Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MZK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. - Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. - Czynniki warunkujące efektywność terapii. - Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. - Zasady terapii. - Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. - Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. - Tworzenie programów terapii. - Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wykazuje się znajomością podstaw prawnych regulujących zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Klasyfikuje fazy diagnozy i dokonuje interpretacji modelu optymalnego postępowania diagnostycznego Wyjaśnia zasady projektowania, prowadzenia i wyznaczania kierunku działań diagnostycznych oraz terapeutycznych z wykorzystaniem metod, technik i narzędzi badawczych Analizuje i interpretuje problemy edukacyjne uczniów w celu zaplanowania procesu terapeutycznego zgodnie z metodyką zajęć korekcyjno - kompensacyjnych Umiejętności Proponuje różnorodne rozwiązania terapeutyczne gwarantujące efektywność terapii Projektuje strategie działań diagnostycznych i terapeutycznych z zakresu oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych i przewiduje skutki planowanych działań Kompetencje społeczne Prezentuje odpowiedzialną postawę za przygotowanie się do swojej pracy, projektowanie i wykonywanie działań pedagogicznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej na zadany temat, - przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe) - przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja) - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Zasady terapii. 6. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. 7. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. 8. Tworzenie programów terapii. 9. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae7816b0bbf4643e99d0c827f7c0793a9%40thread.tacv2/conversations?groupId=e2be20e7-e022-43c6-af66-353eedd6a287&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grzesik, Maja Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej na zadany temat, - przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe) - przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja) - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Zasady terapii. 6. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. 7. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. 8. Tworzenie programów terapii. 9. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć z mgr Mają Zielińską https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4520605af57e4c2197942c7b198bb4db%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=817c2f86-794e-4fc0-b215-d8c1bd4bb9eb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 Przygotowanie się do egzaminu - 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez studenta prezentacji na zadany temat, - przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe) - przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja) - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Zasady terapii. 6. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. 7. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. 8. Tworzenie programów terapii. 9. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez studenta prezentacji na zadany temat, - przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe) - przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja) - egzamin. Grupa 1. Egzamin pisemny w aplikacji TEAMS w dniu 13.02.2022 w godzinach: 13.15 - 14.00. Link dostępny na czacie Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJxmr1vqG-VM_dOESaJve1zEzGwiFgcQ5ZCkNZzP7Eb81%40thread.tacv2/conversations?groupId=ccd835d0-ded5-4630-820c-d741fa568923&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2. Egzamin pisemny w aplikacji TEAMS w dniu 13.02.2022 w godzinach: 10.35 - 11.15. Link dostępny na czacie Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aK_u27LlhIO_EWdJLj8IVk49qAombwmHg4eScPCaSfxk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b2a328b3-ac4e-4122-8969-aa03d357840b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Zasady terapii. 6. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. 7. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. 8. Tworzenie programów terapii. 9. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 Przygotowanie się do egzaminu - 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grzesik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe) - przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja) |
|
Pełny opis: |
1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Zasady terapii. 6. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. 7. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. 8. Tworzenie programów terapii. 9. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 Przygotowanie się do egzaminu - 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Ewa Grzesik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe) - przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja) - EGZAMIN |
|
Pełny opis: |
1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Zasady terapii. 6. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. 7. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. 8. Tworzenie programów terapii. 9. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 Przygotowanie się do egzaminu - 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.