Metodyka nauczania i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkołach przysposabiających do pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MWU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkołach przysposabiających do pracy |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzem, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawy prawne edukacji uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkołach przysposabiających do pracy. - Analiza treści programowych w szkołach przysposabiających do pracy. - Dokumentacja ucznia z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkole przysposabiającej do pracy. - Trudności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w opanowaniu programu kształcenia, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania. Charakterystyka funkcjonowania percepcyjno – motorycznego uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Metody pracy dydaktyczno – wychowawczej i terapeutycznej stosowane w pracy z uczniami z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Formy organizacyjne i środki dydaktyczne w nauczaniu uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Metodyka realizacji zajęć: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęć przysposabiających do pracy oraz zajęć kształtujących kreatywność. - Współpraca z rodzicami uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – programowanie współpracy z rodzicami. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkole przysposabiającej do pracy Zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkole przysposabiającej do pracy Zna zasady kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkole przysposabiającej do pracy Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym w szkole przysposabiającej do pracy Zna specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym Umiejętności Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia. Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych szkole przysposabiającej do pracy Potrafi zaplanować działania dydaktyczne w szkole przysposabiającej do pracy Potrafi opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny i scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną stopniu umiarkowanym i znacznym Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie kształcenia i wychowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym Jest gotowy do współpracy z nauczycielami i specjalistami w zakresie planowania i realizacji kształcenia i wychowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium końcowe (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte, zadania praktyczne. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawy prawne edukacji uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną na IV etapie kształcenia. 2. Analiza treści programowych IV etapu edukacyjnego. 3. Dokumentacja ucznia z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkole specjalnej. 4. Trudności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w opanowaniu programu kształcenia, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania. Charakterystyka funkcjonowania percepcyjno – motorycznego uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. 5. Metody pracy dydaktyczno – wychowawczej i terapeutycznej stosowane w pracy z uczniami z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Formy organizacyjne i środki dydaktyczne w nauczaniu uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. 6. Metodyka realizacji zajęć: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęć przysposabiających do pracy oraz zajęć kształtujących kreatywność na IV etapie edukacyjnym 7. Współpraca z rodzicami uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – programowanie współpracy z rodzicami. 8. Konstruowanie przykładowego scenariusza zajęć i jego prezentacja z zajęć kształtujących kreatywność. |
|
Literatura: |
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz.356, zal 3, zał.5) 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015 poz.1113) 3. Czerw-Bajer M., Duda W., Kukla D. (2011). Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zwodowego. Warszawa: Difin 4. Klaro-Celej L.(2011). Szkoły przysposabiające do pracy i zatrudnienie osób z zespołem Downa w stopniu umiarkowanym lub znacznym. w: B.B.Kaczmarek (red.)Trudna dorosłość osób z zespołem Downa. Jak możemy pomóc?. Kraków: Impuls 5. Kielin J. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: GWP. 6. Naprawa R., Tanajewska A. (2012). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Gdańsk: HARMONIA. 7. Polkowska I. (1994). Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia. Warszawa . 8. Piszczek M. (2011). Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Cz. I. Warszawa: Kompendium. 9. Piszczek M. (2011). Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym - Część II. Warszawa: Kompendium. 10. Serafin T. (red.) (2005). Ponadgimnazjalna, specjalna szkoła przysposobienia do pracy organizacja, metody pracy, scenariusze, regulacje prawne poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Wydaw. MENiS 11. Tylewska-Nowak B. (2012) "Młodzież z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkolnictwie ponadgimnazjalnym:, [w:] Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, (red.) M. Buchnat, B. Tylewska-Nowak, Difin, Warszawa, s. 134-148 12. Surowiecka, M. (2018),Jestem dorosly. Będe tak żyć, Gdańsk, wyd. Harmonia |
|
Uwagi: |
