Podstawy pracy logopedycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-PLN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pracy logopedycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowanej prezentacji o wybranej metodzie wspomagającej pracę logopedyczną z dziećmi z niepełnosprawnością intelektulaną |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Podstawowe pojęcia z zakresu niepełnosprawności intelektualnej. Pojęcie inteligencji i jej rodzaje. Funkcjonowanie mózgu i umysłu a myślenie i język. Zaburzenia procesów poznawczych u osób z niepełnosprawnością intelektualną. Możliwości komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zasady i metody terapii logopedycznej osób niepełnosprawnych intelektualnie. Studia przypadków osób z różnym poziomem niepełnosprawności intelektualnej, analiza zachowań i możliwości komunikacyjnych oraz postępowania terapeutycznego na podstawie hospitacji zajęć logopedycznych i projekcji filmów podejmujących problematykę niepełnosprawności intelektualnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zapoznał się z pojęciem i istotą niepełnosprawności intelektualnej. Zna pojęcie inteligencji i jej rodzaje. Ma wiedzę na temat zależności pomiędzy funkcjonowaniem mózgu i umysłu a myśleniem i językiem. Zna różne stanowiska dotyczące przyczyn niepełnosprawności intelektualnej. Umiejętności Potrafi opisać funkcjonowanie osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej i występujące u nich zaburzenia mowy. Posiada zdolność odpowiedniego doboru metod terapii logopedycznej osób niepełnosprawnych intelektualnie. Kompetencje społeczne Ma świadomość specjalistycznej wiedzy i umiejętności z zakresu logopedycznej diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w nawiązaniu do samooceny własnej kompetencji i umiejętności w tym zakresie. Ma przekonanie o znaczeniu zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska, Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ocena wystawiana jest na podstawie aktywnosći oraz prezentacji o wybranej medodzie wspomagania dziecka z niepełnosprawnością intelektulną |
|
Pełny opis: |
Diagnoza funkcjonowania dziecka małego Zasady i cele pracy terapeutycznej Stymulacja psychofizyczna rozwoju dziecka Budowanie poczucia wartości u dziecka Metody i techniki usparaniania dziecka z niepełnosparawnością inetelektulaną Tearpia logopedyczna osób z niepełnosprawnocsią intelektualną |
|
Literatura: |
Bielska, Beata. 2001. „Malowanie rękami jako niekonwencjonalna forma ekspresji”. Szkoła Specjalna1: 31-35. Błądek, Małgorzata. 2013. „Autyzm-problem wciąż nieznany”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze2: 16-20. Błeszyński, Jacek. 2005. Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo--terapeutyczny. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Bobkowicz-Lewartowska, Lucyna. 2000. Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Baraniewicz m., 2015, Edukacyjne wymiary jakości życia uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością, [w:] Podnoszenie jakości edukacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. Rozwiązania systemowe w placówce, w środowisku, w kraju, red. A. Smyczek, P. Szczawiński, j. Szwiec-Kolanko, Kraków, s. 60–98. Błeszyński j.j. (red.), 2006, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków. Błeszyński j.j., 2013, Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk. Brudnowska, Aniela, Cylkowska-Nowak, Mirosława. 2008. „Kobiety, zdrowie i choreoterapia-wświetle badan własnych” w Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, pod red. Siemież, Małgorzata i Tomasz, 67-73. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa. Dąbrowska-Jabłońska, Iwona. 2008. Terapia trudności w uczeniu się w: Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, pod red. Dąbrowska-Jabłońska, Iwona, 87-134. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Gozdecka, Renata. 2004. „Metoda aktywnego słuchania muzyki z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych”. Wychowanie Muzyczne”5: 285-286. Gruszczyk –Kolczyńska, Edyta, Zielińska, Ewa. 2000. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się.Warszawa: WSiP Jędrzejczyk, Iwona. 2013. „Zajęcia muzyko-terapeutyczne”.Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze2: 21-22. Kaja, Barbara. 2001. Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska, Patrycja Kasza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny podsumowujący realizację przedmiotu (test jednokrotnego wyboru). Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% odpowiedzi poprawnych. Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja przygotowanych prezentacji dot. wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektulaną) 2. aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Podstawowe pojęcia z zakresu niepełnosprawności intelektualnej. 2. Pojęcie inteligencji i jej rodzaje. 3. Funkcjonowanie mózgu i umysłu a myślenie i język. 4. Zaburzenia procesów poznawczych u osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Możliwości komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 6. Zasady i metody terapii logopedycznej osób niepełnosprawnych intelektualnie. ĆWICZENIA: 1. Studia przypadków osób z różnym poziomem niepełnosprawności intelektualnej, analiza zachowań i możliwości komunikacyjnych oraz postępowania terapeutycznego na podstawie hospitacji zajęć logopedycznych i projekcji filmów podejmujących problematykę niepełnosprawności intelektualnej. 