Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do studiów nad dzieciństwem i prawami dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-WSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do studiów nad dzieciństwem i prawami dziecka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Dziecko i dzieciństwo w perspektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji. Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Dziecko i dzieciństwo w perspektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji.

Literatura:

Brzezińska A.W, Dzieciństwo i dorastanie. Korzenie tożsamości osobistej i społecznej. w: A,Brzezińska i inni ( red.), Ekologia regionalna. Warszawa 2006

Jarosz E, Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społecznym przyzwoleniem. Warszawa 2015, Rzecznik Praw Dziecka

Key E., Stulecia dziecka. Warszawa 2005

Postman. N.,W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może kształtować naszą przyszłość, Warszawa 2001

Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. red. T. Pilch, T1. Warszawa 2003

Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk 2007

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie w pogłębionym stopniu prawa dziecka oraz teorie społeczne dotyczące zmiany społecznej w odniesieniu do dzieciństwa i praw dziecka.

Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz kwestii etycznych związanych z badaniami nad dzieckiem i z udziałem dzieci.

Zna i rozumie podstawy metodologii badań społecznych.

Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter studiów i badań nad dzieckiem, i dzieciństwem, i prawami dziecka.

Umiejętności

Potrafi prowadzić pogłębione badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb dziecka i jego otoczenia społecznego. Potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne dotyczące dziecka i praw dziecka.

Kompetencje społeczne

Jest gotowy do rozwiązywania kompleksowych problemów natury etycznej w badaniach i działaniu mającym bezpośredni kontakt z dziećmi oraz zdaje sobie sprawę ze społecznych konsekwencji upublicznienia wyników badań i ich złożonych oddziaływań społecznych. Jest odpowiedzialnym badaczem i praktykiem.

Jest gotów do krytycznego spojrzenia na poznawane treści związane z interdyscyplinarnym charakterem studiów nad dzieciństwem i prawami dziecka.

Metody i kryteria oceniania:

Osoby zainteresowane ocena dobrą lub bardzo dobrą rozszerzają swój egzamin o dyskusję na temat przeczytanych lektur.

Lektury zalecane : podane na pierwszym wykładzie. Dobrze widziane będzie odwołanie się do własnych lektur powiązanych z tematyką zajęć. Polecam czasopisma : Pedagogika Społeczna, Problemy Wczesnej Edukacji, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze lub inne.

Kryteria oceny dyskusji:

- zainteresowanie problematyką dziecka i dzieciństwa, znajomość publikacji, kwerendy, źródła;

- krytyczna analiza tekstu;

- budowanie własnej biografii edukacyjnej, refleksyjne uczenie się;

- budowanie własnych kompetencji narracyjno-argumentacyjnych, komunikacja w grupie.

METODY KSZTAŁCENIA:

komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym

praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger.

wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy

zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Barbara Smolińska-Theiss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Dziecko i dzieciństwo w perspektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji. Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena.

Pełny opis:

Dziecko i dzieciństwo w pespektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie

różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i

odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół

praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji.

Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena.

Literatura:

Brzezińska A.W, Dzieciństwo i dorastanie. Korzenie tożsamości osobistej i społecznej. w: A,Brzezińska i inni ( red.), Ekologia regionalna. Warszawa 2006

Jarosz E, Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społecznym przyzwoleniem. Warszawa 2015, Rzecznik Praw Dziecka

Key E., Stulecia dziecka. Warszawa 2005

Postman. N.,W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może kształtować naszą przyszłość, Warszawa 2001

Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. red. T. Pilch, T1. Warszawa 2003

Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk 2007

Uwagi:

Osoby zainteresowane ocena dobrą lub bardzo dobrą rozszerzają swój egzamin o dyskusję na temat przeczytanych lektur.

Lektury zalecane : podane na pierwszym wykładzie. Dobrze widziane będzie odwołanie się do własnych lektur powiązanych z tematyką zajęć. Polecam czasopisma : Pedagogika Społeczna, Problemy Wczesnej Edukacji, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze lub inne.

Kryteria oceny dyskusji:

- zainteresowanie problematyką dziecka i dzieciństwa, znajomość publikacji, kwerendy, źródła;

- krytyczna analiza tekstu;

- budowanie własnej biografii edukacyjnej, refleksyjne uczenie się;

- budowanie własnych kompetencji narracyjno-argumentacyjnych, komunikacja w grupie.

METODY KSZTAŁCENIA:

komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym

praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger.

wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy

zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Górka-Strzałkowska
Prowadzący grup: Barbara Smolińska-Theiss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Dziecko i dzieciństwo w perspektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji. Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena.

Pełny opis:

Dziecko i dzieciństwo w pespektywie historycznej. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie

różnych dyscyplin naukowych. Badania dziecka i dzieciństwa – zagadnienia etyczne i

odpowiedzialność społeczna oraz specyficzna metodologia tych badań. Kontrowersje wokół

praw dziecka. Podmiotowość i sprawczość dziecka a wybrane modele socjalizacji i edukacji.

Style rodzicielskie w perspektywie praw dziecka i ich krytyczna ocena.

Literatura:

Brzezińska A.W, Dzieciństwo i dorastanie. Korzenie tożsamości osobistej i społecznej. w: A,Brzezińska i inni ( red.), Ekologia regionalna. Warszawa 2006

Jarosz E, Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społecznym przyzwoleniem. Warszawa 2015, Rzecznik Praw Dziecka

Key E., Stulecia dziecka. Warszawa 2005

Postman. N.,W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może kształtować naszą przyszłość, Warszawa 2001

Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. red. T. Pilch, T1. Warszawa 2003

Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk 2007

Uwagi:

FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ:

- prowadzenie wykładów w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams

- zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams

- komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams

- praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger.

wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3accafb651a91a49db9d05b42a8638e951%40thread.tacv2/conversations?groupId=f483e763-968d-4ea4-bab5-f3cda315a883&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Górka-Strzałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Górka-Strzałkowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)