Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-NAE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Uczenie się przed narodzinami i po nim

- Rozwój poszczególnych zmysłów. Budowa, współdziałanie zmysłów i ich wpływ na funkcjonowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

- Odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się, przyczyny niepowodzeń szkolnych

- Procesy poznawcze, sfera emocjonalno-motywacyjna, mowa, sfera ruchowa a funkcjonowanie mózgu i nabywanie nowej wiedzy i umiejętności oraz różne sposoby uczenia się

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu układu nerwowego

Wymienia i opisuje na poziomie rozszerzonym elementy budowy i funkcjonowania poszczególnych zmysłów, a także odruchów niemowlęcych w procesie uczenia się

Przedstawia i opisuje na poziomie rozszerzonym neuronalne uwarunkowania aktywności poznawczej, ruchowej, emocjonalno-społecznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie uczenia się

Umiejętności

Uzasadnia, porównuje i wykrywa zależności pomiędzy uczeniem się/umiejętnościami szkolnymi a dojrzewaniem układu nerwowego

Wykorzystuje i integruje wiedzę oraz rozwiązuje sytuacje problemowe dotyczące funkcjonowania układu nerwowego i uczenia się dziecka/ucznia

Ocenia i wyjaśnia znaczenie procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, mowy, sfery motorycznej w procesie uczenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Kompetencje społeczne

Jest świadomy znaczenia wiedzy neurofizjologicznej w procesie uczenia się

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Weker
Prowadzący grup: Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin pisemny (analizy studium przypadku)

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wprowadzenie do tematu zajęć / podstawowe terminy i definicje

2. Konsekwencje zaburzeń rozwoju mózgu

3. Konsekwencje zaburzeń rozwoju zmysłów / zaburzenia integracji sensorycznej

4. Zaburzenia rozwojowe a trudności funkcjonowania poznawczego

5. Zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych

6. Zdolności szkolne a specyfika funkcjonowania psychospołecznego

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Lilianna Zaremba, Specjalne Potrzeby Rozwojowe I Edukacyjne Dzieci I Młodzieży, Identyfikowanie Spr I Spe Oraz Sposoby Ich Zaspokajania; Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa 2014

Sally Goddard-Blythe, Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: PWN, 2011

Literatura uzupełniająca:

Małgorzata Półtorak, Psychospołeczne Funkcjonowanie Dzieci Z Dysleksją Rozwojową Wybrane Aspekty, Głos - Język - Komunikacja, Tom 4, Funkcjonowanie Społeczne Dzieci Z Problemami Komunikacyjnymi, Doi: 10.15584/978-83-7996-478-9_6

Marzena Kowaluk-Romanek, Rafał Wawer, Procesy Wzrokowe U Osób Ze Specyficznymi Trudnościami W Uczeniu Się; „Edukacja – Technika – Informatyka” Nr 4/22/2017, Doi: 10.15584/Eti.2017.4.23

Beata Matusek, Przyczyny Trudności W Nauce Uczniów Edukacji Wczesnoszkolnej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas; Pedagogika 9/2014

Angela Fawcett, (Opracowanie W Języku Polskim Joanna Kamykowska), Specyficzne Trudności W Nabywaniu Umiejętności Szkolnych I Ich Podłoże Neuropsychologiczne, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, Nr 3/Zima 2013

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, film

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do egzaminu: 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Weker
Prowadzący grup: Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin pisemny (analizy studium przypadku)

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wprowadzenie do tematu zajęć / podstawowe terminy i definicje

2. Konsekwencje zaburzeń rozwoju mózgu

3. Konsekwencje zaburzeń rozwoju zmysłów / zaburzenia integracji sensorycznej

4. Zaburzenia rozwojowe a trudności funkcjonowania poznawczego

5. Zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych

6. Zdolności szkolne a specyfika funkcjonowania psychospołecznego

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Lilianna Zaremba, Specjalne Potrzeby Rozwojowe I Edukacyjne Dzieci I Młodzieży, Identyfikowanie Spr I Spe Oraz Sposoby Ich Zaspokajania; Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa 2014

Sally Goddard-Blythe, Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: PWN, 2011

Literatura uzupełniająca:

Małgorzata Półtorak, Psychospołeczne Funkcjonowanie Dzieci Z Dysleksją Rozwojową Wybrane Aspekty, Głos - Język - Komunikacja, Tom 4, Funkcjonowanie Społeczne Dzieci Z Problemami Komunikacyjnymi, Doi: 10.15584/978-83-7996-478-9_6

Marzena Kowaluk-Romanek, Rafał Wawer, Procesy Wzrokowe U Osób Ze Specyficznymi Trudnościami W Uczeniu Się; „Edukacja – Technika – Informatyka” Nr 4/22/2017, Doi: 10.15584/Eti.2017.4.23

Beata Matusek, Przyczyny Trudności W Nauce Uczniów Edukacji Wczesnoszkolnej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas; Pedagogika 9/2014

Angela Fawcett, (Opracowanie W Języku Polskim Joanna Kamykowska), Specyficzne Trudności W Nabywaniu Umiejętności Szkolnych I Ich Podłoże Neuropsychologiczne, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, Nr 3/Zima 2013

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, film

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do egzaminu: 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin składany w sesji egzaminacyjnej przeprowadzony w aplikacji Microsoft Forms (pytania otwarte i zamknięte) lub stacjonarnie w APS w zależności od sytuacji epidemiologicznej i zarządzeń Rektora APS.

