Konstruowanie programów terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z autyzmem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-KPA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie programów terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z autyzmem |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzmem, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Analiza orzeczenia i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. - Zasady Konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. - Zasady konstruowania indywidualnych programów wspierania osób z autyzmem w dorosłym życiu Ocena skuteczności indywidualnych programów (ocena efektywności udzielanego wsparcie). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna rodzaje programów terapeutycznych Zna zasady konstruowania programów terapeutycznych Umiejętności Potrafi skonstruować program terapeutyczny na podstawie wyników diagnozy nozologicznej i funkcjonalnej Kompetencje społeczne Dostrzega potrzebę współpracy środowiska w zakresie konstruowania i realizacji programów terapeutycznych Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia: - skonstruowanie programu terapeutycznego dla wybranej osoby z autyzmem - opracowanie scenariusza zajęć Metody: prezentacja, praca z tekstem, analiza dokumentów, dyskusja, wykład, praca praktyczna |
|
Pełny opis: |
1.Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy dzieciom, młodzieży i dorosłym z autyzmem. 2. Etapy konstruowania programów terapeutycznych; identyfikacja, diagnoza, konceptualizacja, ewaluacja, 3 Wyniki diagnozy funkcjonalnej a określanie celów długo i krótkoterminowych, 4. Warunki realizacji celów / zasady,zadania, metody, środki, miejsce czas/, 5. Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby, 6.Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć 7. IPET a scenariusz zajęć. Opracowywanie scenariuszy zajęć sformułowanie celów, dobór metod terapeutycznych, dobór środków, stosowanie zasad. 8. Opracowanie scenariusza zajęć. 9.Dokumentacja zajęć 10.Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii, dzieci młodzieży i dorosłych z autyzmem. 11. Cechy dobrego programu |
|
Literatura: |
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS. 3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. 4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3. 5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4. Rozporządzenie MEN z dn.09.08.2017 |
|
Uwagi: |
godzin kontaktowych: 15 nakład pracy studenta : 30h ECTS: 2 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a60f077d7daef4359a58ad6902bf0ffc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9107e726-2a16-466c-911e-4580e0161a8d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia: - skonstruowanie programu terapeutycznego dla wybranej osoby z autyzmem - opracowanie scenariusza zajęć Metody: prezentacja, praca z tekstem, analiza dokumentów, dyskusja, wykład, praca praktyczna |
|
Pełny opis: |
1.Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy dzieciom, młodzieży i dorosłym z autyzmem. 2. Etapy konstruowania programów terapeutycznych; identyfikacja, diagnoza, konceptualizacja, ewaluacja, 3 Wyniki diagnozy funkcjonalnej a określanie celów długo i krótkoterminowych, 4. Warunki realizacji celów / zasady,zadania, metody, środki, miejsce czas/, 5. Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby, 6.Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć 7. IPET a scenariusz zajęć. Opracowywanie scenariuszy zajęć sformułowanie celów, dobór metod terapeutycznych, dobór środków, stosowanie zasad. 8. Opracowanie scenariusza zajęć. 9.Dokumentacja zajęć 10.Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii, dzieci młodzieży i dorosłych z autyzmem. 11. Cechy dobrego programu |
|
Literatura: |
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS. 3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. 4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3. 5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4. Rozporządzenie MEN z dn.09.08.2017 |
|
Uwagi: |
Liczba godzin kontaktowych: 15 nakład pracy studenta : 30h ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Waligórska | |
Prowadzący grup: | Anna Waligórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia: - skonstruowanie programu terapeutycznego dla wybranej osoby z autyzmem - opracowanie scenariusza zajęć Metody: prezentacja, praca z tekstem, analiza dokumentów, dyskusja, wykład, praca praktyczna |
|
Pełny opis: |
1.Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy dzieciom, młodzieży i dorosłym z autyzmem. 2. Etapy konstruowania programów terapeutycznych; identyfikacja, diagnoza, konceptualizacja, ewaluacja, 3 Wyniki diagnozy funkcjonalnej a określanie celów długo i krótkoterminowych, 4. Warunki realizacji celów / zasady,zadania, metody, środki, miejsce czas/, 5. Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby, 6.Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć 7. IPET a scenariusz zajęć. Opracowywanie scenariuszy zajęć sformułowanie celów, dobór metod terapeutycznych, dobór środków, stosowanie zasad. 8. Opracowanie scenariusza zajęć. 9.Dokumentacja zajęć 10.Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii, dzieci młodzieży i dorosłych z autyzmem. 11. Cechy dobrego programu |
|
Literatura: |
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS. 3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. 4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3. 5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4. Rozporządzenie MEN z dn.09.08.2017 |
|
Uwagi: |
Liczba godzin kontaktowych: 15 nakład pracy studenta : 30h ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.