Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-PES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna w ujęciu historycznym i współczesnym. Człowiek z niepełnosprawnością podmiotem pedagogiki specjalnej w aspekcie medycznym, psychologicznym, społecznym i prawnym. Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Jakość życia, autonomia i autorstwo życia z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej – charakterystyka założeń i sposobów oddziaływania w ramach rehabilitacji: leczniczej, psychologicznej, pedagogicznej, zawodowej i społecznej. Tradycyjne i współczesne tendencje pedagogiki specjalnej w zakresie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Organizacja procesu kształcenia specjalnego w Polsce i wybranych krajach europejskich. Edukacja specjalna, integracyjna i włączająca – charakterystyka modelu "wielu ścieżek". Etos zawodowy, kompetencje osobowościowe i profesjonalne oraz warunki wykonywania zawodu pedagoga specjalnego w Polsce. Niepełnosprawność w rodzinie – bycie rodzicem z niepełnosprawnością. Nowoczesne sposoby wsparcia pedagogicznego – wczesne wspomaganie rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. Andragogika i gerontologia specjalna – dorosłość i wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności wyzwaniem czasów ponowoczesnych. Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej, rozszerzony o terminy stosowane w naukach humanistycznych i społecznych. Ma uporządkowaną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi. Ma uporządkowaną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię i podstawy teoretyczne. Ma usystematyzowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej oraz metodologicznej pedagogiki i pedagogiki specjalnej; zna różne podejścia metodologiczne oraz rozumie konieczność prowadzenia badań interdyscyplinarnych. Umiejętności Posiada umiejętność spójnego, precyzyjnego i rozbudowanego wypowiadania się w mowie i piśmie oraz formułowania konstruktywnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień z pedagogiki specjalnej, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, a także innych nauk humanistycznych i społecznych. Kompetencje społeczne Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot: 1. Kolokwium obejmujące materiał ćwiczeń (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi). 2. Kolokwium obejmujące materiał wykładów (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi). 3. Projekty grupowe (scenariusz zajęć według założeń „Metody baśniowych spotkań”; mapa myśli). 4. Udokumentowanie wykonania ćwiczeń tematycznych (prac domowych). 5. Aktywna obecność podczas ćwiczeń (zaangażowanie podczas pracy grupowej i indywidualnej). |
|
Pełny opis: |
Opis szczegółowych treści programowych: Wykład 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.) 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.). 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.). 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). 5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.). 6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.). 7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.). 8. Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (2 godz.). Ćwiczenia 1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (2 godz.) • objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne) 2. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim (2 godz.) • definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań • etapy pracy metodą baśniowych spotkań • zasady pracy nauczyciela-terapeuty • przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania 3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (2 godz.) • definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia) • definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia) • objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych) 4. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją (2 godz.) • definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra • rodzaje gier i zabaw dydaktycznych • metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw • zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym 5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową (2 godz.) • definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej • objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania) 6. Biblioterapia/Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo (2 godz.) • definicje pojęć: biblioterapia/bajkoterapia • typy biblioterapii i funkcje materiałów biblioterapeutycznych • metodyka sesji biblioterapeutycznej • rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń – modele scenariuszy 7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (2 godz.) • objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania) 8. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu (2 godz.) • definicje pojęć: umiejętności społeczne, trening umiejętności społecznych • fazy rozwoju społeczno-emocjonalnego i wybrane zaburzenia tego rozwoju • metodyka sesji treningu umiejętności społecznych • modele scenariuszy |
|
Literatura: |
Spis literatury obowiązkowej i uzupełniającej: Wykład (literatura obowiązkowa) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Wykład (literatura uzupełniająca) Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Ćwiczenia (literatura obowiązkowa) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Ćwiczenia (literatura uzupełniająca) Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Warszawa: WSiP. Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. Konieczna, J. E. (2006). Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia i nakład pracy studenta: Opis metod kształcenia (edukacja w trybie stacjonarnym): - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy Opis narzędzi komunikacji elektronicznej (edukacja w trybie zdalnym): - aplikacja MS Teams (realizacja wykładów i ćwiczeń w czasie rzeczywistym według obowiązującego planu zajęć; dokumentacja prac zaliczeniowych i wykonanych prac domowych w Pliki/Teams) - aplikacja Forms (prowadzenie listy obecności; prowadzenie kolokwiów zaliczeniowych i egzaminu) - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą podczas dyżurów: …; mwalachowska@aps.edu.pl) Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia) liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 25 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 25 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 20 godz. sumaryczna liczba godzin (4 pkt. ECTS) – 100 godz. Link do zespołu grupy na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQ-Kyy_4Ear4Yl-2zNfC1VT1j8yITrI4DSA40RKgY74g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=346403ef-09b0-433a-807a-cf7b4eea3568&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kontakt do wykładowcy: mwalachowska@aps.edu.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot: Kolokwium obejmujące materiał ćwiczeń (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi). Test egzaminacyjny obejmujący materiał wykładów (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi). Dwa projekty grupowe Udokumentowanie wykonania ćwiczeń tematycznych (prac domowych). Aktywna obecność podczas ćwiczeń (zaangażowanie podczas pracy grupowej i indywidualnej). |
