Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Uwarunkowania zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży - podejście holistyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-UZR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Uwarunkowania zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży - podejście holistyczne
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Podstawowe założenia psychologii i pedagogiki zdrowia (definicja zdrowia i choroby WHO, jednoczynnikowa i wieloczynnikowa). Wprowadzenie w obszar wiedzy dotyczącej uwarunkowań psychospołecznych i środowiskowych zdrowia. Koncepcje zdrowia i choroby, w tym modele salutogenetyczne, biologiczne, psychologiczne, społeczne (Model Salutogenezy Antonovsky’ego, Model Resilience). Wyznaczniki zachowań zdrowotnych – rola przekonań i oczekiwań. Teorie stresu i zarządzania stresem. Psychologiczne, środowiskowe, społeczne determinanty zdrowia i choroby.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie podstawowe założenia psychologii i pedagogiki zdrowia. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane ze zdrowiem i chorobą, w tym psychologiczne modele zachowania zdrowia i zarządzania stresem.

Zna i rozumie teorie naukowe dotyczące rozwoju dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem czynników biopsychologicznych, społecznych i kulturowych.

Ma wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, pozwalającą mu rozumieć proces rozwoju dziecka w kontekście zachowania jego dobrostanu fizycznego i psychicznego. Ma wiedzę dotyczącą środowiskowych i psychospołecznych determinantów zdrowia i choroby.

Umiejętności

Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę związaną ze społecznymi, kulturowymi, ekologicznymi uwarunkowaniami zdrowia i choroby w celu dopasowania odpowiednich metod i narzędzi pracy z dzieckiem i jego najbliższym otoczeniem.

Potrafi komunikować się z innymi specjalistami na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem promocji zdrowia i zachowań prozdrowotnych. Potrafi zaplanować oddziaływania profilaktyczne skierowane do dziecka i rodziny.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga zajmującego się promowaniem zdrowia w różnych środowiskach, w tym przede wszystkim do kształtowania prozdrowotnych zachowań, prowadzenia edukacji profilaktycznej.

Jest gotów do budowania swojej tożsamości zawodowej, w tym pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji prozdrowotnej. Jest gotów do czerpania inspiracji teoretycznych i praktycznych zarówno w krajowych, jak i międzynarodowych doświadczeniach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)