Wprowadzenie do studiów nad dzieciństwem i prawami dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-WSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do studiów nad dzieciństwem i prawami dziecka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Dziecko i dzieciństwo w perspektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji. Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Dziecko i dzieciństwo w perspektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji. |
Literatura: |
Brzezińska A.W, Dzieciństwo i dorastanie. Korzenie tożsamości osobistej i społecznej. w: A,Brzezińska i inni ( red.), Ekologia regionalna. Warszawa 2006 Jarosz E, Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społecznym przyzwoleniem. Warszawa 2015, Rzecznik Praw Dziecka Key E., Stulecia dziecka. Warszawa 2005 Postman. N.,W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może kształtować naszą przyszłość, Warszawa 2001 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. red. T. Pilch, T1. Warszawa 2003 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014 Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie w pogłębionym stopniu prawa dziecka oraz teorie społeczne dotyczące zmiany społecznej w odniesieniu do dzieciństwa i praw dziecka. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz kwestii etycznych związanych z badaniami nad dzieckiem i z udziałem dzieci. Zna i rozumie podstawy metodologii badań społecznych. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter studiów i badań nad dzieckiem, i dzieciństwem, i prawami dziecka. Umiejętności Potrafi prowadzić pogłębione badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb dziecka i jego otoczenia społecznego. Potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne dotyczące dziecka i praw dziecka. Kompetencje społeczne Jest gotowy do rozwiązywania kompleksowych problemów natury etycznej w badaniach i działaniu mającym bezpośredni kontakt z dziećmi oraz zdaje sobie sprawę ze społecznych konsekwencji upublicznienia wyników badań i ich złożonych oddziaływań społecznych. Jest odpowiedzialnym badaczem i praktykiem. Jest gotów do krytycznego spojrzenia na poznawane treści związane z interdyscyplinarnym charakterem studiów nad dzieciństwem i prawami dziecka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Osoby zainteresowane ocena dobrą lub bardzo dobrą rozszerzają swój egzamin o dyskusję na temat przeczytanych lektur. Lektury zalecane : podane na pierwszym wykładzie. Dobrze widziane będzie odwołanie się do własnych lektur powiązanych z tematyką zajęć. Polecam czasopisma : Pedagogika Społeczna, Problemy Wczesnej Edukacji, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze lub inne. Kryteria oceny dyskusji: - zainteresowanie problematyką dziecka i dzieciństwa, znajomość publikacji, kwerendy, źródła; - krytyczna analiza tekstu; - budowanie własnej biografii edukacyjnej, refleksyjne uczenie się; - budowanie własnych kompetencji narracyjno-argumentacyjnych, komunikacja w grupie. METODY KSZTAŁCENIA: komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger. wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Perkowska-Klejman | |
Prowadzący grup: | Barbara Smolińska-Theiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Dziecko i dzieciństwo w perspektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji. Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena. |
|
Pełny opis: |
Dziecko i dzieciństwo w pespektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji. Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena. |
|
Literatura: |
Brzezińska A.W, Dzieciństwo i dorastanie. Korzenie tożsamości osobistej i społecznej. w: A,Brzezińska i inni ( red.), Ekologia regionalna. Warszawa 2006 Jarosz E, Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społecznym przyzwoleniem. Warszawa 2015, Rzecznik Praw Dziecka Key E., Stulecia dziecka. Warszawa 2005 Postman. N.,W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może kształtować naszą przyszłość, Warszawa 2001 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. red. T. Pilch, T1. Warszawa 2003 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014 Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk 2007 |
|
Uwagi: |
Osoby zainteresowane ocena dobrą lub bardzo dobrą rozszerzają swój egzamin o dyskusję na temat przeczytanych lektur. Lektury zalecane : podane na pierwszym wykładzie. Dobrze widziane będzie odwołanie się do własnych lektur powiązanych z tematyką zajęć. Polecam czasopisma : Pedagogika Społeczna, Problemy Wczesnej Edukacji, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze lub inne. Kryteria oceny dyskusji: - zainteresowanie problematyką dziecka i dzieciństwa, znajomość publikacji, kwerendy, źródła; - krytyczna analiza tekstu; - budowanie własnej biografii edukacyjnej, refleksyjne uczenie się; - budowanie własnych kompetencji narracyjno-argumentacyjnych, komunikacja w grupie. METODY KSZTAŁCENIA: komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger. wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Górka-Strzałkowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Smolińska-Theiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Dziecko i dzieciństwo w perspektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji. Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena. |
|
Pełny opis: |
Dziecko i dzieciństwo w pespektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji. Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena. |
|
Literatura: |
Brzezińska A.W, Dzieciństwo i dorastanie. Korzenie tożsamości osobistej i społecznej. w: A,Brzezińska i inni ( red.), Ekologia regionalna. Warszawa 2006 Jarosz E, Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społecznym przyzwoleniem. Warszawa 2015, Rzecznik Praw Dziecka Key E., Stulecia dziecka. Warszawa 2005 Postman. N.,W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może kształtować naszą przyszłość, Warszawa 2001 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. red. T. Pilch, T1. Warszawa 2003 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014 Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk 2007 |
|
Uwagi: |
FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: - prowadzenie wykładów w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams - zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams - komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams - praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger. wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy https://teams.microsoft.com/l/team/19%3accafb651a91a49db9d05b42a8638e951%40thread.tacv2/conversations?groupId=f483e763-968d-4ea4-bab5-f3cda315a883&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Górka-Strzałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Górka-Strzałkowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.