Profilaktyka społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-PRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Współczesne tendencje występujące w poglądach na problemy profilaktyki dzieci i młodzieży. - Zasady, metody, formy i środki pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą. - Metody pracy profilaktycznej: casework, groupwork, network. - Rodzaje programów profilaktycznych. - Struktura projektu profilaktycznego. Cele i zadania projektu profilaktycznego. - Uwarunkowania efektywności pracy profilaktycznej w świetle wiedzy prakseologicznej. - Organizacja właściwych działań profilaktycznych. - Monitoring i ewaluacja projektu profilaktycznego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W02 Rozumie pojęcie profilaktyki społecznej, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej K_W04 Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych K_W01 Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych Umiejętności K_U02Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych i narzędzia do badań ewaluacyjnych Kompetencje społeczne K_K03 Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk pedagogicznych i psychologicznych i potrafi wykorzystywać ten dorobek do projektowania oddziaływań profilaktycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bilska, Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu: 1. Zaliczenie ćwiczeń - przygotowanie i zaprezentowanie programu profilaktycznego grupie oraz wysłanie na pocztę mailową wykładowcy prowadzącego ćwiczenia. 2. Egzamin pisemny zawierający 5 pytań otwartych. W przypadku konieczności organizacji egzaminu w trybie zdalnym - egzamin testowy. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów - Profilaktyka społeczna – wyjaśnienie pojęcia, poziomy oddziaływań profilaktycznych - Strategie oddziaływań profilaktycznych - Teoria resilience jako teoretyczna podstawa koncepcji profilaktyki pozytywnej - Profilaktyka pozytywna - Profilaktyka i wychowanie - szkolny program wychowawczo-profilaktyczny - Baza programów rekomendowanych, ewaluacja programów profilaktycznych - Profilaktyka w skali makro – profilaktyka w ustawach Tematyka ćwiczeń w okresie edukacji zdalnej: 20.04 - Wskazanie studentom zagadnień i wymagań dotyczących ćwiczeń 27.04 - Program profilaktyczny - uzależnienie od narkotyków 04.05 - Program profilaktyczny - uzależnienie od alkoholu 11.05 - Program profilaktyczny - uzależnienie od papierosów 18.05- Program profilaktyczny- Uzależnienie od Internetu 25.05- Program profilaktyczny-Uzależnienie od telefonów komórkowych 01.06- Program profilaktyczny- Agresja i przemoc w szkole 08.06- Program profilaktyczny - Prostytucja wśród nieletnich |
|
Literatura: |
Lektury podstawowe - Sławomir Śliwa – Profilaktyka pedagogiczna. Uniwersytet Opolski, Opole 2015. - Zbigniew Gaś, Wiesław Poleszak, (2017), Opracowujemy i ewaluujemy program profilaktyczny szkoły, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, - Zbigniew Gaś (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa, WSiP, - Joanna Szymańska (2000).Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. - Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i - przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Dz. U. z 2019 r. poz. 2277. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii. Dz.U. z 2019 poz. 852 |
|
Uwagi: |
Uwaga! Informacje dotyczące zdalnej realizacji wykładów: W okresie nauki zdalnej wykłady z nagraną ścieżką dźwiękową przesyłane będą studentom na pocztę mailową poprzez system USOS oraz dodatkowo na adres mailowy grupy. Termin egzaminu - sesja letnia. Studenci otrzymają zestaw zagadnień pomagających utrwalić wiedzę z wykładów. Informacje dotyczące zdalnej realizacji ćwiczeń: Studenci otrzymują zagadnień do samodzielnego studiowania. Konsultacje z wykładowcą za pomocą poczty elektronicznej w godzinach dyżurów. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie i zaprezentowanie wybranego programu profilaktycznego grupie oraz wysłanie opracowania zgodnego ze wskazówkami na pocztę mailową wykładowcy. Metody pracy: - wykład - prezentacja - dyskusja - praca z tekstem Rozliczenie punktów ECTS: 1. godziny kontaktowe - 15 g. wykładów + 15 g. ćwiczeń = 30 g. - 1 ECTS 2. przygotowanie do egzaminu 15 g., przygotowanie prezentacji zajęć profilaktycznych - 15 godzin - 1 punkt Łącznie - 2 punkty. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu: prezentacja programu profilaktycznego aktywność na zajęciach Nauczanie zdalne - zapoznanie się z materiałami przesyłanymi przez prowadzącego zajęcia (USOSMAIL, mail grupowy), zajęcia on-line z wykorzystaniem aplikacji Teams. Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie zaprezentowanych prac (programów profilaktycznych) oraz egzaminu ustnego sprawdzającego wiedzę z zakresu ćwiczeń w trakcie zajęć online w aplikacji Teams. Link do zespołu w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac953a328041247f6b9eff407e24bfd87%40thread.tacv2/conversations?groupId=e6ae3414-bf83-481f-b1b3-7a5e45069a78&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie współczesnych tendencji występujących w poglądach na problemy profilaktyki dzieci i młodzieży. 2. Omówienie zasad, metod, form i środków pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą. 3. Struktura programów profilaktycznych. Zagadnienia 1-3 zaprezentowane w dniu 08.03.2020 ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. 3. Metody pracy profilaktycznej: casework, groupwork, network. 4. Rodzaje programów profilaktycznych. 5. Cele i zadania projektu profilaktycznego. 6. Uwarunkowania efektywności pracy profilaktycznej w świetle wiedzy prakseologicznej. Prezentacja w Power Point zawierająca szczegółowe wyjaśnienia dotyczące zagadnień 3-6 została przesłana w dniu 22.03.2020 za pomocą USOSmaila oraz maila grupowego. UWAGA: od 04.04.2020 kolejne ćwiczenia odbywają się w aplikacji Teams-videorozmowy w terminie zgodnym z planem zajęć. W dniu zajęć wyznaczone osoby przedstawiają prezentację w trakcie videorozmowy. Informacje zwrotne. Dyskusja z grupą na temat omawianego programu profilaktycznego. 7. Program profilaktyczny - Integracja 8. Program profilaktyczny - Palenie papierosów/e-papierosy 9. Program profilaktyczny - Fonoholizm 10. Program profilaktyczny - Zdrowe odżywanie 11. Program profilaktyczny - Akceptacja i wsparcie osób homoseksualnych w szkole Prezentacje z ćwiczeń 7-11 dostępne w aplikacji Teams w zakładce Pliki od 05.04.2020 12. Program profilaktyczny - Zaburzenia odżywiania 13. Program profilaktyczny - Radzenie sobie z trudnymi emocjami Programy 12-13 zaprezentowane oraz udostępnione w aplikacji Teams w zakładce Pliki od 25.04.2020 (zajęcia od godz. 14). 14. Program profilaktyczny - Asertywność 15. Program profilaktyczny - Przemoc rówieśnicza Programy 14-15 zostaną zaprezentowane w dn. 24.05.2020 (spotkanie wpisane w kalendarz Office godz. 14). 16. Program profilaktyczny - Komunikacja interpersonalna 17. Program profilaktyczny - Hejt i mowa nienawiści Programy 16-17 zostaną zaprezentowane w dn. 27.06.2020 18. Monitoring i ewaluacja projektu profilaktycznego-27.06.2020 |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa - Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004. - Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2011-2015 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem - USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony) Literatur uzupełniająca - Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, - Bałandynowicz (2006). Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa .Warszawa : Wydaw. Prawo i Praktyka Gospodarcza. - Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA - Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika. - Dziewiecki M. (2001). Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce : Wydaw. Jedność. - Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. - Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne. - Grzelak S. (2006). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. - Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2010. - Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008.. - Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR - Szymańska J.(2000).Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, warsztat. Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania, a także prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów na platformie Teams. Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej, a w godzinach dyżurów konsultacje w aplikacji Teams Link do zespołu w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac953a328041247f6b9eff407e24bfd87%40thread.tacv2/conversations?groupId=e6ae3414-bf83-481f-b1b3-7a5e45069a78&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20; przygotowanie się do zajęć, lektury - 10; przygotowanie się do zaliczenia - 10; przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10; pkt ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bilska, Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - Wykłady - egzamin testowy - Ćwiczenia - prezentacja multimedialna podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Profilaktyka społeczna - wyjaśnienie pojęcia, poziomy oddziaływań profilaktycznych 2. Strategie oddziaływań profilaktycznych 3. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w profilaktyce społecznej 4. Koncepcja profilaktyki pozytywnej 5. Związek profilaktyki z wychowaniem 6. System rekomendacji programów profilaktycznych 7. Ewaluacja programów profilaktycznych, bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki, przyczyny niskiej skuteczności programów profilaktycznych. |
