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopedagogizacja rodziców
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców.

- Cele procesu psychopedagogizacji.

- Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców.

- Opracowanie i realizacja planu spotkania z rodzicami o określonej problematyce.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi przedstawić terminologie związaną z procesem psychopedagogizacji rodziców

Wymienia i opisuje postawy prezentowane przez rodziców

Potrafi opisać metody wsparcia umiejętności wychowawczych rodziców

Umiejętności

Potrafi zaprojektować i przeprowadzić spotkanie z rodzicami

Kompetencje społeczne

Ma przekonanie o wartości i potrzebie podejmowanych działań wspierających proces wychowawczy rodziców

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Jankowska
Prowadzący grup: Maria Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pełny opis:

Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców.

Cele procesu psychopedagogizacji.

Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców.

Opracowanie planu spotkania z rodzicami o określonej problematyce.

Pełny opis:

Pełny opis:

Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców.

Cele procesu psychopedagogizacji.

Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców.

Opracowanie planu spotkania z rodzicami o określonej problematyce.

Postawy rodzicielskie a osobowość dziecka

Style wychowania. Kary i nagrody w wychowaniu

Rozwód rodziców. Jak rozmawiać z dzieckiem

Rodzina z 1 rodzicem

Alkoholizm rodzica. Role dziecka

Dziecko uzależnione od telefonu, gier itp.

Zaburzenia odżywania

ADHD.

Literatura:

Literatura:

Obowiązkowa:

Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP

Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP

Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS

Ziółkowski P. (2016). Pedagogizacja rodziców. Potrzeby, uwarunkowania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelnianie Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy

Uzupełniająca:

Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością?

Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela.Warszawa: Difin

Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS

Uwagi:

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie planu spotkania z rodzicami 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aab2e109314f2446ebd0b2c998329a1c0%40thread.tacv2/conversations?groupId=231ad27c-8b5c-4f35-a0f5-d36eeeb9e6fa&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecność, aktywność na zajęciach, ocena scenariusza zajęć, ocena symulacji spotkania (ocenianego wg. przygotowanego arkusza obserwacji pracy grupy ćwiczebnej) przedstawionego na platformie Teams.

Pełny opis:

Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców.

Cele procesu psychopedagogizacji.

Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców.

Opracowanie planu spotkania z rodzicami o określonej problematyce.

Symulacja prowadzenia wybranego spotkania.

Literatura:

Obowiązkowa:

Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP.

Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP.

Dryjańska J. (2017). Kontakt rodzic - terapeuta. Dobra relacja fundamentem dobrej współpracy. w: Małe dziecko troska akceptacja

bezpieczeństwo uczenie (red.) Pioyrowicz, R. Wyd. APS, s. 49-64.

Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A.,

Łukasik, J. M., Kowal, S. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 141-204.

Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62.

Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS.

Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls.

Uzupełniająca:

Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin.

Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o.

Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS.

Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152.

Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN.

Uwagi:

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MCTeams.

grupa warsztatowa:

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

II ZU/PC-TPEw1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a02342cdcd7b948bc9dd54311d1893f7d%40thread.tacv2/conversations?groupId=4aca5a93-b5ae-4440-9cb2-4904a383dd46&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

II ZU/PC-TPEw2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeeb6b6fc5b68436eae2ea3c03fda5c9d%40thread.tacv2/conversations?groupId=85e2ce60-c5a0-46af-afc9-9e13e11e549e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h

Przygotowanie symulacji spotkania z rodzicami 10h

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecność, aktywność na zajęciach, ocena scenariusza zajęć, ocena symulacji spotkania (ocenianego wg. przygotowanego arkusza obserwacji pracy grupy ćwiczebnej), przeprowadzonego w czasie zajęć.

Pełny opis:

Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców.

Cele procesu psychopedagogizacji.

Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców.

Zapoznanie, uwrażliwienie na specyfikę pracy nauczyciela/ terapeuty pedagogicznego z rodzicem/ rodzicami dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w grupie/klasie/ Budowanie relacji partnerskiej na poziomie wychowawczym, edukacyjnym, terapeutycznym.

