Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-MZK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

- Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego.

- Czynniki warunkujące efektywność terapii.

- Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii.

- Zasady terapii.

- Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych.

- Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka.

- Tworzenie programów terapii.

- Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Wykazuje się znajomością podstaw prawnych regulujących zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Klasyfikuje fazy diagnozy i dokonuje interpretacji modelu optymalnego postępowania diagnostycznego

Wyjaśnia zasady projektowania, prowadzenia i wyznaczania kierunku działań diagnostycznych oraz terapeutycznych z wykorzystaniem metod, technik i narzędzi badawczych

Analizuje i interpretuje problemy edukacyjne uczniów w celu zaplanowania procesu terapeutycznego zgodnie z metodyką zajęć korekcyjno - kompensacyjnych

Umiejętności

Proponuje różnorodne rozwiązania terapeutyczne gwarantujące efektywność terapii

Projektuje strategie działań diagnostycznych i terapeutycznych z zakresu oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych i przewiduje skutki planowanych działań

Kompetencje społeczne

Prezentuje odpowiedzialną postawę za przygotowanie się do swojej pracy, projektowanie i wykonywanie działań pedagogicznych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej na zadany temat,

- przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe)

- przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja)

- egzamin.

Pełny opis:

Treści:

1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego.

3. Czynniki warunkujące efektywność terapii.

4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii.

5. Zasady terapii.

6. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych.

7. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka.

8. Tworzenie programów terapii.

9. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P.

Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.

Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS.

Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P.

Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia.

Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa.

Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora.

Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”.

Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP.

Uwagi:

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae7816b0bbf4643e99d0c827f7c0793a9%40thread.tacv2/conversations?groupId=e2be20e7-e022-43c6-af66-353eedd6a287&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do egzaminu - 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25

Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Ewa Grzesik, Maja Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej na zadany temat,

- przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe)

- przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja)

- egzamin.

Pełny opis:

Treści:

1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego.

3. Czynniki warunkujące efektywność terapii.

4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii.

5. Zasady terapii.

6. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych.

7. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka.

8. Tworzenie programów terapii.

9. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P.

Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.

Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS.

Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P.

Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia.

Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa.

Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora.

Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”.

Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP.

Uwagi:

Link do zajęć z mgr Mają Zielińską

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4520605af57e4c2197942c7b198bb4db%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=817c2f86-794e-4fc0-b215-d8c1bd4bb9eb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35

Przygotowanie się do egzaminu - 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25

Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- przygotowanie przez studenta prezentacji na zadany temat,

- przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe)

- przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja)

- egzamin.

Pełny opis:

Treści:

1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego.

3. Czynniki warunkujące efektywność terapii.

4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii.

5. Zasady terapii.

6. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych.

7. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka.

8. Tworzenie programów terapii.

9. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P.

Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.

Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS.

Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P.

Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia.

Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa.

Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora.

Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”.

Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25

Przygotowanie się do egzaminu - 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25

Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- przygotowanie przez studenta prezentacji na zadany temat,

- przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe)

- przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja)

- egzamin.

Grupa 1. Egzamin pisemny w aplikacji TEAMS w dniu 13.02.2022 w godzinach: 13.15 - 14.00. Link dostępny na czacie Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJxmr1vqG-VM_dOESaJve1zEzGwiFgcQ5ZCkNZzP7Eb81%40thread.tacv2/conversations?groupId=ccd835d0-ded5-4630-820c-d741fa568923&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2. Egzamin pisemny w aplikacji TEAMS w dniu 13.02.2022 w godzinach: 10.35 - 11.15. Link dostępny na czacie Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aK_u27LlhIO_EWdJLj8IVk49qAombwmHg4eScPCaSfxk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b2a328b3-ac4e-4122-8969-aa03d357840b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

Treści:

1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego.

3. Czynniki warunkujące efektywność terapii.

4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii.

5. Zasady terapii.

6. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych.

7. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka.

8. Tworzenie programów terapii.

9. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P.

Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.

Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS.

Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P.

Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia.

Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa.

Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora.

Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”.

Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35

Przygotowanie się do egzaminu - 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25

Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Ewa Grzesik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe)

- przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja)

Pełny opis:

1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego.

3. Czynniki warunkujące efektywność terapii.

4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii.

5. Zasady terapii.

6. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych.

7. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka.

8. Tworzenie programów terapii.

9. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P.

Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.

Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS.

Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P.

Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia.

Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa.

Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora.

Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”.

Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

− metody asymilacji wiedzy (podająca)

− metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów

− metody praktyczne

SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35

Przygotowanie się do egzaminu - 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25

Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Ewa Grzesik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe)

- przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja)

- EGZAMIN

Pełny opis:

1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego.

3. Czynniki warunkujące efektywność terapii.

4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii.

5. Zasady terapii.

6. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych.

7. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka.

8. Tworzenie programów terapii.

9. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P.

Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.

Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS.

Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P.

Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia.

Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa.

Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora.

Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”.

Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

− metody asymilacji wiedzy (podająca)

− metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów

− metody praktyczne

SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35

Przygotowanie się do egzaminu - 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25

Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)