Psychopatologia rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-PRU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia rozwoju |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Koncepcje normy, zdrowia psychicznego oraz patologii - Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży - specyfika - Czynniki wpływające na zaburzenia psychiczne w okresie dojrzewania - psychospołeczne i biologiczne (interakcja czynników): • Teorie systemowe zaburzeń psychicznych • Koncepcje humanistyczne zaburzeń psychicznych • Koncepcje poznawcze zaburzeń psychicznych • Teoria podatności i stresu na przykładzie schizofrenii - Psychozy o wczesnym początku. Diagnoza, przebieg i konsekwencje dla psychospołecznego funkcjonowania: • Diagnozowanie ryzykownego stanu psychicznego • Schizofrenia, choroba afektywna jedno i dwubiegunowa w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości – trudności w realizacji zadań rozwojowych - Zaburzenia poznawcze w psychozach a funkcjonowanie psychospołeczne - Zaburzenia osobowości – trudności w funkcjonowaniu psychospołecznym • klasyfikacja zaburzeń osobowości • używanie substancji psychoaktywnych a uzależnienie • zachowania agresywne i autoagresywne - Zaburzenia okresu późnej dorosłości: • psychozy endogenne i egzogenne • łagodne zaburzenia pamięci a choroby otępienne - Współczesne metody leczenia i oddziaływań terapeutycznych: • modelowe ośrodki rehabilitacji socjopsychiatrycznej dla młodzieży • treningi funkcji poznawczych • psychiatria środowiskowa • programy zapobiegania stygmatyzacji i wykluczeniu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje związane z psychopatologią rozwoju osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów Ma uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę o systemach wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ich specyfice i procesach w nich zachodzących Ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji, ich specjalnych potrzebach oraz o metodach diagnozowania i oceny jakości usług Zna i porównuje poznane koncepcje normy, normalności, zdrowia psychicznego oraz patologii wyodrębniając różnice między nimi Umiejętności Posiada umiejętność spójnego, precyzyjnego i rozbudowanego wypowiadania się w mowie i piśmie, oraz formułowania konstruktywnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień z psychopatologii rozwoju, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych Potrafi rozpoznawać ważną empirycznie przestrzeń badawczą z zakresu psychopatologii rozwoju, ustalać założenia koncepcyjne badań, prowadzić badania, analizować i interpretować wyniki, formułować wnioski oraz wskazywać obszary dalszych badań Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Hintze | |
Prowadzący grup: | Beata Hintze | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie w formie testu wiadomości z całości materiału- 30 pytań - test jednokrotnego wyboru, zalicza 51%. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Koncepcje normy, zdrowia psychicznego oraz patologii - Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży - specyfika - Czynniki wpływające na zaburzenia psychiczne w okresie dojrzewania - psychospołeczne i biologiczne (interakcja czynników): • Teorie systemowe zaburzeń psychicznych • Koncepcje humanistyczne zaburzeń psychicznych • Koncepcje poznawcze zaburzeń psychicznych • Teoria podatności i stresu na przykładzie schizofrenii - Psychozy o wczesnym początku. Diagnoza, przebieg i konsekwencje dla psychospołecznego funkcjonowania: • Diagnozowanie ryzykownego stanu psychicznego • Schizofrenia, choroba afektywna jedno i dwubiegunowa w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości – trudności w realizacji zadań rozwojowych - Zaburzenia poznawcze w psychozach a funkcjonowanie psychospołeczne - Zaburzenia osobowości – trudności w funkcjonowaniu psychospołecznym • klasyfikacja zaburzeń osobowości • używanie substancji psychoaktywnych a uzależnienie • zachowania agresywne i autoagresywne - Zaburzenia okresu późnej dorosłości: • psychozy endogenne i egzogenne • łagodne zaburzenia pamięci a choroby otępienne - Współczesne metody leczenia i oddziaływań terapeutycznych: • modelowe ośrodki rehabilitacji socjopsychiatrycznej dla młodzieży • treningi funkcji poznawczych • psychiatria środowiskowa • programy zapobiegania stygmatyzacji i wykluczeniu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Namysłowska, I. (red.) (2005, 2006). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 2. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. 3. Sęk H. (2005). Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna w psychologii klinicznej. [w:] H. Sęk (red.).: Psychologia kliniczna. T.1. Warszaw: PWN (Rozdz. 3) 4. Cytowska, B., Wilczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS 5. Czabała C., Kluczyśka S. (red) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa, PWN rozdziały: II Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych – Sokołowska E., IV poradnictwo psychologiczne w okresie adolescencji – Pawliczuk W. Literatura uzupełniająca: 1. Remberk B. (2015). Psychozy o wczesnym początku: diagnoza, przebieg i rokowanie. Warszawa, Instytut Psychiatrii i Neurologii. 2. Czabała C., Kluczyśka S. (red) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa, PWN rozdział III- Poradnictwo dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. 3. Antonovsky A. (2005), Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. 5. Jelonkiewicz I. (2012), Stres a zdrowie młodzieży. Studia empiryczne i propozycje działań profilaktycznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej 6. Selingman, M., Walker, E., Rosenhan, D. (2003) Psychopatologia. Poznań, wydawnictwo Zysk i S-ka |
|
Uwagi: |
Omawianie zagadnień teoretycznych, przedstawianie ich za pomocą prezentacji multimedialnych, omawianie przypadków z praktyki klinicznej, filmy dydaktyczne dotyczące problematyki. Godziny kontaktowe wykład 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 50 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 75 godz. Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Zawadzka | |
Prowadzący grup: | Dorota Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaburzenia rozwoju omawiane są w kolejności zgodnej z wiekiem, w którym najczęściej są diagnozowane. W okresie prenatalnym szczególny nacisk położony jest na rolę teratogenów i zagadnienia związane z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS). Omawianie zaburzeń okresu niemowlęcego i wczesnego dzieciństwa koncentruje się wokół: roli więzi i zaburzeń przywiązania, całościowych zaburzeń rozwoju, upośledzenia umysłowego i zespołu Downa. Wśród zaburzeń najczęściej diagnozowanych w młodszym wieku szkolnym omawiane są problemy związane z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD), specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa) i zaburzenia zachowania. W okresie adolescencji uwaga poświęcana jest m.in. zaburzeniom emocjonalnym, zaburzeniom rozwoju seksualnego, depresji, zachowaniom samobójczym, ryzykownym (ze szczególnym uwzględnieniem używania substancji psychoaktywnych) oraz zaburzeniom odżywiania (anoreksja, bulimia, otyłość). |
|
Pełny opis: |
1. Teratogeny • zasady działania teratogenów, przykłady • pierwotna profilaktyka wad cewy nerwowej • Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) • Płodowy Efekt Alkoholowy 2. Zaburzenia okresu dzieciństwa • typy zaburzeń odżywiania u niemowląt i małych dzieci • ruminacje, pica • czynności nawykowe (ssanie kciuka, masturbacja dziecięca) • zaburzenia snu u dzieci • moczenie mimowolne • mimowolne zanieczyszczanie się kałem • schizofrenia dziecięca 3. Całościowe zaburzenia rozwoju • Autyzm dziecięcy (geneza, charakterystyka zaburzenia, funkcjonowanie osób z autyzmem, rozpoznawanie zaburzenia) • rodzina dziecka autystycznego, pomoc dziecku z autyzmem, terapia • specyfika przywiązania u dzieci z autyzmem • Zespół Retta • Zespół Aspergera 4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, • przyczyny i charakterystyczne symptomy ADHD • zaburzenia współwystępujące • rodzina dziecka z ADHD • rozwój społeczny dziecka z ADHD (rówieśnicy, szkoła) • pomoc dziecku z ADHD 5. Tiki, zaburzenia zachowania • etiologia, rodzaje tików • Zespół Tourette'a • modele kształtowania się