Obywatelstwo i partycypacja dziecięca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-OPA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obywatelstwo i partycypacja dziecięca |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st. |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a56c0e09ec0254e55894cc4f302749755%40thread.tacv2/conversations?groupId=87223c70-38ff-42b2-a067-8b39f6d8ddb1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przemiany w zakresie dyskursu o dziecku i dzieciństwie jako podstawa rozważań o partycypacji dzieci i problemach ich implementacji. Zakres normatywny aktywnego obywatelstwa dzieci (partycypacji społecznej) w świetle aktualnego dyskursu teoretycznego, politycznego i praktycznego. Pytania, bariery i postulaty w zakresie możliwości upowszechniania dziecięcego obywatelstwa. Dziecko i dzieciństwo jako konstrukty społeczno-kulturowe ujmowane na tle społeczeństwa i jego kultury. Analiza dzieciństwa i rola dziecka w sieci społecznych relacji. Włączenie w dyskurs partycypacyjny pojęcia dziecięcego obywatelstwa ‒ rozumianego głównie jako prawo do uznania, szacunku i aktywnego udziału w życiu społecznym. Refleksja i eksploracja trzech obszarów myślenia o dziecięcym obywatelstwie, zaproponowane przez Johna W a l l a (2010, 2012), na podstawie analizy istniejących w literaturze ujęć, wykorzystując pojęcia sprawstwa, współzależności i różnicy. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Pojęcia praw dziecka do partycypacji społecznej: prawo do swobodnej wypowiedzi, do informacji, prawo do swobody myślenia, sumienia, wyznania, prawo do swobodnego zrzeszania się oraz prawo do prywatności i do dostępu do informacji medialnych. Dokumenty dotyczące partycypacji dziecięcej: Europejska karta uczestnictwa młodych w życiu lokalnym i regionalnym z 2003 roku. Rekomendacja Komitetu Ministrów państw członkowskich Rady Europy o partycypacji młodych ludzi w życiu lokalnym i regionalnym; Rekomendacje Rady Europy z 2009 roku. Komentarz Ogólny Komitetu Praw Dziecka z 2009 roku. Zalecenia Komitetu Ministrów w sprawie udziału młodzieży oraz przyszłości społeczeństwa obywatelskiego i w sprawie obywatelstwa dzieci. Pojęcia obywatelstwa dziecięcego, w szczególności idee demokracji jako sposobu do podejmowania samodzielnych decyzji w podstawowych sprawach dotyczących życia dzieci. Krytyczna analiza dyskursu – wskaźniki, monitoringi, raporty związanych z dzieckiem, a w szczególności z partycypacją dziecięcą. |
Literatura: |
1. Brzozowska-Brywczyńska M, Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Acta Universitatis Lodziensis 2017, nr 4 2. 2. Brzozowska -Brywczyańska M. , Ryba, Która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji file:///C:/Users/Huawei/Desktop/PARTYCYPACJANowy%20folder/AAAAAABrzozowska_M_2017_Ryba_ktora_ma_glos.pdf 3. Jarosz E., Dzieciece obywatelstwo a partycypacja społeczna file:///C:/Users/Huawei/Desktop/PARTYCYPACJANowy%20folder/Jarosz_Dzieciece_obywatelstwo.pdf 4. Jarosz E., (2018), Dziecięce obywatelstwo-między prawami dziecka a rzeczywistością. (w:) Pedagogika Społeczna rok XVII, nr 4(70) 5. Jarosz E., (2014) Społeczna podmiotowość dziecka - rozwój koncepcji obywatelstwa dzieci. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 23, 11-24. 6. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Impuls. 7. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Wyd. APS 8. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie. Warszawa. Wyd Rzecznik Praw Dziecka 9. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka 10. Dokumenty EU na temat strategii ochrony praw dziecka. 11. Analiza wybranych informacji z internetu (regulaminy szkolne, skargi uczniowskie, fora dotyczące dzieci w mieści, sejmu dziecięcego itp. 11. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Wydawnictwo Akademickie Żak 12. Theiss W., (1996), Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w warunkach społeczno-politycznych. Warszawa, Wyd. Żak |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z partycypacją dziecięcą oraz obywatelstwem dzieci. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą praw dziecka do uczestnictwa społecznego. Zna podstawowe dokumenty europejskie dotyczące obywatelstwa i partycypacji dziecięcej. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu idee praktykowania partycypacji dzieci, między innymi parlamentu dziecięcego i sądu koleżeńskiego. Zna i rozumie krytyczną analizę dyskursu jako metodę badawczą pozwalającą na interpretację wskaźników, monitoringów i raportów na temat obywatelstwa i partycypacji społecznej. Umiejętności Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych problemów praktykowania obywatelstwa i partycypacji dziecięcej. Potrafi wybrać właściwe źródła oraz informacje dotyczące udziału młodzieży oraz przyszłości społeczeństwa obywatelskiego w celu krytycznej analizy i prezentacji tych informacji. Potrafi wykorzystać idee uczestnictwa młodych w życiu lokalnym i regionalnym. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznej oceny dostępu młodych do informacji. Jest gotów do inspirowania dzieci i młodzieży do myślenia i działania na rzecz społeczeństwa obywatelskiego i partycypacji dziecięcej. |
Metody i kryteria oceniania: |
komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger. wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | Barbara Smolińska-Theiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przemiany w zakresie dyskursu o dziecku i dzieciństwie jako podstawa rozważań o partycypacji dzieci i problemach ich implementacji. Zakres normatywny aktywnego obywatelstwa dzieci (partycypacji społecznej) w świetle aktualnego dyskursu teoretycznego, politycznego i praktycznego. Pytania, bariery i postulaty w zakresie możliwości upowszechniania dziecięcego obywatelstwa. Dziecko i dzieciństwo jako konstrukty społeczno-kulturowe ujmowane na tle społeczeństwa i jego kultury. Analiza dzieciństwa i rola dziecka w sieci społecznych relacji. Włączenie w dyskurs partycypacyjny pojęcia dziecięcego obywatelstwa ‒ rozumianego głównie jako prawo do uznania, szacunku i aktywnego udziału w życiu społecznym. Refleksja i eksploracja trzech obszarów myślenia o dziecięcym obywatelstwie, zaproponowane przez Johna W a l l a (2010, 2012), na podstawie analizy istniejących w literaturze ujęć, wykorzystując pojęcia sprawstwa, współzależności i różnicy. |
|
Literatura: |
1. Brzozowska-Brywczyńska M, Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Acta Universitatis Lodziensis 2017, nr 4 2. 2. Brzozowska -Brywczyańska M. , Ryba, Która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji file:///C:/Users/Huawei/Desktop/PARTYCYPACJANowy%20folder/AAAAAABrzozowska_M_2017_Ryba_ktora_ma_glos.pdf 3. Jarosz E., Dzieciece obywatelstwo a partycypacja społeczna file:///C:/Users/Huawei/Desktop/PARTYCYPACJANowy%20folder/Jarosz_Dzieciece_obywatelstwo.pdf 4. Jarosz E., (2018), Dziecięce obywatelstwo-między prawami dziecka a rzeczywistością. (w:) Pedagogika Społeczna rok XVII, nr 4(70) 5. Jarosz E., (2014) Społeczna podmiotowość dziecka - rozwój koncepcji obywatelstwa dzieci. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 23, 11-24. 6. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Impuls. 7. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Wyd. APS 8. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie. Warszawa. Wyd Rzecznik Praw Dziecka 9. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka 10. Dokumenty EU na temat strategii ochrony praw dziecka. 11. Analiza wybranych informacji z internetu (regulaminy szkolne, skargi uczniowskie, fora dotyczące dzieci w mieści, sejmu dziecięcego itp. 11. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Wydawnictwo Akademickie Żak 12. Theiss W., (1996), Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w warunkach społeczno-politycznych. Warszawa, Wyd. Żak |
