Metodyka nauczania matematyki na I i II etapie edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MME |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania matematyki na I i II etapie edukacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Rozwój myślenia matematycznego u dziecka i jego specyfika. Etapy kształtowania się pojęć matematycznych. - Czynnościowe nauczanie matematyki. Rozwój procesów klasyfikacji Rozwój pojęcia liczby i wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania. - Kształtowanie wybranych zagadnień matematycznych: orientacja w przestrzeni, kształtowanie pojęcia zbioru, liczby naturalne, własności działań, działania na liczbach naturalnych, algorytmy działań pisemnych, kolejność wykonywania działań, zadania tekstowe i sposoby ich rozwiązywania, kształtowanie pojęć i umiejętności geometrycznych, mierzenie, algebra, rozwiązywanie równań i nierówności, ułamki, liczby dziesiętne. - Praca domowa z matematyki. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych. - Środki dydaktyczne do nauki matematyki |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Prezentuje poszerzone i usystematyzowane teorie dotyczące procesów intelektualnych niezbędnych do nabywania umiejętności matematycznych Ma poszerzoną uporządkowaną wiedzę na temat rozwoju pojęć matematycznych oraz zna sposoby ich kształtowania Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat metod kształcenia matematycznego dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz ich uwarunkowania zna sposoby zadawania, kontroli i oceny prac domowych z matematyki zna sposób kontroli i oceny osiągnięć z matematyki Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować pojęcia matematyczne na etapie edukacji wczesnoszkolnej i klas IV-VI Potrafi w sposób spójny i precyzyjny zaprojektować scenariusz do kształtowania i rozwijania określonych pojęć arytmetycznych i geometrycznych Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne w formie stacjonarnej lub ustne za pomocą aplikacji Teams; - opracowanie zagadnień, rozwiązanie zadań, aktywność (w formie stacjonarnej lub realizowane synchronicznie za pomocą aplikacji Teams poprzez wideokonferencję według ustalonego harmonogramu). https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a37dcc913f3404a8fb5ce9ba5db4b314d%40thread.tacv2/conversations?groupId=f9ad8133-1af6-4a33-a1a5-da2decfdac57&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności: - w formie stacjonarnej : kolokwium, obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach (praca z tekstem, dyskusja panelowa, rozwiązywanie zadań, opracowanie zagadnień); - w formie zdalnej: kolokwium, opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań Szczegółowe zadania do wykonania zostaną przesłane studentom za pomocą aplikacji Teams lub przekazane na zajęciach stacjonarnych. Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Treści programowe ćwiczeń: 1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki. 2. Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące. 3. Pomoce wykorzystywane podczas zajęć matematycznych. Warsztat pracy nauczyciela - scenariusze zajęć. 4. Pojęcie zadania i rola zadań w edukacji matematycznej na I i II poziomie nauczania. 5. Intuicje i pojęcia geometryczne. 6. Obliczenia w geometrii. 7.Przedstawienie osiągnięć ucznia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie stosunków przestrzennych i cech wielkościowych. Klasyfikowanie i porządkowanie przedmiotów. Porządkowanie zdarzeń w czasie. Omówienie specyficznych trudności związanych z przestrzenią, kierunkiem i czasem oraz posługiwaniem się pojęciami: dłuższy, krótszy, ciężki, cięższy, prawo, lewo, pion, poziom, skos, dużo, więcej, mniej, najwięcej, wysoki, wyższy, najwyższy, dziś, jutro, wczoraj itd. 8/9. Wyjaśnienie problemów związanych z odczytywaniem danych prezentowanych na osi liczbowej i w układzie współrzędnych - łączenie formy graficznej z wartością liczbową, słowną. 10/11. Pojęcie liczby. Rozumienie liczb i ich własności. Wyjaśnienie istoty działań matematycznych – dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz związków między nimi. Kolejność wykonywania działań. Problemy z sekwencjonowaniem liczb i podstawowymi własnościami matematycznymi. 12/13. Gry sprzyjające szybkiemu rachowaniu. Korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego. Stosowanie algorytmów działań pisemnych. 14. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Działania na ułamkach. 15. Strategie rozwiązywania zadań matematycznych na I i II poziomie nauczania. Zastosowanie wiedzy w praktyce. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1.Binkowska-Wójcik W. i inni, (2014),Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. https://diagnozy.ibe.edu.pl/images/download/IBE_Bydgoski_Babel_Matematyczny_NET.pdf 2. Dąbrowski M., (Za) trudne, bo trzeba myśleć?O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia, IBE, Warszawa 2013. http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=845 3. Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa, Wyd. Centralna komisja Egzaminacyjna; http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=842 4. Materiały zamieszczone na stronach: https://www.ore.edu.pl/ oraz https://ceo.org.pl/ dotyczące edukacji matematycznej w klasach I-III; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/43711 5. Nowak - Łojewska A. (2016), Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III. https://www.ore.edu.pl/?s=edukacja+matematyczna&res_type=zasoby 6. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: wydawnictwo NOWIK; 7. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. 8. Semadeni Z., Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas I-III http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 9. Podstawa programowa https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/matematyka.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf 10. Materiały przekazane studentom za pomocą poczty elektronicznej. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Andrzejczak R., (2017), Paluszkowa tabliczka mnożenia, Gdańsk, Wyd. Harmonia; 2. Bobiński Z, Nodzyński P., Uscki M. (2003) Uczymy się myśleć nieszablonowo. Miniatury matematyczne dla szkół podstawowych. Toruń: "Aksjomat"; 3. Dąbrowski M. (2016), Gry matematyczne cz.1 i 2, Opole, Wyd. Nowik; 4. Dąbrowski M. (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Opole, Wyd. Nowik; 5. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Metody: - stacjonarnie: praca z tekstem, prezentacja, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż,metoda praktycznego działania; - zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams. Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania". W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS. Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams. - zdalnie: prezentacja w Power Point , materiały przesłane elektronicznie, opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań przesłanych on-line. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 h Przygotowanie się do kolokwium - 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne (w formie stacjonarnej lub on-line), - opracowanie zagadnień, rozwiązanie zadań (realizacja przedmiotu: w formie stacjonarnej 08.03.2020, asynchronicznie poprzez wysyłanie materiałów w domenie www.aps.edu.pl 22.03.2020, synchronicznie w aplikacji Teams poprzez wideokonferencję według ustalonego harmonogramu 24.05.2020, 21.06.2020: grupa 1. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af8e8a5fca1c14635b55995c90af6be39%40thread.tacv2/conversations?groupId=f49b107e-a3cd-447e-ae25-2a20eb330724&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aec070d2c0d5c4db798b11a533fd73aa4%40thread.tacv2/conversations?groupId=41072ff4-3337-4acc-a20e-14d3fe754970&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności: - w formie stacjonarnej : kolokwium, obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach (praca z tekstem, dyskusja panelowa, rozwiązywanie zadań, opracowanie zagadnień); - w formie zdalnej: kolokwium, opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań on-line. Szczegółowe zadania do wykonania zostaną przesłane studentom drogą mailową v za pomocą aplikacji Teams Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Treści programowe ćwiczeń: 1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki. 2. Przedstawienie osiągnięć ucznia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie stosunków przestrzennych i cech wielkościowych. Klasyfikowanie i porządkowanie przedmiotów. Porządkowanie zdarzeń w czasie. Omówienie specyficznych trudności związanych z przestrzenią, kierunkiem i czasem oraz posługiwaniem się pojęciami: dłuższy, krótszy, ciężki, cięższy, prawo, lewo, pion, poziom, skos, dużo, więcej, mniej, najwięcej, wysoki, wyższy, najwyższy, dziś, jutro, wczoraj itd. 3. Pomoce wykorzystywane podczas zajęć matematycznych - w różnorodności siła! 4. Pojęcie liczby. Rozumienie liczb i ich własności. Warsztat pracy nauczyciela - scenariusze zajęć. 5. Strategie liczenia. Dostrzeganie i stosowanie prawidłowości - eksperymentowanie. 6. Rozwiązywanie zadań tekstowych. Strategie rozwiązywania zadań na I i II etapie kształcenia. Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące. 7. Korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego. Cyfra czy liczba? Stosowanie algorytmów działań pisemnych. 8. Wyjaśnienie istoty działań matematycznych – dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz związków między nimi. Kolejność wykonywania działań. Problemy z sekwencjonowaniem liczb i podstawowymi własnościami matematycznymi. Gry sprzyjające szybkiemu rachowaniu. 9. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Działania na ułamkach. 10. Wyjaśnienie problemów związanych z odczytywaniem danych prezentowanych na osi liczbowej i w układzie współrzędnych - łączenie formy graficznej z wartością liczbową, słowną. Pojęcia geometryczne. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1.Binkowska-Wójcik W. i inni, (2014),Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. https://diagnozy.ibe.edu.pl/images/download/IBE_Bydgoski_Babel_Matematyczny_NET.pdf 2. Dąbrowski M., (Za) trudne, bo trzeba myśleć?O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia, IBE, Warszawa 2013. http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=845 3. Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa, Wyd. Centralna komisja Egzaminacyjna; http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=842 4. Materiały zamieszczone na stronach: https://www.ore.edu.pl/ oraz https://ceo.org.pl/ dotyczące edukacji matematycznej w klasach I-III; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/43711 5. Nowak - Łojewska A. (2016), Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III. https://www.ore.edu.pl/?s=edukacja+matematyczna&res_type=zasoby 6. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: wydawnictwo NOWIK; 7. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. 8. Semadeni Z., Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas I-III http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 9 . Podstawa programowa https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/matematyka.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf 10. Materiały przekazane studentom za pomocą poczty elektronicznej. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Andrzejczak R., (2017), Paluszkowa tabliczka mnożenia, Gdańsk, Wyd. Harmonia; 2. Bobiński Z, Nodzyński P., Uscki M. (2003) Uczymy się myśleć nieszablonowo. Miniatury matematyczne dla szkół podstawowych. Toruń: "Aksjomat"; 3. Dąbrowski M. (2016), Gry matematyczne cz.1 i 2, Opole, Wyd. Nowik; 4. Dąbrowski M. (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Opole, Wyd. Nowik; 5. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Metody: - stacjonarnie: praca z tekstem, prezentacja, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż,metoda praktycznego działania; - zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams. Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania". W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS. Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 h Przygotowanie się do kolokwium - 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne (w formie stacjonarnej lub on-line w zależności od decyzji władz uczelni); - opracowanie zagadnień, rozwiązanie zadań (realizacja przedmiotu: w formie synchronicznie w aplikacji Teams poprzez wideokonferencję według ustalonego harmonogramu oraz praca własna studenta). Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności: - kolokwium, praca indywidualna v grupowa w notesie zajęć, projekty grupowe, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań - opracowywanie zagadnień i rozwiązywanie zadań w aplikacji Teams (zakładka "Zadania" "Notes zajęć") Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Treści programowe ćwiczeń: 1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej. 2. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki. 3. Stosunki przestrzenne i cechy wielkościowe. 4. Rozumienie liczb i ich własności. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. 5. Działania na liczbach naturalnych, całkowitych. 6. Pojęcia geometryczne. Obliczenia w geometrii. 7. Ułamki zwykłe i dziesiętne. 8. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. 8. Gry w edukcji matematycznej (np. planszowe, logiczne, domino, karty, kości). 9. Rozwiązywanie zadań tekstowych. Strategie rozwiązywania zadań na I i II etapie kształcenia. 10. Pomoce (środki) dydaktyczne. 11. Praca domowa z matematyki. Sprawdzanie i ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa, Wyd. Centralna komisja Egzaminacyjna; 2. Kalinowska A. (2010). Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. Centralna Komisja Egzaminacyjna; 3. Nowik J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Wydawnictwo NOWIK, Oploe; 4. Pisarski M., (2017 ). Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, ORE; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/indexsearch?dirids=38&attId=11 5. Pisarski M., (2017). Jak wykorzystać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci?Wyd. ORE; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/indexsearch?dirids=38&attId=11 6. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce; 7 . Semadeni Z., Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas I-III; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 8. Stańdo J., Spławska-Murmyło M.,(2017) Gry i zabawy matematyczne dla najmłodszych, ORE; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/indexsearch?dirids=38&attId=11 9. https://podstawaprogramowa.pl/ LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Andrzejczak R., (2017), Paluszkowa tabliczka mnożenia, Gdańsk, Wyd. Harmonia; 2. Bobiński Z, Nodzyński P., Uscki M. (2003) Uczymy się myśleć nieszablonowo. Miniatury matematyczne dla szkół podstawowych. Toruń: "Aksjomat"; 3. Dąbrowski M. (2016), Gry matematyczne cz.1 i 2, Opole, Wyd. Nowik; 4. Dąbrowski M. (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Opole, Wyd. Nowik; 5. Klus-Stańska D. (2003), W nauczaniu początkowym. Scenariusze lekcji, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków; 6. Siwek H. (2005), Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, WSiP, Warszawa; 7. