Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Funkcjonalna diagnoza osób z autyzmem II (wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-FDA2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Funkcjonalna diagnoza osób z autyzmem II (wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia)
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzmem, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Analiza dokumentacji ucznia.

- Obserwacja jako metoda zbierania informacji o uczniu.

- Wywiad z rodzicami ucznia i specjalistami.

- Rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z autyzmem.

- Narzędzia diagnozy funkcjonalnej ucznia z autyzmem: diagnoza funkcjonalna dzieci z autyzmem – Profil Psychoedukacyjny PEP–R; zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju: Skala Rozwoju, Skala Zachowań, analiza i interpretacja testu, sprawozdanie; Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP); zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi: opis i zastosowanie, skale bezpośredniej obserwacji, Skala Domowa, Skala Szkoła/Dom, Skala Szkoła/Praca; ocenianie wyników i ich interpretacja, tworzenie sprawozdania; Skala Oceny Zachowań Autystycznych. J. Błeszyński; Testy Integracji Sensorycznej Ayres. Kwestionariusz Sensomotoryczny; Kwestionariusz Wrażliwości Dotykowej; Obserwacja funkcjonalna zachowań ucznia; Kwestionariusz do Oceny Funkcjonalnej Zachowań Niepożądanych.

- Autorskie arkusze obserwacji ucznia z autyzmem: kompetencje społeczne (nawiązywanie relacji z otoczeniem, zabawa), kompetencje komunikacyjne (mowa, zasób słownictwa, komunikacja niewerbalna), samodzielność, czynności poznawcze (percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, pamięć, uwaga, myślenie), mała motoryka, duża motoryka, trudności w zachowaniu, zaburzenia sensoryczne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna sposoby oceny poziomu funkcjonowania uczniów z autyzmem

Posiada wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach stosowanych w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych

Umiejętności

Potrafi ocenić przydatność zastosowania określonych metod, technik i procedur w WOPFU

Potrafi zastosować określone metody, techniki i procedury w WOPFU

Kompetencje społeczne

Ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki w procesie diagnozy

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Karol Posiewka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: przygotowanie pracy zaliczeniowej - arkusz obserwacji oraz realizacja zadań cząstkowych (arkusz wywiadu z rodzicami) uwzględniających materiały przesyłane zdalnie.

Termin zdania arkusza obsrwacji dwa tygodnie po zakończeniu zajęć.

Pełny opis:

ZDALNA REALIZACJA ZAJĘĆ - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych.

Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

1. Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia – ustalenie terminologiczne. Kompleksowy i całościowy charakter diagnozy. Analiza dokumentacji ucznia. Obserwacja jako metoda zbierania informacji o uczniu. Wywiad z rodzicami ucznia i specjalistami. Rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

21.04. 2020r.

Przesłanie w dniu 21.04.2020r. na adres mailowy grupy studentów materiałów oraz wytycznych do samodzielnej pracy:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578) .

2. R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek (2017). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. ORE; link do materiałów: https://www.ore.edu.pl/2018/02/uczen-ze-speporadnik-dla-dyrektorow-2/?fbclid=IwAR1r2a8rnxmzc_fKSZRtFmRPEUWZEKP5uA0M8ogT8pDyk4B7AdGVydmTNcg . Rozdział VI. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia - znalezienie odpowiedzi na przesłane pytania. Analiza rozdziału, stworzenie notatek.

28.04. 2020r.

Prezentacja w Power Point z objaśnieniem: WOPFU – wskazówki podczas tworzenia, strefa najbliższego rozwoju, stadia rozwoju wg J. Piageta, ogólne zasady wywiadu z rodzicami. Arkusz obserwacji dziecka z autyzmem – co powinien zawierać. W prezentacji są linki do filmów związanych z rozwojem wg J. Piageta. Zadanie do wykonania na wtorek 5.05. 2020r. Materiały przesłane na e-maila grupowego, przesłanie informacji na platformie teams.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

UWAGA: od 05.05.20 kolejne zajęcia w dostępie synchronicznym w aplikacji Teams: wtorek, godz. 17.10-19.45. Możliwość zadawania pytań.

05 maja 2020r.

- Wybrane narzędzia diagnozy: arkusz wywiadu z rodzicami. Omówienie arkuszy wywiadu z rodzicami, analiza arkuszy poszczególnych grup. Omówienie Skali Oceny Zachowań Autystycznych J. J. Błeszyński .

12 maja 2020r.