zachowań u dziecka • zaburzenia zachowania (conduct disorder – CD) • zaburzenia opozycyjno-buntownicze (oppositional defiant disorder – ODD) • zaburzenia zachowania a ADHD • zaburzenia zachowania, agresja a konflikt z prawem 6. Zaburzenia emocjonalne (lękowe) • strach i lęk • zespół uogólnionego lęku • zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne • fobie specyficzne i społeczne • zespół paniki z agorafobią i bez niej • lękowe zaburzenia separacyjne 7. Zaburzenia nastroju i zachowania samobójcze • depresja wielka i dystymia • rodzaje zaburzeń depresyjnych u dzieci • zmiany rozwojowe w zakresie symptomatologii depresyjnej • zaburzenia lękowe a depresja próby samobójcze (rzekome i właściwe) i samobójstwa dokonane • podmiotowe uwarunkowania samobójstw dzieci i młodzieży • społeczne uwarunkowania wzrostu częstości samobójstw dzieci i młodzieży |
|
Literatura: |
Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wyd. Scholar. Namysłowska I. (2007). (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL. Popielarska A., Popielarska M. (red.) (2000). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa, PZWL. Schaffer, H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. |
|
Uwagi: |
Studenci przystępują do pisemnego egzaminu, obejmującego tematykę wykładów oraz wybrane treści z literatury. Egzamin składa się z ok. 30 pytań testowych z jednokrotnym wyborem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Zawadzka | |
Prowadzący grup: | Dorota Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Zawadzka | |
Prowadzący grup: | Dorota Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaburzenia rozwoju omawiane są w kolejności zgodnej z wiekiem, w którym najczęściej są diagnozowane. W okresie prenatalnym szczególny nacisk położony jest na rolę teratogenów i zagadnienia związane z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS). Omawianie zaburzeń okresu niemowlęcego i wczesnego dzieciństwa koncentruje się wokół: roli więzi i zaburzeń przywiązania, całościowych zaburzeń rozwoju, upośledzenia umysłowego i zespołu Downa. Wśród zaburzeń najczęściej diagnozowanych w młodszym wieku szkolnym omawiane są problemy związane z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD), specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa) i zaburzenia zachowania. W okresie adolescencji uwaga poświęcana jest m.in. zaburzeniom emocjonalnym, zaburzeniom rozwoju seksualnego, depresji, zachowaniom samobójczym, ryzykownym (ze szczególnym uwzględnieniem używania substancji psychoaktywnych) oraz zaburzeniom odżywiania (anoreksja, bulimia, otyłość). |
|
Pełny opis: |
1. Teratogeny • zasady działania teratogenów, przykłady • pierwotna profilaktyka wad cewy nerwowej • Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) • Płodowy Efekt Alkoholowy 2. Zaburzenia okresu dzieciństwa • typy zaburzeń odżywiania u niemowląt i małych dzieci • ruminacje, pica • czynności nawykowe (ssanie kciuka, masturbacja dziecięca) • zaburzenia snu u dzieci • moczenie mimowolne • mimowolne zanieczyszczanie się kałem • schizofrenia dziecięca 3. Całościowe zaburzenia rozwoju • Autyzm dziecięcy (geneza, charakterystyka zaburzenia, funkcjonowanie osób z autyzmem, rozpoznawanie zaburzenia) • rodzina dziecka autystycznego, pomoc dziecku z autyzmem, terapia • specyfika przywiązania u dzieci z autyzmem • Zespół Retta • Zespół Aspergera 4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, • przyczyny i charakterystyczne symptomy ADHD • zaburzenia współwystępujące • rodzina dziecka z ADHD • rozwój społeczny dziecka z ADHD (rówieśnicy, szkoła) • pomoc dziecku z ADHD 5. Tiki, zaburzenia zachowania • etiologia, rodzaje tików • Zespół Tourette'a • modele kształtowania się zachowań u dziecka • zaburzenia zachowania (conduct disorder – CD) • zaburzenia opozycyjno-buntownicze (oppositional defiant disorder – ODD) • zaburzenia zachowania a ADHD • zaburzenia zachowania, agresja a konflikt z prawem 6. Zaburzenia emocjonalne (lękowe) • strach i lęk • zespół uogólnionego lęku • zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne • fobie specyficzne i społeczne • zespół paniki z agorafobią i bez niej • lękowe zaburzenia separacyjne 7. Zaburzenia nastroju i zachowania samobójcze • depresja wielka i dystymia • rodzaje zaburzeń depresyjnych u dzieci • zmiany rozwojowe w zakresie symptomatologii depresyjnej • zaburzenia lękowe a depresja próby samobójcze (rzekome i właściwe) i samobójstwa dokonane • podmiotowe uwarunkowania samobójstw dzieci i młodzieży • społeczne uwarunkowania wzrostu częstości samobójstw dzieci i młodzieży |
