Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy dziecka i rodziny - studia przypadku - konwersatorium w języku angielskim

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-PRS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy dziecka i rodziny - studia przypadku - konwersatorium w języku angielskim
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Krytyczna analiza przypadków z obszaru wsparcia instytucjonalnego dziecka i rodziny.

Spotkania https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad052f5fcc25d415680d9eb275c9d7363%40thread.tacv2/conversations?groupId=ad8dd5be-9b32-4cff-8e77-7e573cd88f63&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Studia przypadków jako pedagogiczna metoda analizy. Krytyczna analiza tekstów z czasopism naukowych w języku angielskim na temat: Rodzina jako środowisko wychowawcze. Transmisja międzypokoleniowa i dziedziczenie statusu. Wybrane problemy społeczne dziecka i rodziny, np.: bieda, bezrobocie, problem alkoholowy, przemoc w rodzinie, uzależnienia od nowoczesnych technologii, samotne rodzicielstwo, starość, rozwody, choroby, niepełnosprawność.

Literatura:

Obligatory

Odrowąż-Coates, Vucic (2017). The Infant, Early Childhood Development and Child Rights: Re-awakening Opportunities for Social Pedagogy, Pedagogika Społeczna (Social Pedagogy) 2: 35- 58.

Odrowaz-Coates (2018). Non-western childhood through a post-colonial

perspective… In: U Markowska-Manista (ed.). The Contemporary Problems of

Children and Youth in Multicultural Societies. 46-57.

OECD indicators

UNESCO 2030 goals

Optional

Odrowaz-Coates (2019). Intergenerational Transgressions in Re-living War and the Uncertainty of Displacement: A Privilege or a Curse for the Third Generation. Kultura i Edukacja (Culture and Education) 2 (124), 55-70.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma wiedzę pedagogiczną, psychologiczną socjologiczną, politologiczną, prawną i medyczną pozwalającą mu rozumieć proces rozwoju dziecka oraz wychowanie dziecka w różnych środowiskach. Wiedza ta pozwala mu operować profesjonalnym słownictwem niezbędnym w pisarstwie akademickim w języku angielskim.

Zna i rozumie trendy rozwojowe nauk zajmujących się problemami dziecka i rodziny, o których dowiaduje się z lektury artykułów z czasopism międzynarodowych.

Zna i rozumie specyficzną metodologię badań nad problemami dziecka i rodziny stosowaną w międzynarodowym piśmiennictwie naukowym z tego zakresu.

Umiejętności

Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w posługiwać się terminologią specjalistyczną związaną z prawami dziecka i dyscypliną wiodącą.

Metody i kryteria oceniania:

Prace pisemne x4 :

3 x short reflection on case studies

1 x final paper - essay

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad052f5fcc25d415680d9eb275c9d7363%40thread.tacv2/conversations?groupId=ad8dd5be-9b32-4cff-8e77-7e573cd88f63&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Odrowąż-Coates
Prowadzący grup: Anna Odrowąż-Coates
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Krytyczna analiza przypadków z obszaru wsparcia instytucjonalnego dziecka i rodziny.

Pełny opis:

Using a British documentary television series about social workers and their role in the child protection, filmed in the social welfare department in Bristol we will follow 3 case studies mapped out as potential safeguarding cases. The documentary shows the underlying issues and the ways the family and the child are supported by the social welfare and social support system in the UK.

Literatura:

Obligatory

Odrowąż-Coates, Vucic (2017). The Infant, Early Childhood Development and Child Rights: Re-awakening Opportunities for Social Pedagogy, Pedagogika Społeczna (Social Pedagogy) 2: 35- 58.

Odrowaz-Coates (2018). Non-western childhood through a post-colonial

perspective… In: U Markowska-Manista (ed.). The Contemporary Problems of

Children and Youth in Multicultural Societies. 46-57.