- Omówienie wybranych narzędzi diagnozy funkcjonalnej ucznia: Diagnoza funkcjonalna dzieci z autyzmem – Profil Psychoedukacyjny PEP–R . Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju: zastosowanie; Skala Rozwoju, Skala Zachowań, analiza i interpretacja testu, sprawozdanie. PAC -1, PAC -2 Skala umiejętności społecznych Gunzburg - omówienie narzędzia, analiza pod kątem przydatności przy tworzeniu indywidualnych arkuszy obserwacji.

- Zaburzenia integracji sensorycznej u uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - obserwacja ucznia, symptomy zaburzeń.

- Autorskie arkusze obserwacji ucznia z autyzmem: kompetencje społeczne (nawiązywanie relacji z otoczeniem, zabawa), kompetencje komunikacyjne (mowa, zasób słownictwa, komunikacja niewerbalna), samodzielność, czynności poznawcze (percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, pamięć, uwaga, myślenie), mała motoryka, duża motoryka, trudności w zachowaniu, zaburzenia sensoryczne. Analiza przykladowych arkuszy obserwacji.

Przesłanie na adres mailowy grupy studentów prezentacji PowerPoint oraz dodatkowych materiałów:

J. Kossewska (2009). Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, str. 59-78.

Jacek, J. Błeszyński (2016). Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, str. 104-115

19 maja 2020 r.

- Wybrane narzędzia diagnozy funkcjonalnej ucznia: Lista Umiejętności Ucznia (LUM) - omówienie narzędzia. Profil umiejętności zawodowych i społecznych TEACCH (TEACCH Transition Assessment Profile) Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi: opis i zastosowanie, skale bezpośredniej obserwacji, Skala Domowa, Skala Szkoła/Dom, Skala Szkoła/Praca; ocenianie wyników i ich interpretacja, tworzenie sprawozdania.

Narzędzia przekazane na adres mailowy grupy studentów.

- Wybrane problemy medyczne dotyczące zaburzeń ze spektrum autyzmu (diety, suplementacja, zaburzenia pokarmowe, farmakoterapia)

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Schopler, E.(1995). Profil Psychoedukacyjny PEP–R . Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Gdańsk: SPOA.

Mesibov, G., Schopler, E. (2002). Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) - Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Warszawa.

Odowska-Szlachcic Bożenna (2010). Terapia Integracji Sensorycznej Zeszyt 1 Ćwiczenia Usprawniające Bazowe Układy Zmysłowe i Korygujące Zaburzenia Planowania Motorycznego. Wydawnictwo Harmonia.

Odowska-Szlachcic Bożenna (2011). Terapia integracji sensorycznej. Zeszyt 2. Strategie terapeutyczne i metody stymulujące układy: słuchowy, wzrokowy, węchu i smaku oraz terapie światłem i kolorami. Wydawnictwo Harmonia.

Odowska-Szlachcic Bożenna (2011). Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego. Wydawnictwo Harmonia.

Uwagi:

INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

-przesłanie opracowanych prezentacji z komentarzem studentom

-przesyłanie/udostępnianie artykułów

-bieżący kontakt e-mail ze studentami poprzez adres mailowy grupy

Metody kształcenia: ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, prezentacja multimedialna, praca z tekstem źródłowym.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia, warsztaty) - 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej – 10h

----------------------------------------------------------------------------

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Marta Pągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: test pisemny. Przygotowanie diagnozy funkcjonalnej ucznia z autyzmem oraz propozycji działań edukacyjnych i terapeutycznych.

Pełny opis:

1. Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia – ustalenie terminologiczne. Kompleksowy i całościowy charakter diagnozy. Analiza dokumentacji ucznia. Obserwacja jako metoda zbierania informacji o uczniu. Wywiad z rodzicami ucznia i specjalistami. Rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z autyzmem.

2. Narzędzia diagnozy funkcjonalnej ucznia z autyzmem:

Diagnoza funkcjonalna dzieci z autyzmem – Profil Psychoedukacyjny PEP–R . Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju: zastosowanie; Skala Rozwoju, Skala Zachowań, analiza i interpretacja testu, sprawozdanie.

Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) - Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi: opis i zastosowanie, skale bezpośredniej obserwacji, Skala Domowa, Skala Szkoła/Dom, Skala Szkoła/Praca; ocenianie wyników i ich interpretacja, tworzenie sprawozdania. Skala umiejętności społecznych Gunzburga PAC (adaptacja polska: T. Witkowski). Skala Oceny Zachowań Autystycznych. J. Błeszyński.