Psychopedagogizacja w obszarach :

1)pierwsze spotkanie nauczyciela-wychowawcy z rodzicami,

2)przekazywanie informacji o trudnościach dziecka przez terapeutę pedagogicznego,

3)pedagog jako ekspert w określonej trudności dziecka,

4) pedagog jako profilaktyk chorób przewlekłych,

5) spotkanie i budowanie kontaktu z "trudnym" rodzicem,

6)nauczyciel jako uczestnik procesu socjalizacji dziecka - wycieczka z uczniem z SPE jako jedna z dróg budowania porozumienia wychowawczego z rodzicem.

Literatura:

Obowiązkowa:

Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP.

Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP.

Dryjańska J. (2017). Kontakt rodzic - terapeuta. Dobra relacja fundamentem dobrej współpracy. w: Małe dziecko troska akceptacja

bezpieczeństwo uczenie (red.) Pioyrowicz, R. Wyd. APS, s. 49-64.

Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A.,

Łukasik, J. M., Kowal, S. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 141-204.

Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62.

Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS.

Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls.

Uzupełniająca:

Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin.

Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o.

Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS.

Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152.

Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN.

Uwagi:

Zajęcia 23.02.2022r. odbędą się zdalnie.

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3atsR8UTVlRjxatQj1Bgfi-cnrdeqM46sh4BOerqM5F6w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cea768da-b20a-45f7-9536-22ddbf8c292a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 1h (uwaga: w razie zmiany sytuacji epidemiologicznej godzin prowadzonych zdalnie może być więcej)

Zajęcia ze studentami: 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h

Przygotowanie symulacji spotkania z rodzicami 10h

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecność, aktywność na zajęciach, ocena scenariusza zajęć, ocena symulacji spotkania (ocenianego wg. przygotowanego arkusza obserwacji pracy grupy ćwiczebnej), przeprowadzonego w czasie zajęć.

Pełny opis:

Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców.

Cele procesu psychopedagogizacji.

Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców.

Zapoznanie, uwrażliwienie na specyfikę pracy nauczyciela/ terapeuty pedagogicznego z rodzicem/ rodzicami dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w grupie/klasie/ Budowanie relacji partnerskiej na poziomie wychowawczym, edukacyjnym, terapeutycznym.

Psychopedagogizacja w obszarach :

1)pierwsze spotkanie nauczyciela-wychowawcy z rodzicami,

2)przekazywanie informacji o trudnościach dziecka przez terapeutę pedagogicznego,

3)pedagog jako ekspert w określonej trudności dziecka,

4) pedagog jako profilaktyk chorób przewlekłych,

5) spotkanie i budowanie kontaktu z "trudnym" rodzicem,

6)nauczyciel jako uczestnik procesu socjalizacji dziecka - wycieczka z uczniem z SPE jako jedna z dróg budowania porozumienia wychowawczego z rodzicem

7) wyzwanie współpracy w grupie zróżnicowanej, sytuacje nadzwyczajne w działaniach nauczyciel - rodzic.

Literatura:

Obowiązkowa:

Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP.

Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP.

Dryjańska J. (2017). Kontakt rodzic - terapeuta. Dobra relacja fundamentem dobrej współpracy. w: Małe dziecko troska akceptacja

bezpieczeństwo uczenie (red.) Pioyrowicz, R. Wyd. APS, s. 49-64.

Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A.,

Łukasik, J. M., Kowal, S. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 141-204.

Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62.

Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS.

Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls.

Uzupełniająca:

Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin.

Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o.

Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS.

Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152.

Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN.

Uwagi:

grupa 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6eFplqog4Crlrt1mt5gEscze8Gk5ALXqxtJrPLDy9PI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=77dd3b98-09f2-4c0d-aa3e-83a5aaf7511b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ak2cwm75JLu8feP7OHW7j4pZe2D1dpQzWewWx01uAFM01%40thread.tacv2/conversations?groupId=96e7b9a8-b0c1-46e2-a6b2-3efa7c4d9f55&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Zajęcia ze studentami: 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h

Przygotowanie symulacji spotkania z rodzicami 10h

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecność, aktywność na zajęciach, ocena scenariusza zajęć, ocena symulacji spotkania (ocenianego wg. przygotowanego arkusza obserwacji pracy grupy ćwiczebnej), przeprowadzonego w czasie zajęć.

