Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy kuratora sądowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-MPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy kuratora sądowego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej;

- Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne;

- Kodeks etyki kuratora sądowego;

- Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja;

- Metodyka pracy kuratorów sądowych.

- Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework;

- Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne;

- Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem;

- Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą);

- Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy;

- Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Szeroko charakteryzuje najważniejsze elementy funkcjonowania systemu kurateli sądowej w Polsce, w tym podstawy prawne i instytucje wspierające, dostrzega różnice między działalnością kuratorów i innych grup pomocowych.

Różnicuje grupy podopiecznych, z którymi pracują kuratorzy sądowi, a także sposoby diagnozy ich problemów.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizy złożonych problemów podopiecznych kuratorów sądowych.

Rozróżnia potrzeby i możliwości rozwojowe podopiecznych kuratorów i potrafi dobrać do poszczególnych osób odpowiednie metody pracy.

Potrafi skonstruować program oddziaływań dla podopiecznego pozostającego pod nadzorem/dozorem kuratora, interpretując odpowiednio posiadane informacje.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Porembska
Prowadzący grup: Marta Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obserwacja aktywności studentów podczas zajęć;

- wypowiedzi ustne na zajęciach (analiza przypadków na podstawie sprawozdań kuratorskich);

- końcowe kolokwium pisemne (pytania testowe oraz wymagające uzupełnień)

Link do Zespołu w Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1bf1af0a4aec427f840d8e5153dff9a2%40thread.tacv2/conversations?groupId=dc70b819-db86-4911-8582-67e63ea2453f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

Treści:

1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej;

2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne;

3. Kodeks etyki kuratora sądowego;

4. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja;

5. Metodyka pracy kuratorów sądowych.

Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework;

6. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne;

7. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem;

8. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą);

9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy;

10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Jadach K. (2011) Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

2. Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis

3. Gromek K. (2005), Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa: LexisNexis

4. Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2005), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum

5. Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS

6. Wójcik D. (2010) (red.) Kuratela sądowa. sukcesy i porażki., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych,

2. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,

3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy,

4. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

5. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy

Literatura uzupełniająca:

Bałandynowicz A. (2006) Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza

Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie

Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.

Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum.

Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej

Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS

Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW

Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií.

Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski

Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls

Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek

Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak (2016) Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Impuls

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich.

Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15, przygotowanie się do zajęć, lektury - 10, przygotowanie się do zaliczenia: 10, praca własna studenta - 10 Liczba punktów ECTS: 5.0.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Porembska
Prowadzący grup: Marta Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

osoby pomiaru efektów kształcenia:

- obserwacja aktywności studentów podczas zajęć;

- wypowiedzi ustne na zajęciach (analiza przypadków na podstawie sprawozdań kuratorskich);

- końcowe kolokwium pisemne (pytania testowe oraz wymagające uzupełnień)

Link do Zespołu w Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a62d8e29f952f46f8a23287dbef8f2c14%40thread.tacv2/conversations?groupId=8cda3aa4-3090-4d1e-bdf3-b435e6c53854&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

Treści:

1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej;

2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne;

3. Kodeks etyki kuratora sądowego;

4. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja;

5. Metodyka pracy kuratorów sądowych.

Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework;

6. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne;

7. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem;

8. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą);

9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy;

10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Jadach K. (2011) Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

2. Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis

3. Gromek K. (2005), Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa: LexisNexis

4. Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2005), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum

5. Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS

6. Wójcik D. (2010) (red.) Kuratela sądowa. sukcesy i porażki., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych,

2. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,

3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy,

4. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

5. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy

Literatura uzupełniająca:

Bałandynowicz A. (2006) Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza

Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie

Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.

Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum.

Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej

Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS

Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW

Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií.

Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski

Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls

Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek

Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak (2016) Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Impuls

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich.

Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20, przygotowanie się do zajęć, lektury - 15, przygotowanie się do zaliczenia: 15, praca własna studenta - 20 Liczba punktów ECTS: 5.0.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chmielewska
Prowadzący grup: Anna Chmielewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są:

obecność i aktywne uczestniczenie w zajęciach,

przygotowanie pracy zaliczeniowej: opracowanie metod pracy i kierunków oddziaływań wobec osoby/rodziny objętej nadzorem lub dozorem kuratora sądowego, w oparciu o informacje o położeniu życiowym tej osoby/rodziny

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodyką pracy kuratora sądowego w Polsce oraz przybliżenie zawodu kuratora sądowego w Polsce.

