Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-PRS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka społeczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Współczesne tendencje występujące w poglądach na problemy profilaktyki dzieci i młodzieży.

- Zasady, metody, formy i środki pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.

- Metody pracy profilaktycznej: casework, groupwork, network.

- Rodzaje programów profilaktycznych.

- Struktura projektu profilaktycznego. Cele i zadania projektu profilaktycznego.

- Uwarunkowania efektywności pracy profilaktycznej w świetle wiedzy prakseologicznej.

- Organizacja właściwych działań profilaktycznych.

- Monitoring i ewaluacja projektu profilaktycznego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W02 Rozumie pojęcie profilaktyki społecznej, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej

K_W04 Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych

K_W01 Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych

Umiejętności

K_U02Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych i narzędzia do badań ewaluacyjnych

Kompetencje społeczne

K_K03 Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk pedagogicznych i psychologicznych i potrafi wykorzystywać ten dorobek do projektowania oddziaływań profilaktycznych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bilska
Prowadzący grup: Ewa Bilska, Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu:

1. Zaliczenie ćwiczeń - przygotowanie i zaprezentowanie programu profilaktycznego grupie oraz wysłanie na pocztę mailową wykładowcy prowadzącego ćwiczenia.

2. Egzamin pisemny zawierający 5 pytań otwartych. W przypadku konieczności organizacji egzaminu w trybie zdalnym - egzamin testowy.

Pełny opis:

Tematyka wykładów

- Profilaktyka społeczna – wyjaśnienie pojęcia, poziomy oddziaływań profilaktycznych

- Strategie oddziaływań profilaktycznych

- Teoria resilience jako teoretyczna podstawa koncepcji profilaktyki pozytywnej

- Profilaktyka pozytywna

- Profilaktyka i wychowanie - szkolny program wychowawczo-profilaktyczny

- Baza programów rekomendowanych, ewaluacja programów profilaktycznych

- Profilaktyka w skali makro – profilaktyka w ustawach

Tematyka ćwiczeń w okresie edukacji zdalnej:

20.04 - Wskazanie studentom zagadnień i wymagań dotyczących ćwiczeń

27.04 - Program profilaktyczny - uzależnienie od narkotyków

04.05 - Program profilaktyczny - uzależnienie od alkoholu

11.05 - Program profilaktyczny - uzależnienie od papierosów

18.05- Program profilaktyczny- Uzależnienie od Internetu

25.05- Program profilaktyczny-Uzależnienie od telefonów komórkowych

01.06- Program profilaktyczny- Agresja i przemoc w szkole

08.06- Program profilaktyczny - Prostytucja wśród nieletnich

Literatura:

Lektury podstawowe

- Sławomir Śliwa – Profilaktyka pedagogiczna. Uniwersytet Opolski, Opole 2015.

- Zbigniew Gaś, Wiesław Poleszak, (2017), Opracowujemy i ewaluujemy program profilaktyczny szkoły, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji,

- Zbigniew Gaś (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa, WSiP,

- Joanna Szymańska (2000).Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i - przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Dz. U. z 2019 r. poz. 2277.

Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii. Dz.U. z 2019 poz. 852

Uwagi:

Uwaga!

Informacje dotyczące zdalnej realizacji wykładów:

W okresie nauki zdalnej wykłady z nagraną ścieżką dźwiękową przesyłane będą studentom na pocztę mailową poprzez system USOS oraz dodatkowo na adres mailowy grupy.

Termin egzaminu - sesja letnia. Studenci otrzymają zestaw zagadnień pomagających utrwalić wiedzę z wykładów.

Informacje dotyczące zdalnej realizacji ćwiczeń:

Studenci otrzymują zagadnień do samodzielnego studiowania. Konsultacje z wykładowcą za pomocą poczty elektronicznej w godzinach dyżurów. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie i zaprezentowanie wybranego programu profilaktycznego grupie oraz wysłanie opracowania zgodnego ze wskazówkami na pocztę mailową wykładowcy.

Metody pracy:

- wykład

- prezentacja

- dyskusja

- praca z tekstem

Rozliczenie punktów ECTS:

1. godziny kontaktowe - 15 g. wykładów + 15 g. ćwiczeń = 30 g. - 1 ECTS

2. przygotowanie do egzaminu 15 g., przygotowanie prezentacji zajęć profilaktycznych - 15 godzin - 1 punkt

Łącznie - 2 punkty.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Agnieszka Strumińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu:

prezentacja programu profilaktycznego

aktywność na zajęciach

Nauczanie zdalne - zapoznanie się z materiałami przesyłanymi przez prowadzącego zajęcia (USOSMAIL, mail grupowy), zajęcia on-line z wykorzystaniem aplikacji Teams.

Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie zaprezentowanych prac (programów profilaktycznych) oraz egzaminu ustnego sprawdzającego wiedzę z zakresu ćwiczeń w trakcie zajęć online w aplikacji Teams.

Link do zespołu w aplikacji Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac953a328041247f6b9eff407e24bfd87%40thread.tacv2/conversations?groupId=e6ae3414-bf83-481f-b1b3-7a5e45069a78&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

1. Omówienie współczesnych tendencji występujących w poglądach na problemy profilaktyki dzieci i młodzieży.

2. Omówienie zasad, metod, form i środków pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.

3. Struktura programów profilaktycznych.

Zagadnienia 1-3 zaprezentowane w dniu 08.03.2020

ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią

utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z

2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych.

Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez

zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci

doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w

zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

3. Metody pracy profilaktycznej: casework, groupwork, network.

4. Rodzaje programów profilaktycznych.

5. Cele i zadania projektu profilaktycznego.

6. Uwarunkowania efektywności pracy profilaktycznej w świetle wiedzy prakseologicznej.

Prezentacja w Power Point zawierająca szczegółowe wyjaśnienia dotyczące zagadnień 3-6 została przesłana w dniu 22.03.2020 za pomocą USOSmaila oraz maila grupowego.

UWAGA: od 04.04.2020 kolejne ćwiczenia odbywają się w aplikacji Teams-videorozmowy w terminie zgodnym z planem zajęć. W dniu zajęć wyznaczone osoby przedstawiają prezentację w trakcie videorozmowy. Informacje zwrotne. Dyskusja z grupą na temat omawianego programu profilaktycznego.

7. Program profilaktyczny - Integracja

8. Program profilaktyczny - Palenie papierosów/e-papierosy

9. Program profilaktyczny - Fonoholizm

10. Program profilaktyczny - Zdrowe odżywanie

11. Program profilaktyczny - Akceptacja i wsparcie osób homoseksualnych w szkole

Prezentacje z ćwiczeń 7-11 dostępne w aplikacji Teams w zakładce Pliki od 05.04.2020

12. Program profilaktyczny - Zaburzenia odżywiania

13. Program profilaktyczny - Radzenie sobie z trudnymi emocjami

Programy 12-13 zaprezentowane oraz udostępnione w aplikacji Teams w zakładce Pliki od 25.04.2020 (zajęcia od godz. 14).

14. Program profilaktyczny - Asertywność

15. Program profilaktyczny - Przemoc rówieśnicza

Programy 14-15 zostaną zaprezentowane w dn. 24.05.2020 (spotkanie wpisane w kalendarz Office godz. 14).

16. Program profilaktyczny - Komunikacja interpersonalna

17. Program profilaktyczny - Hejt i mowa nienawiści

Programy 16-17 zostaną zaprezentowane w dn. 27.06.2020

18. Monitoring i ewaluacja projektu profilaktycznego-27.06.2020

Literatura:

Literatura podstawowa

- Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004.

- Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2011-2015

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem

- USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony)

Literatur uzupełniająca

- Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

- Bałandynowicz (2006). Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa .Warszawa : Wydaw. Prawo i Praktyka Gospodarcza.

- Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA

- Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika.

- Dziewiecki M. (2001). Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce : Wydaw. Jedność.

- Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

- Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

- Grzelak S. (2006). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

- Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2010.

- Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008..

- Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

- Szymańska J.(2000).Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, warsztat.

Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania, a także prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów na platformie Teams. Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej, a w godzinach dyżurów konsultacje w aplikacji Teams

Link do zespołu w aplikacji Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac953a328041247f6b9eff407e24bfd87%40thread.tacv2/conversations?groupId=e6ae3414-bf83-481f-b1b3-7a5e45069a78&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20;

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10;

przygotowanie się do zaliczenia - 10;

przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10;

pkt ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bilska
Prowadzący grup: Ewa Bilska, Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

- Wykłady - egzamin testowy

- Ćwiczenia - prezentacja multimedialna podczas zajęć.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Profilaktyka społeczna - wyjaśnienie pojęcia, poziomy oddziaływań profilaktycznych

2. Strategie oddziaływań profilaktycznych

3. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w profilaktyce społecznej

4. Koncepcja profilaktyki pozytywnej

5. Związek profilaktyki z wychowaniem

6. System rekomendacji programów profilaktycznych

7. Ewaluacja programów profilaktycznych, bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki, przyczyny niskiej skuteczności programów profilaktycznych.

