Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia ortofoniczne w przedszkolach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-ZLP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia ortofoniczne w przedszkolach
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność studentów na zajęciach

- ocena prowadzonych przez studentów zajęć ortofonicznych

Kryteria oceny:

- obecność na zajęciach - 90%

- ocena prowadzonych przez studentów zajęć ortofonicznych - 75% prawidłowo przeprowadzonych zajęć

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę aktywności studenta w trakcie ćwiczeń, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Metodyka zajęć ortofonicznych w przedszkolu. Prowadzenie zajęć ortofonicznych w przedszkolu. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej. Prowadzenie pogadanki na terenie przedszkola, w którym przeprowadzone zostały zajęcia ortofoniczne. Ewaluacja zajęć ortofonicznych i pogadanki.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

LITERATORA UZUPEŁNIAJĄCA:

3. "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie edukacyjnym" Tom I, red. K. Węsierska, Wyd. UŚ, Katowice, 2012

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna medyczne czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Rozumie pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających; czynniki warunkujące prawidłowe kształtowanie się umiejętności językowych – rolę przedszkola i rodziny, przygotowania dziecka do nauki w szkole oraz konsekwencje zaburzeń w jego przebiegu, działania o charakterze profilaktyczno-wspomagającym.

Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu poza nimi oraz zna scenariusze zajęć profilaktycznych.

Umiejętności

Umie dokonać obserwacji i interpretacji działań terapeutycznych, dydaktycznych i organizacyjnych nauczycieli - logopedów; potrafi je powiązać z różnymi obszarami działalności logopedycznej oraz wyciągać wnioski.

Umie analizować działania profilaktyczno-wspomagające i oceniać kształtowanie się systemu językowego dziecka.

Potrafi konstruować program wspierania terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego - przeprowadzić zajęcia wspomagające rozwój mowy z dziećmi z grup przedszkolnych.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych planując zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym. Ma świadomość znaczenia zajęć wspomagających dla rozwoju mowy dziecka.

Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań pedagogicznych i dydaktycznych sprzyjających postępom rozwojowym podopiecznych.

Metody i kryteria oceniania:

ceny aktywności Słuchaczy podczas zajęć dydaktycznych,

oceny zaleconych przez wykładowców prac pisemnych, np. opracowanych konspektów zajęć ortofonicznych

oceny zajęć próbnych prowadzonych z grupą dzieci w przedszkolu (jeżeli możliwa jest bezpośrednia realizacja zajęć w placówkach oświatowych)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE

AKTYWNOŚCI

Uczestnictwo w zajęciach np. ćwiczenia, warsztaty: 5h, 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 h

Przygotowanie zajęć ortofonicznych - 40 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kowalczyk
Prowadzący grup: Łukasz Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność na zajęciach,

- obserwacja słuchaczy podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne, aktywność na zajęciach)

- prowadzenie zajęć ortofonicznych

Pełny opis:

ĆWICZENIA:

1. Metodyka zajęć ortofonicznych

3. Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych

4. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej.

5. Przygotowanie pogadanki

6. Omówienie zajęć ortofonicznych i pogadanki.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

LITERATORA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie edukacyjnym" Tom I, red. K. Węsierska, Wyd. UŚ, Katowice, 2012

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

ćwiczenia - prezentacje multimedialne

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia, warsztaty): 5 h + 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 h

Przygotowanie zajęć ortofonicznych - 40 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 3 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska, Łukasz Kowalczyk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

ćwiczenia

warsztaty

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- obecność na zajęciach,

- obserwacja słuchaczy podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne, aktywność na zajęciach)

- prowadzenie zajęć ortofonicznych

Pełny opis:

ćwiczenia, warsztaty

1. Metodyka zajęć ortofonicznych

3. Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych

4. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej

5. Przygotowanie pogadanki

6. Omówienie zajęć ortofonicznych i pogadanki.

Literatura:

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

3. "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie edukacyjnym" Tom I, red. K. Węsierska, Wyd. UŚ, Katowice, 2012

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 10

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 3

Przygotowanie się do zaliczenia 7

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kowalczyk
Prowadzący grup: Łukasz Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność studentów na zajęciach

- ocena prowadzonych przez studentów zajęć ortofonicznych

Kryteria oceny:

- obecność na zajęciach - 90%

- ocena prowadzonych przez studentów zajęć ortofonicznych - 75% prawidłowo przeprowadzonych zajęć

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę aktywności studenta w trakcie ćwiczeń, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZEŃ (zajęcia mają charakter praktyczny, a poruszane na nich treści uzupełniają przedmiot "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie pedagogicznym"):

1. Medyczne czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym oraz ich negatywny wpływ na całościowy rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.

