Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieciństwo społecznie zmarginalizowane

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-DZZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dzieciństwo społecznie zmarginalizowane
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pojęcie marginalizacji społecznej, pojęcie problemów społecznych i socjalnych, teorie problemów społecznych i marginalizacji, geneza i mechanizmy powstawania zjawisk marginalizacji, przykłady społecznej marginalizacji dzieciństwa (bieda, przemoc, niepełnosprawność, emigracja, bezdomność, choroby, przestępczość), instytucje zajmujące się pomocą i wsparciem dzieci zmarginalizowanych i ich rodzin, sposoby aktywizacji, przedsiębiorczość i zapobieganie wykluczeniu społecznemu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach związanych z pomocą dziecku społecznie zmarginalizowanemu. Jest zorientowany na innowacyjne rozwiązywanie złożonych problemów w nietypowych sytuacjach. Ma wiedzę na temat prawno-instytucjonalnych ram pomocy i wsparcia dziecka w wielorakich sytuacjach.

Zna i rozumie fundamentalne dylematy o charakterze społecznym związane z marginalizacją dziecka w rodzinie i społeczeństwie.

Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości indywidualnej, w celu przeciwdziałania marginalizacji społecznej.

Umiejętności

Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy złożonych problemów pomocowych i terapeutycznych związanych z marginalizowaniem dzieciństwa.

Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz potrafi w wyższym stopniu posługiwać się terminologią specjalistyczną związaną z marginalizacją dziecka i rodziny w Polsce i w krajach Unii Europejskiej.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do budowania swojej tożsamość zawodowej związanej z pracą z dzieckiem zmarginalizowanym społecznie. Jest otwarty na problemy związane z wykluczeniem dziecka w Polsce i w krajach Unii Europejskiej.

Jest gotów do bycia troskliwym opiekunem dziecka, który służy pomocą i wsparciem, a jednocześnie szanuje podmiotowość i niezależność dziecka. Jest gotów stwarzać wyzwania i sytuacje, które przyczyniają się do tego, że zarówno dziecko, jak i jego środowisko podejmują indywidualne i zbiorowe działania prowadzące do wyjścia z biedy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Solak, Wiesław Theiss
Prowadzący grup: Adam Solak, Wiesław Theiss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć: zajęcia w trybie tradycyjnym i zdalnym,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć: zajęcia w trybie tradycyjnym,

- ocena prac przesyłanych mailem do wykładowcy (zajęcia w trybie zdalnym),

- ocena pracy zaliczeniowej: esej erudycyjny problemowo-badawczy (zajęcia/zaliczenie w trybie zdalnym)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Pojęcie marginalizacji społecznej, pojęcie problemów społecznych i socjalnych.

2. Teorie problemów społecznych i marginalizacji.

3. Geneza i mechanizmy powstawania zjawisk marginalizacji.

4. Przykłady społecznej marginalizacji dzieciństwa (bieda, przemoc, niepełnosprawność, emigracja, bezdomność, choroby, przestępczość).

5. Instytucje zajmujące się pomocą i wsparciem dzieci zmarginalizowanych i ich rodzin.

6. Sposoby aktywizacji, przedsiębiorczość i zapobieganie wykluczeniu społecznemu.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Wiesław Theiss, Zniewolone dzieciństwo, wyd. ŻAK, Warszawa 2019

2. Janusz Korczak, Sam na sam z Bogiem. Modlitwy tych, którzy się nie modlą, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2018

3. Adam Solak (red.) Prawa dziecka w kontekście wychowawczym, Biblos, Tarnów 2005

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Marek Michalak (red.), Prawa dziecka wczoraj, dziś i jutro - perspektywa korczakowska. Tom 1-3, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2018 [Wybrane artykuły z publikacji]

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład konwersatoryjny - tryb pracy tradycyjnej

- dyskusja związana z wykładem - tryb pracy tradycyjnej

- analiza tekstów źródłowych - tryb pracy tradycyjnej i (od 25.03.2020) zdalnej

- praca z tekstem (źródła naukowe, artykuły, raporty) - tryb pracy tradycyjnej i (od 25.03.2020) zdalnej

- dyskusja dydaktyczna - tryb pracy tradycyjnej

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, konsultacje): 34 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 12 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę (praca pisemna): 14 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

W okresie obowiązywania trybu pracy zdalnej zajęcia realizowane są za pośrednictwem poczty elektronicznej (przesyłane przez wykładowcę zadania i odsyłane przez studentów opracowania na adres mailowy wykładowcy).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)