Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza w resocjalizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-DWR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza w resocjalizacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Metodologia procesu diagnostycznego.

- Uwarunkowania procesu diagnostycznego.

- Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie

- Narzędzia diagnozy pedagogicznej

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje nieprzystosowania społecznego, w szczególności uwarunkowania tego procesu. Zna wybrane koncepcje diagnozy resocjalizacyjnej.

Ma wiedzę dotyczącą prawnych aspektów prowadzenia diagnozy resocjalizacyjnej i innych form diagnozy wykorzystywanej w procesie resocjalizacji.

Ma poszerzoną wiedzę na temat diagnozowania różnych środowisk wychowawczych, w szczególności o środowisku rodzinnym, rówieśniczym i szkolnym.

Umiejętności

Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji osób i zjawisk społecznych, a także potrafi sporządzić dokumentację z jej przebiegu.

Posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów, potrafi skonstruować narzędzie badawcze oraz przeprowadzić za jego pomocą badanie, jak również wyciągnąć wnioski i wskazać dalsze kierunki badań.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Tomasz Głowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia odbywają się zgodnie z planem w drugim cyklu na platformie teams. Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a40358f544f714daba84e181dea99fb17%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2adc3669-2da1-499f-9462-c534c8211efd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Ocena obejmuje:

Obecność na zajęciach,

Aktywność studenta i przygotowanie do zajęć

Ocenę z kolokwium końcowego.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć. Ogólne założenia teoretyczne.

2. Metodologia procesu diagnostycznego. Uwarunkowania procesu diagnostycznego.

3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie

4. Narzędzia diagnozy pedagogicznej

5. Narzędzia diagnozy pedagogicznej

6. Kolokwium. Narzędzia diagnozy psychologicznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Literatura uzupełniająca:

Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls

Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A.

Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15

przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

przygotowanie się do zaliczenia - 20

Liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia odbywają się na platformie teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7efcdf42d74b469599ce50cca43e488c%40thread.tacv2/conversations?groupId=c91675c9-2613-400c-99ee-4b5c6034bdb8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

1. Kolokwium pisemne

2. Aktywny udział w zajęciach

3. Frekwencja

Pełny opis:

1.. Wprowadzenie do zajęć. Ogólne założenia teoretyczne.

2. Metodologia procesu diagnostycznego. Uwarunkowania procesu diagnostycznego.

3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie

4. Narzędzia diagnozy pedagogicznej

5. Kolokwium. Narzędzia diagnozy psychologicznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Literatura uzupełniająca:

Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls

Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A.

Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 20

przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

przygotowanie się do zaliczenia - 20

Liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Tomasz Głowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Link do platformy Teams dla przedmiotu to:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJRTW-DMCqi660JtHS9K1FyM6pEv2hXMtL92x7ldSd2I1%40thread.tacv2/conversations?groupId=0426941e-c65f-4908-a758-bd93e64f8965&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kryteria oceny:

aktywność i odnoszenie się do przeczytanych treści

obecność na zajęciach

zaliczenie kolokwium końcowego

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć. Ogólne założenia teoretyczne dotyczące nieprzystosowania społecznego i diagnozy.

2. Metodologia i uwarunkowania procesu diagnostycznego.

3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej.

4. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie.

5. Narzędzia diagnozy pedagogicznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Literatura uzupełniająca:

Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls

Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Uwagi:

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa, analiza przypadków

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15

przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

przygotowanie się do zaliczenia - 20

Liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Tomasz Głowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceny:

aktywność i odnoszenie się do przeczytanych treści

obecność na zajęciach

zaliczenie kolokwium końcowego w dniu 13.02.2022 r.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć. Ogólne założenia teoretyczne dotyczące nieprzystosowania społecznego i diagnozy.

2. Metodologia i uwarunkowania procesu diagnostycznego.

3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej.

4. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie.

5. Narzędzia diagnozy pedagogicznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Literatura uzupełniająca:

Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls

Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Uwagi:

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa, analiza przypadków

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 20

przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

przygotowanie się do zaliczenia - 20

Liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Miałkowska-Kozaryna
Prowadzący grup: Milena Miałkowska-Kozaryna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

frekwencja i aktywność na zajęciach

kolokwium

Pełny opis:

1. Prawne uregulowania dotyczące diagnozy w resocjalizacji

2. Modele diagnostyczne; zakres i obszar diagnozy w resocjalizacji

3. Uwarunkowania procesu diagnostycznego

4. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu

5. Ewaluacja procesu resocjalizacji

6. Etyka w praktyce diagnostycznej

7. Metodologia procesu diagnostycznego – podstawowe metody, techniki i narzędzia

8. Wybrane narzędzia diagnozy wykorzystywane w resocjalizacji

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Literatura uzupełniająca:

Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls

Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A.

Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Uwagi:

Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, metoda problemowa

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15

przygotowanie się do zajęć, lektury -25

przygotowanie się do zaliczenia - 25

Liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceny:

aktywność i odnoszenie się do przeczytanych treści

obecność na zajęciach

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć. Ogólne założenia teoretyczne dotyczące nieprzystosowania społecznego i diagnozy.

2. Metodologia i uwarunkowania procesu diagnostycznego.

3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej.

4. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie.

5. Narzędzia diagnozy pedagogicznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Literatura uzupełniająca:

Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls

Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Uwagi:

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa, analiza przypadków

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 20

przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

przygotowanie się do zaliczenia - 20

Liczba punktów ECTS: 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)