Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium z języka migowego - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-KJM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium z języka migowego - 1
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. PC, surdopedagogika z terapią pedagogiczną, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej i forum dyskusyjny na platformie e-learningowej. Ocena z kolokwium.

Egzamin indywidualny- konwersacja w PJM

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM, kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących

- Znaki daktylograficzne

- Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, zdrowie, artykuły żywnościowe, jedzenie, picie.

- Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych

- Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia

- Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja).

Literatura:

1. Świdziński M. (red), 2003r., "Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących", wyd. UW.

2. Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze.

3. Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP.

4. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 1", wyd. WSiP.

5. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP.

6. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP.

7. Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru.

8. Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łodzi.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową, wiedzę na temat języka (fonicznego oraz wizualno przestrzennego: migowego) i jego funkcji

Zna terminologię z zakresu przedmiotu: daktylografia, ideografia, język migany (SJM), polski język migowy (PJM); język narodowy

Ma podstawową wiedzę na temat systemu językowo-migowego (SJM) oraz polskiego języka migowego – rozumie różnice oraz pełnione funkcje)

Umiejętności

Zna i potrafi posługiwać się znakami daktylograficznymi (alfabet, liczebniki)

Potrafi posługiwać się określonym zasobem słownictwa PJM - według klas gramatycznych (PJM) oraz według pól tematycznych: rodzina, szkoła, internat, określenie czasu, określenie miejsca, pogoda, zdrowie, artykuły żywnościowe, zakupy

Potrafi budować zdania i prowadzić rozmowę z uczniem głuchym posługując się PJM w toku edukacji szkolnej

Kompetencje społeczne

Ma świadomość potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie skutecznego porozumiewania się z osobami z wadą słuchu

Prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz osób głuchych

Metody i kryteria oceniania:

- Weryfikacja zastosowanej wiedzy w praktyce poprzez spontaniczną rozmowę w PJM, kolokwium praktyczne- weryfikacja opanowanego słownictwa

- Kontrola i sprawdzanie zadanych zadań.

- Aktywność na zajęciach,

- Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej i forum dyskusyjny na platformie e-learningowej.

- Ocena z kolokwium.

- Egzamin indywidualny - konwersacja w PJM

- Praca zdalna- kontrola i sprawdzanie zadanych zadań przez kontakt poczta APS, MS TEAMS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kupisiewicz
Prowadzący grup: Elwira Haszcz-Wardziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elwira Haszcz-Wardziak
Prowadzący grup: Elwira Haszcz-Wardziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej i forum dyskusyjny na platformie e-learningowej. Ocena z kolokwium.

Egzamin indywidualny- konwersacja w PJM

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM, kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących

- Znaki daktylograficzne

- Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, zdrowie, artykuły żywnościowe, jedzenie, picie.

- Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych

- Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia

- Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja).

Literatura:

1. Świdziński M. (red), 2003r., "Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących", wyd. UW.

2. Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze.

3. Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP.

4. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 1", wyd. WSiP.

5. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP.

6. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP.

7. Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru.

8. Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łodzi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elwira Haszcz-Wardziak
Prowadzący grup: Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elwira Haszcz-Wardziak
Prowadzący grup: Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA :

1. Świdziński M. (red), 2003r., "Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących", wyd. UW.

2. Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze.

3. Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP.

4. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 1", wyd. WSiP.

5. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP.

6. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP.

7. Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru.

8. Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łodzi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Elwira Haszcz-Wardziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej.

Ocena z kolokwium.

Egzamin indywidualny- konwersacja w PJM

Pełny opis:

Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM, kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących

Znaki daktylograficzne

Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, zdrowie, artykuły żywnościowe, jedzenie, picie.

Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych

Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja)

Literatura:

Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze.

Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP.

Szczepankowski B., 2001r., "Język migany w szkole 1", wyd. WSiP.

Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP.

Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP.

Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru.

Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łodz

Uwagi:

Punkty ECTS 3

Nakład pracy studenta: 15 ćw

Godziny kontaktowe - 15

Przygotowanie do zajęć - 30

Przygotowanie do zaliczenia - 30

Przygotowanie do kolokwiów - 10

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Elwira Haszcz-Wardziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej.

Ocena z kolokwium.

Egzamin indywidualny- konwersacja w PJM

Pełny opis:

Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM, kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących

Znaki daktylograficzne

Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, zdrowie, artykuły żywnościowe, jedzenie, picie.

Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych

Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja)

Literatura:

Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze.

Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP.

Szczepankowski B., 2001r., "Język migany w szkole 1", wyd. WSiP.

Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP.

Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP.

Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru.

Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łodz

Uwagi:

Punkty ECTS 3

Nakład pracy studenta: 15 ćw

Godziny kontaktowe - 15

Przygotowanie do zajęć - 30

Przygotowanie do zaliczenia - 30

Przygotowanie do kolokwiów - 10

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)