Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawne podstawy edukacji, rehabilitacji, resocjalizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2F-PPH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawne podstawy edukacji, rehabilitacji, resocjalizacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Wybrane zagadnienia z zakresu prawa oświatowego:

• prawo do nauki jako prawo człowieka;

• obowiązek szkolny i obowiązek nauki;

• podmioty systemu oświaty i ich zadania;

• organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych;

• społeczne organy systemu oświaty.

- Wybrane zagadnienia z zakresu resocjalizacji:

• postępowanie w sprawach nieletnich;

• rodzaje placówek resocjalizacyjnych dla nieletnich;

• regulacje karnoprawne w zakresie resocjalizacji dorosłych.

- Wybrane zagadnienia z zakresu rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami:

• definicja i modele niepełnosprawności

• rodzaje i stopnie niepełnosprawności - procedura orzekania o niepełnosprawności;

• rehabilitacja społeczna osób z niepełnosprawnościami i jej formy;

• rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnościami.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma wiedzę o aktach prawnych regulujących prawa osób, którymi zajmuje się pedagogika specjalna, zwłaszcza osób niepełnosprawnych

Student zna prawa osób niepełnosprawnych

Student zna formy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych

Student ma wiedzę o aktach prawnych regulujących prawa osób, którymi zajmuje się pedagogika

Umiejętności

Student potrafi wskazać obowiązujące akty prawne odnoszące się do osób niepełnosprawnych oraz innych, którymi zajmuje się pedagogika specjalna

Student potrafi wskazać organy lub instytucje, które w zakresie swojej kompetencji oferują pomoc w rozwiązywaniu spraw osób niepełnosprawnych oraz innych, którymi zajmuje się pedagogika specjalna

Student potrafi określić uprawnienia przysługujące osobom niepełnosprawnym oraz innym, którymi zajmuje się pedagogika specjalna oraz formy pomocy, z której te osoby mogą korzystać w świetle obowiązującego prawa

Kompetencje społeczne

Ma świadomość znaczenia uregulowań prawnych odnoszących się do osób niepełnosprawnych

Rozumie zasady przeciwdziałające dyskryminowaniu osób potrzebujących wsparcia z uwagi na niepełnosprawność lub niesamodzielność spowodowaną innymi niż stan zdrowia czynnikami

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Czarkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Czarkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: test pisemny

Pełny opis:

1. Prawo - definicja. Dziedziny prawa. Źródła prawa (pojęcie źródeł prawa, Konstytucja RP, ratyfikowane umowy międzynarodowe, ustawy, rozporządzenia, akty prawa miejscowego, akty prawa wewnętrznego).

2. Wybrane zagadnienia z zakresu resocjalizacji:

- Podstawy prawa karnego. Pojęcie przestępstwa i kary. Rodzaje kar. Środki probacyjne.

- Regulacje karnoprawne w zakresie resocjalizacji.

- Rodzaje i typy zakładów karnych. Systemy wykonywania kar.

3. Wybrane zagadnienia z zakresu rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami:

- Pojęcie niepełnosprawności

- Stopnie i rodzaje niepełnosprawności. Określenie stopnia niepełnosprawności.

- Rehabilitacja osób z niepełnosprawnościami - społeczna i zawodowa.

4. Wybrane zagadnienia z zakresu prawa oświatowego:

- Prawa dziecka.

- Obowiązek szkolny i obowiązek nauki;

- Podmioty systemu oświaty i ich zadania;

- Organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych;

- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Literatura:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483)

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny, t.j. Dz.U. 2018, poz. 1600;

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, t.j. Dz.U. 2018, poz. 652

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, t.j. 2018, poz. 969

Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, t.j. Dz.U. 2018, poz. 511

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, t.j. Dz.U. 2018, poz. 996.

Uwagi:

Metody pracy:

wykład uzupełniony prezentacją multimedialną, dyskusja, praca z tekstem.

Nakład pracy studenta:

15 godz. kontaktowych,

20 godz. przygotowanie się do zajęć,

20 godz. przygotowanie się do egzaminu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Czarkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Czarkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: test pisemny

Pełny opis:

1. Prawo - definicja. Dziedziny prawa. Źródła prawa (pojęcie źródeł prawa, Konstytucja RP, ratyfikowane umowy międzynarodowe, ustawy, rozporządzenia, akty prawa miejscowego, akty prawa wewnętrznego).

