Metody kreatywnej resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-MKR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody kreatywnej resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Specyfika praktycznych zabiegów tzw. koncepcji „twórczej resocjalizacji”. Cele „twórczej resocjalizacji”: wzbudzenie rozwoju strukturalnych czynników procesów twórczych i poznawczych nieprzystosowanych społecznie jednostek; zmiany ich wizerunku społecznego. 2. Wiara i religia w procesie autoresocjalizacji. 3. Metoda Teatru Resocjalizacyjnego. 4. Metoda resocjalizacyjna przez sport. 5. Idea resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę. 6. Dogoterapia w pracy z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie. 7. Wolontariat w hospicjach jako innowacyjna metoda pracy z więźniami. 8. Wykorzystanie właściwości jogi i medytacji w resocjalizacji na wybranych przykładach zakładów poprawczych i zakładów karnych. 9. Rekreacja i survival jako nowatorskie metody resocjalizacji z nieletnimi i więźniami. 10. Rekolekcje medytacyjne dla osadzonych jako nietypowe sposoby resocjalizacji. ĆWICZENIA 1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Omówienie podstawowych założeń teoretycznych. 2. Prezentacja najważniejszych teorii twórczości 3. Heurystyczny model resocjalizacji 4. Metoda resocjalizacyjna przez sport (przygotowanie konspektu zajęć- realizacja podczas hospitacji w placówce resocjalizacyjnej) 5. Resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę: terapia przez muzykę, plastyka jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji. 6. Psychodrama i socjodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji 7. Tworzenie projektów twórczego oddziaływania na nieletnich (realizacja projektów przez studentów w wybranych placówkach). 8. Powtórzenie i podsumowanie materiału i zaliczenie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Identyfikuje i opisuje uczestników procesu resocjalizacji, ich specjalne potrzeby oraz szacuje metody diagnozowania i rozpoznawania ich deficytów i potrzeb Wymienia i opisuje nowatorskie metody i techniki pracy resocjalizacyjno – wychowawczej z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie oraz zagrożonymi nieprzystosowaniem i demoralizacją. Umiejętności Prezentuje własne pomysły oddziaływań resocjalizacyjnych wykazując się kreatywnością i popiera ich uzasadnioną argumentacją w kontekście wybranych ujęć teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi w pracy pedagoga resocjalizacyjnego. Projektuje i wybiera odpowiednio dobrane metody oddziaływań resocjalizacyjnych, mające swoje zastosowanie w pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym i wykolejoną społecznie. Posiada umiejętność rozwijania twórczości i kreatywnych postaw wychowanka, umiejętnie włączając się w proces resocjalizacyjny osób społecznie nieprzystosowanych. Kompetencje społeczne Docenia konieczność pogłębiania swojej wiedzy teoretycznej oraz doświadczenia praktycznego w celu uzyskiwania efektów w pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej. Podejmuje wyzwania dotyczące możliwości niesienia realnej pomocy innym jednostkom, mając głębokie przeświadczenie o sensie i konieczności swojej pracy oraz jej efektach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki, Joanna Moleda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. Egzamin pisemny końcowy (pytania otwarte) 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena przygotowanej przez studenta na zajęcia prezentacji. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Specyfika praktycznych zabiegów tzw. koncepcji „twórczej resocjalizacji”. Cele „twórczej resocjalizacji”: wzbudzenie rozwoju strukturalnych czynników procesów twórczych i poznawczych nieprzystosowanych społecznie jednostek; zmiany ich wizerunku społecznego. 2. Wiara i religia w procesie autoresocjalizacji. 3. Metoda Teatru Resocjalizacyjnego. 4. Metoda resocjalizacyjna przez sport. 5. Idea resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę: - terapia przez muzykę - plastyka jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji 6. Dogoterapia w pracy z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie. 7. Resocjalizacja przez kołysanki. 8. Wolontariat w hospicjach jako innowacyjna metoda pracy z więźniami. 9. Wykorzystanie właściwości jogi i medytacji w resocjalizacji na wybranych przykładach zakładów poprawczych i zakładów karnych. 10. Rekreacja i survival nowatorskie metody resocjalizacji z nieletnimi i więźniami. 11. Rekolekcje medytacyjne dla osadzonych jako nietypowe sposoby resocjalizacji. ĆWICZENIA 1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Omówienie podstawowych założeń teoretycznych. 