Integracja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-ISE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Integracja społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Definicja integracji społecznej. - Pojęcie ekskluzji, inkluzji i integracji społecznej - podobieństwa różnice. - Podstawowe przyczyny wykluczenia społecznego. - Metody przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu - interdyscyplinarny charakter oddziaływań. - Działania Unii Europejskiej na rzecz integracji społecznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wymienia koncepcje poziomów integracji osób niepełnosprawnych Opisuje różnice między integracją społeczną a integracją edukacyjną Opisuje techniki badawcze stosowane do pomiaru poziomu integracji społecznej osób niepełnosprawnych Przedstawia filozoficzne i socjologiczne koncepcje społeczeństwa stanowiące przesłanki działań na rzecz integracji społecznej osób z niepełnosprawnością Opisuje wybrane programy działań wychowawczych na rzecz integracji społecznej uczniów niepełnosprawnych i ich psychologiczne przesłanki Umiejętności Przedstawia streszczenie wskazanego artykułu badawczego na temat integracji społecznej Rozważa dylematy z zakresu integracji społecznej osób niepełnosprawnych Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę integrowania społecznego osób niepełnosprawnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Konieczna | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1/ Test kontrolny pisemny (obowiązkowy) 2/ Udział w dyskusji 3/ Praca zaliczeniowa (dodatkowa) |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia - integracja społeczna, wykluczenie, dystans społeczny, obcość. 2. Wymiary i poziomy integracji społecznej 3. Integracja społeczna w świetle koncepcji dystansu społecznego. Symptomy dystansu w relacji i wywoływanie zmian w relacjach. 4. Czynniki kształtujące integrację, podtrzymujące włączenie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Żurek A., Więzi społeczne a zjawisko samotności i osamotnienia, [w:] J. Grotowska-Leder (red.), Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, Łódź 2014. Szumski G. „Wokół edukacji włączającej”. Współpraca: A. Firkowska- Mankiewicz. Warszawa 2010. Szumski G. „Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych”, Warszawa 2013. Uzupełniające Dryżałowska G., Żuraw H. (red.). „ Integracja społeczna osób niepełnosprawnych. Warszawa 2004. Gajdzica Z. „Sytuacje trudne w opiniach nauczycieli klas integracyjnych. Kraków 2011. Grotowska-Leder J. (red.) (2008), Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej, Łodź: Wydawnictwo UŁ Grotowska-Leder J., Faliszek K. (red.) (2005), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza-uwarunkowania - kierunki działań, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c., Rudek I. „Od niechęci do akceptacji . O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych”, Kraków 2007. www.mpips.gov.pl Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski Al-Khamisy D. Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa 2006 Firlit-Fesnak G., Jaroszewska E. (red.) Integracja społeczna jako wyzwanie dla polityki społecznej i pracy socjalnej – Warszawa, 2012 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia - wykład, analiza sytuacji problemowych, projekt Godziny kontaktowe: wykład - 15h Studiowanie literatury - 10h Przygotowanie się do testu - 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 Praca na odległość: - bieżące przesyłanie studentom na USOSMAIL informacji (materiałów, zagadnień, zadań, kart pracy) - możliwość kontaktu z wykładowcą w sytuacji wątpliwości poprzez adres mailowy. 21 kwietnia Przesłanie przez platformę USOSMAIL wymagań dotyczących zaliczenia przedmiotu, omawianych treści, formy kontaktu zdalnego i edukacji on - line. Możliwość kontaktu na platformie Teams (g. 14.15-15.00). Zapraszam na zajęcia Kod dostępu do Teams - Integracja społeczna: 00j0lw8 Możliwość kontaktu z wykładowcą w sytuacji wątpliwości poprzez adres mailowy. 28 kwietnia, 4 maja, 12 maja,i 19 maja i 26 maja w każdy wtorek, g. 13.30-15.00 Zajęcia realizowane na platformie Teams. Kod: 00j0lw8 Możliwość kontaktu z wykładowcą w sytuacji wątpliwości poprzez adres mailowy. 2 czerwca g. 13.30 test kontrolny. Link do testu (platforma Formes) wysłany będzie o g. 13.15 na USOSMAIL i na konwersacji Teams: 00j0lw8. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - kolokwium pisemne, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość o integracji społecznej w nauczaniu, wychowaniu i działalności społecznej. Kolokwium pisemne odbędzie się 23.05 w formie testu jednokrotnego wyboru (17 pytań) w aplikacji MS Forms. Link do testu zostanie udostępniony studentom na platformie MS Teams. |
|
Pełny opis: |
