Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Obserwacja w pracy terapeutycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-OPT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Obserwacja w pracy terapeutycznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje

- Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu

- Wiedza nauczyciela przystępującego do obserwacji, pytania w procesie obserwacji

- Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji

- Systemy kategoryzowania, Przedmioty obserwacji, Przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Ilościowe ujmowanie danych jakościowych

- Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia, Wideo - Obserwacja

- Konstruowanie projektu obserwacji do sytuacji, Analiza i interpretacja projektu

Efekty uczenia się:

Wiedza

Opisuje obserwację jako podstawową i najczęściej stosowaną metodę w procesie diagnozowania dziecka i określa jej znaczenie w terapii

Wyjaśnia rolę obserwatora, jego cechy, rozróżnia rodzaje obserwacji, jej etapy, zna zachowania etyczne obserwatora

Opisuje techniki obserwacyjne, przedmiot obserwacji, uzasadnia potrzebę interpretacji obserwacji dla diagnozy funkcjonalnej i terapii

Umiejętności

Porównuje obserwację z innymi metodami, określa jej znaczenie w diagnozie, analizuje każdy etap obserwacji

Projektuje wybrany rodzaj obserwacji dla indywidualnego przedmiotu obserwacji, wykorzystując jej etapy

Kompetencje społeczne

Prezentuje postawę wnikliwego i wrażliwego obserwatora oraz przejawia chęć poszerzania swojej wiedzy w poznawaniu dziecka

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Al-Khamisy
Prowadzący grup: Danuta Al-Khamisy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposoby pomiaru:

Projekt obserwacji i narzędzia

aktywność studenta, obecność

Obserwacja studenta

Pełny opis:

Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje

Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu

Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji; pytania w procesie obserwacji

Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji

Systemy kategoryzowania, Przedmioty obserwacji, Przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Ilościowe ujmowanie danych jakościowych

Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia, Wideo -0bserwacja

Konstruowanie projektu obserwacji do sytuacji, Analiza i interpretacja projektu obserwacji

Literatura:

Edward C. Wrag (2001), Co i jak obserwować w klasie? Żak, Warszawa

Chava Frankfort-Nachmias, David Nachmias: (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań

Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Bliżej Przedszkola.

Al-Khamisy. D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. (2005).

Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa.

Uwagi:

metody

Pokaz, pomiar, problemowa, sytuacyjna

nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Inne formy; projekt obserwacji sytuacyjnej 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Al-Khamisy
Prowadzący grup: Danuta Al-Khamisy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposoby pomiaru:

Projekt obserwacji i narzędzia

aktywność studenta, obecność

Obserwacja studenta

Pełny opis:

Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje

Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu

Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji; pytania w procesie obserwacji

Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji

Systemy kategoryzowania, Przedmioty obserwacji, Przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Ilościowe ujmowanie danych jakościowych

Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia, Wideo -0bserwacja

Konstruowanie projektu obserwacji do sytuacji, Analiza i interpretacja projektu obserwacji

Literatura:

Edward C. Wrag (2001), Co i jak obserwować w klasie? Żak, Warszawa

Chava Frankfort-Nachmias, David Nachmias: (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań

Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Bliżej Przedszkola.

Al-Khamisy. D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. (2005).

Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa.

Uwagi:

metody

Pokaz, pomiar, problemowa, sytuacyjna

nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Inne formy; projekt obserwacji sytuacyjnej 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność podczas zajęć online,

- test (pytania zamknięte) w aplikacji MS Teams,

- opracowanie projektu obserwacji,

- stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje.

2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu.

3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji.

4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.

5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji.

6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne.

7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe.

4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN.

7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA.

Literatura uzupełniająca:

1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uwagi:

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af5210bc1f12540e4a64c920f920f7d57%40thread.tacv2/conversations?groupId=41ae169e-550b-4a90-a6ac-0ea658aa6103&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h.

Przygotowanie się do testu: 5 h.

Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność podczas zajęć online,

- test (pytania zamknięte) w aplikacji MS Teams,

- opracowanie projektu obserwacji,

- stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje.

2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu.

3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji.

4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.

5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji.

6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne.

7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe.

4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN.

7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA.

Literatura uzupełniająca:

1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uwagi:

Linki do zespołów w aplikacji MS Teams:

grupa 1 - https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab49e6956742d41cfb1d9d5dd12d71a6f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8d9f67cc-15c4-422b-8dee-97eb00d42816&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 2 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aac7f2b5bb7cf4ff683f6b2720d5fd2b8%40thread.tacv2/conversations?groupId=35de4e10-1b3d-4b71-80b8-1eb19539a15d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h.

Przygotowanie się do testu: 5 h.

Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- opracowanie projektu obserwacji,

- stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje.

2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu.

3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji.

4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.

5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji.

6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne.

7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe.

4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN.

7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA.

Literatura uzupełniająca:

1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h

Przygotowanie się do testu: 5 h

Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- opracowanie projektu obserwacji,

- stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje.

2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu.

3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji.

4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.

5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji.

6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne.

7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe.

4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN.

7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA.

Literatura uzupełniająca:

1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h

Przygotowanie się do testu: 5 h

Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Link do zespołu grupa 1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLHpHdeZHow2GUwnXF8OS64dqHVRAfHB0PsKBPi_RrlY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=de177c89-3023-4309-a1f1-fe2b9d0b7a19&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do zespołu grupa 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aV1dcURPT0zh2cGrm_6q_lTVtv61QiL3RuGD-MSM7ckc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=91dade82-ff73-4df3-bb4d-093f2d2093c1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania zamknięte),

- opracowanie projektu obserwacji,

- stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji.

Pełny opis:

Opis treści:

1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje.

2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu.

3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji.

4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.

5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji.

6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne.

7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe.

4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN.

7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA.

Literatura uzupełniająca:

1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h

Przygotowanie się do testu: 5 h

Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Link do zespołu grupa 1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLHpHdeZHow2GUwnXF8OS64dqHVRAfHB0PsKBPi_RrlY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=de177c89-3023-4309-a1f1-fe2b9d0b7a19&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do zespołu grupa 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aV1dcURPT0zh2cGrm_6q_lTVtv61QiL3RuGD-MSM7ckc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=91dade82-ff73-4df3-bb4d-093f2d2093c1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)