OECD indicators

UNESCO 2030 goals

Optional

Odrowaz-Coates (2019). Intergenerational Transgressions in Re-living War and the Uncertainty of Displacement: A Privilege or a Curse for the Third Generation. Kultura i Edukacja (Culture and Education) 2 (124), 55-70.

Uwagi:

15 godzinny kurs zw. ze studiami przypadku został przygotowany tak, aby umożliwić jego przeprowadzenie na odległość i ograniczyć Państwa dojazdy.

Wiąże się to z tym, że oczekiwana jest większa samodzielność słuchaczy kursu.

Na przykład w klasie, w bezpośrednim kontakcie, każdy fragment programów jest na bieżąco komentowany, tłumaczony jest kontekst oraz trudne do usłyszenia, zrozumienia słowa.

Przy oglądaniu tych programów indywidualnie/samodzielnie, zrozumienie wymagać będzie więcej czasu z powodu trudnego akcentu regionalnego większości osób wypowiadających się w programie oraz z powodu słownictwa zw. z użyciem slangu oraz z użyciem żargonu zawodowego.

Niemniej, przekaz wizualny jest dość czytelny i pomaga w zrozumieniu kontekstu.

Macie Państwo też możliwość cofania kilkukrotnego, powracania do interesujących lub trudnych miejsc oraz poszukiwania słówek na bieżąco chociażby w google translate.

W razie niepokonalnych trudności proponuję o kontakt mailowy lub zorganizowanie video conference, przez FB messanger, skype lub zoom. Przed spotkaniem online proszę określić którego filmu dotyczy zapytanie oraz których dokładnie minut sekund wypowiedzi.

Np. Film nr 2, zakres czasowy: 1:31-1:54, 12:30-13:30

ZADANIA do filmów:

Do każdego z 3 filmów są konkretne sformułowane poniżej zadania, których komplet proszę opracować i przygotować w postaci pojedynczego pliku tekstowego WORD o nazwie Państwa 'imię i nazwisko'.

ESEJ ZALICZENIOWY:

Ponadto na zaliczenie potrzebny jest 2-4 stronnicowy esej poświęcony prawdziwemu lub fikcyjnemu przypadkowi dziecka, w którego sytuacji konieczna jest interwencja. Esej również proszę opatrzyć imieniem i nazwiskiem z dopiskiem esej.

[W ocenie przesłanych prac nie będzie brana pod uwagę gramatyka, zadania zw. z refleksją nad obejrzanymi przypadkami można potraktować hasłowo lub opisowo w zależności od preferencji i możliwości].

Termin nadesłania prac kursowych: 30.04.2020

Dokładny opis zadań i kursu:

15 hours of the course will be delivered as a long-distance learning course.

Case studies:

Using a British documentary television series about social workers and their role in the child protection, filmed in the social welfare department in Bristol we will follow 3 case studies mapped out as potential safeguarding cases. The documentary shows the underlying issues and the ways the family and the child are supported by the social welfare and social support system in the UK.

Reporter: Lesley Sharp, narrates the series, which was shown to the general public on BBC 2 in 2012, following some tragic incidents of child deaths, where social welfare officers and social workers were accused of being too lenient and not doing enough to help. I feel that the program is to show how hard the work is and that the families get all the chances possible to change and to address the issues before a decision of fostering is reached and before the child is placed in alternative care. It reveals the difficult emotions and the positive outcomes that are expected if a child gets better developmental placement with a 'healthy' family (an environment to flourish).

[Please note that:

The series deals with 'difficult' families that put the child at risk not with 'difficult' children that display challenging/dangerous behaviour. This is a separate issue.]

TO Watch

1. Protecting our children 01

https://www.dailymotion.com/video/x15pc3t

2. Protecting our children 02

https://www.dailymotion.com/video/x15qqow

3. Protecting our children 03

https://www.dailymotion.com/video/x15quxl

****

TASKS after each film (tasks for reflection)

Film no 1.

Identify the areas of concern.