|
Literatura: |
- Gaś Z., Poleszak W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. - Ostaszewski K. (2016). Standardy Profilaktyki. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii - Śliwa S, (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. - Świątkiewicz G. (2002). Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii - Szymańska J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. |
|
Uwagi: |
W semestrze letnim 2020/2021 zajęcia realizowane są zdalnie przy użyciu aplikacji Teams w czasie rzeczywistym zgodne z planem zajęć grupy. Kanał, na którym realizowane są wykłady: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad17647041a1d43219a4040f9c67f3353%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=333df545-35c5-474b-ac15-f5f9399f48c9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody pracy: wykład, pogadanka, praca z książką, prezentacja multimedialna. Rozliczenie punktów ECTS: 1. Godziny kontaktowe - 15 g. wykładów + 15 g. ćwiczeń = 30 g. - 1 ECTS 2. Przygotowanie do egzaminu 15 g., przygotowanie prezentacji zajęć profilaktycznych - 15 godzin - 1 punkt Łącznie - 2 punkty. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bilska, Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - Wykłady - egzamin testowy - Ćwiczenia - prezentacja multimedialna podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Profilaktyka społeczna - wyjaśnienie pojęcia, poziomy oddziaływań profilaktycznych 2. Strategie oddziaływań profilaktycznych 3. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w profilaktyce społecznej 4. Koncepcja profilaktyki pozytywnej 5. Związek profilaktyki z wychowaniem 6. System rekomendacji programów profilaktycznych 7. Ewaluacja programów profilaktycznych, bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki, przyczyny niskiej skuteczności programów profilaktycznych. Tematyka ćwiczeń: Zajęcia organizacyjne Program profilaktyczny - uzależnienie od narkotyków Program profilaktyczny - uzależnienie od alkoholu Program profilaktyczny - uzależnienie od papierosów Program profilaktyczny- Uzależnienie od Internetu Program profilaktyczny - Uzależnienie od telefonów komórkowych Program profilaktyczny - Agresja i przemoc w szkole Program profilaktyczny - Prostytucja wśród nieletnich |
|
Literatura: |
- Gaś Z., Poleszak W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. - Ostaszewski K. (2016). Standardy Profilaktyki. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii - Śliwa S, (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. - Świątkiewicz G. (2002). Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii - Szymańska J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: - wykład, - pogadanka, - praca z książką, - prezentacja multimedialna. Rozliczenie punktów ECTS: 1. Godziny kontaktowe - 15 g. wykładów + 15 g. ćwiczeń = 30 g. - 1 ECTS 2. Przygotowanie do egzaminu 15 g., przygotowanie prezentacji zajęć profilaktycznych - 15 godzin - 1 punkt Łącznie - 2 punkty. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - aktywny udział na zajęciach, - przygotowanie prezentacji multimedialnej, - egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
Tematyka ćwiczeń: 1. Profilaktyka społeczna – pojęcie, poziomy oddziaływań profilaktycznych. 2. Strategie oddziaływań profilaktycznych. 3. Cele, zadania i formy działań profilaktycznych, 4. Rodzaje programów profilaktycznych. 5. Ewaluacja programów profilaktycznych. 6. Szkolny program profilaktyczny. 7. Projektowanie zajęć profilaktycznych: - Agresja i przemoc w szkole, - Zjawisko narkomanii wśród młodzieży, - Spożywanie alkoholu przez nieletnich, - Prostytucja wśród nieletnich. |
|
Literatura: |
Literatura: Crone D., Horner R., Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa: Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA. Dąbkowska M., Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela: Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika. Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Pufal-Struzik I, red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce: Wydaw. Pedagogiczne ZNP. Jabłoński P. (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa: Departament Wychowania i Promocji Obronności MO. Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB. Klimek Z. (2008). Profilaktyka zagrożeń w praktyce. Jelenia Góra. Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydaw. Naukowe SC. Śliwa S. (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. Szpringer M. (2004). Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej. Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20; przygotowanie się do zajęć, lektury - 15; przygotowanie się do egzaminu - 15; przygotowanie prezentacji multimedialnej - 10; punkty ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.