Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania matematyki na I i II etapie edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-MME
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania matematyki na I i II etapie edukacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Rozwój myślenia matematycznego u dziecka i jego specyfika. Etapy kształtowania się pojęć matematycznych.

- Czynnościowe nauczanie matematyki. Rozwój procesów klasyfikacji Rozwój pojęcia liczby i wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania.

- Kształtowanie wybranych zagadnień matematycznych: orientacja w przestrzeni, kształtowanie pojęcia zbioru, liczby naturalne, własności działań, działania na liczbach naturalnych, algorytmy działań pisemnych, kolejność wykonywania działań, zadania tekstowe i sposoby ich rozwiązywania, kształtowanie pojęć i umiejętności geometrycznych, mierzenie, algebra, rozwiązywanie równań i nierówności, ułamki, liczby dziesiętne.

- Praca domowa z matematyki. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych.

- Środki dydaktyczne do nauki matematyki

Efekty uczenia się:

Wiedza

Prezentuje poszerzone i usystematyzowane teorie dotyczące procesów intelektualnych niezbędnych do nabywania umiejętności matematycznych

Ma poszerzoną uporządkowaną wiedzę na temat rozwoju pojęć matematycznych oraz zna sposoby ich kształtowania

Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat metod kształcenia matematycznego dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz ich uwarunkowania

zna sposoby zadawania, kontroli i oceny prac domowych z matematyki

zna sposób kontroli i oceny osiągnięć z matematyki

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować pojęcia matematyczne na etapie edukacji wczesnoszkolnej i klas IV-VI

Potrafi w sposób spójny i precyzyjny zaprojektować scenariusz do kształtowania i rozwijania określonych pojęć arytmetycznych i geometrycznych

Kompetencje społeczne

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne w formie stacjonarnej lub ustne za pomocą aplikacji Teams;

- opracowanie zagadnień, rozwiązanie zadań, aktywność (w formie stacjonarnej lub realizowane synchronicznie za pomocą aplikacji Teams poprzez wideokonferencję według ustalonego harmonogramu).

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a37dcc913f3404a8fb5ce9ba5db4b314d%40thread.tacv2/conversations?groupId=f9ad8133-1af6-4a33-a1a5-da2decfdac57&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności:

- w formie stacjonarnej : kolokwium, obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach (praca z tekstem, dyskusja panelowa, rozwiązywanie zadań, opracowanie zagadnień);

- w formie zdalnej: kolokwium, opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań

Szczegółowe zadania do wykonania zostaną przesłane studentom za pomocą aplikacji Teams lub przekazane na zajęciach stacjonarnych.

Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Treści programowe ćwiczeń:

1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki.

2. Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące.

3. Pomoce wykorzystywane podczas zajęć matematycznych. Warsztat pracy nauczyciela - scenariusze zajęć.

4. Pojęcie zadania i rola zadań w edukacji matematycznej na I i II poziomie nauczania.

5. Intuicje i pojęcia geometryczne.

6. Obliczenia w geometrii.

7.Przedstawienie osiągnięć ucznia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie stosunków przestrzennych i cech wielkościowych. Klasyfikowanie i porządkowanie przedmiotów. Porządkowanie zdarzeń w czasie.

Omówienie specyficznych trudności związanych z przestrzenią, kierunkiem i czasem oraz posługiwaniem się pojęciami: dłuższy, krótszy, ciężki, cięższy, prawo, lewo, pion, poziom, skos, dużo, więcej, mniej, najwięcej, wysoki, wyższy, najwyższy, dziś, jutro, wczoraj itd.

8/9. Wyjaśnienie problemów związanych z odczytywaniem danych prezentowanych na osi liczbowej i w układzie współrzędnych - łączenie formy graficznej z wartością liczbową, słowną.

10/11. Pojęcie liczby. Rozumienie liczb i ich własności.

Wyjaśnienie istoty działań matematycznych – dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz związków między nimi. Kolejność wykonywania działań. Problemy z sekwencjonowaniem liczb i podstawowymi własnościami matematycznymi.

12/13. Gry sprzyjające szybkiemu rachowaniu. Korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego. Stosowanie algorytmów działań pisemnych.

14. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Działania na ułamkach.

