Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia logorytmiczne w przedszkolach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-ZPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia logorytmiczne w przedszkolach
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zaliczenie na podstawie obecności oraz zaliczenia z prowadzenia zajęć logorytmicznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Cele i zadania logorytmiki. Zabawy i ćwiczenia oddechowe ze współdziałaniem mowy. Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu kształtujące dużą i małą motorykę z wykorzystaniem muzyki dla dzieci w wieku przedszkolnym. Wykorzystanie piosenki w korygowaniu zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym. Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce oraz ćwiczenia wyrabiające inwencję twórczą. Planowanie zajęć z logorytmiki w grupie dzieci przedszkolnej - opracowanie scenariuszy.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawy z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej edukacji przedszkolnej w celu zdiagnozowania, analizowania i programowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań logorytmicznych na etapie edukacji przedszkolnej.

Rozumie znaczenie logorytmiki w procesie kształtowania i korygowania mowy dziecka na etapie przedszkolnym.

Zna zagadnienie grupy przedszkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania grupą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w grupie, jej integrację, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce.

Zna proces rozwoju ucznia w okresie wczesnego dzieciństwa, rozwój fizyczny, motoryczny, rozwój procesów poznawczych; podstawowe zaburzenia zachowania; zagadnienia nieśmiałości i nadpobudliwości u dzieci w wieku przedszkolnym.

Umiejętności

Potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści w logorytmice i zorganizować pracę w oddziale przedszkolnym.

Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z edukacją przedszkolną.

Potrafi obserwować procesy rozwojowe dzieci na etapie edukacji przedszkolnej.

Potrafi wdrożyć program logorytmiki w grupie dzieci przedszkolnych.

Kompetencje społeczne

Wykorzystuje wiedzę z zakresu logorytmiki w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów – zwracania się do ekspertów i zasięgania ich opinii.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Na ocenę z zajęć składa się obecność oraz przygotowanie scenariusza do zajęć logorytmicznych w grupie przedszkolenej

Pełny opis:

1. Logorytmika – cele, zadania

2. Ćwiczenia logorymiczne w pracy z grupą: dobór materiału,

program i cele pracy, dobór pomocy, muzyki do grupy wiekowej.

3. Ćwiczenia z użyciem samogłosek.

4. Zabawy ruchowe wspierające mowę;

5. Przykładowe scenariusze i zabawy logorytmiczne;

6. Elementy logorytmiki podczas zajęć indywidualnych;

Literatura:

K. Datkun-Czerniak „Wiersze, rymowanki, wyliczanki”

N. Usenko, D. Wawiłow „Stare i nowe wyliczanki. Tere-fere kuku”

„Nowe Nasze przedszkole” – przewodnik metodyczny

A. Kwiatkowska „Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne w celu eliminowania niepożądanych zachowań u dzieci”

B. Sałacka „Zabawy relaksacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 3 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Anna Nowakowska Czaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Ćwiczenia - Na ocenę z zajęć składa się obecność oraz przygotowanie scenariuszy zajęć logorytmicznych dla grupy przedszkolnej

Warsztaty - poprowadzenie zajęć logorytmicznych wg przygotowanych scenariuszy zajęć w grupie przedszkolnej

Pełny opis:

1. Logorytmika – cele, zadania

2. Ćwiczenia logorymiczne w pracy z grupą: dobór materiału,

program i cele pracy, dobór pomocy, muzyki do grupy wiekowej.

3. Ćwiczenia z użyciem samogłosek.

4. Zabawy ruchowe wspierające mowę;

5. Przykładowe scenariusze i zabawy logorytmiczne;

6. Elementy logorytmiki podczas zajęć indywidualnych;

Literatura:

K. Datkun-Czerniak „Wiersze, rymowanki, wyliczanki”

N. Usenko, D. Wawiłow „Stare i nowe wyliczanki. Tere-fere kuku”

„Nowe Nasze przedszkole” – przewodnik metodyczny

A. Kwiatkowska „Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne w celu eliminowania niepożądanych zachowań u dzieci”

B. Sałacka „Zabawy relaksacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

W zakresie wiedzy i umiejętności:

1. Ocena aktywności w trakcie warsztatów, ocena wypowiedzi studenta(ki) w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie.

2. Ocena poprawności merytorycznej przygotowanych przez studenta konspektów dla wybranej grupy przedszkolnej.

W zakresie kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna).

Aktywność na zajęciach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Cele i zadania logorytmiki.

2. Zabawy i ćwiczenia oddechowe ze współdziałaniem mowy.

3. Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu kształtujące

dużą i małą motorykę z wykorzystaniem muzyki dla dzieci w wieku przedszkolnym.

4. Wykorzystanie piosenki w korygowaniu zaburzeń

mowy u dzieci w wieku przedszkolnym.

5. Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce oraz ćwiczenia wyrabiające inwencję twórczą.

WARSZTATY:

1. Planowanie zajęć z logorytmiki w grupie dzieci przedszkolnej - opracowanie scenariuszy.

2. Prowadzenie zajęć logorytmicznych w grupie przedszkolnej.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

• Baczała D., Błeszyński J., 2014, Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie –

trzy drogi, jeden cel, Toruń.

• Gąsienica-Szostak A., 2014, Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa

• Kilińska E., 1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk.

• Kilińska-Ewertowska E., 1987, Logorytmika, Lublin.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

(do wyboru 2-4 pozycji)

• Bieńkowska K., 2011, Słucham, mówię, jestem, Krosno.

• Brzozowska-Kuczkiewicz M., 1991, Jacques-Dalcroze i jego rytmika, Warszawa.

• Dasiewicz-Tobiasz A., 1977, Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa.

• Elżbieciak M., 2006, Muzyka w terapii logopedycznej dzieci w wieku przedszkolnym, „Logopeda”1(2).

