Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekty socjalne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-POJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekty socjalne
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st.
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a76568af979714e51964eafc32a9a14ab%40thread.tacv2/conversations?groupId=65a46e76-fd13-458e-bca5-94ccd35b7db6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Koncepcja projektu socjalnego. Struktura projektu socjalnego (części, etapy). Szeroka gama potencjalnych zastosowań w pracy na rzecz różnych środowisk. Projektowanie i przygotowanie projektów socjalnych w grupach. Próby pozyskania wsparcia instytucjonalnego w celu realizacji wybranego projektu socjalnego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie w pogłębionym stopniu ideę i znaczenie projektu socjalnego.

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat struktury i procedury postępowania projektowego. Zna i rozumie metody diagnostyczne i ewaluacyjne wykorzystywane w projekcie socjalnym. Wie, jak samodzielnie wykonać i wdrożyć projekt.

Zna i rozumie różne oblicza dzieciństwa, jego indywidualne społeczne, kulturowe i ekonomiczno-polityczne uwarunkowania w dzisiejszym świecie. Ma wiedzę na temat prawno-instytucjonalnych ram pomocy i wsparcia dziecka w wielorakich sytuacjach oraz determinantów inkluzji społecznej.

Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, w tym tworzenia lokalnych systemów wsparcia dziecka i rodziny oraz innych zbiorowości społecznych.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z dzieckiem, uwarunkowaniami jego rozwoju, dobrostanu i funkcjonowania społecznego podczas opracowywania projektu socjalnego.

Potrafi dokonać właściwego doboru źródeł informacji i wiedzy oraz dokonać ich oceny, krytycznej analizy, syntezy i interpretacji. Potrafi krytycznie analizować teksty naukowe oraz zaprezentować posiadane informacje i wiedzę. Potrafi wykorzystać te umiejętności w pisarstwie akademickim.

Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz praw dziecka, jak również współdziałać z innymi w planowaniu i realizacji zadań badawczych związanych z prawami dziecka, a także pełnić rolę przywódczą w zespole realizującym zadania zawodowe.

Potrafi planować i podejmować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie przez przyjmowanie pozytywnego nastawienie do siebie, do dziecka, do innych ludzi i do świata. To człowiek kreatywny, twórczy, poszukujący nowych rozwiązań, gotowy do inicjowania i wdrażania zmian.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, wobec dziecka, rodziny, instytucji działających na rzecz praw dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Marta Kulesza, Michał Kwiatkowski, Anna Perkowska-Klejman
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a76568af979714e51964eafc32a9a14ab%40thread.tacv2/conversations?groupId=65a46e76-fd13-458e-bca5-94ccd35b7db6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Literatura podstawowa

D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010

E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001

Literatura uzupełniająca

G. Wronowski, Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2006

M. Granosik, Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Szostakowski
Prowadzący grup: Marcin Szostakowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wiedza

ID_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu ideę i znaczenie

projektu socjalnego.

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat struktury i

procedury postępowania projektowego. Zna i rozumie

metody diagnostyczne i ewaluacyjne wykorzystywane w

projekcie socjalnym. Wie, jak samodzielnie wykonać i

wdrożyć projekt.

2. ID_W05 Zna i rozumie różne oblicza dzieciństwa, jego indywidualne

społeczne, kulturowe i ekonomiczno-polityczne

uwarunkowania w dzisiejszym świecie. Ma wiedzę na temat

prawno-instytucjonalnych ram pomocy i wsparcia dziecka w

wielorakich sytuacjach oraz determinantów inkluzji

społecznej.

Umiejętności

3. ID_U01 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z

dzieckiem, uwarunkowaniami jego rozwoju dobrostanu i

funkcjonowania społecznego podczas opracowywania

projektu socjalnego.

4. ID_U02 Potrafi dokonać właściwego doboru źródeł informacji i

wiedzy oraz dokonać ich oceny, krytycznej analizy, syntezy

i interpretacji. Potrafi krytycznie analizować teksty naukowe

oraz zaprezentować posiadane informacje i wiedzę. Potrafi

wykorzystać te umiejętności w pisarstwie akademickim.

5. ID_U06 Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na

rzecz praw dziecka, jak również współdziałać z innymi w

planowaniu i realizacji zadań badawczych związanych z

prawami dziecka, a także pełnić rolę przywódczą w zespole

realizującym zadania zawodowe.

6. ID_U08 Potrafi planować i podejmować własne uczenie się przez

całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie przez

przyjmowanie pozytywnego nastawienie do siebie, do

dziecka, do innych ludzi i do świata.

Kompetencje społeczne

7. ID_K03 Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, wobec

dziecka, rodziny, instytucji działających na rzecz praw

dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz

środowiska społecznego dziecka

Pełny opis:

Tematy zajęć:

1. Wprowadzenie do projektowania socjalnego. Etapy budowy projektu socjalnego. Metody i techniki związane z diagnozowaniem zjawisk objętych

projektem.

2. Metody i techniki realizacji działań socjalnych objętych projektem.

3. Ewaluacja w projektach socjalnych. Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym.

4. Opracowywanie projektów socjalnych, programów profilaktycznych na rzecz rodziny

5. Projekty socjalne – przykłady dobrych praktyk na rzecz dziecka i rodziny.

6. Projekty socjalne realizowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

7. Metod pracy na rzecz dziecka i rodziny w ramach projektów socjalnych.

8. Projekt socjalny – podstawowe informacje.

9. Analiza wybranych, zrealizowanych projektów socjalnych. Struktura projektu socjalnego.

10. Etapy przygotowania własnego projektu socjalnego na rzecz dziecka i rodziny. Konstruowanie projektów socjalnych. Realizacja projektów socjalnych.

11. Ewaluacja zrealizowanych projektów socjalnych.

12. Wykorzystanie elementów Design Thinking w projektowaniu w pracy socjalnej

Literatura:

Literatura podstawowa

D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010

E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001

Literatura uzupełniająca

G. Wronowski, Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2006

M. Granosik, Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006

Uwagi:

Ocenie podlega praca - projekt socjalny.

1. METODY KSZTAŁCENIA

- pogadanka, praca zespołowa

2. NAKŁAD PRACY STUDENTA

- godziny kontaktowe - 15 h

- godziny przeznaczone na samodzielną pracę studenta - 5h

- samodzielna lektura tekstów - 5h

- przygotowanie się do egzaminu - 5h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)