15. Strategie rozwiązywania zadań matematycznych na I i II poziomie nauczania. Zastosowanie wiedzy w praktyce.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1.Binkowska-Wójcik W. i inni, (2014),Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

https://diagnozy.ibe.edu.pl/images/download/IBE_Bydgoski_Babel_Matematyczny_NET.pdf

2. Dąbrowski M., (Za) trudne, bo trzeba myśleć?O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia, IBE, Warszawa 2013.

http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=845

3. Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa, Wyd. Centralna komisja Egzaminacyjna;

http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=842

4. Materiały zamieszczone na stronach: https://www.ore.edu.pl/ oraz https://ceo.org.pl/ dotyczące edukacji matematycznej w klasach I-III;

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf

https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/43711

5. Nowak - Łojewska A. (2016), Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III. https://www.ore.edu.pl/?s=edukacja+matematyczna&res_type=zasoby

6. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: wydawnictwo NOWIK;

7. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

8. Semadeni Z., Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas I-III

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

9. Podstawa programowa https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/matematyka.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf

https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

10. Materiały przekazane studentom za pomocą poczty elektronicznej.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Andrzejczak R., (2017), Paluszkowa tabliczka mnożenia, Gdańsk, Wyd. Harmonia;

2. Bobiński Z, Nodzyński P., Uscki M. (2003) Uczymy się myśleć nieszablonowo. Miniatury matematyczne dla szkół podstawowych. Toruń: "Aksjomat";

3. Dąbrowski M. (2016), Gry matematyczne cz.1 i 2, Opole, Wyd. Nowik;

4. Dąbrowski M. (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Opole, Wyd. Nowik;

5. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach

https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html

https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf

https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

Metody:

- stacjonarnie: praca z tekstem, prezentacja, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż,metoda praktycznego działania;

- zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams.

Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania".

W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS.

Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams.

- zdalnie: prezentacja w Power Point , materiały przesłane elektronicznie, opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań przesłanych on-line.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 h

Przygotowanie się do kolokwium - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne (w formie stacjonarnej lub on-line),

- opracowanie zagadnień, rozwiązanie zadań (realizacja przedmiotu: w formie stacjonarnej 08.03.2020, asynchronicznie poprzez wysyłanie materiałów w domenie www.aps.edu.pl 22.03.2020, synchronicznie w aplikacji Teams poprzez wideokonferencję według ustalonego harmonogramu 24.05.2020, 21.06.2020:

grupa 1.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af8e8a5fca1c14635b55995c90af6be39%40thread.tacv2/conversations?groupId=f49b107e-a3cd-447e-ae25-2a20eb330724&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 2.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aec070d2c0d5c4db798b11a533fd73aa4%40thread.tacv2/conversations?groupId=41072ff4-3337-4acc-a20e-14d3fe754970&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności:

- w formie stacjonarnej : kolokwium, obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach (praca z tekstem, dyskusja panelowa, rozwiązywanie zadań, opracowanie zagadnień);

- w formie zdalnej: kolokwium, opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań on-line.

Szczegółowe zadania do wykonania zostaną przesłane studentom drogą mailową v za pomocą aplikacji Teams

Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Treści programowe ćwiczeń:

1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki.

2. Przedstawienie osiągnięć ucznia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie stosunków przestrzennych i cech wielkościowych. Klasyfikowanie i porządkowanie przedmiotów. Porządkowanie zdarzeń w czasie. Omówienie specyficznych trudności związanych z przestrzenią, kierunkiem i czasem oraz posługiwaniem się pojęciami: dłuższy, krótszy, ciężki, cięższy, prawo, lewo, pion, poziom, skos, dużo, więcej, mniej, najwięcej, wysoki, wyższy, najwyższy, dziś, jutro, wczoraj itd.

3. Pomoce wykorzystywane podczas zajęć matematycznych - w różnorodności siła!

4. Pojęcie liczby. Rozumienie liczb i ich własności. Warsztat pracy nauczyciela - scenariusze zajęć.

5. Strategie liczenia. Dostrzeganie i stosowanie prawidłowości - eksperymentowanie.

6. Rozwiązywanie zadań tekstowych. Strategie rozwiązywania zadań na I i II etapie kształcenia. Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące.

7. Korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego. Cyfra czy liczba? Stosowanie algorytmów działań pisemnych.

8. Wyjaśnienie istoty działań matematycznych – dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz związków między nimi. Kolejność wykonywania działań. Problemy z sekwencjonowaniem liczb i podstawowymi własnościami matematycznymi. Gry sprzyjające szybkiemu rachowaniu.

9. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Działania na ułamkach.

10. Wyjaśnienie problemów związanych z odczytywaniem danych prezentowanych na osi liczbowej i w układzie współrzędnych - łączenie formy graficznej z wartością liczbową, słowną. Pojęcia geometryczne.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1.Binkowska-Wójcik W. i inni, (2014),Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

https://diagnozy.ibe.edu.pl/images/download/IBE_Bydgoski_Babel_Matematyczny_NET.pdf

2. Dąbrowski M., (Za) trudne, bo trzeba myśleć?O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia, IBE, Warszawa 2013.

http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=845

3. Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa, Wyd. Centralna komisja Egzaminacyjna;

http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=842

4. Materiały zamieszczone na stronach: https://www.ore.edu.pl/ oraz https://ceo.org.pl/ dotyczące edukacji matematycznej w klasach I-III;

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf

https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/43711

5. Nowak - Łojewska A. (2016), Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III. https://www.ore.edu.pl/?s=edukacja+matematyczna&res_type=zasoby

6. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: wydawnictwo NOWIK;

7. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

8. Semadeni Z., Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas I-III

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

9 . Podstawa programowa https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/matematyka.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf

https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

10. Materiały przekazane studentom za pomocą poczty elektronicznej.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Andrzejczak R., (2017), Paluszkowa tabliczka mnożenia, Gdańsk, Wyd. Harmonia;

2. Bobiński Z, Nodzyński P., Uscki M. (2003) Uczymy się myśleć nieszablonowo. Miniatury matematyczne dla szkół podstawowych. Toruń: "Aksjomat";

3. Dąbrowski M. (2016), Gry matematyczne cz.1 i 2, Opole, Wyd. Nowik;

4. Dąbrowski M. (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Opole, Wyd. Nowik;

5. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach

https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html

https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf

https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

Metody:

- stacjonarnie: praca z tekstem, prezentacja, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż,metoda praktycznego działania;

- zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams.

Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania".

W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS.

Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 h

Przygotowanie się do kolokwium - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne (w formie stacjonarnej lub on-line w zależności od decyzji władz uczelni);

- opracowanie zagadnień, rozwiązanie zadań (realizacja przedmiotu: w formie synchronicznie w aplikacji Teams poprzez wideokonferencję według ustalonego harmonogramu oraz praca własna studenta).

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności:

- kolokwium, praca indywidualna v grupowa w notesie zajęć, projekty grupowe, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań - opracowywanie zagadnień i rozwiązywanie zadań w aplikacji Teams (zakładka "Zadania" "Notes zajęć")

Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Treści programowe ćwiczeń:

1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej.

2. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki.

3. Stosunki przestrzenne i cechy wielkościowe.

4. Rozumienie liczb i ich własności. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym.

5. Działania na liczbach naturalnych, całkowitych.

6. Pojęcia geometryczne. Obliczenia w geometrii.

7. Ułamki zwykłe i dziesiętne.

8. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.

8. Gry w edukcji matematycznej (np. planszowe, logiczne, domino, karty, kości).

9. Rozwiązywanie zadań tekstowych. Strategie rozwiązywania zadań na I i II etapie kształcenia.

10. Pomoce (środki) dydaktyczne.

11. Praca domowa z matematyki. Sprawdzanie i ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa, Wyd. Centralna komisja Egzaminacyjna;

2. Kalinowska A. (2010). Pozwólmy dzieciom działać

– mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. Centralna Komisja Egzaminacyjna;

3. Nowik J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Wydawnictwo NOWIK, Oploe;

4. Pisarski M., (2017 ). Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych

jako element nauki myślenia matematycznego, ORE;

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/indexsearch?dirids=38&attId=11

5. Pisarski M., (2017). Jak wykorzystać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci?Wyd. ORE;

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/indexsearch?dirids=38&attId=11

6. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce;

7 . Semadeni Z., Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas I-III;