Obserwacja ucznia pod katem zaburzeń integracji sensorycznej. Diagnoza procesów sensorycznych prowadzona przez terapeutów SI: Testy Integracji Sensorycznej Ayres. Kwestionariusz Sensomotoryczny. Kwestionariusz Wrażliwości Dotykowej. Analiza przykładowych diagnoz procesów integracji sensorycznej.

Obserwacja funkcjonalna zachowań ucznia. Kwestionariusz do Oceny Funkcjonalnej Zachowań Niepożądanych. J. Kozłowski. Analiza przykładowej diagnozy funkcjonalnej zachowań trudnych pod kątem planowania pracy terapeutycznej.

Autorskie arkusze obserwacji ucznia z autyzmem: kompetencje społeczne (nawiązywanie relacji z otoczeniem, zabawa), kompetencje komunikacyjne (mowa, zasób słownictwa, komunikacja niewerbalna), samodzielność, czynności poznawcze (percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, pamięć, uwaga, myślenie), mała motoryka, duża motoryka, trudności w zachowaniu, zaburzenia sensoryczne. Analiza autorskich arkuszy obserwacji ucznia z autyzmem.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2000). Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Schopler, E.(1995). Profil Psychoedukacyjny PEP–R . Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Gdańsk: SPOA.

Mesibov, G., Schopler, E. (2002). Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) - Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Warszawa.

Uwagi:

INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI ZAJĘĆ:

ZAJĘCIA REALIZOWANE ZGODNIE Z PLANEM ZAJĘĆ W APLIKACJI TEAMS.

LINK DO ZESPOŁU: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a954c05d237414de3aaa99b3459ef3214%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e5da70d-2071-4210-9cdc-0d87fb88ac1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

KOD DO ZESPOŁU: izbpsf4

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Metody kształcenia: ćwiczenia praktyczne, studium przypadku

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia, warsztaty) - 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej – 10h

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: test pisemny. Przygotowanie diagnozy funkcjonalnej ucznia z autyzmem oraz propozycji działań edukacyjnych i terapeutycznych.

Pełny opis:

1. Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia – ustalenie terminologiczne. Kompleksowy i całościowy charakter diagnozy. Analiza dokumentacji ucznia. Obserwacja jako metoda zbierania informacji o uczniu. Wywiad z rodzicami ucznia i specjalistami. Rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z autyzmem.

2. Narzędzia diagnozy funkcjonalnej ucznia z autyzmem:

Diagnoza funkcjonalna dzieci z autyzmem – Profil Psychoedukacyjny PEP–R . Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju: zastosowanie; Skala Rozwoju, Skala Zachowań, analiza i interpretacja testu, sprawozdanie.

Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) - Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi: opis i zastosowanie, skale bezpośredniej obserwacji, Skala Domowa, Skala Szkoła/Dom, Skala Szkoła/Praca; ocenianie wyników i ich interpretacja, tworzenie sprawozdania. Skala umiejętności społecznych Gunzburga PAC (adaptacja polska: T. Witkowski). Skala Oceny Zachowań Autystycznych. J. Błeszyński.

Obserwacja ucznia pod katem zaburzeń integracji sensorycznej. Diagnoza procesów sensorycznych prowadzona przez terapeutów SI: Testy Integracji Sensorycznej Ayres. Kwestionariusz Sensomotoryczny. Kwestionariusz Wrażliwości Dotykowej. Analiza przykładowych diagnoz procesów integracji sensorycznej.

Obserwacja funkcjonalna zachowań ucznia. Kwestionariusz do Oceny Funkcjonalnej Zachowań Niepożądanych. J. Kozłowski. Analiza przykładowej diagnozy funkcjonalnej zachowań trudnych pod kątem planowania pracy terapeutycznej.

Autorskie arkusze obserwacji ucznia z autyzmem: kompetencje społeczne (nawiązywanie relacji z otoczeniem, zabawa), kompetencje komunikacyjne (mowa, zasób słownictwa, komunikacja niewerbalna), samodzielność, czynności poznawcze (percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, pamięć, uwaga, myślenie), mała motoryka, duża motoryka, trudności w zachowaniu, zaburzenia sensoryczne. Analiza autorskich arkuszy obserwacji ucznia z autyzmem.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2000). Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Schopler, E.(1995). Profil Psychoedukacyjny PEP–R . Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Gdańsk: SPOA.

Mesibov, G., Schopler, E. (2002). Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) - Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Warszawa.

Uwagi:

Metody kształcenia: ćwiczenia praktyczne, studium przypadku

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia, warsztaty) - 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej – 10h

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)