Obserwacja w pracy terapeutycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-OPT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obserwacja w pracy terapeutycznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje - Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu - Wiedza nauczyciela przystępującego do obserwacji, pytania w procesie obserwacji - Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji - Systemy kategoryzowania, Przedmioty obserwacji, Przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Ilościowe ujmowanie danych jakościowych - Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia, Wideo - Obserwacja - Konstruowanie projektu obserwacji do sytuacji, Analiza i interpretacja projektu |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Opisuje obserwację jako podstawową i najczęściej stosowaną metodę w procesie diagnozowania dziecka i określa jej znaczenie w terapii Wyjaśnia rolę obserwatora, jego cechy, rozróżnia rodzaje obserwacji, jej etapy, zna zachowania etyczne obserwatora Opisuje techniki obserwacyjne, przedmiot obserwacji, uzasadnia potrzebę interpretacji obserwacji dla diagnozy funkcjonalnej i terapii Umiejętności Porównuje obserwację z innymi metodami, określa jej znaczenie w diagnozie, analizuje każdy etap obserwacji Projektuje wybrany rodzaj obserwacji dla indywidualnego przedmiotu obserwacji, wykorzystując jej etapy Kompetencje społeczne Prezentuje postawę wnikliwego i wrażliwego obserwatora oraz przejawia chęć poszerzania swojej wiedzy w poznawaniu dziecka |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Al-Khamisy | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru: Projekt obserwacji i narzędzia aktywność studenta, obecność Obserwacja studenta |
|
Pełny opis: |
Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji; pytania w procesie obserwacji Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji Systemy kategoryzowania, Przedmioty obserwacji, Przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Ilościowe ujmowanie danych jakościowych Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia, Wideo -0bserwacja Konstruowanie projektu obserwacji do sytuacji, Analiza i interpretacja projektu obserwacji |
|
Literatura: |
Edward C. Wrag (2001), Co i jak obserwować w klasie? Żak, Warszawa Chava Frankfort-Nachmias, David Nachmias: (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Bliżej Przedszkola. Al-Khamisy. D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. (2005). Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa. |
|
Uwagi: |
metody Pokaz, pomiar, problemowa, sytuacyjna nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Inne formy; projekt obserwacji sytuacyjnej 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Al-Khamisy | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru: Projekt obserwacji i narzędzia aktywność studenta, obecność Obserwacja studenta |
|
Pełny opis: |
Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji; pytania w procesie obserwacji Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji Systemy kategoryzowania, Przedmioty obserwacji, Przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Ilościowe ujmowanie danych jakościowych Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia, Wideo -0bserwacja Konstruowanie projektu obserwacji do sytuacji, Analiza i interpretacja projektu obserwacji |
|
Literatura: |
Edward C. Wrag (2001), Co i jak obserwować w klasie? Żak, Warszawa Chava Frankfort-Nachmias, David Nachmias: (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Bliżej Przedszkola. Al-Khamisy. D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. (2005). Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa. |
|
Uwagi: |
metody Pokaz, pomiar, problemowa, sytuacyjna nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Inne formy; projekt obserwacji sytuacyjnej 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność podczas zajęć online, - test (pytania zamknięte) w aplikacji MS Teams, - opracowanie projektu obserwacji, - stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje. 2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu. 3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji. 4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. 5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji. 6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne. 7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe. 4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN. 7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA. Literatura uzupełniająca: 1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af5210bc1f12540e4a64c920f920f7d57%40thread.tacv2/conversations?groupId=41ae169e-550b-4a90-a6ac-0ea658aa6103&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h. Przygotowanie się do testu: 5 h. Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność podczas zajęć online, - test (pytania zamknięte) w aplikacji MS Teams, - opracowanie projektu obserwacji, - stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje. 2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu. 3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji. 4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. 5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji. 6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne. 7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe. 4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN. 7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA. Literatura uzupełniająca: 1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
|
Uwagi: |
Linki do zespołów w aplikacji MS Teams: grupa 1 - https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab49e6956742d41cfb1d9d5dd12d71a6f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8d9f67cc-15c4-422b-8dee-97eb00d42816&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aac7f2b5bb7cf4ff683f6b2720d5fd2b8%40thread.tacv2/conversations?groupId=35de4e10-1b3d-4b71-80b8-1eb19539a15d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h. Przygotowanie się do testu: 5 h. Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - opracowanie projektu obserwacji, - stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje. 2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu. 3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji. 4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. 5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji. 6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne. 7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe. 4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN. 7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA. Literatura uzupełniająca: 1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do testu: 5 h Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - opracowanie projektu obserwacji, - stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje. 2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu. 3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji. 4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. 5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji. 6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne. 7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe. 4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN. 7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA. Literatura uzupełniająca: 1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do testu: 5 h Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Link do zespołu grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLHpHdeZHow2GUwnXF8OS64dqHVRAfHB0PsKBPi_RrlY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=de177c89-3023-4309-a1f1-fe2b9d0b7a19&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aV1dcURPT0zh2cGrm_6q_lTVtv61QiL3RuGD-MSM7ckc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=91dade82-ff73-4df3-bb4d-093f2d2093c1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania zamknięte), - opracowanie projektu obserwacji, - stworzenie narzędzia obserwacji według instrukcji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści: 1. Obserwacja jako metoda poznawania dziecka; rodzaje, cechy, funkcje. 2. Treść obserwacji, czas obserwacji, aktywność obserwatora, stopień standaryzacji zapisu. 3. Co powinien wiedzieć nauczyciel przystępując do obserwacji? - pytania w procesie obserwacji. 4. Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji. 5.Systemy kategoryzowania, przedmioty obserwacji, przygotowanie i planowanie różnych rodzajów obserwacji. Opracowywanie danych jakościowych z obserwacji. 6. Obserwacja w diagnozie dziecka/ucznia - symulacja, ćwiczenia praktyczne. 7. Konstruowanie projektu obserwacji do zaprojektowanej sytuacji. Analiza i interpretacja projektu obserwacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998). Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 3. Al-Khamisy, D. (red.), (2005). Obserwacja dziecka w przedszkolu. Warszawa: Raabe. 4. Wragg, E. C. (2001). Co i jak obserwować w klasie? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 5. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki (s. 63-79, 168-170). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s. 41-67). Warszawa: PWN. 7. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1 (s. 97-109). Warszawa: Difin SA. Literatura uzupełniająca: 1. Łobocki, M. (2007). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 45-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 2. Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych (s. 207-220). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 3. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania (s. 51-106). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do testu: 5 h Przygotowanie narzędzia obserwacji terapeutycznej: 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Link do zespołu grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLHpHdeZHow2GUwnXF8OS64dqHVRAfHB0PsKBPi_RrlY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=de177c89-3023-4309-a1f1-fe2b9d0b7a19&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aV1dcURPT0zh2cGrm_6q_lTVtv61QiL3RuGD-MSM7ckc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=91dade82-ff73-4df3-bb4d-093f2d2093c1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.