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

8. Stańdo J., Spławska-Murmyło M.,(2017) Gry i zabawy matematyczne dla

najmłodszych, ORE;

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/indexsearch?dirids=38&attId=11

9. https://podstawaprogramowa.pl/

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Andrzejczak R., (2017), Paluszkowa tabliczka mnożenia, Gdańsk, Wyd. Harmonia;

2. Bobiński Z, Nodzyński P., Uscki M. (2003) Uczymy się myśleć nieszablonowo. Miniatury matematyczne dla szkół podstawowych. Toruń: "Aksjomat";

3. Dąbrowski M. (2016), Gry matematyczne cz.1 i 2, Opole, Wyd. Nowik;

4. Dąbrowski M. (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Opole, Wyd. Nowik;

5. Klus-Stańska D. (2003), W nauczaniu początkowym. Scenariusze lekcji, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków;

6. Siwek H. (2005), Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, WSiP, Warszawa;

7. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach:

https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html

https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf

https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

Metody:

- zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień za pomocą aplikacji Teams.

Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania" i "Notes zajęć".

W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS.

Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams.

Link do przedmiotu na Teamsach:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2c608b9c78b14ceda521b30988d82226%40thread.tacv2/conversations?groupId=7da28c83-b02c-49c7-8a18-97c5d29a93b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 h

Przygotowanie się do kolokwium - 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne (w formie stacjonarnej lub on-line w zależności od decyzji władz uczelni);

- opracowanie zagadnień, rozwiązanie zadań (realizacja przedmiotu: w formie synchronicznie w aplikacji Teams poprzez wideokonferencję według ustalonego harmonogramu oraz praca własna studenta).

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności:

- kolokwium, praca indywidualna v grupowa w notesie zajęć, projekty grupowe, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań - opracowywanie zagadnień i rozwiązywanie zadań w aplikacji Teams (zakładka "Zadania", "Notes zajęć")

Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Treści programowe ćwiczeń:

1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej.

2. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki.

3. Stosunki przestrzenne i cechy wielkościowe.

4. Rozumienie liczb i ich własności. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym.

5. Działania na liczbach naturalnych, całkowitych.

6. Pojęcia geometryczne. Obliczenia w geometrii.

7. Ułamki zwykłe i dziesiętne.

8. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.

8. Gry w edukcji matematycznej (np. planszowe, logiczne, domino, karty, kości).

9. Rozwiązywanie zadań tekstowych. Strategie rozwiązywania zadań na I i II etapie kształcenia.

10. Pomoce (środki) dydaktyczne.

11. Praca domowa z matematyki. Sprawdzanie i ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa, Wyd. Centralna komisja Egzaminacyjna;

2. Kalinowska A. (2010). Pozwólmy dzieciom działać

– mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. Centralna Komisja Egzaminacyjna;

3. Nowik J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Wydawnictwo NOWIK, Oploe;

4. Pisarski M., (2017 ). Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych

jako element nauki myślenia matematycznego, ORE;

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/indexsearch?dirids=38&attId=11

5. Pisarski M., (2017). Jak wykorzystać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci?Wyd. ORE;

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/indexsearch?dirids=38&attId=11

6. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce;

7. Semadeni Z., Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas I-III;

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

8. Stańdo J., Spławska-Murmyło M.,(2017) Gry i zabawy matematyczne dla

najmłodszych, ORE;

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/indexsearch?dirids=38&attId=11

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

9. https://podstawaprogramowa.pl/

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Andrzejczak R., (2017), Paluszkowa tabliczka mnożenia, Gdańsk, Wyd. Harmonia;

2. Bobiński Z, Nodzyński P., Uscki M. (2003) Uczymy się myśleć nieszablonowo. Miniatury matematyczne dla szkół podstawowych. Toruń: "Aksjomat";

3. Dąbrowski M. (2016), Gry matematyczne cz.1 i 2, Opole, Wyd. Nowik;

4. Dąbrowski M. (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Opole, Wyd. Nowik;

5. Klus-Stańska D. (2003), W nauczaniu początkowym. Scenariusze lekcji, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków;

6. Siwek H. (2005), Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, WSiP, Warszawa;

7. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach:

https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html

https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf

https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

Metody:

- zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień za pomocą aplikacji Teams.

Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania" i "Notes zajęć".

W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS.

Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams.

Link do przedmiotu na Teamsach:

Grupa 1.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aee04179125ce445989de39500f2e32ed%40thread.tacv2/conversations?groupId=3603e8df-c788-45df-aaf6-ab933027968b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a74dd5826d0144ca7be77b18045a3c700%40thread.tacv2/conversations?groupId=57b6f813-3bc1-44d0-8cb0-678ceb298063&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 35 h

Przygotowanie się do kolokwium - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne (w formie stacjonarnej lub on-line w zależności od decyzji władz uczelni);

- praca indywidualna lub grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań w formie stacjonarnej lub w aplikacji Microsoft Teams);

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności:

- kolokwium, praca indywidualna v grupowa, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań - opracowywanie zagadnień i rozwiązywanie zadań w Microsoft Teams

Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Treści zajęć:

1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki.

2. Pojęcie zadania i rola zadań w edukacji matematycznej.

3. Strategie rozwiązywania zadań matematycznych na I i II poziomie nauczania. Zastosowanie wiedzy w praktyce.

4. Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne.

5. Wyjaśnienie istoty działań matematycznych – dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz związków między nimi. Kolejność wykonywania działań.

6. Korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego. Stosowanie algorytmów działań pisemnych.

7 Rozwiązywanie równań i nierówności.

8. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Działania na ułamkach.

9. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.:

- zabawy arytmetyczne,

- matematyczne zabawy z kostkami,

- zabawy z klockami,

- gry z wykorzystaniem kart,

- gry planszowe.

10. Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne. Pola i objętości figur.

11. Praca domowa z matematyki. Sprawdzanie i ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące.

12. Pomoce wykorzystywane podczas zajęć matematycznych. Warsztat pracy nauczyciela - konspekt/scenariusz zajęć.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

2. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

3. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

4. H. Siwek: 1998, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa.

Netografia:

1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61

2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

3. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa;

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf

4. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

5. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach

https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html

https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf

https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

6. https://podstawaprogramowa.pl/

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa

Literatura uzupełniająca:

1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole.

3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole.

4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

5. M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa.

6. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

7. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

8. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice.

9. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

Metody:

- stacjonarnie: prezentacja w PowerPoint, praca z tekstem, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż , metoda praktycznego działania;

- zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 h

Przygotowanie się do kolokwium - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne (w formie stacjonarnej lub on-line w zależności od decyzji władz uczelni);

- praca indywidualna lub grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań w formie stacjonarnej lub w aplikacji Microsoft Teams);

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności:

- kolokwium, praca indywidualna v grupowa, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań - opracowywanie zagadnień i rozwiązywanie zadań w Microsoft Teams

Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Treści zajęć:

1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki.

2. Pojęcie zadania i rola zadań w edukacji matematycznej.

3. Strategie rozwiązywania zadań matematycznych na I i II poziomie nauczania. Zastosowanie wiedzy w praktyce.

4. Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne.

5. Wyjaśnienie istoty działań matematycznych – dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz związków między nimi. Kolejność wykonywania działań.

6. Korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego. Stosowanie algorytmów działań pisemnych.

7 Rozwiązywanie równań i nierówności.

8. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Działania na ułamkach.

9. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.:

- zabawy arytmetyczne,

- matematyczne zabawy z kostkami,

- zabawy z klockami,

- gry z wykorzystaniem kart,

- gry planszowe.

10. Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne. Pola i objętości figur.

11. Praca domowa z matematyki. Sprawdzanie i ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące.

12. Pomoce wykorzystywane podczas zajęć matematycznych. Warsztat pracy nauczyciela - konspekt/scenariusz zajęć.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

2. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

3. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

4. H. Siwek: 1998, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa.

Netografia:

1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61

2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

3. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa;

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf

4. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

5. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach

https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html

https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf

https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

6. https://podstawaprogramowa.pl/

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa

Literatura uzupełniająca:

1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole.

3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole.

4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

5. M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa.

6. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

7. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

8. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice.

9. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

Metody:

- stacjonarnie: prezentacja w PowerPoint, praca z tekstem, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż, metoda praktycznego działania;

- zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 h

Przygotowanie się do kolokwium - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)