|
Uwagi: |
zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy MS TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Odrowąż-Coates | |
Prowadzący grup: | Dagmara Kostrzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przemiany w zakresie dyskursu o dziecku i dzieciństwie jako podstawa rozważań o partycypacji dzieci i problemach ich implementacji. Zakres normatywny aktywnego obywatelstwa dzieci (partycypacji społecznej) w świetle aktualnego dyskursu teoretycznego, politycznego i praktycznego. Pytania, bariery i postulaty w zakresie możliwości upowszechniania dziecięcego obywatelstwa. Dziecko i dzieciństwo jako konstrukty społeczno-kulturowe ujmowane na tle społeczeństwa i jego kultury. Analiza dzieciństwa i rola dziecka w sieci społecznych relacji. Włączenie w dyskurs partycypacyjny pojęcia dziecięcego obywatelstwa ‒ rozumianego głównie jako prawo do uznania, szacunku i aktywnego udziału w życiu społecznym. Refleksja i eksploracja trzech obszarów myślenia o dziecięcym obywatelstwie, zaproponowane przez Johna W a l l a (2010, 2012), na podstawie analizy istniejących w literaturze ujęć, wykorzystując pojęcia sprawstwa, współzależności i różnicy. |
|
Pełny opis: |
Pojęcia praw dziecka do partycypacji społecznej: prawo do swobodnej wypowiedzi, do informacji, prawo do swobody myślenia, sumienia, wyznania, prawo do swobodnego zrzeszania się oraz prawo do prywatności i do dostępu do informacji medialnych. Pojęcia: dzieciństwo, obywatelstwo dziecięce, partycypacja dziecięca, społeczeństwo, uczestnictwo. Model L. Lundy – partycypacja dziecięca w perspektywie 12 art. Deklaracji Praw Dziecka. Korczakowskie prawo do dziecięcej partycypacji. Dokumenty dotyczące partycypacji dziecięcej: Deklaracja Praw Dziecka, Europejska karta uczestnictwa młodych w życiu lokalnym i regionalnym z 2003 roku. Rekomendacja Komitetu Ministrów państw członkowskich Rady Europy o partycypacji młodych ludzi w życiu lokalnym i regionalnym; Pojęcia obywatelstwa dziecięcego, w szczególności idee demokracji jako sposobu do podejmowania samodzielnych decyzji w podstawowych sprawach dotyczących życia dzieci. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne działania na rzecz ochrony praw dziecka i partycypacji dziecięcej. Krytyczna analiza dyskursu – wskaźniki, monitoringi, raporty związanych z dzieckiem, a w szczególność z partycypacją dziecięcą. |
|
Literatura: |
Brzozowska – Brywczyńska, M. (2013). (Poza) artykuł 12: partycypacja dzieci i młodzieży w świetle Konwencji o Prawach dziecka oraz wybranych ujęć teoretycznych. W: A. Kordasiewczisz, P. Sadura (red.), Edukacja Obywatelska w Działaniu (2013). Brzozowska-Brywczyńska, M. (2017).Dziecięce obywatelstwo - kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Acta Universitatis Lodziensis, 4. Cudowska, A. (2009). Współczesne dzieciństwo w narracji terapeutycznej kultury (po)nowoczesnej. Europejska karta uczestnictwa młodych w życiu lokalnym i regionalnym z 2003 Konwencja o Prawach Dziecka Rekomendacja Komitetu Ministrów państw członkowskich Rady Europy o partycypacji młodych ludzi w życiu lokalnym i regionalnym Rok Janusza Korczaka, (2012), Wydawnictwo Rzecznika Praw Dziecka |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 30 godzin kontaktowych, 30 godzin pracy samodzielnej. 2 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.