Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Semantyka i pragmatyka wypowiedzi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-SPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Semantyka i pragmatyka wypowiedzi
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Znaczenie słownikowe a znaczenie kontekstowe. Semantyczne relacje między wyrazami w systemie języka polskiego. Struktura semantyczna zdania. Tekst i kryteria tekstowości. Procedury spójnościowe w procesie tworzenia i interpretacji wypowiedzi. Izotopia tekstu. Semantyka a koherencja.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna elementarną terminologię używaną w językoznawstwie w zakresie semantyki i pragmatyki wypowiedzi, a także lingwistyki tekstu; ma świadomość jej przydatności w logopedii.

Ma podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie semantyki i pragmatyki wypowiedzi, a także lingwistyki tekstu; rozumie jej zastosowanie w logopedii.

Posiada wiedzę na temat znaczenia słownikowego i kontekstowego; zna strukturę semantyczną zdania.

Zna kryteria tekstowości; ma świadomość ich funkcjonowania w komunikacji językowej.

Umiejętności

Posiada zdolność oceny semantycznych relacji między wyrazami w systemie języka polskiego.

Potrafi ocenić semantyczne relacje między wyrazami w zdaniu i między zdaniami w tekście.

Posiada umiejętność oceny pragmatycznego charakteru wypowiedzi.

Potrafi ocenić różnorodne uwarunkowania komunikacji tekstowej.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość specjalistycznej wiedzy o języku polskim.

Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w nawiązaniu do samooceny własnej kompetencji i umiejętności w tym zakresie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Śniatkowski
Prowadzący grup: Elżbieta Wierzbicka-Piotrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie pisemne

Pełny opis:

Treści programowe:

Znaczenie słownikowe a znaczenie kontekstowe. Semantyczne relacje między wyrazami w systemie języka polskiego. Struktura semantyczna zdania. Tekst i kryteria tekstowości. Procedury spójnościowe w procesie tworzenia i interpretacji wypowiedzi. Izotopia tekstu. Semantyka a koherencja.

Literatura:

Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa; Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin; Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa; Lyons J., 1984, Semantyka, t.1, Warszawa (r.3); Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15,

przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin;

łącznie 30 godzin aktywności.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Śniatkowski
Prowadzący grup: Iwona Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie pisemne

Pełny opis:

Treści programowe:

Znaczenie słownikowe a znaczenie kontekstowe. Semantyczne relacje między wyrazami w systemie języka polskiego. Struktura semantyczna zdania. Tekst i kryteria tekstowości. Procedury spójnościowe w procesie tworzenia i interpretacji wypowiedzi. Izotopia tekstu. Semantyka a koherencja.

Literatura:

Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa; Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin; Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa; Lyons J., 1984, Semantyka, t.1, Warszawa (r.3); Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 10,

przygotowanie się do zaliczenia - 20 godzin;

łącznie 30 godzin aktywności.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez test pisemny podsumowujący treści realizowane na przedmiocie (pytania zamknięte i otwarte).

Kryteria oceny - punktacja:

100 - 90% - bdb (5.0)

89 - 80% +db (4.5)

79 - 70 db (4.0)

69 - 60 +dst (3.5)

59 - 50 dst (3.0)

poniżej 50% - ndst (2.0)

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

zadania pisemnego (opracowanie 2 haseł słownikowych).

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych w trakcie mini - dyskusji w trakcie wykładów - aktywność w czasie wykładu będzie premiowana.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WKŁAD:

1. Ustalenia terminologiczne z zakresu semantyki, pragmatyki i lingwistyki wypowiedzi.

2. Semantyka i pragmatyka na tle systemu języka polskiego i jej przydatność w logopedii.

3. Relacje semantyczne pomiędzy wyrazami - znaczenie słownikowe, kontekstowe, pole semantyczne, siatki asocjacyjne.

4. Struktura semantyczna zdania i dłuższych tekstów.

5. Spójność tekstu i interpretacja wypowiedzi.

6. Pragmatyczne uwarunkowania wypowiedzi.

7. Kompetencje społeczne oraz kulturowe aspekty pragmatyki i semantyki.

8. Izotopia tekstu i koherencja wypowiedzi.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.

2. Dubisz, S. (red.). (2008). Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, t. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Grzegorczykowa, R. (2010). Wstęp do językoznawstwa. Wydawnictwo Naukowe PWN. s. 71 - 141.

4. Griece P.. (1977). Logika i konwersacja. Przegląd Humanistyczny, Tom 21, Numer 6 (141) (1977) s. 85-99.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych,

2. Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa; Lublin.

3. Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.

4. Lyons J., 1984, Semantyka, t.1, Warszawa (r.3).

5. Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (2001). Język polski. Kompendium (rozdziały: Semantyka, Pragmatyka).

6. Ratajczak J. (2020). Języczni. Co język robi w naszej głowie. Karaktery. Kraków.

Uwagi:

METODY PRACY:

Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza lingwistyczna tekstu, analiza nagrań.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 6 godz.

3. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów lub mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez test pisemny podsumowujący treści realizowane na przedmiocie (pytania zamknięte i otwarte).

Kryteria oceny - punktacja:

100 - 90% - bdb (5.0)

89 - 80% +db (4.5)

79 - 70 db (4.0)

69 - 60 +dst (3.5)

59 - 50 dst (3.0)

poniżej 50% - ndst (2.0)

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

pytań otwartych na teście zaliczeniowym.

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych w trakcie mini - dyskusji w trakcie wykładów - aktywność w czasie wykładu będzie premiowana.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WKŁAD:

1. Ustalenia terminologiczne z zakresu semantyki, pragmatyki i lingwistyki wypowiedzi.

2. Semantyka i pragmatyka na tle systemu języka polskiego i jej przydatność w logopedii.

3. Relacje semantyczne pomiędzy wyrazami - znaczenie słownikowe, kontekstowe, pole semantyczne, siatki asocjacyjne.

4. Struktura semantyczna zdania i dłuższych tekstów.

5. Spójność tekstu i interpretacja wypowiedzi.

6. Pragmatyczne uwarunkowania wypowiedzi.

7. Kompetencje społeczne oraz kulturowe aspekty pragmatyki i semantyki.

8. Izotopia tekstu i koherencja wypowiedzi.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.

2. Dubisz, S. (red.). (2008). Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, t. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Grzegorczykowa, R. (2010). Wstęp do językoznawstwa. Wydawnictwo Naukowe PWN. s. 71 - 141.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych,

2. Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa; Lublin.

3. Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.

4. Lyons J., 1984, Semantyka, t.1, Warszawa (r.3).

5. Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (2001). Język polski. Kompendium (rozdziały: Semantyka, Pragmatyka).

6. Ratajczak J. (2020). Języczni. Co język robi w naszej głowie. Karaktery. Kraków.

Uwagi:

METODY PRACY:

Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza lingwistyczna tekstu, analiza nagrań.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 12 godz.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 8 godz.

3. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Kontakt z prowadzącym w godzinach dyżurów lub mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Śniatkowski
Prowadzący grup: Sławomir Śniatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Śniatkowski
Prowadzący grup: Sławomir Śniatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)