Zajęcia logorytmiczne w przedszkolach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-ZPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia logorytmiczne w przedszkolach |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na podstawie obecności oraz zaliczenia z prowadzenia zajęć logorytmicznych |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Cele i zadania logorytmiki. Zabawy i ćwiczenia oddechowe ze współdziałaniem mowy. Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu kształtujące dużą i małą motorykę z wykorzystaniem muzyki dla dzieci w wieku przedszkolnym. Wykorzystanie piosenki w korygowaniu zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym. Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce oraz ćwiczenia wyrabiające inwencję twórczą. Planowanie zajęć z logorytmiki w grupie dzieci przedszkolnej - opracowanie scenariuszy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawy z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej edukacji przedszkolnej w celu zdiagnozowania, analizowania i programowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań logorytmicznych na etapie edukacji przedszkolnej. Rozumie znaczenie logorytmiki w procesie kształtowania i korygowania mowy dziecka na etapie przedszkolnym. Zna zagadnienie grupy przedszkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania grupą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w grupie, jej integrację, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce. Zna proces rozwoju ucznia w okresie wczesnego dzieciństwa, rozwój fizyczny, motoryczny, rozwój procesów poznawczych; podstawowe zaburzenia zachowania; zagadnienia nieśmiałości i nadpobudliwości u dzieci w wieku przedszkolnym. Umiejętności Potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści w logorytmice i zorganizować pracę w oddziale przedszkolnym. Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z edukacją przedszkolną. Potrafi obserwować procesy rozwojowe dzieci na etapie edukacji przedszkolnej. Potrafi wdrożyć program logorytmiki w grupie dzieci przedszkolnych. Kompetencje społeczne Wykorzystuje wiedzę z zakresu logorytmiki w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów – zwracania się do ekspertów i zasięgania ich opinii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Na ocenę z zajęć składa się obecność oraz przygotowanie scenariusza do zajęć logorytmicznych w grupie przedszkolenej |
|
Pełny opis: |
1. Logorytmika – cele, zadania 2. Ćwiczenia logorymiczne w pracy z grupą: dobór materiału, program i cele pracy, dobór pomocy, muzyki do grupy wiekowej. 3. Ćwiczenia z użyciem samogłosek. 4. Zabawy ruchowe wspierające mowę; 5. Przykładowe scenariusze i zabawy logorytmiczne; 6. Elementy logorytmiki podczas zajęć indywidualnych; |
|
Literatura: |
K. Datkun-Czerniak „Wiersze, rymowanki, wyliczanki” N. Usenko, D. Wawiłow „Stare i nowe wyliczanki. Tere-fere kuku” „Nowe Nasze przedszkole” – przewodnik metodyczny A. Kwiatkowska „Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne w celu eliminowania niepożądanych zachowań u dzieci” B. Sałacka „Zabawy relaksacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym” |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Laboratorium/warsztaty, 3 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Anna Nowakowska Czaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia - Na ocenę z zajęć składa się obecność oraz przygotowanie scenariuszy zajęć logorytmicznych dla grupy przedszkolnej Warsztaty - poprowadzenie zajęć logorytmicznych wg przygotowanych scenariuszy zajęć w grupie przedszkolnej |
|
Pełny opis: |
1. Logorytmika – cele, zadania 2. Ćwiczenia logorymiczne w pracy z grupą: dobór materiału, program i cele pracy, dobór pomocy, muzyki do grupy wiekowej. 3. Ćwiczenia z użyciem samogłosek. 4. Zabawy ruchowe wspierające mowę; 5. Przykładowe scenariusze i zabawy logorytmiczne; 6. Elementy logorytmiki podczas zajęć indywidualnych; |
|
Literatura: |
K. Datkun-Czerniak „Wiersze, rymowanki, wyliczanki” N. Usenko, D. Wawiłow „Stare i nowe wyliczanki. Tere-fere kuku” „Nowe Nasze przedszkole” – przewodnik metodyczny A. Kwiatkowska „Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne w celu eliminowania niepożądanych zachowań u dzieci” B. Sałacka „Zabawy relaksacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym” |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: W zakresie wiedzy i umiejętności: 1. Ocena aktywności w trakcie warsztatów, ocena wypowiedzi studenta(ki) w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie. 2. Ocena poprawności merytorycznej przygotowanych przez studenta konspektów dla wybranej grupy przedszkolnej. W zakresie kompetencji społecznych: Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na zajęciach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA: 1. Cele i zadania logorytmiki. 2. Zabawy i ćwiczenia oddechowe ze współdziałaniem mowy. 3. Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu kształtujące dużą i małą motorykę z wykorzystaniem muzyki dla dzieci w wieku przedszkolnym. 4. Wykorzystanie piosenki w korygowaniu zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym. 5. Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce oraz ćwiczenia wyrabiające inwencję twórczą. WARSZTATY: 1. Planowanie zajęć z logorytmiki w grupie dzieci przedszkolnej - opracowanie scenariuszy. 2. Prowadzenie zajęć logorytmicznych w grupie przedszkolnej. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: • Baczała D., Błeszyński J., 2014, Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie – trzy drogi, jeden cel, Toruń. • Gąsienica-Szostak A., 2014, Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa • Kilińska E., 1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk. • Kilińska-Ewertowska E., 1987, Logorytmika, Lublin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: (do wyboru 2-4 pozycji) • Bieńkowska K., 2011, Słucham, mówię, jestem, Krosno. • Brzozowska-Kuczkiewicz M., 1991, Jacques-Dalcroze i jego rytmika, Warszawa. • Dasiewicz-Tobiasz A., 1977, Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa. • Elżbieciak M., 2006, Muzyka w terapii logopedycznej dzieci w wieku przedszkolnym, „Logopeda”1(2). • Franczyk A., Krajewska K., 2012, Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków • Janosz B., 1993, Zajęcia muzyczne w szkole życia, Warszawa • Kamińska D., 2014, Psychoterapia i socjoterapia w pracy z osobami jąkającymi się, „Logopedia Silesiana” 3. • Kłapczuk D., 2006, „Logorytmika w plecaku”, czyli zabawy muzyczno-ruchowe stymulujące rozwój mowy dzieci 5-6-letnich, „Logopeda”. • Maszewska S., 2017, Muzykoterapia jako metoda agumentacyjna w praktyce logopedycznej, „Logopaedica Lodziensia” 1. • Nowak J., 1993, Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz. • Olejnik L., 2006, Rytmika w logopedii, „Logopeda” 1(2). • Podolska B.,1979, Z muzyką w przedszkolu, Warszawa. • Raszewska M., Kuleczka W., 2009, Muzyka otwiera nam świat, Gdańsk • Rozentalowa A., 1971, O logorytmice, „Logopedia”, nr 10. • Smoczynska-Nachtman U., 1983, Zabawy i ćwiczenia przy muzyce, Warszawa. • Stasińska K., 1986, Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa. • Walencik-Topiłko A., 1998, Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, I. Nowakowska-Kempny, Katowice. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu logorytmiki w oddziale przedszkolnym NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - ćwiczenia (5 godzin), warsztaty (10 godzin) = 15 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. 3. Przygotowanie scenariuszy do zajęć logorytmicznych prowadzonych w placówce przedszkolnej - 15 godz. 4. Przygotowanie pomocy niezbędnych do prowadzenia zajęć logorytmicznych w placówce przedszkolnej - 15 godz. 5. Przeszukiwanie zasobów muzycznych w celu doboru odpowiedniej oprawy muzycznej zajęć - 15 godz. 6. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Laboratorium/warsztaty, 3 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: W zakresie wiedzy i umiejętności: 1. Ocena aktywności w trakcie warsztatów, ocena wypowiedzi studenta(ki) w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie. 2. Ocena poprawności merytorycznej przygotowanych przez studenta konspektów dla wybranej grupy przedszkolnej. W zakresie kompetencji społecznych: Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na zajęciach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA: 1. Cele i zadania logorytmiki. 2. Zabawy i ćwiczenia oddechowe ze współdziałaniem mowy. 3. Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu kształtujące dużą i małą motorykę z wykorzystaniem muzyki dla dzieci w wieku przedszkolnym. 4. Wykorzystanie piosenki w korygowaniu zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym. 5. Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce oraz ćwiczenia wyrabiające inwencję twórczą. WARSZTATY: 1. Planowanie zajęć z logorytmiki w grupie dzieci przedszkolnej - opracowanie scenariuszy. 2. Prowadzenie zajęć logorytmicznych w grupie przedszkolnej. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: • Baczała D., Błeszyński J., 2014, Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie – trzy drogi, jeden cel, Toruń. • Gąsienica-Szostak A., 2014, Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa • Kilińska E., 1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk. • Kilińska-Ewertowska E., 1987, Logorytmika, Lublin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: (do wyboru 2-4 pozycji) • Bieńkowska K., 2011, Słucham, mówię, jestem, Krosno. • Brzozowska-Kuczkiewicz M., 1991, Jacques-Dalcroze i jego rytmika, Warszawa. • Dasiewicz-Tobiasz A., 1977, Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa. • Elżbieciak M., 2006, Muzyka w terapii logopedycznej dzieci w wieku przedszkolnym, „Logopeda”1(2). • Franczyk A., Krajewska K., 2012, Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków • Janosz B., 1993, Zajęcia muzyczne w szkole życia, Warszawa • Kamińska D., 2014, Psychoterapia i socjoterapia w pracy z osobami jąkającymi się, „Logopedia Silesiana” 3. • Kłapczuk D., 2006, „Logorytmika w plecaku”, czyli zabawy muzyczno-ruchowe stymulujące rozwój mowy dzieci 5-6-letnich, „Logopeda”. • Maszewska S., 2017, Muzykoterapia jako metoda agumentacyjna w praktyce logopedycznej, „Logopaedica Lodziensia” 1. • Nowak J., 1993, Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz. • Olejnik L., 2006, Rytmika w logopedii, „Logopeda” 1(2). • Podolska B.,1979, Z muzyką w przedszkolu, Warszawa. • Raszewska M., Kuleczka W., 2009, Muzyka otwiera nam świat, Gdańsk • Rozentalowa A., 1971, O logorytmice, „Logopedia”, nr 10. • Smoczynska-Nachtman U., 1983, Zabawy i ćwiczenia przy muzyce, Warszawa. • Stasińska K., 1986, Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa. • Walencik-Topiłko A., 1998, Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, I. Nowakowska-Kempny, Katowice. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu logorytmiki w oddziale przedszkolnym NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - ćwiczenia (6 godzin), warsztaty (3 godzin) = 9 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. 3. Przygotowanie scenariuszy do zajęć logorytmicznych prowadzonych w placówce przedszkolnej - 16 godz. 4. Przygotowanie pomocy niezbędnych do prowadzenia zajęć logorytmicznych w placówce przedszkolnej - 15 godz. 5. Przeszukiwanie zasobów muzycznych w celu doboru odpowiedniej oprawy muzycznej zajęć - 15 godz. 6. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin, 22 miejsc
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Laboratorium/warsztaty, 3 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.