2. Czynniki warunkujące prawidłowe kształtowanie się umiejętności językowych – rola przedszkola i rodziny.

3. Metodyka zajęć ortofonicznych.

4. Zasady BHP w przedszkolu

5. Scenariusz zajęć ortofonicznych (konstruowanie scenariusza, ocena działań profilaktyczno-wspomagających swoich oraz innych studentów)

Realizacja warsztatów:

1. Prowadzenie zajęć ortofonicznych z dziećmi w wieku:

- 3 lat

- 4 lat

- 5 lat

2. Omówienie zajęć ortofonicznych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

LITERATORA UZUPEŁNIAJĄCA:

3. "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie edukacyjnym" Tom I, red. K. Węsierska, Wyd. UŚ, Katowice, 2012

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- ćwiczenia: prezentacje multimedialne

- warsztaty: samodzielne prowadzenie zajęć z dziećmi przez studentów

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia, warsztaty): 5 h + 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 h

Przygotowanie zajęć ortofonicznych - 40 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 3 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Kamila Jarocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

ćwiczenia

warsztaty/laboratoria

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- obecność na zajęciach -90%

- ocena prowadzonych przez studentów zajęć ortofonicznych 75% prawidłowo przeprowadzonych zajęć

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

1. aktywności studenta w trakcie ćwiczeń, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

ZAJĘCIA O CHARAKTERZE PRAKTYCZNYM treści uzupełniają przedmiot "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie pedagogicznym")

1.medyczne czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.

2. pedagogiczne podstawy logopedii, działania profilaktyczno - wspomagające (działania terapeutyczne, dydaktyczne i organizacyjne nauczycieli - logopedów; różne sposoby oddziaływań logopedycznych)

3. Czynniki warunkujące prawidłowe kształtowanie się umiejętności językowych – rola przedszkola i rodziny,

4. Przygotowanie dziecka przedszkolnego do nauki

5. Zasady BHP w przedszkolu

6. Scenariusz zajęć ortofonicznych (konstruowanie scenariusza, ocena działań profilaktyczno-wspomagających swoich oraz innych studentów)

Literatura:

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

3. "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie edukacyjnym" Tom I, red. K. Węsierska, Wyd. UŚ, Katowice, 2012

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

metody kształcenia; uczestnictwo w ćwiczeniach/warsztatach

godziny kontaktowe - 9

Uczestnictwo w ćwiczeniach/ warsztatach : 9 godzin

przygotowanie się do zajęć/ powtórzenie omawianych treści: 30 godzin

Przygotowanie się do prowadzenia zajęć ortofonicznych 30 godzin

Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych - 11 godzin

Prowadzenie zajęć ortofonicznych oraz omówienie: 10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 0 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 3 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jedlińska
Prowadzący grup: Kamila Jarocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

ćwiczenia

warsztaty/laboratoria

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

- obecność na zajęciach -90%

- ocena prowadzonych przez studentów zajęć ortofonicznych 75% prawidłowo przeprowadzonych zajęć

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

1. aktywności studenta w trakcie ćwiczeń, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów.

Pełny opis:

ZAJĘCIA O CHARAKTERZE PRAKTYCZNYM treści uzupełniają przedmiot "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie pedagogicznym")

1.medyczne czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.

2. pedagogiczne podstawy logopedii, działania profilaktyczno - wspomagające (działania terapeutyczne, dydaktyczne i organizacyjne nauczycieli - logopedów; różne sposoby oddziaływań logopedycznych)

3. Czynniki warunkujące prawidłowe kształtowanie się umiejętności językowych – rola przedszkola i rodziny,

4. Przygotowanie dziecka przedszkolnego do nauki

5. Zasady BHP w przedszkolu

6. Scenariusz zajęć ortofonicznych (konstruowanie scenariusza, ocena działań profilaktyczno-wspomagających swoich oraz innych studentów)

Literatura:

1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.

2. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.

3. "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie edukacyjnym" Tom I, red. K. Węsierska, Wyd. UŚ, Katowice, 2012

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

metody kształcenia; uczestnictwo w ćwiczeniach/warsztatach

godziny kontaktowe - 9

Uczestnictwo w ćwiczeniach/ warsztatach : 9 godzin

przygotowanie się do zajęć/ powtórzenie omawianych treści: 30 godzin

Przygotowanie się do prowadzenia zajęć ortofonicznych 30 godzin

Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych - 11 godzin

Prowadzenie zajęć ortofonicznych oraz omówienie: 10 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)