2. Diagnoza funkcjonowania dziecka małego z niepełnosprawnością intelektualną 3. Zasady i cele pracy terapeutycznej 4. Stymulacja psychofizyczna rozwoju dziecka 5. Budowanie poczucia wartości u dziecka 6. Metody i techniki usprawniania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną WARSZTATY: 1. Terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną 2. Opracowanie przez studenta wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osoby z niepełnosprawnością intelektualną |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Bielska, Beata. 2001. „Malowanie rękami jako niekonwencjonalna forma ekspresji”. Szkoła Specjalna1: 31-35. 2. Błądek, Małgorzata. 2013. „Autyzm-problem wciąż nieznany”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze2: 16-20. 3. Błeszyński, Jacek. 2005. Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo--terapeutyczny. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 4. Bobkowicz-Lewartowska, Lucyna. 2000. Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Baraniewicz m., 2015, Edukacyjne wymiary jakości życia uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością, [w:] Podnoszenie jakości edukacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. Rozwiązania systemowe w placówce, w środowisku, w kraju, red. A. Smyczek, P. Szczawiński, J. Szwiec-Kolanko, Kraków, s. 60–98. 6. Błeszyński j.j. (red.), 2006, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków. 7. Błeszyński j.j., 2013, Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk. 8. Brudnowska, Aniela, Cylkowska-Nowak, Mirosława. 2008. „Kobiety, zdrowie i choreoterapia-wświetle badan własnych” w Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, pod red. Siemież, Małgorzata i Tomasz, 67-73. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa. LITERATURA UZUPEŁNAJĄCA: 1. Dąbrowska-Jabłońska, Iwona. 2008. Terapia trudności w uczeniu się w: Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, pod red. Dąbrowska-Jabłońska, Iwona, 87-134. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. Gozdecka, Renata. 2004. „Metoda aktywnego słuchania muzyki z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych”. Wychowanie Muzyczne”5: 285-286. 3. Gruszczyk –Kolczyńska, Edyta, Zielińska, Ewa. 2000. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP 4. Jędrzejczyk, Iwona. 2013. „Zajęcia muzyko-terapeutyczne”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze2: 21-22. 5. Kaja, Barbara. 2001. Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wybranych metod wspomagających terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład (12 godzin), ćwiczenia (6 godzin) = 19 godzin 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. 3. Przygotowanie prezentacji dot. wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną - 15 godzin 4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny podsumowujący realizację przedmiotu (test jednokrotnego wyboru). Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% odpowiedzi poprawnych. Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja przygotowanych prezentacji dot. wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną) 2. aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Podstawowe pojęcia z zakresu niepełnosprawności intelektualnej. 2. Pojęcie inteligencji i jej rodzaje. 3. Funkcjonowanie mózgu i umysłu a myślenie i język. 4. Zaburzenia procesów poznawczych u osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Możliwości komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 6. Zasady i metody terapii logopedycznej osób niepełnosprawnych intelektualnie. ĆWICZENIA: 1. Studia przypadków osób z różnym poziomem niepełnosprawności intelektualnej, analiza zachowań i możliwości komunikacyjnych oraz postępowania terapeutycznego na podstawie hospitacji zajęć logopedycznych i projekcji filmów podejmujących problematykę niepełnosprawności intelektualnej. 2. Diagnoza funkcjonowania dziecka małego z niepełnosprawnością intelektualną 3. Zasady i cele pracy terapeutycznej 4. Stymulacja psychofizyczna rozwoju dziecka 5. Budowanie poczucia wartości u dziecka 6. Metody i techniki usprawniania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną WARSZTATY: 1. Terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną 2. Opracowanie przez studenta wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osoby z niepełnosprawnością intelektualną |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Bielska, Beata. 2001. „Malowanie rękami jako niekonwencjonalna forma ekspresji”. Szkoła Specjalna1: 31-35. 2. Błądek, Małgorzata. 2013. „Autyzm-problem wciąż nieznany”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze2: 16-20. 3. Błeszyński, Jacek. 2005. Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo--terapeutyczny. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 4. Bobkowicz-Lewartowska, Lucyna. 2000. Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Baraniewicz m., 2015, Edukacyjne wymiary jakości życia uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością, [w:] Podnoszenie jakości edukacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. Rozwiązania systemowe w placówce, w środowisku, w kraju, red. A. Smyczek, P. Szczawiński, J. Szwiec-Kolanko, Kraków, s. 60–98. 6. Błeszyński j.j. (red.), 2006, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków. 7. Błeszyński j.j., 2013, Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk. 8. Brudnowska, Aniela, Cylkowska-Nowak, Mirosława. 