2. Wybrane zagadnienia z zakresu resocjalizacji:

- Podstawy prawa karnego. Pojęcie przestępstwa i kary. Rodzaje kar. Środki probacyjne.

- Regulacje karnoprawne w zakresie resocjalizacji.

- Rodzaje i typy zakładów karnych. Systemy wykonywania kar.

3. Wybrane zagadnienia z zakresu rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami:

- Pojęcie niepełnosprawności

- Stopnie i rodzaje niepełnosprawności. Określenie stopnia niepełnosprawności.

- Rehabilitacja osób z niepełnosprawnościami - społeczna i zawodowa.

4. Wybrane zagadnienia z zakresu prawa oświatowego:

- Prawa dziecka.

- Obowiązek szkolny i obowiązek nauki;

- Podmioty systemu oświaty i ich zadania;

- Organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych;

- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Literatura:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483)

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny, t.j. Dz.U. 2018, poz. 1600;

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, t.j. Dz.U. 2018, poz. 652

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, t.j. 2018, poz. 969

Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, t.j. Dz.U. 2018, poz. 511

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, t.j. Dz.U. 2018, poz. 996.

Uwagi:

Metody pracy:

wykład uzupełniony prezentacją multimedialną, dyskusja, praca z tekstem.

Nakład pracy studenta:

15 godz. kontaktowych,

20 godz. przygotowanie się do zajęć,

20 godz. przygotowanie się do egzaminu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach

- udział w dyskusji

- pozytywny wynik testu zaliczeniowego

Pełny opis:

Podczas realizacji przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi aktami prawnymi z zakresu prawa oświatowego, resocjalizacji nieletnich i dorosłych oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.

Z zakresu edukacji omówione zostaną następujące zagadnienia:

- prawo do edukacji jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego,

- wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne,

- realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą (różnica pomiędzy edukacją domową a indywidualnym nauczaniem)

- odroczenie realizacji obowiązku szkolnego w przypadku posiadania przez dziecko orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i na wniosek rodziców

- uczeń z niepełnosprawnością w systemie edukacji.

Z zakresu rehabilitacji zostaną poddane omówione zostaną:

- Pomoc osobom z niepełnosprawnościami jako zagwarantowany w Konstytucji RP obowiązek władz publicznych

- Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych

- Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności:

a) definicja niepełnosprawności

b) procedura orzekania o niepełnosprawności

c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności

d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

e) zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami (uprawnienia pracownicze)

Z zakresu resocjalizacji omówione zostaną następujące zagadnienia:

- Resocjalizacja nieletnich:

a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”)

b) zarys postępowania w sprawach nieletnich

c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich

d) działalność ośrodków kuratorskich, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych

- Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych.

Literatura:

Akty prawne:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483.

2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2020, poz. 910.

4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2020, poz. 426.

5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 2018, poz. 969.

6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167.

7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2020, poz. 523.

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309.

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, Dz.U. 2017, poz. 1606.

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, Dz.U. 2011, Nr 296, poz. 1755.

12. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 r. w sprawie ośrodków kuratorskich, Dz.U. 2001, Nr 120, poz. 1294.

13. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, Dz.U. 2017, poz. 487.

Literatura uzupełniająca:

1. G. Kudlak (red.), Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, Wyd. Difin, Warszawa 2016.

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

- wykład połączony z analizą aktów prawnych

- prezentacja

- dyskusja

Nakład pracy studenta (1 pkt ECTS):

- godziny kontaktowe - 15 godzin

- przygotowanie do dyskusji podczas zajęć - 5 godzin

- przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin

Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym w czasie rzeczywistym zgodnie z planem zajęć. Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeb778e857875408b817c8a09b950980b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0779e98d-5e26-4e40-8924-53db497ab56e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zaliczenie przedmiotu w formie testu odbędzie się w trybie zdalnym z wykorzystaniem aplikacji Forms w dniu 29.01. 2021 r. o godz. 9.40

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach

- udział w dyskusji

- pozytywny wynik testu zaliczeniowego

Pełny opis:

Podczas realizacji przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi aktami prawnymi z zakresu prawa oświatowego, resocjalizacji nieletnich i dorosłych oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.

Z zakresu edukacji omówione zostaną następujące zagadnienia:

- prawo do edukacji jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego,

- wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne,

- realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą (różnica pomiędzy edukacją domową a indywidualnym nauczaniem)

- odroczenie realizacji obowiązku szkolnego w przypadku posiadania przez dziecko orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i na wniosek rodziców

- uczeń z niepełnosprawnością w systemie edukacji.