Podczas ćwiczeń studenci zostaną zapoznani z problematyką z zakresu funkcjonowania kuratorskiej służby sądowej, kierunków jej przemian oraz perspektyw na przyszłość. Dyskusje prowadzone w ramach ćwiczeń będą osadzone w kontekście współczesnych problemów społecznych będących doświadczeniem osób i rodzin objętych kuratelą.

Studenci poznają najważniejsze akty prawne traktujące o zawodzie kuratora sądowego, organizacji jego pracy oraz pracy z różnymi kategoriami klientów.

Omówione zostaną poszczególne kategorie spraw oraz metody pracy związane z realizacją postępowań wykonawczych w tych sprawach.

Szczegółowo omówione zostaną zadania realizowane na co dzień przez kuratorów rodzinnych i kuratorów dla dorosłych, potencjalne trudności, dylematy oraz wyzwania związane z ich realizacją.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. T. Jedynak, K. Stasiak (red). LexisNexis, Warszawa 2010,

A. Chmielewska, Ochrona i wsparcie rodziny w pracy z osobami objętymi dozorem kuratora sądowego, Mado, Toruń 2014,

A. Chmielewska, 100 - lecie kurateli sądowej w Polsce: wyzwania kuratora sądowego w kontekście współczesnych problemów społecznych [w] E. Grudziewska, M. Mikołajczyk, J. Zozula (red) Pomoc społeczna i praca socjalna w dobie dynamicznych przemian społecznych. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019, s.227 - 241

A. Janus - Dębska, M. Gronkiewicz - Ostaszewska, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badania ankietowego, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2016,

Ł. Kwadrans, Metody pracy wychowawczo - resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich, Prawo karne i kryminologia, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2019

Akty prawne:

Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020, poz. 167),

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 roku Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2017, poz. 682 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 2018, poz. 969 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2018, poz. 2137 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny (Dz.U. 1997, nr 88, poz. 553 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 1997, nr 90, poz. 557 zpóźn. zm.),

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 sierpnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania wywiadów środowiskowych o nieletnich (Dz.U. 2001, nr 90, poz. 1010),

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 roku w sprawie ośrodków kuratorskich (Dz.U. 2001, nr 120, poz. 1294),

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 roku w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U.2014, poz. 989)

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja akademicka, prezentacje multimedialne, analiza wybranych tekstów źródłowych i aktów prawnych, analiza przypadku: planowanie czynności realizowanych przez kuratorów sądowych, prowadzenie dokumentacji, sporządzanie kart czynności oraz właściwych sprawozdań

Nakład pracy studenta:

20 godzin kontaktowych,

15 godzin - analiza materiałów i przygotowanie do zajęć,

10 godzin - realizacja zadań formułowanych przez osobę prowadzącą i przygotowanie pracy zaliczeniowej

Liczba punktów ECTS: 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chmielewska
Prowadzący grup: Anna Chmielewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są:

obecność i aktywne uczestniczenie w zajęciach,

przygotowanie pracy zaliczeniowej: opracowanie metod pracy i kierunków oddziaływań wobec osoby/rodziny objętej nadzorem lub dozorem kuratora sądowego, w oparciu o informacje o położeniu życiowym tej osoby/rodziny

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodyką pracy kuratora sądowego w Polsce oraz przybliżenie zawodu kuratora sądowego w Polsce.

Podczas ćwiczeń studenci zostaną zapoznani z problematyką z zakresu funkcjonowania kuratorskiej służby sądowej, kierunków jej przemian oraz perspektyw na przyszłość. Dyskusje prowadzone w ramach ćwiczeń będą osadzone w kontekście współczesnych problemów społecznych będących doświadczeniem osób i rodzin objętych kuratelą.

Studenci poznają najważniejsze akty prawne traktujące o zawodzie kuratora sądowego, organizacji jego pracy oraz pracy z różnymi kategoriami klientów.

Omówione zostaną poszczególne kategorie spraw oraz metody pracy związane z realizacją postępowań wykonawczych w tych sprawach.