2008. „Kobiety, zdrowie i choreoterapia-wświetle badan własnych” w Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, pod red. Siemież, Małgorzata i Tomasz, 67-73. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa. LITERATURA UZUPEŁNAJĄCA: 1. Dąbrowska-Jabłońska, Iwona. 2008. Terapia trudności w uczeniu się w: Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, pod red. Dąbrowska-Jabłońska, Iwona, 87-134. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. Gozdecka, Renata. 2004. „Metoda aktywnego słuchania muzyki z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych”. Wychowanie Muzyczne”5: 285-286. 3. Gruszczyk –Kolczyńska, Edyta, Zielińska, Ewa. 2000. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP 4. Jędrzejczyk, Iwona. 2013. „Zajęcia muzyko-terapeutyczne”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze2: 21-22. 5. Kaja, Barbara. 2001. Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wybranych metod wspomagających terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład (15 godzin), ćwiczenia (5 godzin), warsztaty (10 godzin) = 30 godzin 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. 3. Przygotowanie prezentacji dot. wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną - 15 godzin 4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Patrycja Kasza, Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny podsumowujący realizację przedmiotu (test jednokrotnego wyboru). Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% odpowiedzi poprawnych. Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja przygotowanych prezentacji dot. wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością) 2. aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Podstawowe pojęcia z zakresu niepełnosprawności intelektualnej. 2. Pojęcie inteligencji i jej rodzaje. 3. Funkcjonowanie mózgu i umysłu a myślenie i język. 4. Zaburzenia procesów poznawczych u osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Możliwości komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 6. Zasady i metody terapii logopedycznej osób niepełnosprawnych intelektualnie. ĆWICZENIA: 1. Studia przypadków osób z różnym poziomem niepełnosprawności intelektualnej, analiza zachowań i możliwości komunikacyjnych oraz postępowania terapeutycznego na podstawie hospitacji zajęć logopedycznych i projekcji filmów podejmujących problematykę niepełnosprawności intelektualnej. 2. Diagnoza funkcjonowania dziecka małego 3. Zasady i cele pracy terapeutycznej 4. Stymulacja psychofizyczna rozwoju dziecka 5. Budowanie poczucia wartości u dziecka Metody i techniki usprawniania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną WARSZTATY: 1. Terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną 2. Opracowanie przez studenta wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osoby z niepełnosprawnością intelektualną |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Bielska, Beata. 2001. „Malowanie rękami jako niekonwencjonalna forma ekspresji”. Szkoła Specjalna1: 31-35. 2. Błądek, Małgorzata. 2013. „Autyzm-problem wciąż nieznany”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze2: 16-20. 3. Błeszyński, Jacek. 2005. Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo--terapeutyczny. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 4. Bobkowicz-Lewartowska, Lucyna. 2000. Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Baraniewicz m., 2015, Edukacyjne wymiary jakości życia uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością, [w:] Podnoszenie jakości edukacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. Rozwiązania systemowe w placówce, w środowisku, w kraju, red. A. Smyczek, P. Szczawiński, J. Szwiec-Kolanko, Kraków, s. 60–98. 6. Błeszyński j.j. (red.), 2006, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków. 7. Błeszyński j.j., 2013, Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk. 8. Brudnowska, Aniela, Cylkowska-Nowak, Mirosława. 2008. „Kobiety, zdrowie i choreoterapia-wświetle badan własnych” w Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, pod red. Siemież, Małgorzata i Tomasz, 67-73. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa. LITERATURA UZUPEŁNAJĄCA: 1. Dąbrowska-Jabłońska, Iwona. 2008. Terapia trudności w uczeniu się w: Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, pod red. Dąbrowska-Jabłońska, Iwona, 87-134. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. Gozdecka, Renata. 2004. „Metoda aktywnego słuchania muzyki z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych”. Wychowanie Muzyczne”5: 285-286. 3. Gruszczyk –Kolczyńska, Edyta, Zielińska, Ewa. 2000. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP 4. Jędrzejczyk, Iwona. 2013. „Zajęcia muzyko-terapeutyczne”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze2: 21-22. 5. Kaja, Barbara. 2001. Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wybranych metod wspomagających terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład (12 godzin), ćwiczenia (6 godzin) = 19 godzin 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. 3. Przygotowanie prezentacji dot. wybranej metody wspomagającej terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną - 15 godzin 4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Patrycja Kasza, Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.