1. Definicja integracji społecznej. 2. Pojęcie ekskluzji, inkluzji i integracji społecznej - podobieństwa i różnice. 3. Podstawowe przyczyny wykluczenia społecznego. 4. Niepełnosprawność, ubóstwo, bezrobocie, zaburzenia psychiczne - jako przyczyny wykluczenia społecznego. 5. Wskaźniki ekonomiczne a wykluczenie społeczne - współczynnik Giniego. 6. Metody przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu - interdyscyplinarny charakter oddziaływań. 7. Działania Unii Europejskiej na rzecz integracji społecznej. ----------------------------------------------------------------------------------------- W związku z pandemią koronawirusa: 22.03.20 - przesłanie prezentacji w Power Point z komentarzami autorskimi na adres mailowy grupy studentów wraz z zadaniami do realizacji. Prezentacja dotyczyła następujących zagadnień: Definicja integracji społecznej, pojęcie ekskluzji, inkluzji i integracji społecznej. UWAGA: od 04.04.20 kolejne wykłady w dostępie synchronicznym w aplikacji Teams zgodnie z planem studiów (tj. 04.04, godz. 13:15-15:40; 16.05, godz. 13:15-15:40) Możliwość zadawania pytań na czacie. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie. Link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab595fa1305da4e208ab0a301bebd5ada%40thread.tacv2/conversations?groupId=dfb5f433-a410-46c9-a1c4-53ea153898a9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Literatura: |
- Marzec-Holka, K. (red.) (2005). Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. - Podgórska-Jachnik, D. (2014). Praca socjalna z osobami bezdomnymi. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. - Podgórska-Jachnik, D. (2014). Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. - Podgórska-Jachnik, D., Pietras, T. (2014). Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. - Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Continuo. - Sipowicz, K., Najbert. E., Pietras, T. (2017). Wielowymiarowy aspekt kryzysu w teorii i praktyce. Będzin: Wyd. e-bookowo. - Thornicroft, G., Tansella, M. (2010). W stronę lepszej psychiatrycznej opieki zdrowotnej. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. - Therborn, G. (2015). Nierówność, która zabija. Jak globalny wzrost nierówności niszczy życie milionów i jak z tym walczyć. Warszawa: |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: Metody podające wykład z wykorzystaniem technik audiowizualnych (9 godz.). Ocenie poddana jest: Wiedza na temat integracji społecznej. Nakład pracy własnej studenta: - analiza zalecanej literatury przedmiotu (10 godz.) - analiza treści wykładów (15 godz.) - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego (25 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. ----------------------------------------------------------------------------------------------- KOREKTA SYLABUSA W ZWIĄZKU Z PANDEMIĄ KORONAWIRUSA: Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Konieczna | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test kontrolny pisemny (obowiązkowy) |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia - integracja społeczna, wykluczenie, dystans społeczny, obcość. 2. Wymiary i poziomy integracji społecznej 3. Integracja społeczna w świetle koncepcji dystansu społecznego. Symptomy dystansu w relacji i wywoływanie zmian w relacjach. 4. Czynniki kształtujące integrację, podtrzymujące włączenie. |
|
Literatura: |
Żurek A., Więzi społeczne a zjawisko samotności i osamotnienia, [w:] J. Grotowska-Leder (red.), Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, Łódź 2014. Szumski G. „Wokół edukacji włączającej”. Współpraca: A. Firkowska- Mankiewicz. Warszawa 2010. Szumski G. „Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych”, Warszawa 2013. Grotowska-Leder J. (red.) (2008), Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej, Łodź: Wydawnictwo UŁ Grotowska-Leder J., Faliszek K. (red.) (2005), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza-uwarunkowania - kierunki działań, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c., Rudek I. „Od niechęci do akceptacji . O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych”, Kraków 2007. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia - wykład, analiza sytuacji problemowych, projekt Godziny kontaktowe: wykład - 15h Studiowanie literatury - 10h Przygotowanie się do testu - 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Konieczna | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test kontrolny pisemny (obowiązkowy) |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia - integracja społeczna, wykluczenie, dystans społeczny, obcość. 2. Wymiary i poziomy integracji społecznej 3. Integracja społeczna w świetle koncepcji dystansu społecznego. Symptomy dystansu w relacji i wywoływanie zmian w relacjach. 4. Czynniki kształtujące integrację, podtrzymujące włączenie. |
|
Literatura: |
Żurek A., Więzi społeczne a zjawisko samotności i osamotnienia, [w:] J. Grotowska-Leder (red.), Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, Łódź 2014. Szumski G. „Wokół edukacji włączającej”. Współpraca: A. Firkowska- Mankiewicz. Warszawa 2010. Szumski G. „Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych”, Warszawa 2013. Grotowska-Leder J. (red.) (2008), Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej, Łodź: Wydawnictwo UŁ Grotowska-Leder J., Faliszek K. (red.) (2005), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza-uwarunkowania - kierunki działań, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c., Rudek I. „Od niechęci do akceptacji . O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych”, Kraków 2007. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia - wykład, analiza sytuacji problemowych, projekt Godziny kontaktowe: wykład - 9h Studiowanie literatury - 10h Przygotowanie się do testu - 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Konieczna | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test kontrolny pisemny (obowiązkowy) |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia - integracja społeczna, wykluczenie, dystans społeczny, obcość. 2. Wymiary i poziomy integracji społecznej 3. Integracja społeczna w świetle koncepcji dystansu społecznego. Symptomy dystansu w relacji i wywoływanie zmian w relacjach. 4. Czynniki kształtujące integrację, podtrzymujące włączenie. ZAGADNIENIA DO SAMODZIELNEGO OPRACOWANIA: s. 21-31 http://www.aps.edu.pl/media/2392224/moja_klasa_e-book_m.pdf Czym jest dystans społeczny w teorii dystansu społecznego? Co jest jego miarą? Jak się ma dystans do zjawiska wykluczania? Proszę wymienić 3 przykładowe kryteria przynależności do swoich i obcych? Co jest głównym kryterium dystansu? Na czym polegało podejście diagnostyczne do pomiaru percepcji obcości/swojskości zastosowane przez Małgorzatę Wójcik? Jak dystans może być manifestowany? Proszę wymienić 3 przykładowe przejawy behawioralne? Jak wyraża się dystans na wymiarze poznawczym i emocjonalnym? Proszę podać przykład miary dystansu na poziomie oceny (wartościowania)? Czym różnią się obcy, inni i wrogowie? Proszę wskazać przykłady sytuacji kontaktu społecznego, w jakich ujawnia się dystans społeczny? Proszę wyjaśnić zasadę kumulatywności w skalach dystansu. Proszę wymienić co najmniej dwie wady pomiaru dystansu z wykorzystaniem skali dystansu Bogardusa. A także NASZA KLASA 2, s. 98-100 i 102-117 http://www.aps.edu.pl/media/2393950/moja_klasa2_e-book-1.pdf Jakie cechy przypisywane są osobom wykluczonym? Jak uczniowie interpretują sprawstwo w procesach wykluczania? Jakie są możliwości/sposoby podniesienia pozycji w grupie społecznej (klasie)? Co jest podstawą podziałów w społeczności? Jak członkowie radzą sobie z różnicami? Jakie można wyróżnić strategie na poziomie międzygrupowym i interpersonalnym? (proszę podać 2 przykłady zachowań) Jak eksponują odrębność? (proszę podać 2 przykłady zachowań) Co oznacza tolerowanie się? (proszę podać 2 przykłady zachowań) Jakie są używane przez uczniów sposoby rozwiązywania konfliktów?(proszę podać 2 przykłady zachowań) Wokół czego tworzy się arena dla konfliktu wewnątrz grupy? Pomocne przy pisaniu pracy dodatkowej (nieobowiązkowej) na podwyższenie oceny są kategorie opisane w literaturze: NASZA KLASA 2: s. 334-335 (w tabelach jest synteza! cechy społeczności klas szkolnych - według tych punktów można opisać wybraną grupę) W obu pracach (nasza klasa 1 i 2) znajdują się liczne przykłady ilustrujące zagadnienia poruszane w trakcie wykładów (LITERATURA POLECANA, nieobowiązkowa) |
|
Literatura: |
Żurek A., Więzi społeczne a zjawisko samotności i osamotnienia, [w:] J. Grotowska-Leder (red.), Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, Łódź 2014. Szumski G., Wokół edukacji włączającej. Współpraca: A. Firkowska- Mankiewicz. Warszawa 2010. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa 2013. Grotowska-Leder J. (red.) (2008), Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej, Łodź: Wydawnictwo UŁ Grotowska-Leder J., Faliszek K. (red.) (2005), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza-uwarunkowania - kierunki działań, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c., Rudek I., Od niechęci do akceptacji . O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych, Kraków 2007. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia - wykład, analiza sytuacji problemowych, projekt Godziny kontaktowe: wykład - 15h Studiowanie literatury - 10h Przygotowanie się do testu - 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Paplińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Paplińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test |
|
Pełny opis: |
Treści 1. Podstawowe pojęcia - integracja społeczna, wykluczenie, dystans społeczny, obcość, inność, inkluzja i ekskluzja społeczna. 2. Wymiary i poziomy integracji społecznej 3. Czynniki kształtujące integrację, podtrzymujące włączenie. 4. Więzi społeczne 5. Rola i działania organizacji społecznych w aktywizacji i integracji społecznej osób z niepełnosprawnością |
|
Literatura: |
Literatura Obowiązkowa: Żurek A., Więzi społeczne a zjawisko samotności i osamotnienia, [w:] J. Grotowska-Leder (red.), Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, Łódź 2014. Szumski G., Wokół edukacji włączającej. Współpraca: A. Firkowska- Mankiewicz. Warszawa 2010. Grotowska-Leder J. (red.) (2008), Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej, Łodź: Wydawnictwo UŁ Grotowska-Leder J., Faliszek K. (red.) (2005), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza-uwarunkowania - kierunki działań, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c., Frydrychowicz S. (2018) red. Wyzwania integracji społecznej w Polsce. Wydawca: Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe wykład 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 3 Przygotowanie się do zaliczenia 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 Link do zespołu MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aEWQqyLPRDfwlzoep1NxKjC5ES6p95PNXVYcV8hbEIlM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a03056c5-f27a-4b58-b7c2-c5eba3234f19&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.