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Metody: - zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień za pomocą aplikacji Teams. Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania" i "Notes zajęć". W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS. Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams. Link do przedmiotu na Teamsach: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2c608b9c78b14ceda521b30988d82226%40thread.tacv2/conversations?groupId=7da28c83-b02c-49c7-8a18-97c5d29a93b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 h Przygotowanie się do kolokwium - 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne (w formie stacjonarnej lub on-line w zależności od decyzji władz uczelni); - opracowanie zagadnień, rozwiązanie zadań (realizacja przedmiotu: w formie synchronicznie w aplikacji Teams poprzez wideokonferencję według ustalonego harmonogramu oraz praca własna studenta). Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności: - kolokwium, praca indywidualna v grupowa w notesie zajęć, projekty grupowe, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań - opracowywanie zagadnień i rozwiązywanie zadań w aplikacji Teams (zakładka "Zadania", "Notes zajęć") Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Treści programowe ćwiczeń: 1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej. 2. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki. 3. Stosunki przestrzenne i cechy wielkościowe. 4. Rozumienie liczb i ich własności. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. 5. Działania na liczbach naturalnych, całkowitych. 6. Pojęcia geometryczne. Obliczenia w geometrii. 7. Ułamki zwykłe i dziesiętne. 8. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. 8. Gry w edukcji matematycznej (np. planszowe, logiczne, domino, karty, kości). 9. Rozwiązywanie zadań tekstowych. Strategie rozwiązywania zadań na I i II etapie kształcenia. 10. Pomoce (środki) dydaktyczne. 11. Praca domowa z matematyki. Sprawdzanie i ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa, Wyd. Centralna komisja Egzaminacyjna; 2. Kalinowska A. (2010). Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. Centralna Komisja Egzaminacyjna; 3. Nowik J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Wydawnictwo NOWIK, Oploe; 4. Pisarski M., (2017 ). Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, ORE; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/indexsearch?dirids=38&attId=11 5. Pisarski M., (2017). Jak wykorzystać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci?Wyd. ORE; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/indexsearch?dirids=38&attId=11 6. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce; 7. Semadeni Z., Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas I-III; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 8. Stańdo J., Spławska-Murmyło M.,(2017) Gry i zabawy matematyczne dla najmłodszych, ORE; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/indexsearch?dirids=38&attId=11 http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 9. https://podstawaprogramowa.pl/ LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Andrzejczak R., (2017), Paluszkowa tabliczka mnożenia, Gdańsk, Wyd. Harmonia; 2. Bobiński Z, Nodzyński P., Uscki M. (2003) Uczymy się myśleć nieszablonowo. Miniatury matematyczne dla szkół podstawowych. Toruń: "Aksjomat"; 3. Dąbrowski M. (2016), Gry matematyczne cz.1 i 2, Opole, Wyd. Nowik; 4. Dąbrowski M. (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Opole, Wyd. Nowik; 5. Klus-Stańska D. (2003), W nauczaniu początkowym. Scenariusze lekcji, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków; 6. Siwek H. (2005), Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, WSiP, Warszawa; 7. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Metody: - zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień za pomocą aplikacji Teams. Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania" i "Notes zajęć". W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS. Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams. Link do przedmiotu na Teamsach: Grupa 1. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aee04179125ce445989de39500f2e32ed%40thread.tacv2/conversations?groupId=3603e8df-c788-45df-aaf6-ab933027968b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a74dd5826d0144ca7be77b18045a3c700%40thread.tacv2/conversations?groupId=57b6f813-3bc1-44d0-8cb0-678ceb298063&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 35 h Przygotowanie się do kolokwium - 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne (w formie stacjonarnej lub on-line w zależności od decyzji władz uczelni); - praca indywidualna lub grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań w formie stacjonarnej lub w aplikacji Microsoft Teams); Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności: - kolokwium, praca indywidualna v grupowa, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań - opracowywanie zagadnień i rozwiązywanie zadań w Microsoft Teams Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki. 2. Pojęcie zadania i rola zadań w edukacji matematycznej. 