Literatura:

- Gaś Z., Poleszak W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

- Ostaszewski K. (2016). Standardy Profilaktyki. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii

- Śliwa S, (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu.

- Świątkiewicz G. (2002). Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii

- Szymańska J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Uwagi:

W semestrze letnim 2020/2021 zajęcia realizowane są zdalnie przy użyciu aplikacji Teams w czasie rzeczywistym zgodne z planem zajęć grupy.

Kanał, na którym realizowane są wykłady:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad17647041a1d43219a4040f9c67f3353%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=333df545-35c5-474b-ac15-f5f9399f48c9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody pracy: wykład, pogadanka, praca z książką, prezentacja multimedialna.

Rozliczenie punktów ECTS:

1. Godziny kontaktowe - 15 g. wykładów + 15 g. ćwiczeń = 30 g. - 1 ECTS

2. Przygotowanie do egzaminu 15 g., przygotowanie prezentacji zajęć profilaktycznych - 15 godzin - 1 punkt

Łącznie - 2 punkty.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosława Lach
Prowadzący grup: Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bilska
Prowadzący grup: Ewa Bilska, Hubert Iwanicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

- Wykłady - egzamin testowy

- Ćwiczenia - prezentacja multimedialna podczas zajęć.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Profilaktyka społeczna - wyjaśnienie pojęcia, poziomy oddziaływań profilaktycznych

2. Strategie oddziaływań profilaktycznych

3. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w profilaktyce społecznej

4. Koncepcja profilaktyki pozytywnej

5. Związek profilaktyki z wychowaniem

6. System rekomendacji programów profilaktycznych

7. Ewaluacja programów profilaktycznych, bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki, przyczyny niskiej skuteczności programów profilaktycznych.

Tematyka ćwiczeń:

Zajęcia organizacyjne

Program profilaktyczny - uzależnienie od narkotyków

Program profilaktyczny - uzależnienie od alkoholu

Program profilaktyczny - uzależnienie od papierosów

Program profilaktyczny- Uzależnienie od Internetu

Program profilaktyczny - Uzależnienie od telefonów komórkowych

Program profilaktyczny - Agresja i przemoc w szkole

Program profilaktyczny - Prostytucja wśród nieletnich

Literatura:

- Gaś Z., Poleszak W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

- Ostaszewski K. (2016). Standardy Profilaktyki. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii

- Śliwa S, (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu.

- Świątkiewicz G. (2002). Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii

- Szymańska J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Uwagi:

Metody pracy:

- wykład,

- pogadanka,

- praca z książką,

- prezentacja multimedialna.

Rozliczenie punktów ECTS:

1. Godziny kontaktowe - 15 g. wykładów + 15 g. ćwiczeń = 30 g. - 1 ECTS

2. Przygotowanie do egzaminu 15 g., przygotowanie prezentacji zajęć profilaktycznych - 15 godzin - 1 punkt

Łącznie - 2 punkty.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosława Lach
Prowadzący grup: Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

- aktywny udział na zajęciach,

- przygotowanie prezentacji multimedialnej,

- egzamin pisemny.

Pełny opis:

Tematyka ćwiczeń:

1. Profilaktyka społeczna – pojęcie, poziomy oddziaływań profilaktycznych.

2. Strategie oddziaływań profilaktycznych.

3. Cele, zadania i formy działań profilaktycznych,

4. Rodzaje programów profilaktycznych.

5. Ewaluacja programów profilaktycznych.

6. Szkolny program profilaktyczny.

7. Projektowanie zajęć profilaktycznych:

- Agresja i przemoc w szkole,

- Zjawisko narkomanii wśród młodzieży,

- Spożywanie alkoholu przez nieletnich,

- Prostytucja wśród nieletnich.

Literatura:

Literatura:

Crone D., Horner R., Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa: Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA.

Dąbkowska M., Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela: Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika.

Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Pufal-Struzik I, red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce: Wydaw. Pedagogiczne ZNP.

Jabłoński P. (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa: Departament Wychowania i Promocji Obronności MO. Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB.

Klimek Z. (2008). Profilaktyka zagrożeń w praktyce. Jelenia Góra.

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydaw. Naukowe SC.

Śliwa S. (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu.

Szpringer M. (2004). Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Uwagi:

Metody pracy: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna.

Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20;

przygotowanie się do zajęć, lektury - 15;

przygotowanie się do egzaminu - 15;

przygotowanie prezentacji multimedialnej - 10;

punkty ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)