Prawa nieletnich w procesie wychowania i resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-PNP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawa nieletnich w procesie wychowania i resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Geneza i rozwój opieki nad osobami nieprzystosowanymi społecznie (zemsta i odwet- do końca XVI wieku, pierwsze zakłady i instytucje wychowawczo-poprawcze w XVI-XIX wieku, reorganizacja opieki zakładowej- druga połowa XIX wieku- wybuch I wojny światowej, dynamiczny rozwój teorii i praktyki opiekuńczo-wychowawczej nad osobami nieprzystosowanymi w okresie międzywojennym, , przewaga form zapobiegawczych nad penitencjarnymi od czasu zakończenia II wojny - Prawa człowieka - Międzynarodowe gwarancje praw i wolności człowieka: rys historyczny, podstawowe pojęcia: prawa człowieka, godność, równość, wolność, granice władzy. - Podstawowe międzynarodowe dokumenty o prawach człowieka, międzynarodowe i krajowe instytucje ochrony praw człowieka, prawa człowieka, prawa dziecka, prawa nieletnich – analiza porównawcza - Postępowanie w sprawach dzieci i nieletnich w świetle regulacji międzynarodowych - krótka historia krzywdzenia dzieci, międzynarodowe standardy praw dziecka - Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich a prawa nieletnich - Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. - Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych. Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości - Prawa dziecka w szkole - prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym: prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, - Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości - Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r - Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.; - Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r. - Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej - Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą - Prawa nieletnich w zakładach poprawczych - Prawa nieletnich a readaptacja społeczna - Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw praw człowieka, praw dziecka i praw nieletnich Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z przestrzeganiem praw dziecka i praw nieletnich Umiejętności Potrafi dokonać diagnozy formalnego łamania praw nieletniego w wychowaniu i resocjalizacji. Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu przestrzegania praw dziecka i nieletniego w celu analizy złożonych problemów pedagogicznych i formalnoprawnych. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy i znaczenia w tej pracy przestrzegania praw nieletnich. Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu traktowania dzieci nieletnich i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi wobec nieletnich a także powołanymi do kontroli przestrzegania praw dzieci i nieletnich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Podstawowe międzynarodowe dokumenty o prawach człowieka Międzynarodowe i krajowe instytucje ochrony praw człowieka Prawa człowieka, prawa dziecka, prawa nieletnich – analiza porównawcza Postępowanie w sprawach dzieci i nieletnich w świetle regulacji międzynarodowych 1. Krótka historia krzywdzenia dzieci 2. Międzynarodowe standardy praw dziecka Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich a prawa nieletnich Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości . Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.; Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r. Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą Prawa nieletnich w zakładach poprawczych Prawa nieletnich a readaptacja społeczna Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce |
|
Literatura: |
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. - Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r) - Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, ASP, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, str.19-44 - Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950) - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71) - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526) - Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994. - Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3 - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966) - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r - Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r - Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002. - Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955) - Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999. - Stańdo-Kawecka K. Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2005, rozdz. 4 - Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami) - Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993 - Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw. - Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999. |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a7c93adeec9f9489482e1ba485b3fd96a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=dd2ed410-7a18-4e84-aaa6-516034ca01ae&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 liczba godzin kontaktowych 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Podstawowe międzynarodowe dokumenty o prawach człowieka Międzynarodowe i krajowe instytucje ochrony praw człowieka Prawa człowieka, prawa dziecka, prawa nieletnich – analiza porównawcza Postępowanie w sprawach dzieci i nieletnich w świetle regulacji międzynarodowych 1. Krótka historia krzywdzenia dzieci 2. Międzynarodowe standardy praw dziecka Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich a prawa nieletnich Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości . Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.; Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r. Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą Prawa nieletnich w zakładach poprawczych Prawa nieletnich a readaptacja społeczna Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce |
|
Literatura: |
ińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. - Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r) - Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, ASP, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, str.19-44 - Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950) - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71) - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526) - Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994. - Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3 - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966) - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r - Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r - Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002. - Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955) - Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999. - Stańdo-Kawecka K. Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2005, rozdz. 4 - Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami) - Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993 - Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw. - Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999. |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aedb6d33a825248f783d0df1660e3eb8f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7af18f08-f167-423e-9810-9a2949572851&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 liczba godzin kontaktowych 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Podstawowe międzynarodowe dokumenty o prawach człowieka Międzynarodowe i krajowe instytucje ochrony praw człowieka Prawa człowieka, prawa dziecka, prawa nieletnich – analiza porównawcza Postępowanie w sprawach dzieci i nieletnich w świetle regulacji międzynarodowych 1. Krótka historia krzywdzenia dzieci 2. Międzynarodowe standardy praw dziecka Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich a prawa nieletnich Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości . Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.; Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r. Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą Prawa nieletnich w zakładach poprawczych Prawa nieletnich a readaptacja społeczna Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce |
|
Literatura: |