Pełny opis:

Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców.

Cele procesu psychopedagogizacji.

Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców.

Zapoznanie, uwrażliwienie na specyfikę pracy nauczyciela/ terapeuty pedagogicznego z rodzicem/ rodzicami dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w grupie/klasie/ Budowanie relacji partnerskiej na poziomie wychowawczym, edukacyjnym, terapeutycznym.

Psychopedagogizacja w obszarach :

1)pierwsze spotkanie nauczyciela-wychowawcy z rodzicami,

2)przekazywanie informacji o trudnościach dziecka przez terapeutę pedagogicznego,

3)pedagog jako ekspert w określonej trudności dziecka,

4) pedagog jako profilaktyk chorób przewlekłych,

5) spotkanie i budowanie kontaktu z "trudnym" rodzicem,

6)nauczyciel jako uczestnik procesu socjalizacji dziecka - wycieczka z uczniem z SPE jako jedna z dróg budowania porozumienia wychowawczego z rodzicem.

Literatura:

Obowiązkowa:

Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP.

Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP.

Dryjańska J. (2017). Kontakt rodzic - terapeuta. Dobra relacja fundamentem dobrej współpracy. w: Małe dziecko troska akceptacja

bezpieczeństwo uczenie (red.) Pioyrowicz, R. Wyd. APS, s. 49-64.

Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A.,

Łukasik, J. M., Kowal, S. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 141-204.

Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62.

Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS.

Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls.

Uzupełniająca:

Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin.

Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o.

Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS.

Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152.

Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN.

Uwagi:

Zespół w aplikacji Teams: korzystamy z zespołu przedmiotu z sem zimowego 22/23

Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 1h (uwaga: w razie zmiany sytuacji epidemiologicznej godzin prowadzonych zdalnie może być więcej)

Zajęcia ze studentami: 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h

Przygotowanie symulacji spotkania z rodzicami 10h

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecność, aktywność na zajęciach, ocena scenariusza zajęć, ocena symulacji spotkania (ocenianego wg. przygotowanego arkusza obserwacji pracy grupy ćwiczebnej), przeprowadzonego w czasie zajęć.

Pełny opis:

Definicja pojęcia psychopedagogizacji rodziców.

Cele procesu psychopedagogizacji.

Postawy wychowawcze reprezentowane przez rodziców.

Zapoznanie, uwrażliwienie na specyfikę pracy nauczyciela/ terapeuty pedagogicznego z rodzicem/ rodzicami dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w grupie/klasie/ Budowanie relacji partnerskiej na poziomie wychowawczym, edukacyjnym, terapeutycznym.

Psychopedagogizacja w obszarach :

1)pierwsze spotkanie nauczyciela-wychowawcy z rodzicami,

2)przekazywanie informacji o trudnościach dziecka przez terapeutę pedagogicznego,

3)pedagog jako ekspert w określonej trudności dziecka,

4) pedagog jako profilaktyk chorób przewlekłych,

5) spotkanie i budowanie kontaktu z "trudnym" rodzicem,

6)nauczyciel jako uczestnik procesu socjalizacji dziecka - wycieczka z uczniem z SPE jako jedna z dróg budowania porozumienia wychowawczego z rodzicem

7) wyzwanie współpracy w grupie zróżnicowanej, sytuacje nadzwyczajne w działaniach nauczyciel - rodzic.

Literatura:

Obowiązkowa:

Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP.

Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP.

Dryjańska J. (2017). Kontakt rodzic - terapeuta. Dobra relacja fundamentem dobrej współpracy. w: Małe dziecko troska akceptacja

bezpieczeństwo uczenie (red.) Pioyrowicz, R. Wyd. APS, s. 49-64.

Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A.,

Łukasik, J. M., Kowal, S. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 141-204.

Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62.

Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS.

Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls.

Uzupełniająca:

Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin.

Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o.

Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS.

Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152.

Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN.

Uwagi:

Kod do zespołu Teams:

grupa 1. kw5p9g9

grupa 2. 49v8xyb

Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Zajęcia ze studentami: 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h

Przygotowanie symulacji spotkania z rodzicami 10h

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)