Projekty socjalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-POJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekty socjalne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st. |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a76568af979714e51964eafc32a9a14ab%40thread.tacv2/conversations?groupId=65a46e76-fd13-458e-bca5-94ccd35b7db6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Koncepcja projektu socjalnego. Struktura projektu socjalnego (części, etapy). Szeroka gama potencjalnych zastosowań w pracy na rzecz różnych środowisk. Projektowanie i przygotowanie projektów socjalnych w grupach. Próby pozyskania wsparcia instytucjonalnego w celu realizacji wybranego projektu socjalnego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie w pogłębionym stopniu ideę i znaczenie projektu socjalnego. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat struktury i procedury postępowania projektowego. Zna i rozumie metody diagnostyczne i ewaluacyjne wykorzystywane w projekcie socjalnym. Wie, jak samodzielnie wykonać i wdrożyć projekt. Zna i rozumie różne oblicza dzieciństwa, jego indywidualne społeczne, kulturowe i ekonomiczno-polityczne uwarunkowania w dzisiejszym świecie. Ma wiedzę na temat prawno-instytucjonalnych ram pomocy i wsparcia dziecka w wielorakich sytuacjach oraz determinantów inkluzji społecznej. Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, w tym tworzenia lokalnych systemów wsparcia dziecka i rodziny oraz innych zbiorowości społecznych. Umiejętności Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z dzieckiem, uwarunkowaniami jego rozwoju, dobrostanu i funkcjonowania społecznego podczas opracowywania projektu socjalnego. Potrafi dokonać właściwego doboru źródeł informacji i wiedzy oraz dokonać ich oceny, krytycznej analizy, syntezy i interpretacji. Potrafi krytycznie analizować teksty naukowe oraz zaprezentować posiadane informacje i wiedzę. Potrafi wykorzystać te umiejętności w pisarstwie akademickim. Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz praw dziecka, jak również współdziałać z innymi w planowaniu i realizacji zadań badawczych związanych z prawami dziecka, a także pełnić rolę przywódczą w zespole realizującym zadania zawodowe. Potrafi planować i podejmować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie przez przyjmowanie pozytywnego nastawienie do siebie, do dziecka, do innych ludzi i do świata. To człowiek kreatywny, twórczy, poszukujący nowych rozwiązań, gotowy do inicjowania i wdrażania zmian. Kompetencje społeczne Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, wobec dziecka, rodziny, instytucji działających na rzecz praw dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Marta Kulesza, Michał Kwiatkowski, Anna Perkowska-Klejman | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a76568af979714e51964eafc32a9a14ab%40thread.tacv2/conversations?groupId=65a46e76-fd13-458e-bca5-94ccd35b7db6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Literatura: |
Literatura podstawowa D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010 E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001 Literatura uzupełniająca G. Wronowski, Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2006 M. Granosik, Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Szostakowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Szostakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wiedza ID_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu ideę i znaczenie projektu socjalnego. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat struktury i procedury postępowania projektowego. Zna i rozumie metody diagnostyczne i ewaluacyjne wykorzystywane w projekcie socjalnym. Wie, jak samodzielnie wykonać i wdrożyć projekt. 2. ID_W05 Zna i rozumie różne oblicza dzieciństwa, jego indywidualne społeczne, kulturowe i ekonomiczno-polityczne uwarunkowania w dzisiejszym świecie. Ma wiedzę na temat prawno-instytucjonalnych ram pomocy i wsparcia dziecka w wielorakich sytuacjach oraz determinantów inkluzji społecznej. Umiejętności 3. ID_U01 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z dzieckiem, uwarunkowaniami jego rozwoju dobrostanu i funkcjonowania społecznego podczas opracowywania projektu socjalnego. 4. ID_U02 Potrafi dokonać właściwego doboru źródeł informacji i wiedzy oraz dokonać ich oceny, krytycznej analizy, syntezy i interpretacji. Potrafi krytycznie analizować teksty naukowe oraz zaprezentować posiadane informacje i wiedzę. Potrafi wykorzystać te umiejętności w pisarstwie akademickim. 5. ID_U06 Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz praw dziecka, jak również współdziałać z innymi w planowaniu i realizacji zadań badawczych związanych z prawami dziecka, a także pełnić rolę przywódczą w zespole realizującym zadania zawodowe. 6. ID_U08 Potrafi planować i podejmować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie przez przyjmowanie pozytywnego nastawienie do siebie, do dziecka, do innych ludzi i do świata. Kompetencje społeczne 7. ID_K03 Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, wobec dziecka, rodziny, instytucji działających na rzecz praw dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka |
|
Pełny opis: |
Tematy zajęć: 1. Wprowadzenie do projektowania socjalnego. Etapy budowy projektu socjalnego. Metody i techniki związane z diagnozowaniem zjawisk objętych projektem. 2. Metody i techniki realizacji działań socjalnych objętych projektem. 3. Ewaluacja w projektach socjalnych. Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym. 4. Opracowywanie projektów socjalnych, programów profilaktycznych na rzecz rodziny 5. Projekty socjalne – przykłady dobrych praktyk na rzecz dziecka i rodziny. 6. Projekty socjalne realizowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. 7. Metod pracy na rzecz dziecka i rodziny w ramach projektów socjalnych. 8. Projekt socjalny – podstawowe informacje. 9. Analiza wybranych, zrealizowanych projektów socjalnych. Struktura projektu socjalnego. 10. Etapy przygotowania własnego projektu socjalnego na rzecz dziecka i rodziny. Konstruowanie projektów socjalnych. Realizacja projektów socjalnych. 11. Ewaluacja zrealizowanych projektów socjalnych. 12. Wykorzystanie elementów Design Thinking w projektowaniu w pracy socjalnej |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010 E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001 Literatura uzupełniająca G. Wronowski, Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2006 M. Granosik, Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006 |
|
Uwagi: |
Ocenie podlega praca - projekt socjalny. 1. METODY KSZTAŁCENIA - pogadanka, praca zespołowa 2. NAKŁAD PRACY STUDENTA - godziny kontaktowe - 15 h - godziny przeznaczone na samodzielną pracę studenta - 5h - samodzielna lektura tekstów - 5h - przygotowanie się do egzaminu - 5h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.