Profilaktyka logopedyczna w aspekcie pedagogicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-PLP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka logopedyczna w aspekcie pedagogicznym |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Czynniki warunkujące prawidłowe kształtowanie się komunikacji językowej. Periodyzacja kształtowania się komunikacji językowe - normy rozwojowe. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka. Okres pourodzeniowy. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa: -integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej. Profilaktyka zaburzeń słuchu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy w tym czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój jednostki. Rozumie pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających; rozwój i kształtowanie się komunikacji językowej, czynniki wpływające negatywnie. Zna podstawowe zasady diagnostyki logopedycznej czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych. Zna zasady i metody działań profilaktycznych w szkole i przedszkolu, konstruowanie zajęć o charakterze profilaktycznym; zagadnienia edukacji zdrowotnej, dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Umiejętności Umie analizować i stosować diagnostykę logopedyczną czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych (oddychanie, połykanie, odgryzanie, żucie) oceniając ich poziom; analizować i oceniać rozwój i kształtowanie się systemu językowego Umie analizować działania profilaktyczno-wspomagające, stosować profilaktykę logopedyczną: przygotować i przeprowadzić zajęcia ortofoniczne w grupie dzieci w zróżnicowanym wieku (3-7 lat). Kompetencje społeczne Ma świadomość wykorzystania zdobytej wiedzy w analizie przebiegu prowadzonych zajęć oraz w rozwiązywaniu problemów praktycznych. Jest gotów do poszukiwania wiedzy, a w przypadku problemów – zwracania się do doświadczonych logopedów, zasięgania ich opinii współdziałania z nimi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
wykład zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy 2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe. 3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy). 4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka. 5. Okres pourodzeniowy. 6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa: -integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej. 7. Profilaktyka zaburzeń słuchu. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. 2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013. 3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013 4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r. 5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r. Litera uzupełniająca 1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykłady Nakład pracy studenta: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-15 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
wykład zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy 2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe. 3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy). 4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka. 5. Okres pourodzeniowy. 6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa: -integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej. 7. Profilaktyka zaburzeń słuchu. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. 2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013. 3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013 4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r. 5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r. Litera uzupełniająca 1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykłady Nakład pracy studenta: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-12 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: zaliczenie na ocenę: prezentacje multimedialne z zakresu profilaktyki logopedycznej 75% prawidłowych treści obecność na zajęciach - 90% Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. aktywności studenta w trakcie zajęć, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie zajęć (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
1. Medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy w tym czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój jednostki. 2. Pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających; 3. Rozwój i kształtowanie się komunikacji językowej, czynniki wpływające negatywnie 4. Zasady diagnostyki logopedycznej podstawowych czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych (oddychanie, połykanie, odgryzanie, żucie) 5. Metody działań profilaktycznych w szkole i przedszkolu, zajęcia o charakterze profilaktycznym - zajęcia ortofoniczne w grupie dzieci w zróżnicowanym wieku (3-7 lat). 6. Profilaktyka logopedyczna: wspomaganie prawidłowego rozwoju |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. 2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013. 3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013 4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r. 5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r. Litera uzupełniająca 1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-9 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji multimedialnej na wybrany temat-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: zaliczenie na ocenę: prezentacje multimedialne z zakresu profilaktyki logopedycznej 75% prawidłowych treści obecność na zajęciach - 90% Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. aktywności studenta w trakcie zajęć, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie zajęć (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
1. Medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy w tym czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój jednostki. 2. Pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających; 3. Rozwój i kształtowanie się komunikacji językowej, czynniki wpływające negatywnie 4. Zasady diagnostyki logopedycznej podstawowych czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych (oddychanie, połykanie, odgryzanie, żucie) 5. Metody działań profilaktycznych w szkole i przedszkolu, zajęcia o charakterze profilaktycznym - zajęcia ortofoniczne w grupie dzieci w zróżnicowanym wieku (3-7 lat). 6. Profilaktyka logopedyczna: wspomaganie prawidłowego rozwoju |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. 2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013. 3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013 4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r. 5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r. Litera uzupełniająca 1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. liczba godzin kontaktowych -wykłady-15 godzin 2. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć-5 godzin 3. liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji multimedialnej na wybrany temat-10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
Prowadzący grup: | Dorota Lipiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności będą sprawdzane poprzez zaliczenie pisemne na ocenę (test). Kryteria oceny: 50-60% dst 61-70% dst+ 71-80% db 81-90% db+ 91-100% bdb Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie zajęć (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na zajęciach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Profilaktyka logopedyczna - definicja, rodzaje. 2. Biologiczne podstawy mowy, w tym czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój jednostki. 3. Kształtowanie się komunikacji językowej (normy rozwojowe, czynniki warunkujące rozwój normatywny oraz czynniki wpływające negatywnie) 4. Zasady diagnostyki logopedycznej podstawowych czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych. Zapobieganie dysfunkcjom i parafunkcjom w obrębie układu orofacjalnego. 4. Karmienie naturalne i sztuczne oraz ich skutki; podawanie pokarmów stałych. 5. Metody działań profilaktyczno-wspomagających w przedszkolu i szkole, zajęcia o charakterze profilaktycznym - zajęcia ortofoniczne w grupie dzieci w zróżnicowanym wieku (3-7 lat). |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. 2. Lipiec, D., Woźniak, A.A., Więcek-Poborczyk, I. (2017). Stan wiedzy z zakresu profilaktyki logopedycznej rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. W: E. Jeżewska-Krasnodębska, B. Skałbania (red.), Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Konteksty teoretyczne i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 3. Pluta-Wojciechowska, D. (2018). Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego. Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum. 4. Rocławki, B., Fedorowska, W., Wardowska, B. (1997). Wczesne uwarunkowania rozwoju mowy. Wywiad biologiczno-środowiskowy. Gdańsk: Glottispol. 5. Rocławski, B. (red.) (1998). Opieka logopedyczna od poczęcia. Gdańsk: Glottispol. 6. Rządzka, M. (2019). Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 7. Sindrewicz, K., Siudzińska, N. (2021). Profilaktyka logopedyczna. W: A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy. Tom 2. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia (Harmonia Universalis). 8. Stecko, E. (20123. Logopedia małego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Stecko. 9. Węsierska, K. (2012). Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. T. 1 i 2. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 10. Woźniak, A.A., Lipiec, D., Mężyk, A. (2018). Profilaktyka logopedyczna w wychowaniu przedszkolnym w kontekście gotowości szkolnej. W: S. Śniatkowski, D. Emiluta-Rozya, K.I. Bieńkowska (red.), Norma i zaburzenia komunikacji językowej w kontekście edukacyjnym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Litera uzupełniająca 1. Błachnio K. (1995). System nowoczesnej profilaktyki logopedycznej. „Logopedia” nr 22. 2. Emiluta-Rozya, D. (2006). Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: CMPPP. 3. Kittel, A.M. (2014). Terapia miofunkcjonalna. Zielona Góra: Wydawnictwo MAjUS. 4. Lipiec, D. (2008). Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. W: J Porayski-Pomsa (red.,), Diagnoza i terapia w logopedii. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA. 5. Lipiec, D., Jedlińska A,.A. (2024). Środowisko dziecka a uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze", nr 5, s.3-15. 6. Majchrzyk-Mikuła, J., Grabarczyk, B. (2019). Profilaktyka logopedyczna w praktyce nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. "Roczniki Pedagogiczne", tomc11(47), nr 2. 7. Pluta-Wojciechowska, D. (2021). Dyslalia obwodowa. Diagnoa i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń. Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum. 8. Sachajska, E (1987). Uczymy dzieci poprawnej wymowy. Warszawa: WSiP. 9. Szajewska, H. i in. (2021). Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. "Standardy Medyczne/Pediatria", t. 18. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład - 15 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz. 3. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
Prowadzący grup: | Dorota Lipiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności będą sprawdzane poprzez zaliczenie pisemne na ocenę (test). Kryteria oceny: 50-60% dst 61-70% dst+ 71-80% db 81-90% db+ 91-100% bdb Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie zajęć (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na zajęciach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Profilaktyka logopedyczna - definicja, rodzaje. 2. Biologiczne podstawy mowy, w tym czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój jednostki. 3. Kształtowanie się komunikacji językowej (normy rozwojowe, czynniki warunkujące rozwój normatywny oraz czynniki wpływające negatywnie) 4. Zasady diagnostyki logopedycznej podstawowych czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych. Zapobieganie dysfunkcjom i parafunkcjom w obrębie układu orofacjalnego. 4. Karmienie naturalne i sztuczne oraz ich skutki; podawanie pokarmów stałych. 5. Metody działań profilaktyczno-wspomagających w przedszkolu i szkole, zajęcia o charakterze profilaktycznym - zajęcia ortofoniczne w grupie dzieci w zróżnicowanym wieku (3-7 lat). |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. 2. Lipiec, D., Woźniak, A.A., Więcek-Poborczyk, I. (2017). Stan wiedzy z zakresu profilaktyki logopedycznej rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. W: E. Jeżewska-Krasnodębska, B. Skałbania (red.), Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Konteksty teoretyczne i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 3. Pluta-Wojciechowska, D. (2018). Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego. Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum. 4. Rocławki, B., Fedorowska, W., Wardowska, B. (1997). Wczesne uwarunkowania rozwoju mowy. Wywiad biologiczno-środowiskowy. Gdańsk: Glottispol. 5. Rocławski, B. (red.) (1998). Opieka logopedyczna od poczęcia. Gdańsk: Glottispol. 6. Rządzka, M. (2019). Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 7. Sindrewicz, K., Siudzińska, N. (2021). Profilaktyka logopedyczna. W: A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy. Tom 2. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia (Harmonia Universalis). 8. Stecko, E. (20123. Logopedia małego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Stecko. 9. Węsierska, K. (2012). Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. T. 1 i 2. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 10. Woźniak, A.A., Lipiec, D., Mężyk, A. (2018). Profilaktyka logopedyczna w wychowaniu przedszkolnym w kontekście gotowości szkolnej. W: S. Śniatkowski, D. Emiluta-Rozya, K.I. Bieńkowska (red.), Norma i zaburzenia komunikacji językowej w kontekście edukacyjnym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Litera uzupełniająca 1. Błachnio K. (1995). System nowoczesnej profilaktyki logopedycznej. „Logopedia” nr 22. 2. Emiluta-Rozya, D. (2006). Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: CMPPP. 3. Kittel, A.M. (2014). Terapia miofunkcjonalna. Zielona Góra: Wydawnictwo MAjUS. 4. Lipiec, D. (2008). Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. W: J Porayski-Pomsa (red.,), Diagnoza i terapia w logopedii. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA. 5. Lipiec, D., Jedlińska A,.A. (2024). Środowisko dziecka a uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze", nr 5, s.3-15. 6. Majchrzyk-Mikuła, J., Grabarczyk, B. (2019). Profilaktyka logopedyczna w praktyce nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. "Roczniki Pedagogiczne", tomc11(47), nr 2. 7. Pluta-Wojciechowska, D. (2021). Dyslalia obwodowa. Diagnoa i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń. Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum. 8. Sachajska, E (1987). Uczymy dzieci poprawnej wymowy. Warszawa: WSiP. 9. Szajewska, H. i in. (2021). Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. "Standardy Medyczne/Pediatria", t. 18. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład - 9 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 6 godz. 3. Przygotowanie się do zaliczenia - 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.