Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie programów terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z autyzmem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-KPA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie programów terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z autyzmem
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzmem, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Analiza orzeczenia i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe.

- Zasady Konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

- Zasady konstruowania indywidualnych programów wspierania osób z autyzmem w dorosłym życiu Ocena skuteczności indywidualnych programów (ocena efektywności udzielanego wsparcie).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna rodzaje programów terapeutycznych

Zna zasady konstruowania programów terapeutycznych

Umiejętności

Potrafi skonstruować program terapeutyczny na podstawie wyników diagnozy nozologicznej i funkcjonalnej

Kompetencje społeczne

Dostrzega potrzebę współpracy środowiska w zakresie konstruowania i realizacji programów terapeutycznych

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia:

- skonstruowanie programu terapeutycznego dla wybranej osoby z autyzmem

- opracowanie scenariusza zajęć

Metody: prezentacja, praca z tekstem, analiza dokumentów, dyskusja, wykład, praca praktyczna

Pełny opis:

1.Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy dzieciom, młodzieży i dorosłym z autyzmem.

2. Etapy konstruowania programów terapeutycznych; identyfikacja, diagnoza, konceptualizacja, ewaluacja,

3 Wyniki diagnozy funkcjonalnej a określanie celów długo i krótkoterminowych,

4. Warunki realizacji celów / zasady,zadania, metody, środki, miejsce czas/,

5. Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby,

6.Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć

7. IPET a scenariusz zajęć. Opracowywanie scenariuszy zajęć

sformułowanie celów,

dobór metod terapeutycznych,

dobór środków,

stosowanie zasad.

8. Opracowanie scenariusza zajęć.

9.Dokumentacja zajęć

10.Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii, dzieci młodzieży i dorosłych z autyzmem.

11. Cechy dobrego programu

Literatura:

Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS.

3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3.

5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4.

Rozporządzenie MEN z dn.09.08.2017

Uwagi:

godzin kontaktowych: 15

nakład pracy studenta : 30h

ECTS: 2

Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a60f077d7daef4359a58ad6902bf0ffc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9107e726-2a16-466c-911e-4580e0161a8d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia:

- skonstruowanie programu terapeutycznego dla wybranej osoby z autyzmem

- opracowanie scenariusza zajęć

Metody: prezentacja, praca z tekstem, analiza dokumentów, dyskusja, wykład, praca praktyczna

Pełny opis:

1.Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy dzieciom, młodzieży i dorosłym z autyzmem.

2. Etapy konstruowania programów terapeutycznych; identyfikacja, diagnoza, konceptualizacja, ewaluacja,

3 Wyniki diagnozy funkcjonalnej a określanie celów długo i krótkoterminowych,

4. Warunki realizacji celów / zasady,zadania, metody, środki, miejsce czas/,

5. Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby,

6.Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć

7. IPET a scenariusz zajęć. Opracowywanie scenariuszy zajęć

sformułowanie celów,

dobór metod terapeutycznych,

dobór środków,

stosowanie zasad.

8. Opracowanie scenariusza zajęć.

9.Dokumentacja zajęć

10.Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii, dzieci młodzieży i dorosłych z autyzmem.

11. Cechy dobrego programu

Literatura:

Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS.

3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3.

5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4.

Rozporządzenie MEN z dn.09.08.2017

Uwagi:

Liczba godzin kontaktowych: 15

nakład pracy studenta : 30h

ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Waligórska
Prowadzący grup: Anna Waligórska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia:

- skonstruowanie programu terapeutycznego dla wybranej osoby z autyzmem

- opracowanie scenariusza zajęć

Metody: prezentacja, praca z tekstem, analiza dokumentów, dyskusja, wykład, praca praktyczna

Pełny opis:

1.Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy dzieciom, młodzieży i dorosłym z autyzmem.

2. Etapy konstruowania programów terapeutycznych; identyfikacja, diagnoza, konceptualizacja, ewaluacja,

3 Wyniki diagnozy funkcjonalnej a określanie celów długo i krótkoterminowych,

4. Warunki realizacji celów / zasady,zadania, metody, środki, miejsce czas/,

5. Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby,

6.Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć

7. IPET a scenariusz zajęć. Opracowywanie scenariuszy zajęć

sformułowanie celów,

dobór metod terapeutycznych,

dobór środków,

stosowanie zasad.

8. Opracowanie scenariusza zajęć.

9.Dokumentacja zajęć

10.Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii, dzieci młodzieży i dorosłych z autyzmem.

11. Cechy dobrego programu

Literatura:

Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS.

3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3.

5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4.

Rozporządzenie MEN z dn.09.08.2017

Uwagi:

Liczba godzin kontaktowych: 15

nakład pracy studenta : 30h

ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)