Metodyka pracy kuratora sądowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy kuratora sądowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej; - Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne; - Kodeks etyki kuratora sądowego; - Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja; - Metodyka pracy kuratorów sądowych. - Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework; - Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne; - Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem; - Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą); - Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy; - Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Szeroko charakteryzuje najważniejsze elementy funkcjonowania systemu kurateli sądowej w Polsce, w tym podstawy prawne i instytucje wspierające, dostrzega różnice między działalnością kuratorów i innych grup pomocowych. Różnicuje grupy podopiecznych, z którymi pracują kuratorzy sądowi, a także sposoby diagnozy ich problemów. Umiejętności Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizy złożonych problemów podopiecznych kuratorów sądowych. Rozróżnia potrzeby i możliwości rozwojowe podopiecznych kuratorów i potrafi dobrać do poszczególnych osób odpowiednie metody pracy. Potrafi skonstruować program oddziaływań dla podopiecznego pozostającego pod nadzorem/dozorem kuratora, interpretując odpowiednio posiadane informacje. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja aktywności studentów podczas zajęć; - wypowiedzi ustne na zajęciach (analiza przypadków na podstawie sprawozdań kuratorskich); - końcowe kolokwium pisemne (pytania testowe oraz wymagające uzupełnień) Link do Zespołu w Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1bf1af0a4aec427f840d8e5153dff9a2%40thread.tacv2/conversations?groupId=dc70b819-db86-4911-8582-67e63ea2453f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej; 2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne; 3. Kodeks etyki kuratora sądowego; 4. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja; 5. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework; 6. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne; 7. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem; 8. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą); 9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy; 10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jadach K. (2011) Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2. Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis 3. Gromek K. (2005), Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa: LexisNexis 4. Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2005), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum 5. Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS 6. Wójcik D. (2010) (red.) Kuratela sądowa. sukcesy i porażki., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Akty prawne: 1. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, 2. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, 3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, 4. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. 5. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy Literatura uzupełniająca: Bałandynowicz A. (2006) Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP. Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum. Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií. Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej. M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak (2016) Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15, przygotowanie się do zajęć, lektury - 10, przygotowanie się do zaliczenia: 10, praca własna studenta - 10 Liczba punktów ECTS: 5.0. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
osoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja aktywności studentów podczas zajęć; - wypowiedzi ustne na zajęciach (analiza przypadków na podstawie sprawozdań kuratorskich); - końcowe kolokwium pisemne (pytania testowe oraz wymagające uzupełnień) Link do Zespołu w Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a62d8e29f952f46f8a23287dbef8f2c14%40thread.tacv2/conversations?groupId=8cda3aa4-3090-4d1e-bdf3-b435e6c53854&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej; 2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne; 3. Kodeks etyki kuratora sądowego; 4. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja; 5. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework; 6. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne; 7. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem; 8. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą); 9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy; 10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jadach K. (2011) Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2. Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis 3. Gromek K. (2005), Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa: LexisNexis 4. Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2005), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum 5. Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS 6. Wójcik D. (2010) (red.) Kuratela sądowa. sukcesy i porażki., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Akty prawne: 1. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, 2. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, 3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, 4. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. 5. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy Literatura uzupełniająca: Bałandynowicz A. (2006) Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP. Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum. Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií. Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej. M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak (2016) Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20, przygotowanie się do zajęć, lektury - 15, przygotowanie się do zaliczenia: 15, praca własna studenta - 20 Liczba punktów ECTS: 5.0. