Konwersatorium z języka migowego - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-KJM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium z języka migowego - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej i forum dyskusyjny na platformie e-learningowej. Ocena z kolokwium. Egzamin indywidualny- konwersacja w PJM |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM, kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących - Znaki daktylograficzne - Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, zdrowie, artykuły żywnościowe, jedzenie, picie. - Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych - Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia - Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja). |
Literatura: |
1. Świdziński M. (red), 2003r., "Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących", wyd. UW. 2. Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze. 3. Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP. 4. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 1", wyd. WSiP. 5. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP. 6. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP. 7. Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru. 8. Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łodzi. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową, wiedzę na temat języka (fonicznego oraz wizualno przestrzennego: migowego) i jego funkcji Zna terminologię z zakresu przedmiotu: daktylografia, ideografia, język migany (SJM), polski język migowy (PJM); język narodowy Ma podstawową wiedzę na temat systemu językowo-migowego (SJM) oraz polskiego języka migowego – rozumie różnice oraz pełnione funkcje) Umiejętności Zna i potrafi posługiwać się znakami daktylograficznymi (alfabet, liczebniki) Potrafi posługiwać się określonym zasobem słownictwa PJM - według klas gramatycznych (PJM) oraz według pól tematycznych: rodzina, szkoła, internat, określenie czasu, określenie miejsca, pogoda, zdrowie, artykuły żywnościowe, zakupy Potrafi budować zdania i prowadzić rozmowę z uczniem głuchym posługując się PJM w toku edukacji szkolnej Kompetencje społeczne Ma świadomość potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie skutecznego porozumiewania się z osobami z wadą słuchu Prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz osób głuchych |
Metody i kryteria oceniania: |
- Weryfikacja zastosowanej wiedzy w praktyce poprzez spontaniczną rozmowę w PJM, kolokwium praktyczne- weryfikacja opanowanego słownictwa - Kontrola i sprawdzanie zadanych zadań. - Aktywność na zajęciach, - Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej i forum dyskusyjny na platformie e-learningowej. - Ocena z kolokwium. - Egzamin indywidualny - konwersacja w PJM - Praca zdalna- kontrola i sprawdzanie zadanych zadań przez kontakt poczta APS, MS TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Elwira Haszcz-Wardziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elwira Haszcz-Wardziak | |
Prowadzący grup: | Elwira Haszcz-Wardziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej i forum dyskusyjny na platformie e-learningowej. Ocena z kolokwium. Egzamin indywidualny- konwersacja w PJM |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM, kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących - Znaki daktylograficzne - Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, zdrowie, artykuły żywnościowe, jedzenie, picie. - Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych - Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia - Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja). |
|
Literatura: |
1. Świdziński M. (red), 2003r., "Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących", wyd. UW. 2. Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze. 3. Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP. 4. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 1", wyd. WSiP. 5. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP. 6. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP. 7. Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru. 8. Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łodzi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elwira Haszcz-Wardziak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elwira Haszcz-Wardziak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: |
LITERATURA : 1. Świdziński M. (red), 2003r., "Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących", wyd. UW. 2. Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze. 3. Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP. 4. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 1", wyd. WSiP. 5. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP. 6. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP. 7. Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru. 8. Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łodzi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Elwira Haszcz-Wardziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej. Ocena z kolokwium. Egzamin indywidualny- konwersacja w PJM |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM, kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących Znaki daktylograficzne Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, zdrowie, artykuły żywnościowe, jedzenie, picie. Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja) |
|
Literatura: |
Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze. Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP. Szczepankowski B., 2001r., "Język migany w szkole 1", wyd. WSiP. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP. Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru. Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łodz |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS 3 Nakład pracy studenta: 15 ćw Godziny kontaktowe - 15 Przygotowanie do zajęć - 30 Przygotowanie do zaliczenia - 30 Przygotowanie do kolokwiów - 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Elwira Haszcz-Wardziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej. Ocena z kolokwium. Egzamin indywidualny- konwersacja w PJM |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM, kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących Znaki daktylograficzne Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, zdrowie, artykuły żywnościowe, jedzenie, picie. Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja) |
|
Literatura: |
Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze. Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP. Szczepankowski B., 2001r., "Język migany w szkole 1", wyd. WSiP. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP. Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru. Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łodz |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS 3 Nakład pracy studenta: 15 ćw Godziny kontaktowe - 15 Przygotowanie do zajęć - 30 Przygotowanie do zaliczenia - 30 Przygotowanie do kolokwiów - 10 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.