|
Literatura: |
Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wyd. Scholar. Namysłowska I. (2007). (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL. Popielarska A., Popielarska M. (red.) (2000). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa, PZWL. Schaffer, H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. |
|
Uwagi: |
Studenci przystępują do pisemnego egzaminu, obejmującego tematykę wykładów oraz wybrane treści z literatury. Egzamin składa się z ok. 30 pytań testowych z jednokrotnym wyborem. Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym na platformie TEAMS pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a75a9521710d849ef92f202067cf94545%40thread.tacv2/conversations?groupId=a45cd73f-d0d0-4648-b431-c9a45fcb2327&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaburzenia rozwoju omawiane są w kolejności zgodnej z wiekiem, w którym najczęściej są diagnozowane. W okresie prenatalnym szczególny nacisk położony jest na rolę teratogenów i zagadnienia związane z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS). Omawianie zaburzeń okresu niemowlęcego i wczesnego dzieciństwa koncentruje się wokół: roli więzi i zaburzeń przywiązania, całościowych zaburzeń rozwoju, upośledzenia umysłowego i zespołu Downa. Wśród zaburzeń najczęściej diagnozowanych w młodszym wieku szkolnym omawiane są problemy związane z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD), specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa) i zaburzenia zachowania. W okresie adolescencji uwaga poświęcana jest m.in. zaburzeniom emocjonalnym, zaburzeniom rozwoju seksualnego, depresji, zachowaniom samobójczym, ryzykownym (ze szczególnym uwzględnieniem używania substancji psychoaktywnych) oraz zaburzeniom odżywiania (anoreksja, bulimia, otyłość). |
|
Pełny opis: |
1. Teratogeny • zasady działania teratogenów, przykłady • pierwotna profilaktyka wad cewy nerwowej • Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) • Płodowy Efekt Alkoholowy 2. Zaburzenia okresu dzieciństwa • typy zaburzeń odżywiania u niemowląt i małych dzieci • ruminacje, pica • czynności nawykowe (ssanie kciuka, masturbacja dziecięca) • zaburzenia snu u dzieci • moczenie mimowolne • mimowolne zanieczyszczanie się kałem • schizofrenia dziecięca 3. Całościowe zaburzenia rozwoju • Autyzm dziecięcy (geneza, charakterystyka zaburzenia, funkcjonowanie osób z autyzmem, rozpoznawanie zaburzenia) • rodzina dziecka autystycznego, pomoc dziecku z autyzmem, terapia • specyfika przywiązania u dzieci z autyzmem • Zespół Retta • Zespół Aspergera 4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, • przyczyny i charakterystyczne symptomy ADHD • zaburzenia współwystępujące • rodzina dziecka z ADHD • rozwój społeczny dziecka z ADHD (rówieśnicy, szkoła) • pomoc dziecku z ADHD 5. Tiki, zaburzenia zachowania • etiologia, rodzaje tików • Zespół Tourette'a • modele kształtowania się zachowań u dziecka • zaburzenia zachowania (conduct disorder – CD) • zaburzenia opozycyjno-buntownicze (oppositional defiant disorder – ODD) • zaburzenia zachowania a ADHD • zaburzenia zachowania, agresja a konflikt z prawem 6. Zaburzenia emocjonalne (lękowe) • strach i lęk • zespół uogólnionego lęku • zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne • fobie specyficzne i społeczne • zespół paniki z agorafobią i bez niej • lękowe zaburzenia separacyjne 7. Zaburzenia nastroju i zachowania samobójcze • depresja wielka i dystymia • rodzaje zaburzeń depresyjnych u dzieci • zmiany rozwojowe w zakresie symptomatologii depresyjnej • zaburzenia lękowe a depresja próby samobójcze (rzekome i właściwe) i samobójstwa dokonane • podmiotowe uwarunkowania samobójstw dzieci i młodzieży • społeczne uwarunkowania wzrostu częstości samobójstw dzieci i młodzieży |