2. Prezentacja najważniejszych teorii twórczości 3. Heurystyczny model resocjalizacji 4. Metoda resocjalizacyjna przez sport (przygotowanie konspektu zajęć- realizacja podczas hospitacji w placówce resocjalizacyjnej) 5. Resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę: terapia przez muzykę, plastyka jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji. 6. Psychodrama i socjodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji 7. Tworzenie projektów twórczego oddziaływania na nieletnich (realizacja projektów przez studentów w wybranych placówkach). 8. Powtórzenie i podsumowanie materiału i zaliczenie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2010 Pospiszyl I., M. Konopczyński (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, WSPR-APS, Warszawa 2007 Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: Iwanicki H., Rola turystyki i survivalu w resocjalizacji młodzieży, Problemy Opiekuńczo -Wychowawcze, ROK LV (541), Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Czerwiec 2015. Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999. |
|
Uwagi: |
Wykład - metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w Power point Ćwiczenia - analiza tekstów źródłowych, praca w grupie, zajęcia tematyczne, dyskusja, pokaz filmów Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Sumaryczna liczba godzin 80 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki, Joanna Moleda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
W sytuacji trwania zawieszenia zajęć na Uczelni i realizowania ich on-line osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie końcowego egzaminu pisemnego, który odbędzie się w formie pisemnej tj. testu jednokrotnego wyboru w aplikacji Forms. W sytuacji odwieszenia zajęć dydaktycznych na terenie APS osiągnięcie zakładanych efektów studenta weryfikowane będzie na podstawie końcowego egzaminu pisemnego, który odbędzie się w formie pisemnej tj. testu jednokrotnego wyboru. Do egzaminu obowiązuje materiał realizowany na wykładach i ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Specyfika praktycznych zabiegów tzw. koncepcji „twórczej resocjalizacji”. Cele „twórczej resocjalizacji”: wzbudzenie rozwoju strukturalnych czynników procesów twórczych i poznawczych nieprzystosowanych społecznie jednostek; zmiany ich wizerunku społecznego. 2. Wiara i religia w procesie autoresocjalizacji. 3. Metoda Teatru Resocjalizacyjnego. 4. Metoda resocjalizacyjna przez sport. 5. Idea resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę: - terapia przez muzykę - plastyka jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji 6. Dogoterapia w pracy z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie. 7. Resocjalizacja przez kołysanki. 8. Wolontariat w hospicjach jako innowacyjna metoda pracy z więźniami. 9. Wykorzystanie właściwości jogi i medytacji w resocjalizacji na wybranych przykładach zakładów poprawczych i zakładów karnych. 10. Rekreacja i survival nowatorskie metody resocjalizacji z nieletnimi i więźniami. 11. Rekolekcje medytacyjne dla osadzonych jako nietypowe sposoby resocjalizacji. ĆWICZENIA 1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Omówienie podstawowych założeń teoretycznych. 2. Prezentacja najważniejszych teorii twórczości 3. Heurystyczny model resocjalizacji 4. Metoda resocjalizacyjna przez sport (przygotowanie konspektu zajęć- realizacja podczas hospitacji w placówce resocjalizacyjnej) 5. Resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę: terapia przez muzykę, plastyka jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji. 6. Psychodrama i socjodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji 7. Tworzenie projektów twórczego oddziaływania na nieletnich (realizacja projektów przez studentów w wybranych placówkach). 8. Powtórzenie i podsumowanie materiału i zaliczenie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2010 Pospiszyl I., M. Konopczyński (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, WSPR-APS, Warszawa 2007 Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: Iwanicki H., Rola turystyki i survivalu w resocjalizacji młodzieży, Problemy Opiekuńczo -Wychowawcze, ROK LV (541), Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Czerwiec 2015. Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999. |
|
Uwagi: |
Na czas edukacji on-line realizacja zajęć, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzących zajęcia. Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail. Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teams. Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams Link do zespołu: Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Sumaryczna liczba godzin 80 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki, Joanna Moleda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie końcowego egzaminu pisemnego, który odbędzie się w formie pisemnej tj. testu jednokrotnego. Ocena zakładanych efektów uczenia podczas ćwiczeń weryfikowane będzie na podstawie obecności i aktywności studenta na zajęciach. Do egzaminu obowiązuje materiał realizowany na wykładach i ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Specyfika praktycznych zabiegów tzw. koncepcji „twórczej resocjalizacji”. Cele „twórczej resocjalizacji”: wzbudzenie rozwoju strukturalnych czynników procesów twórczych i poznawczych nieprzystosowanych społecznie jednostek; zmiany ich wizerunku społecznego. 