• Franczyk A., Krajewska K., 2012, Program psychostymulacji dzieci w wieku

przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków

• Janosz B., 1993, Zajęcia muzyczne w szkole życia, Warszawa

• Kamińska D., 2014, Psychoterapia i socjoterapia w pracy z osobami jąkającymi się, „Logopedia Silesiana” 3.

• Kłapczuk D., 2006, „Logorytmika w plecaku”, czyli zabawy muzyczno-ruchowe

stymulujące rozwój mowy dzieci 5-6-letnich, „Logopeda”.

• Maszewska S., 2017, Muzykoterapia jako metoda agumentacyjna w praktyce

logopedycznej, „Logopaedica Lodziensia” 1.

• Nowak J., 1993, Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz.

• Olejnik L., 2006, Rytmika w logopedii, „Logopeda” 1(2).

• Podolska B.,1979, Z muzyką w przedszkolu, Warszawa.

• Raszewska M., Kuleczka W., 2009, Muzyka otwiera nam świat, Gdańsk

• Rozentalowa A., 1971, O logorytmice, „Logopedia”, nr 10.

• Smoczynska-Nachtman U., 1983, Zabawy i ćwiczenia przy muzyce, Warszawa.

• Stasińska K., 1986, Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa.

• Walencik-Topiłko A., 1998, Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, I. Nowakowska-Kempny, Katowice.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom.

Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu logorytmiki w oddziale przedszkolnym

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - ćwiczenia (5 godzin), warsztaty (10 godzin) = 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz.

3. Przygotowanie scenariuszy do zajęć logorytmicznych prowadzonych w placówce przedszkolnej - 15 godz.

4. Przygotowanie pomocy niezbędnych do prowadzenia zajęć logorytmicznych w placówce przedszkolnej - 15 godz.

5. Przeszukiwanie zasobów muzycznych w celu doboru odpowiedniej oprawy muzycznej zajęć - 15 godz.

6. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 3 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

W zakresie wiedzy i umiejętności:

1. Ocena aktywności w trakcie warsztatów, ocena wypowiedzi studenta(ki) w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie.

2. Ocena poprawności merytorycznej przygotowanych przez studenta konspektów dla wybranej grupy przedszkolnej.

W zakresie kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna).

Aktywność na zajęciach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

ĆWICZENIA:

1. Cele i zadania logorytmiki.

2. Zabawy i ćwiczenia oddechowe ze współdziałaniem mowy.

3. Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu kształtujące

dużą i małą motorykę z wykorzystaniem muzyki dla dzieci w wieku przedszkolnym.

4. Wykorzystanie piosenki w korygowaniu zaburzeń

mowy u dzieci w wieku przedszkolnym.

5. Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce oraz ćwiczenia wyrabiające inwencję twórczą.

WARSZTATY:

1. Planowanie zajęć z logorytmiki w grupie dzieci przedszkolnej - opracowanie scenariuszy.

2. Prowadzenie zajęć logorytmicznych w grupie przedszkolnej.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

• Baczała D., Błeszyński J., 2014, Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie –

trzy drogi, jeden cel, Toruń.

• Gąsienica-Szostak A., 2014, Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa

• Kilińska E., 1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk.

• Kilińska-Ewertowska E., 1987, Logorytmika, Lublin.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

(do wyboru 2-4 pozycji)

• Bieńkowska K., 2011, Słucham, mówię, jestem, Krosno.

• Brzozowska-Kuczkiewicz M., 1991, Jacques-Dalcroze i jego rytmika, Warszawa.

• Dasiewicz-Tobiasz A., 1977, Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa.

• Elżbieciak M., 2006, Muzyka w terapii logopedycznej dzieci w wieku przedszkolnym, „Logopeda”1(2).

• Franczyk A., Krajewska K., 2012, Program psychostymulacji dzieci w wieku

przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków

• Janosz B., 1993, Zajęcia muzyczne w szkole życia, Warszawa

• Kamińska D., 2014, Psychoterapia i socjoterapia w pracy z osobami jąkającymi się, „Logopedia Silesiana” 3.

• Kłapczuk D., 2006, „Logorytmika w plecaku”, czyli zabawy muzyczno-ruchowe

stymulujące rozwój mowy dzieci 5-6-letnich, „Logopeda”.

• Maszewska S., 2017, Muzykoterapia jako metoda agumentacyjna w praktyce

logopedycznej, „Logopaedica Lodziensia” 1.

• Nowak J., 1993, Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz.

• Olejnik L., 2006, Rytmika w logopedii, „Logopeda” 1(2).

• Podolska B.,1979, Z muzyką w przedszkolu, Warszawa.

• Raszewska M., Kuleczka W., 2009, Muzyka otwiera nam świat, Gdańsk

• Rozentalowa A., 1971, O logorytmice, „Logopedia”, nr 10.

• Smoczynska-Nachtman U., 1983, Zabawy i ćwiczenia przy muzyce, Warszawa.

• Stasińska K., 1986, Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa.

• Walencik-Topiłko A., 1998, Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, I. Nowakowska-Kempny, Katowice.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom.

Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu logorytmiki w oddziale przedszkolnym

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - ćwiczenia (6 godzin), warsztaty (3 godzin) = 9 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz.

3. Przygotowanie scenariuszy do zajęć logorytmicznych prowadzonych w placówce przedszkolnej - 16 godz.

4. Przygotowanie pomocy niezbędnych do prowadzenia zajęć logorytmicznych w placówce przedszkolnej - 15 godz.

5. Przeszukiwanie zasobów muzycznych w celu doboru odpowiedniej oprawy muzycznej zajęć - 15 godz.

6. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin, 22 miejsc więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin, 22 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 3 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)