Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: LO-3F-PES
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika specjalna
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna w ujęciu historycznym i współczesnym. Człowiek z niepełnosprawnością podmiotem pedagogiki specjalnej w aspekcie medycznym, psychologicznym, społecznym i prawnym. Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Jakość życia, autonomia i autorstwo życia z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej – charakterystyka założeń i sposobów oddziaływania w ramach rehabilitacji: leczniczej, psychologicznej, pedagogicznej, zawodowej i społecznej. Tradycyjne i współczesne tendencje pedagogiki specjalnej w zakresie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Organizacja procesu kształcenia specjalnego w Polsce i wybranych krajach europejskich. Edukacja specjalna, integracyjna i włączająca – charakterystyka modelu "wielu ścieżek". Etos zawodowy, kompetencje osobowościowe i profesjonalne oraz warunki wykonywania zawodu pedagoga specjalnego w Polsce. Niepełnosprawność w rodzinie – bycie rodzicem z niepełnosprawnością. Nowoczesne sposoby wsparcia pedagogicznego – wczesne wspomaganie rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. Andragogika i gerontologia specjalna – dorosłość i wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności wyzwaniem czasów ponowoczesnych. Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej, rozszerzony o terminy stosowane w naukach humanistycznych i społecznych.

Ma uporządkowaną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi.

Ma uporządkowaną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię i podstawy teoretyczne.

Ma usystematyzowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej oraz metodologicznej pedagogiki i pedagogiki specjalnej; zna różne podejścia metodologiczne oraz rozumie konieczność prowadzenia badań interdyscyplinarnych.

Umiejętności

Posiada umiejętność spójnego, precyzyjnego i rozbudowanego wypowiadania się w mowie i piśmie oraz formułowania konstruktywnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień z pedagogiki specjalnej, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, a także innych nauk humanistycznych i społecznych.

Kompetencje społeczne

Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wałachowska
Prowadzący grup: Magdalena Wałachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot:

1. Kolokwium obejmujące materiał ćwiczeń (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi).

2. Kolokwium obejmujące materiał wykładów (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi).

3. Projekty grupowe (scenariusz zajęć według założeń „Metody baśniowych spotkań”; mapa myśli).

4. Udokumentowanie wykonania ćwiczeń tematycznych (prac domowych).

5. Aktywna obecność podczas ćwiczeń (zaangażowanie podczas pracy grupowej i indywidualnej).

Pełny opis:

Opis szczegółowych treści programowych:

Wykład

1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.)

2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.).

3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.).

4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.).

5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.).

6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.).

7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.).

8. Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (2 godz.).

Ćwiczenia

1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (2 godz.)

• objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne)

2. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim (2 godz.)

• definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań

• etapy pracy metodą baśniowych spotkań

• zasady pracy nauczyciela-terapeuty

• przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania

3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

(2 godz.)

• definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia)

• definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia)

• objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych)

4. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją (2 godz.)

• definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra

• rodzaje gier i zabaw dydaktycznych

• metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw

• zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym

5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową (2 godz.)

• definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej

• objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania)

6. Biblioterapia/Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo (2 godz.)

• definicje pojęć: biblioterapia/bajkoterapia

• typy biblioterapii i funkcje materiałów biblioterapeutycznych

• metodyka sesji biblioterapeutycznej

• rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń – modele scenariuszy

7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (2 godz.)

• objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania)

8. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu (2 godz.)

• definicje pojęć: umiejętności społeczne, trening umiejętności społecznych

• fazy rozwoju społeczno-emocjonalnego i wybrane zaburzenia tego rozwoju

• metodyka sesji treningu umiejętności społecznych

• modele scenariuszy

Literatura:

Spis literatury obowiązkowej i uzupełniającej:

Wykład (literatura obowiązkowa)

Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra)

Wykład (literatura uzupełniająca)

Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A.

Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych.

Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra)

Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Ćwiczenia (literatura obowiązkowa)

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra)

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Ćwiczenia (literatura uzupełniająca)

Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Warszawa: WSiP.

Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP.

Konieczna, J. E. (2006). Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Uwagi:

Opis metod kształcenia i nakład pracy studenta:

Opis metod kształcenia (edukacja w trybie stacjonarnym):

- wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

Opis narzędzi komunikacji elektronicznej (edukacja w trybie zdalnym):

- aplikacja MS Teams (realizacja wykładów i ćwiczeń w czasie rzeczywistym według obowiązującego planu zajęć; dokumentacja prac zaliczeniowych i wykonanych prac domowych w Pliki/Teams)

- aplikacja Forms (prowadzenie listy obecności; prowadzenie kolokwiów zaliczeniowych i egzaminu)

- poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą podczas dyżurów: …; mwalachowska@aps.edu.pl)

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia)

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 25 godz.