3. Strategie rozwiązywania zadań matematycznych na I i II poziomie nauczania. Zastosowanie wiedzy w praktyce. 4. Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne. 5. Wyjaśnienie istoty działań matematycznych – dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz związków między nimi. Kolejność wykonywania działań. 6. Korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego. Stosowanie algorytmów działań pisemnych. 7 Rozwiązywanie równań i nierówności. 8. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Działania na ułamkach. 9. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.: - zabawy arytmetyczne, - matematyczne zabawy z kostkami, - zabawy z klockami, - gry z wykorzystaniem kart, - gry planszowe. 10. Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne. Pola i objętości figur. 11. Praca domowa z matematyki. Sprawdzanie i ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące. 12. Pomoce wykorzystywane podczas zajęć matematycznych. Warsztat pracy nauczyciela - konspekt/scenariusz zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 3. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. 4. H. Siwek: 1998, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa. Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 4. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 5. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf 6. https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. 3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole. 4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 5. M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 6. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 7. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. 8. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. 9. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Metody: - stacjonarnie: prezentacja w PowerPoint, praca z tekstem, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż , metoda praktycznego działania; - zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 h Przygotowanie się do kolokwium - 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne (w formie stacjonarnej lub on-line w zależności od decyzji władz uczelni); - praca indywidualna lub grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań w formie stacjonarnej lub w aplikacji Microsoft Teams); Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności: - kolokwium, praca indywidualna v grupowa, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań - opracowywanie zagadnień i rozwiązywanie zadań w Microsoft Teams Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki. 2. Pojęcie zadania i rola zadań w edukacji matematycznej. 3. Strategie rozwiązywania zadań matematycznych na I i II poziomie nauczania. Zastosowanie wiedzy w praktyce. 4. Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne. 5. Wyjaśnienie istoty działań matematycznych – dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz związków między nimi. Kolejność wykonywania działań. 6. Korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego. Stosowanie algorytmów działań pisemnych. 7 Rozwiązywanie równań i nierówności. 8. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Działania na ułamkach. 9. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.: - zabawy arytmetyczne, - matematyczne zabawy z kostkami, - zabawy z klockami, - gry z wykorzystaniem kart, - gry planszowe. 10. Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne. Pola i objętości figur. 11. Praca domowa z matematyki. Sprawdzanie i ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące. 12. Pomoce wykorzystywane podczas zajęć matematycznych. Warsztat pracy nauczyciela - konspekt/scenariusz zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 3. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. 4. H. Siwek: 1998, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa. Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 4. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 5. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf 6. https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. 3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole. 4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 5. M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 6. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 7. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. 8. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. 9. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Metody: - stacjonarnie: prezentacja w PowerPoint, praca z tekstem, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż, metoda praktycznego działania; - zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 h Przygotowanie się do kolokwium - 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.