Uwarunkowania zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży - podejście holistyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-UZR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uwarunkowania zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży - podejście holistyczne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Podstawowe założenia psychologii i pedagogiki zdrowia (definicja zdrowia i choroby WHO, jednoczynnikowa i wieloczynnikowa). Wprowadzenie w obszar wiedzy dotyczącej uwarunkowań psychospołecznych i środowiskowych zdrowia. Koncepcje zdrowia i choroby, w tym modele salutogenetyczne, biologiczne, psychologiczne, społeczne (Model Salutogenezy Antonovsky’ego, Model Resilience). Wyznaczniki zachowań zdrowotnych – rola przekonań i oczekiwań. Teorie stresu i zarządzania stresem. Psychologiczne, środowiskowe, społeczne determinanty zdrowia i choroby. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie podstawowe założenia psychologii i pedagogiki zdrowia. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane ze zdrowiem i chorobą, w tym psychologiczne modele zachowania zdrowia i zarządzania stresem. Zna i rozumie teorie naukowe dotyczące rozwoju dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem czynników biopsychologicznych, społecznych i kulturowych. Ma wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, pozwalającą mu rozumieć proces rozwoju dziecka w kontekście zachowania jego dobrostanu fizycznego i psychicznego. Ma wiedzę dotyczącą środowiskowych i psychospołecznych determinantów zdrowia i choroby. Umiejętności Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę związaną ze społecznymi, kulturowymi, ekologicznymi uwarunkowaniami zdrowia i choroby w celu dopasowania odpowiednich metod i narzędzi pracy z dzieckiem i jego najbliższym otoczeniem. Potrafi komunikować się z innymi specjalistami na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem promocji zdrowia i zachowań prozdrowotnych. Potrafi zaplanować oddziaływania profilaktyczne skierowane do dziecka i rodziny. Kompetencje społeczne Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga zajmującego się promowaniem zdrowia w różnych środowiskach, w tym przede wszystkim do kształtowania prozdrowotnych zachowań, prowadzenia edukacji profilaktycznej. Jest gotów do budowania swojej tożsamości zawodowej, w tym pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji prozdrowotnej. Jest gotów do czerpania inspiracji teoretycznych i praktycznych zarówno w krajowych, jak i międzynarodowych doświadczeniach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.