Pełny opis:

- Wprowadzenie - wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z układem nerwowym, budowa, podział, funkcje poszczególnych struktur mózgowych biorących udział w procesie uczenia się

- Procesy poznawcze, sfera emocjonalno-motywacyjna, mowa, sfera ruchowa a zaburzenia szkolne

- Zaburzenia rozwoju integracji sensorycznej

- Odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się, przyczyny trudności umiejętności szkolnych szkolnych

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

Walsh, K. (2000). Neuropsychologia kliniczna. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

Borkowska, M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Goddard-Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

Goddard-Blythe S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Uwagi:

Link do utworzonej grupy na Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0027132205114005aabd15d4e9fe7540%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ca9e868-8e51-41a5-9acc-8b463631a1b0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin składany w sesji egzaminacyjnej przeprowadzony w aplikacji Microsoft Forms (pytania otwarte i zamknięte) lub stacjonarnie w APS w zależności od sytuacji epidemiologicznej i zarządzeń Rektora APS.

Pełny opis:

- Wprowadzenie - wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z układem nerwowym, budowa, podział, funkcje poszczególnych struktur mózgowych biorących udział w procesie uczenia się

- Procesy poznawcze, sfera emocjonalno-motywacyjna, mowa, sfera ruchowa a zaburzenia szkolne

- Zaburzenia rozwoju integracji sensorycznej

- Odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się, przyczyny trudności umiejętności szkolnych szkolnych

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

Walsh, K. (2000). Neuropsychologia kliniczna. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

Borkowska, M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Goddard-Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

Goddard-Blythe S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do egzaminu: 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Link do utworzonej grupy na Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2a814e6e3399457db24714ba3a179055%40thread.tacv2/conversations?groupId=a7c8b364-5171-4ed3-8a29-0a41992205a7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin pisemny

Egzamin składany w sesji egzaminacyjnej (pytania otwarte i zamknięte).

Pełny opis:

Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. budowa UN, sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne; rola płatów mózgowych w regulacji zachowań, konsekwencje zaburzeń).

Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze SPE

Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Borkowska, A., Domańska, Ł. (red.)(2008). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wyd. UMCS.

Borkowska A., Domańska, Ł. (red.).(2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: Wyd. PWN.

Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

Walsh, K. (2000). Neuropsychologia kliniczna. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Ayres, J. (2019). Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

Borkowska, M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Goddard-Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

Goddard-Blythe S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do egzaminu: 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3anKMyjgPRHKWhgQTb10UhCqtEJ_Tvpc-SN-NOYZ-7Z_g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=06dadcd0-9ed9-4ce0-a8f6-e3537c927c7b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin pisemny

Egzamin składany w sesji egzaminacyjnej

Pełny opis:

- Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. budowa UN, sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne; rola płatów mózgowych w regulacji zachowań, konsekwencje zaburzeń).

- Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

- Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze SPE

- Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Borkowska, A., Domańska, Ł. (red.)(2008). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wyd. UMCS.

Borkowska A., Domańska, Ł. (red.).(2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: Wyd. PWN.

Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

Walsh, K. (2000). Neuropsychologia kliniczna. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Ayres, J. (2019). Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

Borkowska, M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Goddard-Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

Goddard-Blythe S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do egzaminu: 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aw6zLKTyYKofz4YxqYUJULUzBw-JgpNrc_ebYBG9tOx01%40thread.tacv2/conversations?groupId=add5297b-b83d-4306-b210-1d9e96596478&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin pisemny

Egzamin składany w sesji egzaminacyjnej

Pełny opis:

- Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. budowa UN, sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne; rola płatów mózgowych w regulacji zachowań, konsekwencje zaburzeń).

- Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

- Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze SPE

- Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Borkowska, A., Domańska, Ł. (red.)(2008). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wyd. UMCS.

Borkowska A., Domańska, Ł. (red.).(2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: Wyd. PWN.

Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

Walsh, K. (2000). Neuropsychologia kliniczna. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Ayres, J. (2019). Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

Borkowska, M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Goddard-Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

Goddard-Blythe S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do egzaminu: 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aw6zLKTyYKofz4YxqYUJULUzBw-JgpNrc_ebYBG9tOx01%40thread.tacv2/conversations?groupId=add5297b-b83d-4306-b210-1d9e96596478&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)