Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Człowiek w instytucji totalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-CIT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Człowiek w instytucji totalnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 4 sem. PC (kwal.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych

- Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry

- Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności

- Deprywacja potrzeb

- Typy adaptacji do warunków więziennych

- Zjawisko podkultury więziennej

- Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach procesu resocjalizacji instytucjonalnej a w szczególności o ich funkcjonowaniu strukturze organizacyjnej placówek resocjalizacyjnych.

Ma poszerzoną wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania placówek resocjalizacyjnych oraz o systemie organizacji wewnętrznej placówki resocjalizacyjnej.

Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o wpływie formalnej organizacji wewnętrznej placówki resocjalizacyjnej na jej klimat społeczny i skuteczność oddziaływań resocjalizacyjnych.

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności identyfikowania, najważniejszych problemów w zakresie organizacji placówek resocjalizacyjnych, planuje kierunki zmian usprawniających funkcjonowanie tychże placówek.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na podstawie testu wiedzy

Pełny opis:

1. Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych

2. Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry

3. Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności

4. Deprywacja potrzeb

5. Typy adaptacji do warunków więziennych

6. Zjawisko podkultury więziennej

7. Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Goffman E. (2011) Instytucje totalne, Warszawa

Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków

Sławomir Przybyliński (2007): Podkultura więzienna- wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków

Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Warszawa 1997

Waligóra B.(1974) Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Poznań

Literatura uzupełniająca:

Kamiński M. (2006) Gry więzienne, Warszawa

Pospiszyl K.: Resocjalizacja, Warszawa 1998

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb3bad5ec39c4123938a841fc155138b%40thread.tacv2/conversations?groupId=6066f2ee-f957-4cf0-9ceb-3c8840016c07&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na podstawie testu wiedzy

Pełny opis:

1. Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych

2. Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry

3. Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności

4. Deprywacja potrzeb

5. Typy adaptacji do warunków więziennych

6. Zjawisko podkultury więziennej

7. Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Goffman E. (2011) Instytucje totalne, Warszawa

Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków

Sławomir Przybyliński (2007): Podkultura więzienna- wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków

Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Warszawa 1997

Waligóra B.(1974) Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Poznań

Literatura uzupełniająca:

Kamiński M. (2006) Gry więzienne, Warszawa

Pospiszyl K.: Resocjalizacja, Warszawa 1998

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb3bad5ec39c4123938a841fc155138b%40thread.tacv2/conversations?groupId=6066f2ee-f957-4cf0-9ceb-3c8840016c07&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Miałkowska-Kozaryna
Prowadzący grup: Anna Klik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

aktywność na zajęciach

kolokwium końcowe

Pełny opis:

- Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych

- Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry

- Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności

- Deprywacja potrzeb

- Typy adaptacji do warunków więziennych

- Zjawisko podkultury więziennej

- Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej)

-Kolokwium

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Goffman E. (2011) Instytucje totalne, Warszawa

Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków

Waligóra B.(1974) Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Poznań

Literatura uzupełniająca:

Kamiński M. (2006) Gry więzienne, Warszawa

Poklek R. (2018) Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką.

Sławomir Przybyliński (2007): Podkultura więzienna- wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków

Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Warszawa 1997

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem

Liczba godzin kontaktowych: 15

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20

Liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie się do kolokwium: 25

Liczba punktów ECTS: 2

Link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aOJjeVjiVfuRXKGwLTUHxkV_haS_qYb6P1bKghVRcCz81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6ff77e88-78c7-4935-bf67-88e8ee5afd48&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Miałkowska-Kozaryna
Prowadzący grup: Anna Klik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

aktywność na zajęciach

kolokwium końcowe

Pełny opis:

- Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych

- Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry

- Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności

- Deprywacja potrzeb

- Typy adaptacji do warunków więziennych

- Zjawisko podkultury więziennej

- Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej)

-Kolokwium

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Goffman E. (2011) Instytucje totalne, Warszawa

Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków

Waligóra B.(1974) Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Poznań

Literatura uzupełniająca:

Kamiński M. (2006) Gry więzienne, Warszawa

Poklek R. (2018) Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką.

Sławomir Przybyliński (2007): Podkultura więzienna- wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków

Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Warszawa 1997

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem

Liczba godzin kontaktowych: 15

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20

Liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie się do kolokwium: 25

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Danuta Augustyniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

aktywność na zajęciach

kolokwium końcowe

Pełny opis:

- Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych

- Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry

- Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności

- Deprywacja potrzeb

- Typy adaptacji do warunków więziennych

- Zjawisko podkultury więziennej

- Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej)

-Kolokwium

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Goffman E. (2011) Instytucje totalne, Warszawa

Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków

Waligóra B.(1974) Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Poznań

Literatura uzupełniająca:

Kamiński M. (2006) Gry więzienne, Warszawa

Poklek R. (2018) Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką.

Sławomir Przybyliński (2007): Podkultura więzienna- wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków

Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Warszawa 1997

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem

Liczba godzin kontaktowych: 15

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20

Liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie się do kolokwium: 25

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Danuta Augustyniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

aktywność na zajęciach

kolokwium końcowe

Pełny opis:

- Wprowadzenie w tematykę zajęć, cechy instytucji totalnych

- Podział instytucji totalnych wg E. Goffmana oraz B. Waligóry

- Negatywne i pozytywne determinanty pozbawienia wolności

- Deprywacja potrzeb

- Typy adaptacji do warunków więziennych

- Zjawisko podkultury więziennej

- Przygotowanie do readaptacji społecznej (opuszczanie instytucji totalnej)

-Kolokwium

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Goffman E. (2011) Instytucje totalne, Warszawa

Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków

Waligóra B.(1974) Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Poznań

Literatura uzupełniająca:

Kamiński M. (2006) Gry więzienne, Warszawa

Poklek R. (2018) Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką.

Sławomir Przybyliński (2007): Podkultura więzienna- wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków

Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki, Warszawa 1997

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem

Liczba godzin kontaktowych: 15

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20

Liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie się do kolokwium: 25

Liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)