Komunikacja interpersonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-KOI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 4 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Komunikacja interpersonalna, jej rodzaje - Form komunikacji - mowy werbalnej i niewerbalnej - Zasady aktywnego słuchania. - Radzenie sobie z konfliktami, budowanie mostów porozumienia z innymi ludźmi. - Bariery komunikacyjne i sposoby ich unikania - Zasady efektywnego porozumiewania się. - Asertywność. Bezpieczne stawianie granic wobec innych ludzi. Autodiagnoza własnej asertywności. - Porozumiewanie się bez przemocy. Język żyrafy i szakala. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat komunikacji interpersonalnej i zasad jej budowania. Wymienia i charakteryzuje podstawowe umiejętności interpersonalne. Umiejętności Identyfikuje właściwe sposoby komunikowania się, adekwatne do specyfiki grupy i osoby. Tworzy i zrealizuje prosty projekt zajęć z zakresu komunikacji interpersonalnej. Kompetencje społeczne Podejmuje wyzwania mające na celu stały rozwój swoich umiejętności interpersonalnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: aktywność studenta udział w zajęciach praca własna - analiza sytuacji problemowej Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym (Microsoft Teams) zgodnie z przyjętym planem zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Komunikacja interpersonalna (rodzaje, formy, bariery komunikacyjne) 2. Zasady aktywnego słuchania, efektywnego porozumiewania się, budowanie mostów porozumienia z innymi ludźmi 3. Sztuka komunikacji w sytuacji pomocowej - depresja 4. Sztuka komunikacji w sytuacji pomocowej – zachowania agresywne 5. Sztuka komunikacji w sytuacji pomocowej – ofiara przemocy 6. Sztuka komunikacji w sytuacji pomocowej – zaburzenia odżywiania 7. Sztuka komunikacji w sytuacji pomocowej – uzależnienie od urządzeń elektronicznych 8. Porozumiewanie się bez przemocy. Język żyrafy i szakala. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Alberti R., Emmons M. Asertywność. Gdańsk:2004 McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP: Sopot:2013 Oatley K., Jenkins J.M., Zrozumieć emocje. Warszawa:2003 Pease A., Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów. Jedność:Kielce:2001 Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Wydanie II rozszerzone. Wydawnictwo Czarna Owca:Warszawa:2013 Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Wydawnictwo PWN. Warszawa:2012 Literatura uzupełniająca: Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: 1996 Głodkowski W., Komunikacja niewerbalna. Gdańsk: 2000 Schulz von Thun F., Sztuka rozmawiania. T.1 Kraków:2003 Sujak E., ABC psychologii komunikacji. Kraków: 2006. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Dyskusja, burza mózgów, ekspozycja, pogadanka, praca przy użyciu komputera i projektora multimedialnego. Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów na platformie Teams. Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej, a w godzinach dyżurów konsultacje w aplikacji Teams Link do zespołu w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5e23cf9aea0a4290b648642326e297f1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2bf20ea8-7ba1-4365-9c58-bead7b4e119e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta (godz): Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji : 15 Punkty ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są: obecność na ćwiczeniach, aktywne uczestniczenie w zajęciach, realizowanie zadań i prac domowych powierzanych przez osobę prowadzącą |
|
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń zostaną poruszone następujące zagadnienia: * komunikacja interpersonalna - rodzaje i formy, * komunikacja niewerbalna i jej wpływ na relacje między ludźmi, * komunikacja jako sztuka dialogu i porozumiewania się, * komunikacja w kontekście konfliktu, * komunikacja a sytuacja kryzysowa: rozważania w oparciu o wybrane przykłady, * sztuka aktywnego słuchania i jej wpływ na jakość komunikacji |
|
Literatura: |
S.P.Morreale, B.H. Spitzberg, J.K. Barge, Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza, umiejętności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015, A. Ogonowska, Komunikacja i porozumienie: sztuka bycia razem, tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2015, W. Sikorski, Niewerbalna komunikacja interpersonalna: doskonalenie przez trening, Difin, Warszawa 2011, M. Wawrzak - Chodaczek, Komunikacja interpersonalna i masowa: wybrane teorie i praktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2017 |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: dyskusja akademicka wokół zagadnień z zakresu komunikacji interpersonalnej, prezentacje multimedialne, analiza wybranych tekstów źródłowych, przygotowanie i opracowanie wybranych zagadnień związanych z omawianą problematyką Liczba punktów ECTS: 1 Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 15, przygotowanie do zajęć i przygotowanie prezentacji: 25 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Piotr Lis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są: - obecność na ćwiczeniach, - aktywne uczestniczenie w zajęciach, - realizowanie zadań i prac domowych powierzanych przez osobę prowadzącą |
|
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń zostaną poruszone następujące zagadnienia: * komunikacja interpersonalna - rodzaje i formy, * komunikacja niewerbalna i jej wpływ na relacje między ludźmi, * komunikacja jako sztuka dialogu i porozumiewania się, * komunikacja w kontekście konfliktu, * komunikacja a sytuacja kryzysowa: rozważania w oparciu o wybrane przykłady, * sztuka aktywnego słuchania i jej wpływ na jakość komunikacji |
|
Literatura: |
- S. P. Morreale, B.H. Spitzberg, J.K. Barge, Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza, umiejętności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015, - A. Ogonowska, Komunikacja i porozumienie: sztuka bycia razem, tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2015, - W. Sikorski, Niewerbalna komunikacja interpersonalna: doskonalenie przez trening, Difin, Warszawa 2011, - M. Wawrzak - Chodaczek, Komunikacja interpersonalna i masowa: wybrane teorie i praktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2017 |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - dyskusja akademicka wokół zagadnień z zakresu komunikacji interpersonalnej, - prezentacje multimedialne, - analiza wybranych tekstów źródłowych, - przygotowanie i opracowanie wybranych zagadnień związanych z omawianą problematyką Liczba punktów ECTS: 1 Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 15, przygotowanie do zajęć i przygotowanie prezentacji: 25 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.