|
Pełny opis: |
Opis szczegółowych treści programowych: Wykład Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.) Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.). Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.). Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.). Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.). Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.). Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (2 godz.). Ćwiczenia 1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (2 godz.) • objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne) 2. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim (2 godz.) • definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań • etapy pracy metodą baśniowych spotkań • zasady pracy nauczyciela-terapeuty • przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania 3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (2 godz.) • definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia) • definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia) • objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych) 4. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją (2 godz.) • definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra • rodzaje gier i zabaw dydaktycznych • metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw • zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym 5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową (2 godz.) • definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej • objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania) 6. Biblioterapia/Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo (2 godz.) • definicje pojęć: biblioterapia/bajkoterapia • typy biblioterapii i funkcje materiałów biblioterapeutycznych • metodyka sesji biblioterapeutycznej • rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń – modele scenariuszy 7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (2 godz.) • objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania) 8. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu (2 godz.) • definicje pojęć: umiejętności społeczne, trening umiejętności społecznych • fazy rozwoju społeczno-emocjonalnego i wybrane zaburzenia tego rozwoju • metodyka sesji treningu umiejętności społecznych • modele scenariuszy |
|
Literatura: |
Spis literatury obowiązkowej i uzupełniającej: Wykład (literatura obowiązkowa) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Wykład (literatura uzupełniająca) Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Ćwiczenia (literatura obowiązkowa) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Ćwiczenia (literatura uzupełniająca) Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Warszawa: WSiP. Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. Konieczna, J. E. (2006). Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia i nakład pracy studenta: Opis metod kształcenia (edukacja w trybie stacjonarnym): - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy Opis narzędzi komunikacji elektronicznej (edukacja w trybie zdalnym): - aplikacja MS Teams (realizacja wykładów i ćwiczeń w czasie rzeczywistym według obowiązującego planu zajęć; dokumentacja prac zaliczeniowych i wykonanych prac domowych w Pliki/Teams) - aplikacja Forms (prowadzenie listy obecności; prowadzenie kolokwiów zaliczeniowych i egzaminu) - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą podczas dyżurów: kwereszka@aps.edu.pl) Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia) liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 25 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 25 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 20 godz. sumaryczna liczba godzin (4 pkt. ECTS) – 100 godz. Link do zespołu grupy na MS Teams: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1. Test egzaminacyjny składający się z dwóch części: materiał z wykładów (12.04. termin „0”); materiał z ćwiczeń (07.06. termin „0”). Forma egzaminu: test z pytaniami wielokrotnego wyboru; podczas sprawdzania testu zostanie zastosowana „zasada punktów ujemnych”. 2. Jeden mini projekt grupowy (scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych opracowany według założeń „Metody baśniowych spotkań”). 3. Dwa mini projekty indywidualne (mapa myśli; gra dydaktyczna). |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.) 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.). 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.). 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). 5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.). 6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.). 7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.). 8. Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (2 godz.). Ćwiczenia 1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (2 godz.) • objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne) 2. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim (2 godz.) • definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań • etapy pracy metodą baśniowych spotkań • zasady pracy nauczyciela-terapeuty • przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania 3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (2 godz.) • definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia) • definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia) • objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych) 4. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją (2 godz.) • definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra • rodzaje gier i zabaw dydaktycznych • metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw • zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym 5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową (2 godz.) • definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej • objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania) 6. Biblioterapia/Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo (2 godz.) • definicje pojęć: biblioterapia/bajkoterapia • typy biblioterapii i funkcje materiałów biblioterapeutycznych • metodyka sesji biblioterapeutycznej • rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń – modele scenariuszy 7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (2 godz.) • objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania) 8. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu (2 godz.) • definicje pojęć: umiejętności społeczne, trening umiejętności społecznych • fazy rozwoju społeczno-emocjonalnego i wybrane zaburzenia tego rozwoju • metodyka sesji treningu umiejętności społecznych • modele scenariuszy |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wykład) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład) Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura obowiązkowa (ćwiczenia) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (ćwiczenia) Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Warszawa: WSiP. Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. Konieczna, J. E. (2006). Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, - ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy. Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych), - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą). Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia) liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 25 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu – 25 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 20 godz. sumaryczna liczba godzin (4 pkt. ECTS) – 100 godz. Link do zespołu grupy na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNNtMeJqChajOsmoV_QuAUSbxG-zIpcJzmUyC7emsWU01%40thread.tacv2/conversations?groupId=727103b5-7e40-48ad-88f0-415a5ba6c167&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kontakt do wykładowcy: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Edyta Nieduziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Test egzaminacyjny obejmujący materiał wykładów (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi). |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.) 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.). 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.). 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). 5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.). 6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.). 7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.). 8. Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (1 godz.). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wykład) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład) Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura obowiązkowa (ćwiczenia) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (ćwiczenia) Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Warszawa: WSiP. Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. Konieczna, J. E. (2006). Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych), - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą). Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 25 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu – 25 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 20 godz. sumaryczna liczba godzin (3 pkt. ECTS) – 85 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1. Dwa kolokwia zaliczeniowe obejmujące materiał dydaktyczny z ćwiczeń (forma: test zawierający pytania wielokrotnego wyboru i pytania otwarte) – terminy: 12.03.; 09.04.; termin poprawkowy: 16.04. 2. Egzamin obejmujący materiał dydaktyczny z wykładów (forma: test zawierający pytania wielokrotnego wyboru; podczas sprawdzania testu zostanie zastosowana „zasada punktów ujemnych”). 3. Prace zaliczeniowe: scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych opracowany według założeń „Metody baśniowych spotkań” (termin złożenia: 12.03.; praca grupowa) projekt gry dydaktycznej (termin złożenia: 09.04.; praca indywidualna) 4. Punkty za aktywność: Każde zajęcia ćwiczeniowe rozpoczynają się od sprawdzenia znajomości zaleconej literatury do bieżącego tematu zajęć. Uczestnicy otrzymują punkty za aktywność, które będą brane pod uwagę podczas wystawiania oceny końcowej z przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej. 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności. 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną. 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu. 5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie. 7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej. Ćwiczenia 1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. • objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne) 2. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim. • definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań • etapy pracy metodą baśniowych spotkań • zasady pracy nauczyciela-terapeuty • przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania 3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. • objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania) 4. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu. • definicje pojęć: umiejętności społeczne, trening umiejętności społecznych • fazy rozwoju społeczno-emocjonalnego i wybrane zaburzenia tego rozwoju • metodyka sesji treningu umiejętności społecznych • modele scenariuszy 5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. • definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia) • definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia) • objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych) 6. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją. • definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra • rodzaje gier i zabaw dydaktycznych • metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw • zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym 7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową. • definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej • objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania) 8. Biblioterapia/Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo. • definicje pojęć: biblioterapia/bajkoterapia • typy biblioterapii i funkcje materiałów biblioterapeutycznych • metodyka sesji biblioterapeutycznej • rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń – modele scenariuszy |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wykład) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład) Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura obowiązkowa (ćwiczenia) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (ćwiczenia) Chamera-Nowak, A., Ippoldt, L. (2015). Bajka jak lekarstwo: zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Warszawa: WSiP. Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. Konieczna, J. E. (2006). Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Painter, K. K. (2023). Grupowy trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera. Gdańsk: Harmonia Universalis. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: • wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; • ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: • aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych), • poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą). Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia) liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 25 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu – 25 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 20 godz. sumaryczna liczba godzin (4 pkt. ECTS) – 100 godz. Link do zespołu grupy na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AOhVGEgF45E5FzWnCS5iOUVE4ApAH0nN9Ajp5bF1AbIs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1c339899-d002-4d68-90b2-a7dc4a441d01&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kontakt do wykładowcy: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1. Kolokwium zaliczeniowe obejmujące materiał dydaktyczny ćwiczeń (forma: test zawierający pytania wielokrotnego wyboru i pytania otwarte). 2. Prace zaliczeniowe semestralne: - scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych opracowany według założeń „Metody baśniowych spotkań” (praca grupowa), - projekt gry dydaktycznej (praca indywidualna). 3. Egzamin obejmujący materiał dydaktyczny wykładów (forma: test zawierający pytania wielokrotnego wyboru; podczas sprawdzania testu zostanie zastosowana „zasada punktów ujemnych” – każda dobra odpowiedź „+1 pkt.”; każda zła odpowiedź „-1 pkt.”; brak odpowiedzi „0 pkt.”). 4. Lektura, wybranych przez wykładowcę, artykułów naukowych, odpowiadających tematyce zajęć. Znajomość artykułów zostanie sprawdzona podczas testu egzaminacyjnego. Artykuły zostaną zamieszczone na kanale grupy zajęciowej w aplikacji MS Teams. Uwaga: Obecność na wykładach/ćwiczeniach jest obowiązkowa i będzie rejestrowana poprzez własnoręczne podpisanie listy obecności. Każda nieobecność będzie wymagała uzupełnienia materiału zgodnie z wymaganiami wykładowcy. |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.) 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.). 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.). 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). 5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.). 6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.). 7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.). Ćwiczenia 1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (2 godz.) • objawy niepełnosprawności intelektualnej (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych względem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja nauczania; metody nauczania; środki dydaktyczne; indywidualne pomoce dydaktyczne; warunki egzaminacyjne) 2. Metoda baśniowych spotkań - praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim (2 godz.) • definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań • etapy pracy metodą baśniowych spotkań • zasady pracy nauczyciela-terapeuty • przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć/propozycje ćwiczeń do wykorzystania 3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (2 godz.) • objawy spektrum zaburzeń autystycznych (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (modyfikacja środowiska poznawczego, dostosowanie pomocy naukowych, dostosowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych, dostosowanie warunków egzaminowania) 4. Trening umiejętności społecznych – praca pedagogiczna z uczniem o zaburzeniach ze spektrum autyzmu (2 godz.) • definicje pojęć: umiejętności społeczne, trening umiejętności społecznych • fazy rozwoju społeczno-emocjonalnego i wybrane zaburzenia tego rozwoju • metodyka sesji treningu umiejętności społecznych • modele scenariuszy 5. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (2 godz.) • definicja syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia) • definicja specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia) • objawy specyficznych trudności w uczeniu się (wiek: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (zakres: organizacja nauczania, dostosowanie metod nauczania, dostosowanie środków dydaktycznych, dostosowanie wymagań egzaminacyjnych) 6. Gry i zabawy dydaktyczne – uczeń z dysleksją (2 godz.) • definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, gra • rodzaje gier i zabaw dydaktycznych • metodyka pracy dydaktycznej z wykorzystaniem gier i zabaw • zastosowanie rozrywek umysłowych w pracy z uczniem dyslektycznym 7. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością ruchową (2 godz.) • definicja i przyczyny niepełnosprawności ruchowej • objawy niepełnosprawności ruchowej (wiek dziecka: przedszkolny, młodszy wiek szkolny, starszy wiek szkolny) • dostosowanie wymagań edukacyjnych (organizacja nauczania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy egzaminowania) 8. Biblioterapia/Bajkoterapia – praca pedagogiczna z uczniem niepełnosprawnym ruchowo (2 godz.) • definicje pojęć: biblioterapia/bajkoterapia • typy biblioterapii i funkcje materiałów biblioterapeutycznych • metodyka sesji biblioterapeutycznej • rola baśni w życiu dziecka / terapia przez baśń – modele scenariuszy |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wykład) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Krupa, B., Sowa, J. (2021). Pedagogika specjalna: zarys tematyki. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Literatura uzupełniająca (wykład) Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura obowiązkowa (ćwiczenia) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (ćwiczenia) Chamera-Nowak, A., Ippoldt, L. (2015). Bajka jak lekarstwo: zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Warszawa: WSiP. Harpun, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. Konieczna, J. E. (2006). Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Painter, K. K. (2023). Grupowy trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera. Gdańsk: Harmonia Universalis. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: • wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; • ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: • aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych semestralnych), • poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą). Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia) liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 25 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu – 25 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 20 godz. sumaryczna liczba godzin (4 pkt. ECTS) – 100 godz. Link do zespołu grupy na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AGl2S-UGJ-3-MZlHFs37ZRGdgphQF3uhI2Fk8FNxRUNo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cd20da56-08d2-4954-b1cf-7e14b37c962f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kontakt do wykładowcy: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.