Why is Toby acting aggressively?

How do you feel about his case?

What is similar to Poland and what is different regarding tools, resources and procedures available to social workers?

Films no 2 and 3

What would you do differently as a parent (mother/father)?

What would you do differently as a social worker?

Is an Involvement of extended family possible/ desirable?

What is similar to Poland and what is different regarding tools, resources and procedures available to social workers?

****

Additionally please write a short essay in English.

(aim at 2-4 pages plus references [literature or other sources])

Describe a fictional or real case study of a child in need and describe the intervention and how could/ or have done the system support/ed the child.

In the Polish context of children's safety and full well-being:

• Describe parental responsibility (and its limits)

• Describe teacher's responsibility (and its limits)

• Describe social worker's responsibility (and its limits)

• Describe medical professional responsibility (and its limits)

• Describe neighbours' responsibility (and its limits)

• Describe what other third parties should take responsibility (and its limits) regarding child's welfare

A collection of completed tasks is required to successfully complete the course, together with the short essay.

Please send them in a single file WORD document.

[Grammar will not be taken into account when grading your work.]

[The document title should be your name and surname.]

As for the essay please send the essay with your name and surname and a word 'essay'.

Deadline - 30.04.2020

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Odrowąż-Coates
Prowadzący grup: Anna Odrowąż-Coates
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad052f5fcc25d415680d9eb275c9d7363%40thread.tacv2/conversations?groupId=ad8dd5be-9b32-4cff-8e77-7e573cd88f63&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

Case studies:

Using a British documentary television series about social workers and their role in the child protection, filmed in the social welfare department in Bristol we will follow 3 case studies mapped out as potential safeguarding cases. The documentary shows the underlying issues and the ways the family and the child are supported by the social welfare and social support system in the UK.

Reporter: Lesley Sharp, narrates the series, which was shown to the general public on BBC 2 in 2012, following some tragic incidents of child deaths, where social welfare officers and social workers were accused of being too lenient and not doing enough to help. I feel that the program is to show how hard the work is and that the families get all the chances possible to change and to address the issues before a decision of fostering is reached and before the child is placed in alternative care. It reveals the difficult emotions and the positive outcomes that are expected if a child gets better developmental placement with a 'healthy' family (an environment to flourish).

[Please note that:

The series deals with 'difficult' families that put the child at risk not with 'difficult' children that display challenging/dangerous behaviour. This is a separate issue.]

TO Watch

1. Protecting our children 01

https://www.dailymotion.com/video/x15pc3t

2. Protecting our children 02

https://www.dailymotion.com/video/x15qqow

3. Protecting our children 03

https://www.dailymotion.com/video/x15quxl

Dodatkowo dla osób które nie mogą uczestniczyć co tydzień można obejrzeć serial: In my skin (2018) i opisać jakie problemy zw. z early intervention przedstawia serial.

Literatura:

Obligatory

Odrowąż-Coates, Vucic (2017). The Infant, Early Childhood Development and Child Rights: Re-awakening Opportunities for Social Pedagogy, Pedagogika Społeczna (Social Pedagogy) 2: 35- 58.

Odrowaz-Coates (2018). Non-western childhood through a post-colonial

perspective… In: U Markowska-Manista (ed.). The Contemporary Problems of

Children and Youth in Multicultural Societies. 46-57.

OECD indicators

UNESCO 2030 goals

Optional

Odrowaz-Coates (2019). Intergenerational Transgressions in Re-living War and the Uncertainty of Displacement: A Privilege or a Curse for the Third Generation. Kultura i Edukacja (Culture and Education) 2 (124), 55-70.

Uwagi:

Prace pisemne x4 :

3 x short reflection on case studies

1 x final paper - essay

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa94e2fc0dd4e4aaa9516ec94ae689d3e%40thread.tacv2/conversations?groupId=7d90b8d0-4d8b-43ef-8cf7-08266de2d962&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)