Szczegółowo omówione zostaną zadania realizowane na co dzień przez kuratorów rodzinnych i kuratorów dla dorosłych, potencjalne trudności, dylematy oraz wyzwania związane z ich realizacją.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. T. Jedynak, K. Stasiak (red). LexisNexis, Warszawa 2010,

A. Chmielewska, Ochrona i wsparcie rodziny w pracy z osobami objętymi dozorem kuratora sądowego, Mado, Toruń 2014,

A. Chmielewska, 100 - lecie kurateli sądowej w Polsce: wyzwania kuratora sądowego w kontekście współczesnych problemów społecznych [w] E. Grudziewska, M. Mikołajczyk, J. Zozula (red) Pomoc społeczna i praca socjalna w dobie dynamicznych przemian społecznych. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019, s.227 - 241

A. Janus - Dębska, M. Gronkiewicz - Ostaszewska, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badania ankietowego, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2016,

Ł. Kwadrans, Metody pracy wychowawczo - resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich, Prawo karne i kryminologia, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2019

Akty prawne:

Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020, poz. 167),

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 roku Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2017, poz. 682 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 2018, poz. 969 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2018, poz. 2137 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny (Dz.U. 1997, nr 88, poz. 553 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 1997, nr 90, poz. 557 zpóźn. zm.),

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 sierpnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania wywiadów środowiskowych o nieletnich (Dz.U. 2001, nr 90, poz. 1010),

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 roku w sprawie ośrodków kuratorskich (Dz.U. 2001, nr 120, poz. 1294),

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 roku w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U.2014, poz. 989)

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja akademicka, prezentacje multimedialne, analiza wybranych tekstów źródłowych i aktów prawnych, analiza przypadku: planowanie czynności realizowanych przez kuratorów sądowych, prowadzenie dokumentacji, sporządzanie kart czynności oraz właściwych sprawozdań

Nakład pracy studenta:

20 godzin kontaktowych,

15 godzin - analiza materiałów i przygotowanie do zajęć,

10 godzin - realizacja zadań formułowanych przez osobę prowadzącą i przygotowanie pracy zaliczeniowej

Liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Porembska
Prowadzący grup: Marta Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obserwacja aktywności studentów podczas zajęć;

- wypowiedzi ustne na zajęciach (analiza przypadków na podstawie sprawozdań kuratorskich);

- końcowe kolokwium pisemne (pytania testowe oraz wymagające uzupełnień)

Pełny opis:

Treści:

1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej;

2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne;

3. Kodeks etyki kuratora sądowego;

4. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja;

5. Metodyka pracy kuratorów sądowych.

Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework;

6. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne;

7. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem;

8. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą);

9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy;

10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Jadach K. (2011) Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

2. Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis

3. Gromek K. (2005), Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa: LexisNexis

4. Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2005), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum

5. Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS

6. Wójcik D. (2010) (red.) Kuratela sądowa. sukcesy i porażki., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych,

2. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,

3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy,

4. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

5. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy

Literatura uzupełniająca:

Bałandynowicz A. (2006) Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza

Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie

Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.

Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum.

Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej

Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS

Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW

Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií.

Porembska M. Odolczyk K. (2022) Krzywdzenie emocjonalne dziecka w sytuacji konfliktu okołorozwodowego rodziców: https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/838

Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski

Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls

Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek

Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak (2016) Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Impuls

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich.

Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15, przygotowanie się do zajęć, lektury - 15, przygotowanie się do zaliczenia: 15, praca własna studenta - 20 Liczba punktów ECTS: 5.0.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Porembska
Prowadzący grup: Marta Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obserwacja aktywności studentów podczas zajęć;

- wypowiedzi ustne na zajęciach (analiza przypadków na podstawie sprawozdań kuratorskich);

- końcowe kolokwium pisemne (pytania testowe oraz wymagające uzupełnień)

Pełny opis:

Treści:

1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej;

2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne;

3. Kodeks etyki kuratora sądowego;

4. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja;

5. Metodyka pracy kuratorów sądowych.

Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework;

6. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne;

7. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem;

8. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą);

9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy;

10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Jadach K. (2011) Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

2. Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis

3. Gromek K. (2005), Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa: LexisNexis

4. Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2005), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum

5. Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS

6. Wójcik D. (2010) (red.) Kuratela sądowa. sukcesy i porażki., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych,

2. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,

3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy,

4. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

5. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy

Literatura uzupełniająca:

Bałandynowicz A. (2006) Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza

Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie

Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.

Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum.

Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej

Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS

Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW

Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií.

Porembska M. Odolczyk K. (2022) Krzywdzenie emocjonalne dziecka w sytuacji konfliktu okołorozwodowego rodziców: https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/838

Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski

Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls

Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek

Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak (2016) Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Impuls

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich.

Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15, przygotowanie się do zajęć, lektury - 15, przygotowanie się do zaliczenia: 15, praca własna studenta - 20 Liczba punktów ECTS: 5.0.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)