Z zakresu rehabilitacji zostaną poddane omówione zostaną:

- Pomoc osobom z niepełnosprawnościami jako zagwarantowany w Konstytucji RP obowiązek władz publicznych

- Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych

- Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności:

a) definicja niepełnosprawności

b) procedura orzekania o niepełnosprawności

c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności

d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

e) zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami (uprawnienia pracownicze)

Z zakresu resocjalizacji omówione zostaną następujące zagadnienia:

- Resocjalizacja nieletnich:

a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”)

b) zarys postępowania w sprawach nieletnich

c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich

d) działalność ośrodków kuratorskich, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych

- Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych.

Literatura:

Akty prawne:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483.

2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2020, poz. 910.

4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2020, poz. 426.

5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 2018, poz. 969.

6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167.

7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2020, poz. 523.

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309.

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, Dz.U. 2017, poz. 1606.

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, Dz.U. 2011, Nr 296, poz. 1755.

12. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 r. w sprawie ośrodków kuratorskich, Dz.U. 2001, Nr 120, poz. 1294.

13. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, Dz.U. 2017, poz. 487.

Literatura uzupełniająca:

1. G. Kudlak (red.), Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, Wyd. Difin, Warszawa 2016.

Uwagi:

Zajęcia odbywać się będą w trybie zdalnym w czasie rzeczywistym zgodnie z planem zajęć. Link do grupy zajęciowej:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2f74d01da12b4d9bb3b6129cc11dc5fa%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f05549aa-9916-47b1-ac46-ee3bb52061d0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zaliczenie przedmiotu w formie testu odbędzie się w trybie zdalnym z wykorzystaniem aplikacji Forms w dniu 13.02.2021 r. o godz. 10.30.

Metody dydaktyczne:

- wykład połączony z analizą aktów prawnych

- prezentacja

- dyskusja

Nakład pracy studenta (1 pkt ECTS):

- godziny kontaktowe - 15 godzin

- przygotowanie do dyskusji podczas zajęć - 5 godzin

- przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceniania:

- test zaliczeniowy

Pełny opis:

Podczas realizacji przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi aktami prawnymi z zakresu prawa oświatowego, resocjalizacji nieletnich i dorosłych oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.

Z zakresu edukacji omówione zostaną następujące zagadnienia:

- prawo do edukacji jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego,

- wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne,

- realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą,

- uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty.

Z zakresu rehabilitacji zostaną poddane omówione zostaną:

- Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych

- Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności:

a) definicja niepełnosprawności

b) procedura orzekania o niepełnosprawności

c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności

d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

e) zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami (uprawnienia pracownicze)

Z zakresu resocjalizacji omówione zostaną następujące zagadnienia:

- Resocjalizacja nieletnich:

a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”)

b) zarys postępowania w sprawach nieletnich

c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich

d) działalność ośrodków kuratorskich, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych

- Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych.

Literatura:

Akty prawne:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483.

2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm.

4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2021, poz. 573.

5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 2018, poz. 969.

6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167.

7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2021, poz. 53, z późn. zm.

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309.

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, Dz.U. 2017, poz. 1606.

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, Dz.U. 2011, Nr 296, poz. 1755.

12. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 r. w sprawie ośrodków kuratorskich, Dz.U. 2001, Nr 120, poz. 1294.

13. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, Dz.U. 2017, poz. 487.

Literatura uzupełniająca:

1. G. Kudlak (red.), Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, Wyd. Difin, Warszawa 2016.

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

- wykład połączony z analizą aktów prawnych

- prezentacja multimedialna

Nakład pracy studenta (1 pkt ECTS):

- godziny kontaktowe - 15 godzin

- zapoznanie się z aktami prawnymi i literaturą - 7 godzin

- przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin

Link do grupy zajęciowej:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYZstMLo3YQZbFVk6zv4Nd4QtmLWcKCST8IkjRSkQ8Mo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2209cbd8-9876-432d-b902-a3bf068b9f6f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceniania:

- test zaliczeniowy

Zaliczenie zostanie przeprowadzone w formie zdalnej z wykorzystaniem aplikacji Forms.

Pełny opis:

Podczas realizacji przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi aktami prawnymi z zakresu prawa oświatowego, resocjalizacji nieletnich i dorosłych oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.

Z zakresu edukacji omówione zostaną następujące zagadnienia:

- prawo do edukacji jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego,

- wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne,

- realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą,

- uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty.