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są: obecność i aktywne uczestniczenie w zajęciach, przygotowanie pracy zaliczeniowej: opracowanie metod pracy i kierunków oddziaływań wobec osoby/rodziny objętej nadzorem lub dozorem kuratora sądowego, w oparciu o informacje o położeniu życiowym tej osoby/rodziny |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodyką pracy kuratora sądowego w Polsce oraz przybliżenie zawodu kuratora sądowego w Polsce. Podczas ćwiczeń studenci zostaną zapoznani z problematyką z zakresu funkcjonowania kuratorskiej służby sądowej, kierunków jej przemian oraz perspektyw na przyszłość. Dyskusje prowadzone w ramach ćwiczeń będą osadzone w kontekście współczesnych problemów społecznych będących doświadczeniem osób i rodzin objętych kuratelą. Studenci poznają najważniejsze akty prawne traktujące o zawodzie kuratora sądowego, organizacji jego pracy oraz pracy z różnymi kategoriami klientów. Omówione zostaną poszczególne kategorie spraw oraz metody pracy związane z realizacją postępowań wykonawczych w tych sprawach. Szczegółowo omówione zostaną zadania realizowane na co dzień przez kuratorów rodzinnych i kuratorów dla dorosłych, potencjalne trudności, dylematy oraz wyzwania związane z ich realizacją. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. T. Jedynak, K. Stasiak (red). LexisNexis, Warszawa 2010, A. Chmielewska, Ochrona i wsparcie rodziny w pracy z osobami objętymi dozorem kuratora sądowego, Mado, Toruń 2014, A. Chmielewska, 100 - lecie kurateli sądowej w Polsce: wyzwania kuratora sądowego w kontekście współczesnych problemów społecznych [w] E. Grudziewska, M. Mikołajczyk, J. Zozula (red) Pomoc społeczna i praca socjalna w dobie dynamicznych przemian społecznych. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019, s.227 - 241 A. Janus - Dębska, M. Gronkiewicz - Ostaszewska, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badania ankietowego, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2016, Ł. Kwadrans, Metody pracy wychowawczo - resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich, Prawo karne i kryminologia, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2019 Akty prawne: Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020, poz. 167), Ustawa z dnia 25 lutego 1964 roku Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2017, poz. 682 z późn. zm.), Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 2018, poz. 969 z późn. zm.), Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2018, poz. 2137 z późn. zm.), Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny (Dz.U. 1997, nr 88, poz. 553 z późn. zm.), Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 1997, nr 90, poz. 557 zpóźn. zm.), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 sierpnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania wywiadów środowiskowych o nieletnich (Dz.U. 2001, nr 90, poz. 1010), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 roku w sprawie ośrodków kuratorskich (Dz.U. 2001, nr 120, poz. 1294), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 roku w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U.2014, poz. 989) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja akademicka, prezentacje multimedialne, analiza wybranych tekstów źródłowych i aktów prawnych, analiza przypadku: planowanie czynności realizowanych przez kuratorów sądowych, prowadzenie dokumentacji, sporządzanie kart czynności oraz właściwych sprawozdań Nakład pracy studenta: 20 godzin kontaktowych, 15 godzin - analiza materiałów i przygotowanie do zajęć, 10 godzin - realizacja zadań formułowanych przez osobę prowadzącą i przygotowanie pracy zaliczeniowej Liczba punktów ECTS: 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są: obecność i aktywne uczestniczenie w zajęciach, przygotowanie pracy zaliczeniowej: opracowanie metod pracy i kierunków oddziaływań wobec osoby/rodziny objętej nadzorem lub dozorem kuratora sądowego, w oparciu o informacje o położeniu życiowym tej osoby/rodziny |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodyką pracy kuratora sądowego w Polsce oraz przybliżenie zawodu kuratora sądowego w Polsce. Podczas ćwiczeń studenci zostaną zapoznani z problematyką z zakresu funkcjonowania kuratorskiej służby sądowej, kierunków jej przemian oraz perspektyw na przyszłość. Dyskusje prowadzone w ramach ćwiczeń będą osadzone w kontekście współczesnych problemów społecznych będących doświadczeniem osób i rodzin objętych kuratelą. Studenci poznają najważniejsze akty prawne traktujące o zawodzie kuratora sądowego, organizacji jego pracy oraz pracy z różnymi kategoriami klientów. Omówione zostaną poszczególne kategorie spraw oraz metody pracy związane z realizacją postępowań wykonawczych w tych sprawach. Szczegółowo omówione zostaną zadania realizowane na co dzień przez kuratorów rodzinnych i kuratorów dla dorosłych, potencjalne trudności, dylematy oraz wyzwania związane z ich realizacją. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. T. Jedynak, K. Stasiak (red). LexisNexis, Warszawa 2010, A. Chmielewska, Ochrona i wsparcie rodziny w pracy z osobami objętymi dozorem kuratora sądowego, Mado, Toruń 2014, A. Chmielewska, 100 - lecie kurateli sądowej w Polsce: wyzwania kuratora sądowego w kontekście współczesnych problemów społecznych [w] E. Grudziewska, M. Mikołajczyk, J. Zozula (red) Pomoc społeczna i praca socjalna w dobie dynamicznych przemian społecznych. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019, s.227 - 241 A. Janus - Dębska, M. Gronkiewicz - Ostaszewska, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badania ankietowego, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2016, Ł. Kwadrans, Metody pracy wychowawczo - resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich, Prawo karne i kryminologia, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2019 Akty prawne: Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020, poz. 167), Ustawa z dnia 25 lutego 1964 roku Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2017, poz. 682 z późn. zm.), Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 2018, poz. 969 z późn. zm.), Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2018, poz. 2137 z późn. zm.), Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny (Dz.U. 1997, nr 88, poz. 553 z późn. zm.), Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 1997, nr 90, poz. 557 zpóźn. zm.), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 sierpnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania wywiadów środowiskowych o nieletnich (Dz.U. 2001, nr 90, poz. 1010), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 roku w sprawie ośrodków kuratorskich (Dz.U. 2001, nr 120, poz. 1294), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 roku w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U.2014, poz. 989) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja akademicka, prezentacje multimedialne, analiza wybranych tekstów źródłowych i aktów prawnych, analiza przypadku: planowanie czynności realizowanych przez kuratorów sądowych, prowadzenie dokumentacji, sporządzanie kart czynności oraz właściwych sprawozdań Nakład pracy studenta: 20 godzin kontaktowych, 15 godzin - analiza materiałów i przygotowanie do zajęć, 10 godzin - realizacja zadań formułowanych przez osobę prowadzącą i przygotowanie pracy zaliczeniowej Liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja aktywności studentów podczas zajęć; - wypowiedzi ustne na zajęciach (analiza przypadków na podstawie sprawozdań kuratorskich); - końcowe kolokwium pisemne (pytania testowe oraz wymagające uzupełnień) |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej; 2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne; 3. Kodeks etyki kuratora sądowego; 4. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja; 5. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework; 6. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne; 7. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem; 8. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą); 9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy; 10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jadach K. (2011) Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2. Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis 3. Gromek K. (2005), Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa: LexisNexis 4. Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2005), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum 5. Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS 6. Wójcik D. (2010) (red.) Kuratela sądowa. sukcesy i porażki., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Akty prawne: 1. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, 2. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, 3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, 4. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. 5. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy Literatura uzupełniająca: Bałandynowicz A. (2006) Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP. Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum. Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií. Porembska M. Odolczyk K. (2022) Krzywdzenie emocjonalne dziecka w sytuacji konfliktu okołorozwodowego rodziców: https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/838 Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej. M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak (2016) Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15, przygotowanie się do zajęć, lektury - 15, przygotowanie się do zaliczenia: 15, praca własna studenta - 20 Liczba punktów ECTS: 5.0. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja aktywności studentów podczas zajęć; - wypowiedzi ustne na zajęciach (analiza przypadków na podstawie sprawozdań kuratorskich); - końcowe kolokwium pisemne (pytania testowe oraz wymagające uzupełnień) |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej; 2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne; 3. Kodeks etyki kuratora sądowego; 4. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja; 5. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework; 6. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne; 7. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem; 8. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą); 9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy; 10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jadach K. (2011) Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2. Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis 3. Gromek K. (2005), Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa: LexisNexis 4. Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2005), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum 5. Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS 6. Wójcik D. (2010) (red.) Kuratela sądowa. sukcesy i porażki., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Akty prawne: 1. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, 2. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, 3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, 4. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. 5. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy Literatura uzupełniająca: Bałandynowicz A. (2006) Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP. Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum. Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií. Porembska M. Odolczyk K. (2022) Krzywdzenie emocjonalne dziecka w sytuacji konfliktu okołorozwodowego rodziców: https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/838 Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej. M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak (2016) Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15, przygotowanie się do zajęć, lektury - 15, przygotowanie się do zaliczenia: 15, praca własna studenta - 20 Liczba punktów ECTS: 5.0. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.