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. - Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r) - Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, ASP, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, str.19-44 - Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950) - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71) - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526) - Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994. - Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3 - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966) - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r - Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r - Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002. - Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955) - Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999. - Stańdo-Kawecka K. Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2005, rozdz. 4 - Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami) - Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993 - Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw. - Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 liczba godzin kontaktowych 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Podstawowe międzynarodowe dokumenty o prawach człowieka Międzynarodowe i krajowe instytucje ochrony praw człowieka Prawa człowieka, prawa dziecka, prawa nieletnich – analiza porównawcza Postępowanie w sprawach dzieci i nieletnich w świetle regulacji międzynarodowych 1. Krótka historia krzywdzenia dzieci 2. Międzynarodowe standardy praw dziecka Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich a prawa nieletnich Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości . Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.; Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r. Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą Prawa nieletnich w zakładach poprawczych Prawa nieletnich a readaptacja społeczna Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce |
|
Literatura: |
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. - Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r) - Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, ASP, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, str.19-44 - Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950) - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71) - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526) - Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994. - Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3 - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966) - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r - Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r - Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002. - Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955) - Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999. - Stańdo-Kawecka K. Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2005, rozdz. 4 - Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami) - Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993 - Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw. - Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 liczba godzin kontaktowych 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Podstawowe międzynarodowe dokumenty o prawach człowieka Międzynarodowe i krajowe instytucje ochrony praw człowieka Prawa człowieka, prawa dziecka, prawa nieletnich – analiza porównawcza Postępowanie w sprawach dzieci i nieletnich w świetle regulacji międzynarodowych 1. Krótka historia krzywdzenia dzieci 2. Międzynarodowe standardy praw dziecka Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich a prawa nieletnich Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości . Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.; Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r. Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą Prawa nieletnich w zakładach poprawczych Prawa nieletnich a readaptacja społeczna Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce |
|
Literatura: |
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. - Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r) - Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, ASP, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, str.19-44 - Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950) - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71) - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526) - Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994. - Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3 - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966) - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r - Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r - Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002. - Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955) - Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999. - Stańdo-Kawecka K. Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2005, rozdz. 4 - Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami) - Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993 - Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw. - Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 liczba godzin kontaktowych 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Podstawowe międzynarodowe dokumenty o prawach człowieka Międzynarodowe i krajowe instytucje ochrony praw człowieka Prawa człowieka, prawa dziecka, prawa nieletnich – analiza porównawcza Postępowanie w sprawach dzieci i nieletnich w świetle regulacji międzynarodowych 1. Krótka historia krzywdzenia dzieci 2. Międzynarodowe standardy praw dziecka Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich a prawa nieletnich Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości . Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.; Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r. Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą Prawa nieletnich w zakładach poprawczych Prawa nieletnich a readaptacja społeczna Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce |
|
Literatura: |
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. - Europejska Konwencja o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu lub Karaniu (Strasburg 26 XI 1987) (Dz.U. z dnia 6 maja 1995r) - Europejskie Reguły Więzienne (Rada Europy 1987) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, ASP, Warszawa 2005, postępowanie z nieletnimi w oparciu i przepisy prawa międzynarodowego (str. 150-168);międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia (str. 171-192) - Kalinowski M. Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, APS, Warszawa 2005, str.19-44 - Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona dnia 2 kwietnia 1997r, rozdz. I, II, III - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Rada Europy 1950) - Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności- Rada Europy 4 XI 1950r - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r Nr 16 poz. 71) - Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 23 grudnia 1991 r. Nr 120, poz. 526) - Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF 1994. - Machel H. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, UG, Gdańsk 1994, rozdz. 1, 2, 3 - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ 1966) - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych- Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16 XII 1966r - Prawa człowieka. Dokumenty międzynarodowe, Wyd. COMER Toruń 1993 r - Prawo do nauki. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2002. - Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (ONZ 1955) - Smyczyński T. /red/, Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999. - Stańdo-Kawecka K. Prawne podstawy resocjalizacji, Kantor Wydawniczy ZAKAMYCZE, Kraków 2005, rozdz. 4 - Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (z późniejszymi nowelizacjami) - Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/ 112 (w) „Archiwum Kryminologii” Tom XIX, 1993 - Wzorcowe Reguły Minimum Narodów Zjednoczonych dot. Wymiaru Sprawiedliwości Wobec Nieletnich, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/ 33 (w) jw. - Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa, Warszawa 1999. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 liczba godzin kontaktowych 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.