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 25 godz.

liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 20 godz.

sumaryczna liczba godzin (4 pkt. ECTS) – 100 godz.

Link do zespołu grupy na MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQ-Kyy_4Ear4Yl-2zNfC1VT1j8yITrI4DSA40RKgY74g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=346403ef-09b0-433a-807a-cf7b4eea3568&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kontakt do wykładowcy: mwalachowska@aps.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot:

Kolokwium obejmujące materiał ćwiczeń (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi).

Test egzaminacyjny obejmujący materiał wykładów (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi).

Dwa projekty grupowe

Udokumentowanie wykonania ćwiczeń tematycznych (prac domowych).

Aktywna obecność podczas ćwiczeń (zaangażowanie podczas pracy grupowej i indywidualnej).

Pełny opis:

Opis szczegółowych treści programowych:

Wykład

Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.)

Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.).

Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.).

Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.).

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.).

Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.).

Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.).

Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (2 godz.).

Ćwiczenia

1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (2 godz.)

• objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne)

2. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim (2 godz.)

• definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań

• etapy pracy metodą baśniowych spotkań

• zasady pracy nauczyciela-terapeuty

• przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania

3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

(2 godz.)

• definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia)

• definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia)

• objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych)

4. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją (2 godz.)

• definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra

• rodzaje gier i zabaw dydaktycznych

• metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw

• zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym

5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową (2 godz.)

• definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej

• objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania)

6. Biblioterapia/Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo (2 godz.)

• definicje pojęć: biblioterapia/bajkoterapia

• typy biblioterapii i funkcje materiałów biblioterapeutycznych

• metodyka sesji biblioterapeutycznej

• rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń – modele scenariuszy

7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (2 godz.)

• objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania)

8. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu (2 godz.)

• definicje pojęć: umiejętności społeczne, trening umiejętności społecznych

• fazy rozwoju społeczno-emocjonalnego i wybrane zaburzenia tego rozwoju

• metodyka sesji treningu umiejętności społecznych

• modele scenariuszy

Literatura:

Spis literatury obowiązkowej i uzupełniającej:

Wykład (literatura obowiązkowa)

Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra)

Wykład (literatura uzupełniająca)

Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A.

Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych.

Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra)

Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Ćwiczenia (literatura obowiązkowa)

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra)

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Ćwiczenia (literatura uzupełniająca)

Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Warszawa: WSiP.

Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP.

Konieczna, J. E. (2006). Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Uwagi:

Opis metod kształcenia i nakład pracy studenta:

Opis metod kształcenia (edukacja w trybie stacjonarnym):

- wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

Opis narzędzi komunikacji elektronicznej (edukacja w trybie zdalnym):

- aplikacja MS Teams (realizacja wykładów i ćwiczeń w czasie rzeczywistym według obowiązującego planu zajęć; dokumentacja prac zaliczeniowych i wykonanych prac domowych w Pliki/Teams)

- aplikacja Forms (prowadzenie listy obecności; prowadzenie kolokwiów zaliczeniowych i egzaminu)

- poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą podczas dyżurów: kwereszka@aps.edu.pl)

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia)

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 25 godz.

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 25 godz.

liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 20 godz.

sumaryczna liczba godzin (4 pkt. ECTS) – 100 godz.

Link do zespołu grupy na MS Teams:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wałachowska
Prowadzący grup: Magdalena Wałachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

1. Test egzaminacyjny składający się z dwóch części: materiał z wykładów (12.04. termin „0”); materiał z ćwiczeń (07.06. termin „0”). Forma egzaminu: test z pytaniami wielokrotnego wyboru; podczas sprawdzania testu zostanie zastosowana „zasada punktów ujemnych”.

2. Jeden mini projekt grupowy (scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych opracowany według założeń „Metody baśniowych spotkań”).

3. Dwa mini projekty indywidualne (mapa myśli; gra dydaktyczna).

Pełny opis:

Wykład

1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.)

2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.).

3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.).

4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.).

5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.).

6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.).

7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.).

8. Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (2 godz.).

Ćwiczenia

1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (2 godz.)

• objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne)

2. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim (2 godz.)

• definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań

• etapy pracy metodą baśniowych spotkań

• zasady pracy nauczyciela-terapeuty

• przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania

3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

(2 godz.)

• definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia)

• definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia)

• objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych)

4. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją (2 godz.)

• definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra

• rodzaje gier i zabaw dydaktycznych

• metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw

• zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym

5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową (2 godz.)

• definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej

• objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania)

6. Biblioterapia/Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo (2 godz.)

• definicje pojęć: biblioterapia/bajkoterapia

• typy biblioterapii i funkcje materiałów biblioterapeutycznych

• metodyka sesji biblioterapeutycznej

• rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń – modele scenariuszy

7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (2 godz.)

• objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania)

8. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu (2 godz.)

• definicje pojęć: umiejętności społeczne, trening umiejętności społecznych

• fazy rozwoju społeczno-emocjonalnego i wybrane zaburzenia tego rozwoju

• metodyka sesji treningu umiejętności społecznych

• modele scenariuszy

Literatura:

Literatura obowiązkowa (wykład)

Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra)

Literatura uzupełniająca (wykład)

Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A.

Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych.

Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra)

Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Literatura obowiązkowa (ćwiczenia)

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra)

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Literatura uzupełniająca (ćwiczenia)

Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Warszawa: WSiP.

Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP.

Konieczna, J. E. (2006). Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

- wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy,

- ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy.

Opis narzędzi komunikacji elektronicznej:

- aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych),

- poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą).

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia)

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 25 godz.

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu – 25 godz.

liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 20 godz.

sumaryczna liczba godzin (4 pkt. ECTS) – 100 godz.

Link do zespołu grupy na MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNNtMeJqChajOsmoV_QuAUSbxG-zIpcJzmUyC7emsWU01%40thread.tacv2/conversations?groupId=727103b5-7e40-48ad-88f0-415a5ba6c167&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kontakt do wykładowcy: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Szczupał
Prowadzący grup: Edyta Nieduziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Test egzaminacyjny obejmujący materiał wykładów (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi).

Pełny opis:

1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.)

2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.).

3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.).

4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.).

5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.).

6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.).

7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.).

8. Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (1 godz.).

Literatura:

Literatura obowiązkowa (wykład)

Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra)

Literatura uzupełniająca (wykład)

Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A.

Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych.

Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra)

Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Literatura obowiązkowa (ćwiczenia)

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra)

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Literatura uzupełniająca (ćwiczenia)

Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Warszawa: WSiP.

Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP.

Konieczna, J. E. (2006). Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

- wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy,

Opis narzędzi komunikacji elektronicznej:

- aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych),

- poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą).

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład),

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 25 godz.

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu – 25 godz.

liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 20 godz.

sumaryczna liczba godzin (3 pkt. ECTS) – 85 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wałachowska
Prowadzący grup: Magdalena Wałachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

1. Dwa kolokwia zaliczeniowe obejmujące materiał dydaktyczny z ćwiczeń (forma: test zawierający pytania wielokrotnego wyboru i pytania otwarte) – terminy: 12.03.; 09.04.; termin poprawkowy: 16.04.

2. Egzamin obejmujący materiał dydaktyczny z wykładów (forma: test zawierający pytania wielokrotnego wyboru; podczas sprawdzania testu zostanie zastosowana „zasada punktów ujemnych”).

3. Prace zaliczeniowe:

scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych opracowany według założeń „Metody baśniowych spotkań” (termin złożenia: 12.03.; praca grupowa)

projekt gry dydaktycznej (termin złożenia: 09.04.; praca indywidualna)

4. Punkty za aktywność: Każde zajęcia ćwiczeniowe rozpoczynają się od sprawdzenia znajomości zaleconej literatury do bieżącego tematu zajęć. Uczestnicy otrzymują punkty za aktywność, które będą brane pod uwagę podczas wystawiania oceny końcowej z przedmiotu.

Pełny opis:

Wykład

1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej.

2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności.

3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną.

4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu.

5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie.

7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej.

Ćwiczenia

1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

• objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne)

2. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim.

• definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań

• etapy pracy metodą baśniowych spotkań

• zasady pracy nauczyciela-terapeuty

• przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania

3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

• objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania)

4. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu.

• definicje pojęć: umiejętności społeczne, trening umiejętności społecznych

• fazy rozwoju społeczno-emocjonalnego i wybrane zaburzenia tego rozwoju

• metodyka sesji treningu umiejętności społecznych

• modele scenariuszy

5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

• definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia)

• definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia)

• objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych)

6. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją.

• definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra

• rodzaje gier i zabaw dydaktycznych

• metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw

• zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym

7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową.

• definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej

• objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania)

8. Biblioterapia/Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo.

• definicje pojęć: biblioterapia/bajkoterapia

• typy biblioterapii i funkcje materiałów biblioterapeutycznych

• metodyka sesji biblioterapeutycznej

• rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń – modele scenariuszy

Literatura:

Literatura obowiązkowa (wykład)

Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra)

Literatura uzupełniająca (wykład)

Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A.

Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych.

Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra)

Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Literatura obowiązkowa (ćwiczenia)

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra)

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Literatura uzupełniająca (ćwiczenia)

Chamera-Nowak, A., Ippoldt, L. (2015). Bajka jak lekarstwo: zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Warszawa: WSiP.

Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP.

Konieczna, J. E. (2006). Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Painter, K. K. (2023). Grupowy trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

• wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy;

• ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy;

Opis narzędzi komunikacji elektronicznej:

• aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych),

• poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą).

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia)

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 25 godz.

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu – 25 godz.

liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 20 godz.

sumaryczna liczba godzin (4 pkt. ECTS) – 100 godz.

Link do zespołu grupy na MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AOhVGEgF45E5FzWnCS5iOUVE4ApAH0nN9Ajp5bF1AbIs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1c339899-d002-4d68-90b2-a7dc4a441d01&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kontakt do wykładowcy:

dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wałachowska
Prowadzący grup: Magdalena Wałachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

1. Kolokwium zaliczeniowe obejmujące materiał dydaktyczny ćwiczeń (forma: test zawierający pytania wielokrotnego wyboru i pytania otwarte).

2. Prace zaliczeniowe semestralne:

- scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych opracowany według założeń „Metody baśniowych spotkań” (praca grupowa),

- projekt gry dydaktycznej (praca indywidualna).

3. Egzamin obejmujący materiał dydaktyczny wykładów (forma: test zawierający pytania wielokrotnego wyboru; podczas sprawdzania testu zostanie zastosowana „zasada punktów ujemnych” – każda dobra odpowiedź „+1 pkt.”; każda zła odpowiedź „-1 pkt.”; brak odpowiedzi „0 pkt.”).

4. Lektura, wybranych przez wykładowcę, artykułów naukowych, odpowiadających tematyce zajęć. Znajomość artykułów zostanie sprawdzona podczas testu egzaminacyjnego. Artykuły zostaną zamieszczone na kanale grupy zajęciowej w aplikacji MS Teams.

Uwaga: Obecność na wykładach/ćwiczeniach jest obowiązkowa i będzie rejestrowana poprzez własnoręczne podpisanie listy obecności. Każda nieobecność będzie wymagała uzupełnienia materiału zgodnie z wymaganiami wykładowcy.

Pełny opis:

Wykład

1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.)

2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.).

3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.).

4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.).

5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.).

6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.).

7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.).

Ćwiczenia

1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (2 godz.)

• objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne)

2. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim (2 godz.)

• definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań

• etapy pracy metodą baśniowych spotkań

• zasady pracy nauczyciela-terapeuty

• przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania

3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (2 godz.)

• objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania)

4. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu (2 godz.)

• definicje pojęć: umiejętności społeczne, trening umiejętności społecznych

• fazy rozwoju społeczno-emocjonalnego i wybrane zaburzenia tego rozwoju

• metodyka sesji treningu umiejętności społecznych

• modele scenariuszy

5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

(2 godz.)

• definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia)

• definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia)

• objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych)

6. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją (2 godz.)

• definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra

• rodzaje gier i zabaw dydaktycznych

• metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw

• zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym

7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową (2 godz.)

• definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej

• objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny)

• dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania)

8. Biblioterapia/Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo (2 godz.)

• definicje pojęć: biblioterapia/bajkoterapia

• typy biblioterapii i funkcje materiałów biblioterapeutycznych

• metodyka sesji biblioterapeutycznej

• rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń – modele scenariuszy

Literatura:

Literatura obowiązkowa (wykład)

Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra)

Krupa, B., Sowa, J. (2021). Pedagogika specjalna: zarys tematyki. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Literatura uzupełniająca (wykład)

Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A.

Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych.

Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra)

Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Literatura obowiązkowa (ćwiczenia)

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra)

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Literatura uzupełniająca (ćwiczenia)

Chamera-Nowak, A., Ippoldt, L. (2015). Bajka jak lekarstwo: zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Warszawa: WSiP.

Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP.

Konieczna, J. E. (2006). Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Painter, K. K. (2023). Grupowy trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

• wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy;

• ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy;

Opis narzędzi komunikacji elektronicznej:

• aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych semestralnych),

• poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą).

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia)

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 25 godz.

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu – 25 godz.

liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 20 godz.

sumaryczna liczba godzin (4 pkt. ECTS) – 100 godz.

Link do zespołu grupy na MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AGl2S-UGJ-3-MZlHFs37ZRGdgphQF3uhI2Fk8FNxRUNo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cd20da56-08d2-4954-b1cf-7e14b37c962f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kontakt do wykładowcy:

dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)