Z zakresu rehabilitacji zostaną poddane omówione zostaną:

- Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych

- Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności:

a) definicja niepełnosprawności

b) procedura orzekania o niepełnosprawności

c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności

d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

Z zakresu resocjalizacji omówione zostaną następujące zagadnienia:

- Resocjalizacja nieletnich:

a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”)

b) zarys postępowania w sprawach nieletnich

c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich

d) działalność ośrodków kuratorskich, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych

- Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych.

Literatura:

Akty prawne:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483.

2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm.

4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2021, poz. 573.

5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 2018, poz. 969.

6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167.

7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2021, poz. 53, z późn. zm.

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309.

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, Dz.U. 2017, poz. 1606.

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, Dz.U. 2011, Nr 296, poz. 1755.

12. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 r. w sprawie ośrodków kuratorskich, Dz.U. 2001, Nr 120, poz. 1294.

13. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, Dz.U. 2017, poz. 487.

Literatura uzupełniająca:

1. G. Kudlak (red.), Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, Wyd. Difin, Warszawa 2016.

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

- wykład połączony z analizą aktów prawnych

- prezentacja

Nakład pracy studenta (1 pkt ECTS):

- godziny kontaktowe - 15 godzin

- zapoznanie się z aktami prawnymi i literaturą - 7 godzin

- przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin

Link do grupy zajęciowej:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aznM3ahjk7q_QnBdOPTho2QecNbq9RcWzHE-fTmoeknU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e06b5fb4-1c78-4818-a4b4-2c5e1ddcbdf5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceniania:

- zaliczenie na ocenę w formie odpowiedzi ustnej

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Prawne podstawy edukacji:

- prawo do nauki jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego,

- wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne,

- realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą,

- uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty

2. Prawne podstawy rehabilitacji:

- Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych

- Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności:

a) definicja niepełnosprawności

b) procedura orzekania o niepełnosprawności

c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności

d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

3. Prawne podstawy resocjalizacji:

- Resocjalizacja nieletnich:

a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”)

b) zarys postępowania w sprawach nieletnich

c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich

- Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych.

Literatura:

Akty prawne:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm.

2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm.

4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2021, poz. 573.

5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, Dz.U. 2022, poz. 1700.

6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167.

7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny, Dz.U.2022, poz. 1138 z późn. zm.

8. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2021, poz. 53.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635.

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309.

11.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, poz. 1743 z późn. zm.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Kusztal, Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

- wykład połączony z analizą aktów prawnych

Nakład pracy studenta (1 pkt ECTS):

- 15 godzin kontaktowych

- 10 godzin przygotowanie się do zaliczenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceniania:

- zaliczenie na ocenę w formie odpowiedzi ustnej

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Prawne podstawy edukacji:

- prawo do nauki jako jedno z podstawowych praw człowieka zagwarantowane w Konstytucji RP oraz aktach prawa międzynarodowego,

- wychowanie przedszkolne oraz roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne,

- realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole oraz warunki spełniania go poza szkołą,

- uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty

2. Prawne podstawy rehabilitacji:

- Cel Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych

- Regulacje ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności:

a) definicja niepełnosprawności

b) procedura orzekania o niepełnosprawności

c) orzeczenie o niepełnosprawności a orzeczenie o stopniu niepełnosprawności

d) cel i formy rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

3. Prawne podstawy resocjalizacji:

- Resocjalizacja nieletnich:

a) definicja pojęcia „nieletni” (różnica pomiędzy pojęciami: „nieletni”, „małoletni”, „młodociany”)

b) zarys postępowania w sprawach nieletnich

c) katalog środków stosowanych przez sąd w sprawach nieletnich

- Resocjalizacja dorosłych sprawców przestępstw w warunkach wolnościowych i jednostkach penitencjarnych.

Literatura:

Akty prawne:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm.

2. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm.

4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2023, poz. 100.

5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, Dz.U. 2022, poz. 1700.

6. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2020, poz. 167.

7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny, Dz.U.2022, poz. 1138 z późn. zm.

8. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy, Dz.U. 2023, poz. 127.

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U.2017, poz. 1635.

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309.

11.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, poz. 1743 z późn. zm.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Kusztal, Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.

Uwagi:

Nakład pracy studenta (1 pkt ECTS):

- 15 godzin kontaktowych

- 10 godzin przygotowanie się do zaliczenia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)