|
Literatura: |
Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wyd. Scholar. Namysłowska I. (2007). (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL. Popielarska A., Popielarska M. (red.) (2000). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa, PZWL. Schaffer, H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. |
|
Uwagi: |
Studenci otrzymają materiały na wskazane tematy. Zaliczenie odbędzie się w formie ustnej, poprzez platformę MS Teams lub podczas konsultacji na Uczelni. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaburzenia rozwoju omawiane są w kolejności zgodnej z wiekiem, w którym najczęściej są diagnozowane. W okresie prenatalnym szczególny nacisk położony jest na rolę teratogenów i zagadnienia związane z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS). Omawianie zaburzeń okresu niemowlęcego i wczesnego dzieciństwa koncentruje się wokół: roli więzi i zaburzeń przywiązania, całościowych zaburzeń rozwoju, upośledzenia umysłowego i zespołu Downa. Wśród zaburzeń najczęściej diagnozowanych w młodszym wieku szkolnym omawiane są problemy związane z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD), specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa) i zaburzenia zachowania. W okresie adolescencji uwaga poświęcana jest m.in. zaburzeniom emocjonalnym, zaburzeniom rozwoju seksualnego, depresji, zachowaniom samobójczym, ryzykownym (ze szczególnym uwzględnieniem używania substancji psychoaktywnych) oraz zaburzeniom odżywiania (anoreksja, bulimia, otyłość). |
|
Pełny opis: |
1. Teratogeny • zasady działania teratogenów, przykłady • pierwotna profilaktyka wad cewy nerwowej • Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) • Płodowy Efekt Alkoholowy 2. Zaburzenia okresu dzieciństwa • typy zaburzeń odżywiania u niemowląt i małych dzieci • ruminacje, pica • czynności nawykowe (ssanie kciuka, masturbacja dziecięca) • zaburzenia snu u dzieci • moczenie mimowolne • mimowolne zanieczyszczanie się kałem • schizofrenia dziecięca 3. Całościowe zaburzenia rozwoju • Autyzm dziecięcy (geneza, charakterystyka zaburzenia, funkcjonowanie osób z autyzmem, rozpoznawanie zaburzenia) • rodzina dziecka autystycznego, pomoc dziecku z autyzmem, terapia • specyfika przywiązania u dzieci z autyzmem • Zespół Retta • Zespół Aspergera 4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, • przyczyny i charakterystyczne symptomy ADHD • zaburzenia współwystępujące • rodzina dziecka z ADHD • rozwój społeczny dziecka z ADHD (rówieśnicy, szkoła) • pomoc dziecku z ADHD 5. Tiki, zaburzenia zachowania • etiologia, rodzaje tików • Zespół Tourette'a • modele kształtowania się zachowań u dziecka • zaburzenia zachowania (conduct disorder – CD) • zaburzenia opozycyjno-buntownicze (oppositional defiant disorder – ODD) • zaburzenia zachowania a ADHD • zaburzenia zachowania, agresja a konflikt z prawem 6. Zaburzenia emocjonalne (lękowe) • strach i lęk • zespół uogólnionego lęku • zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne • fobie specyficzne i społeczne • zespół paniki z agorafobią i bez niej • lękowe zaburzenia separacyjne 7. Zaburzenia nastroju i zachowania samobójcze • depresja wielka i dystymia • rodzaje zaburzeń depresyjnych u dzieci • zmiany rozwojowe w zakresie symptomatologii depresyjnej • zaburzenia lękowe a depresja próby samobójcze (rzekome i właściwe) i samobójstwa dokonane • podmiotowe uwarunkowania samobójstw dzieci i młodzieży • społeczne uwarunkowania wzrostu częstości samobójstw dzieci i młodzieży |
|
Literatura: |
Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wyd. Scholar. Namysłowska I. (2007). (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL. Popielarska A., Popielarska M. (red.) (2000). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa, PZWL. Schaffer, H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. |
|
Uwagi: |
Studenci otrzymają materiały na wskazane tematy. Zaliczenie odbędzie się w formie ustnej, poprzez platformę MS Teams lub podczas konsultacji na Uczelni. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.