kod zespołu w Teams: mdce1la OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: Ćwiczenia: 20 Laboratorium warsztaty: 10 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium końcowe (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte, zadania praktyczne. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawy prawne edukacji uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną na IV etapie kształcenia. 2. Analiza treści programowych IV etapu edukacyjnego. 3. Dokumentacja ucznia z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkole specjalnej. 4. Trudności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w opanowaniu programu kształcenia, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania. Charakterystyka funkcjonowania percepcyjno – motorycznego uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. 5. Metody pracy dydaktyczno – wychowawczej i terapeutycznej stosowane w pracy z uczniami z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Formy organizacyjne i środki dydaktyczne w nauczaniu uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. 6. Metodyka realizacji zajęć: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęć przysposabiających do pracy oraz zajęć kształtujących kreatywność na IV etapie edukacyjnym 7. Współpraca z rodzicami uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – programowanie współpracy z rodzicami. 8. Konstruowanie przykładowego scenariusza zajęć i jego prezentacja z zajęć kształtujących kreatywność. |
|
Literatura: |
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz.356, zal 3, zał.5) 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015 poz.1113) 3. Czerw-Bajer M., Duda W., Kukla D. (2011). Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zwodowego. Warszawa: Difin 4. Klaro-Celej L.(2011). Szkoły przysposabiające do pracy i zatrudnienie osób z zespołem Downa w stopniu umiarkowanym lub znacznym. w: B.B.Kaczmarek (red.)Trudna dorosłość osób z zespołem Downa. Jak możemy pomóc?. Kraków: Impuls 5. Kielin J. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: GWP. 6. Naprawa R., Tanajewska A. (2012). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Gdańsk: HARMONIA. 7. Polkowska I. (1994). Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia. Warszawa . 8. Piszczek M. (2011). Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Cz. I. Warszawa: Kompendium. 9. Piszczek M. (2011). Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym - Część II. Warszawa: Kompendium. 10. Serafin T. (red.) (2005). Ponadgimnazjalna, specjalna szkoła przysposobienia do pracy organizacja, metody pracy, scenariusze, regulacje prawne poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Wydaw. MENiS 11. Tylewska-Nowak B. (2012) "Młodzież z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkolnictwie ponadgimnazjalnym:, [w:] Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, (red.) M. Buchnat, B. Tylewska-Nowak, Difin, Warszawa, s. 134-148 12. Surowiecka, M. (2018),Jestem dorosly. Będe tak żyć, Gdańsk, wyd. Harmonia |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: Ćwiczenia: 20 Laboratorium warsztaty: 10 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zadania praktyczne. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawy prawne edukacji uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną na IV etapie kształcenia. 2. Analiza treści programowych IV etapu edukacyjnego. 3. Dokumentacja ucznia z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkole specjalnej. 4. Trudności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w opanowaniu programu kształcenia, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania. Charakterystyka funkcjonowania percepcyjno – motorycznego uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. 5. Metody pracy dydaktyczno – wychowawczej i terapeutycznej stosowane w pracy z uczniami z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Formy organizacyjne i środki dydaktyczne w nauczaniu uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. 6. Metodyka realizacji zajęć: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęć przysposabiających do pracy oraz zajęć kształtujących kreatywność na IV etapie edukacyjnym 7. Współpraca z rodzicami uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – programowanie współpracy z rodzicami. 8. Konstruowanie przykładowego scenariusza zajęć i jego prezentacja z zajęć kształtujących kreatywność. |
|
Literatura: |
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz.356, zal 3, zał.5) 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015 poz.1113) 3. Czerw-Bajer M., Duda W., Kukla D. (2011). Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zwodowego. Warszawa: Difin 4. Klaro-Celej L.(2011). Szkoły przysposabiające do pracy i zatrudnienie osób z zespołem Downa w stopniu umiarkowanym lub znacznym. w: B.B.Kaczmarek (red.)Trudna dorosłość osób z zespołem Downa. Jak możemy pomóc?. Kraków: Impuls 5. Kielin J. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: GWP. 6. Naprawa R., Tanajewska A. (2012). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Gdańsk: HARMONIA. 7. Polkowska I. (1994). Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia. Warszawa . 8. Piszczek M. (2011). Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Cz. I. Warszawa: Kompendium. 9. Piszczek M. (2011). Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym - Część II. Warszawa: Kompendium. 10. Serafin T. (red.) (2005). Ponadgimnazjalna, specjalna szkoła przysposobienia do pracy organizacja, metody pracy, scenariusze, regulacje prawne poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Wydaw. MENiS 11. Tylewska-Nowak B. (2012) "Młodzież z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkolnictwie ponadgimnazjalnym:, [w:] Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, (red.) M. Buchnat, B. Tylewska-Nowak, Difin, Warszawa, s. 134-148 12. Surowiecka, M. (2018),Jestem dorosly. Będe tak żyć, Gdańsk, wyd. Harmonia |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: Ćwiczenia: 20 Laboratorium warsztaty: 10 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.