Polityka społeczna wobec dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-PSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka społeczna wobec dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Modele polityki społecznej i ich oddziaływanie na dziecko, młodzież i rodzinę. Działy polityki społecznej: polityka ochrony zdrowia, polityka rodzinna, polityka edukacyjna; wyzwania dla polityki państwa. Ustawa o pomocy społecznej. Rozporządzenia Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dotyczące dzieci i młodzieży. Problemy dzieci i młodzieży i krytyczna analiza rozwiązań systemowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie w pogłębionym stopniu, czym jest polityka państwa wobec dzieci i młodzieży. Zna i rozumie zasady polityki państwa wobec dzieci i młodzieży. Zna i rozumie założenia teoretyczne polityki państwa wobec dzieci i młodzieży. Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu polityki społecznej. Zna i rozumie modele polityki społecznej. Zna i rozumie podstawowe kwestie związane z funkcjonowaniem dzieci i młodzieży w społeczności lokalnej. Zna i rozumie jakich problemów doświadczają obecnie dzieci i młodzież. Zna i rozumie poszczególne działy polityki społecznej odnoszące się do dzieci i młodzieży. Umiejętności Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z sytuacją dzieci i młodzieży. Potrafi wyszukiwać odpowiednie regulacje prawne dotyczące dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem rozporządzenia Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę na temat możliwości wsparcia dzieci i młodzieży. Potrafi komunikować się ze specjalistami zajmującymi się dziećmi i młodzieżą z najbliższego otoczenia, tzn. z rodziną, psychologiem, pedagogiem szkolnym, terapeutą do spraw uzależnień, nauczycielami, pracownikami świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych, pracownikiem socjalnym, kuratorem sądowym i policją. Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się na temat polityki państwa, modeli polityki społecznej, zakresów wsparcia dzieci i młodzieży. Potrafi uczyć się. Jest otwarty na zmieniającą się rzeczywistość prawną, społeczną i lokalną. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznej analizy oraz oceny swojej pracy. Jest gotów poznawać nowe rozporządzenia dotyczące wsparcia dzieci i młodzieży oraz oferowanej im pomocy. Jest gotów dostrzegać trudności związane z pracą na rzecz dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym. Jest gotów zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu. Jest gotów włączyć się do działań na rzecz rodziny i społeczności lokalnej. Jest gotów dążyć do poprawienia perspektyw edukacyjnych, zawodowych, mieszkaniowych, zdrowotnych oraz socjalnych dzieci i młodzieży. Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga zajmującego się sprawami dzieci i młodzieży w perspektywie polityki lokalnej. Dba oto, aby były przestrzegane ich prawa w instytucjach edukacyjnych oraz poza nimi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.