Diagnozowanie lingwoedukacyjne dzieci w wieku przedszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-2F-DID |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnozowanie lingwoedukacyjne dzieci w wieku przedszkolnym |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Diagnozowanie lingwoedukacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zasady opracowywania i prezentacji wyników lingwoedukacyjnych badań dzieci w wieku przedszkolnym. Zespół badawczy - podział zadań związanych z grupowym projektem badawczym. Odpowiedzialność za realizację badań indywidualnych i zespołowych. Etyka pracy zespołowej podczas realizacji projektu badawczego. Tematyka i sposoby realizacji projektu badawczego – dyskusja grupowa. Możliwości zastosowania metodologii jakościowej i ilościowej w badaniach; możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektyw jakościowej i ilościowej w badaniach. Koncepcja metodologiczna badań. Narzędzia badawcze. Podział zadań i współodpowiedzialność za realizację projektu badawczego. Przeprowadzenie badań. Opracowanie i prezentacja wyników badań. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat diagnozowania lingwoedukacyjnego dzieci w wieku przedszkolnym. Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników lingwoedukacyjnych badań dzieci w wieku przedszkolnym. Umiejętności Posiada zdolność diagnozowania kompetencji lingwistycznej i lingwodydaktycznej dzieci w wieku przedszkolnym. Potrafi ocenić poziom opanowania języka przez dziecko w wieku przedszkolnym. Posiada umiejętność oceny kompetencji indywidualnej i grupowej dzieci w wieku przedszkolnym. Potrafi ocenić skuteczność stosowanych w przedszkolu metod dydaktycznych. Kompetencje społeczne Jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań i odpowiedzialności za realizację zadań związanych z indywidualnym lub zespołowym projektem badawczym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Żebrowska | |
Prowadzący grup: | Edyta Żebrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: W zakresie wiedzy i umiejętności: 1. Ocena aktywności w trakcie ćwiczeń, ocena wypowiedzi studenta(ki) w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie. 2. Ocena poprawności merytorycznej przygotowanych przez studenta opracowanych i zaprezentowanych wyników lingwoedukacyjnych badań dzieci w wieku przedszkolnym. W zakresie kompetencji społecznych: Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na zajęciach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
Diagnozowanie lingwoedukacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zasady opracowywania i prezentacji wyników lingwoedukacyjnych badań dzieci w wieku przedszkolnym. Zespół badawczy - podział zadań związanych z grupowym projektem badawczym. Odpowiedzialność za realizację badań indywidualnych i zespołowych. Etyka pracy zespołowej podczas realizacji projektu badawczego. Tematyka i sposoby realizacji projektu badawczego – dyskusja grupowa. Możliwości zastosowania metodologii jakościowej i ilościowej w badaniach; możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektyw jakościowej i ilościowej w badaniach. Koncepcja metodologiczna badań. Narzędzia badawcze. Podział zadań i współodpowiedzialność za realizację projektu badawczego. Przeprowadzenie badań. Opracowanie i prezentacja wyników badań. |
|
Literatura: |
M. Kielar-Turska, Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych. W: E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, GWP, Sopot: 2012, s. 15–63. E. Kozłowska, M. Kurowska, Jak to powiedzieć…? Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych u dzieci. ORE, Warszawa. http://bc.ore.edu.pl/Content/174/ Zeszyt+2.+Zabawa+i+nauka+w+grupie.pdf. S. Śniatkowski, D. Emiluta-Rozya, K. Bieńkowska (red.), Norma i zaburzenia komunikacji językowej w kontekście edukacyjnym, Wydawnictwo APS, Warszawa 2018 |
|
Uwagi: |
Wiedza Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat diagnozowania lingwoedukacyjnego dzieci w wieku przedszkolnym. Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników lingwoedukacyjnych badań dzieci w wieku przedszkolnym. Umiejętności Posiada zdolność diagnozowania kompetencji lingwistycznej i lingwodydaktycznej dzieci w wieku przedszkolnym. Potrafi ocenić poziom opanowania języka przez dziecko w wieku przedszkolnym. Posiada umiejętność oceny kompetencji indywidualnej i grupowej dzieci w wieku przedszkolnym. Potrafi ocenić skuteczność stosowanych w przedszkolu metod dydaktycznych. Kompetencje społeczne Jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań i odpowiedzialności za realizację zadań związanych z indywidualnym lub zespołowym projektem badawczym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Żebrowska | |
Prowadzący grup: | Edyta Żebrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: W zakresie wiedzy i umiejętności: 1. Ocena aktywności w trakcie ćwiczeń, ocena wypowiedzi studenta(ki) w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie. 2. Ocena poprawności merytorycznej przygotowanych przez studenta opracowanych i zaprezentowanych wyników lingwoedukacyjnych badań dzieci w wieku przedszkolnym. W zakresie kompetencji społecznych: Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na zajęciach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
Diagnozowanie lingwoedukacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zasady opracowywania i prezentacji wyników lingwoedukacyjnych badań dzieci w wieku przedszkolnym. Zespół badawczy - podział zadań związanych z grupowym projektem badawczym. Odpowiedzialność za realizację badań indywidualnych i zespołowych. Etyka pracy zespołowej podczas realizacji projektu badawczego. Tematyka i sposoby realizacji projektu badawczego – dyskusja grupowa. Możliwości zastosowania metodologii jakościowej i ilościowej w badaniach; możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektyw jakościowej i ilościowej w badaniach. Koncepcja metodologiczna badań. Narzędzia badawcze. Podział zadań i współodpowiedzialność za realizację projektu badawczego. Przeprowadzenie badań. Opracowanie i prezentacja wyników badań. |
|
Literatura: |
M. Kielar-Turska, Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych. W: E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, GWP, Sopot: 2012, s. 15–63. E. Kozłowska, M. Kurowska, Jak to powiedzieć…? Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych u dzieci. ORE, Warszawa. http://bc.ore.edu.pl/Content/174/ Zeszyt+2.+Zabawa+i+nauka+w+grupie.pdf. S. Śniatkowski, D. Emiluta-Rozya, K. Bieńkowska (red.), Norma i zaburzenia komunikacji językowej w kontekście edukacyjnym, Wydawnictwo APS, Warszawa 2018 |
|
Uwagi: |
Wiedza Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat diagnozowania lingwoedukacyjnego dzieci w wieku przedszkolnym. Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników lingwoedukacyjnych badań dzieci w wieku przedszkolnym. Umiejętności Posiada zdolność diagnozowania kompetencji lingwistycznej i lingwodydaktycznej dzieci w wieku przedszkolnym. Potrafi ocenić poziom opanowania języka przez dziecko w wieku przedszkolnym. Posiada umiejętność oceny kompetencji indywidualnej i grupowej dzieci w wieku przedszkolnym. Potrafi ocenić skuteczność stosowanych w przedszkolu metod dydaktycznych. Kompetencje społeczne Jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań i odpowiedzialności za realizację zadań związanych z indywidualnym lub zespołowym projektem badawczym. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.