2. Wiara i religia w procesie autoresocjalizacji. 3. Metoda Teatru Resocjalizacyjnego. 4. Metoda resocjalizacyjna przez sport. 5. Idea resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę. 6. Dogoterapia w pracy z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie. 7. Wolontariat w hospicjach jako innowacyjna metoda pracy z więźniami. 8. Wykorzystanie właściwości jogi i medytacji w resocjalizacji na wybranych przykładach zakładów poprawczych i zakładów karnych. 9. Rekreacja i survival jako nowatorskie metody resocjalizacji z nieletnimi i więźniami. 10. Rekolekcje medytacyjne dla osadzonych jako nietypowe sposoby resocjalizacji. ĆWICZENIA 1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Omówienie podstawowych założeń teoretycznych. 2. Prezentacja najważniejszych teorii twórczości 3. Heurystyczny model resocjalizacji 4. Metoda resocjalizacyjna przez sport (przygotowanie konspektu zajęć- realizacja podczas hospitacji w placówce resocjalizacyjnej) 5. Resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę: terapia przez muzykę, plastyka jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji. 6. Psychodrama i socjodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji 7. Tworzenie projektów twórczego oddziaływania na nieletnich (realizacja projektów przez studentów w wybranych placówkach). 8. Powtórzenie i podsumowanie materiału i zaliczenie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2010 Pospiszyl I., Konopczyński M. (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, WSPR-APS, Warszawa 2007 Urban B., Stanik J.M. (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: Iwanicki H., Rola turystyki i survivalu w resocjalizacji młodzieży, Problemy Opiekuńczo -Wychowawcze, ROK LV (541), Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Czerwiec 2015. Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint Stosowane metody kształcenia podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie, prezentacja Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 20 Sumaryczna liczba godzin 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki, Joanna Moleda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie końcowego egzaminu pisemnego, który odbędzie się w formie pisemnej tj. testu jednokrotnego. Ocena zakładanych efektów uczenia podczas ćwiczeń weryfikowane będzie na podstawie obecności i aktywności studenta na zajęciach. Do egzaminu obowiązuje materiał realizowany na wykładach i ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Specyfika praktycznych zabiegów tzw. koncepcji „twórczej resocjalizacji”. Cele „twórczej resocjalizacji”: wzbudzenie rozwoju strukturalnych czynników procesów twórczych i poznawczych nieprzystosowanych społecznie jednostek; zmiany ich wizerunku społecznego. 2. Wiara i religia w procesie autoresocjalizacji. 3. Metoda Teatru Resocjalizacyjnego. 4. Metoda resocjalizacyjna przez sport. 5. Idea resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę. 6. Dogoterapia w pracy z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie. 7. Wolontariat w hospicjach jako innowacyjna metoda pracy z więźniami. 8. Wykorzystanie właściwości jogi i medytacji w resocjalizacji na wybranych przykładach zakładów poprawczych i zakładów karnych. 9. Rekreacja i survival jako nowatorskie metody resocjalizacji z nieletnimi i więźniami. 10. Rekolekcje medytacyjne dla osadzonych jako nietypowe sposoby resocjalizacji. ĆWICZENIA 1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Omówienie podstawowych założeń teoretycznych. 2. Prezentacja najważniejszych teorii twórczości 3. Heurystyczny model resocjalizacji 4. Metoda resocjalizacyjna przez sport (przygotowanie konspektu zajęć- realizacja podczas hospitacji w placówce resocjalizacyjnej) 5. Resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę: terapia przez muzykę, plastyka jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji. 6. Psychodrama i socjodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji 7. Tworzenie projektów twórczego oddziaływania na nieletnich (realizacja projektów przez studentów w wybranych placówkach). 8. Powtórzenie i podsumowanie materiału i zaliczenie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2010 Pospiszyl I., Konopczyński M. (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, WSPR-APS, Warszawa 2007 Urban B., Stanik J.M. (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: Iwanicki H., Rola turystyki i survivalu w resocjalizacji młodzieży, Problemy Opiekuńczo -Wychowawcze, ROK LV (541), Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Czerwiec 2015. Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.