Dzieciństwo a spójność społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-DSS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieciństwo a spójność społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st. |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aba8780bc2c664ec9b94e9cdb39d87d2d%40thread.tacv2/conversations?groupId=69566ce9-9eb4-4314-aedf-496f7c711f93&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawą kursu jest korczakowska teza „nie ma dzieci są ludzie”. Pokazuje ona model edukacji społecznej i budowania struktur społecznych w których dostrzega się miejsce dzieci w społeczeństwie i dziecięce problemy. Na tym tle w programie kursu przedstawia się różnorodne działania wychowawcze, profilaktyczne i terapeutyczne skierowane na zrównoważony rozwój i spójność społeczna. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Pedagogika społeczna w służbie dziecku. Polityka społeczna w służbie dziecku. Teorie nierówności społecznych. Teorie reprodukcji systemu społecznego i dziedziczenia statusu społecznego (Bourdieu, Passeron). Teoria odwrócenia (Boudon). Raporty dotyczące rozwarstwienia społecznego. Rola szkoły i instytucji oświatowych w wyrównywaniu szans. Czynniki służące spójności społecznej. |
Literatura: |
Literatura Obowiązkowa - Dzieciństwo – witraż bolesny. Chowanna 2010. T.1.34, red. E. Jarosz - J. Brągiel, B. Matyjas, K. Segiet, Dzieciństwo – w stronę poznania, zrozumienia i zmiany. Poznań 2019. Wyd. UAM - Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych. Red. A.Cybal-Michalska. Poznań 2019 . Wyd. UAM Uzupełniajaca: - K.Frysztacki, M.Nózka, M.Smagacz-Poziemska, Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego. Kraków 2011, Wyd. UJ - Ewa Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice 2008 Wyd. UŚ - J.Kusztal, Dobro dziecka w perspektywie resocjalizacji. Problemy pedagogiczne i prawne. Kraków 2018, Wyd. UJ B.Matyjas, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa 2008. Wyd. Żak |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie zaawansowane metody i analizy zjawisk dotyczących nierówności społecznych, działań na rzecz niwelowania zbyt dużych różnic dochodowych i innych narzędzi wyrównywania szans i utrzymywania spójności społecznej. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu budowę i funkcje systemów i instytucji właściwych do interpretowania i oddziaływania na nierówności społeczne dotyczące dziecka i realizacji praw dziecka. Umiejętności Potrafi formułować i analizować problemy badawcze dotyczące nierówności społecznych i spójności społecznej w optyce pedagogicznej, na ich podstawie potrafi identyfikować szanse i zagrożenia oraz konstruować projekty sprzyjające wyrównywaniu szans dzieci i realizacji praw dziecka. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznego spojrzenia na poznawane treści związane z różnymi koncepcjami dotyczącymi nierówności społecznych i sposobów ich wyrównywania. Jest gotów zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: WIEDZA: egzamin; studium przypadku- analiza w 3-4 osobowej grupie studenckiej KOMPETENCJE SPOŁECZNE: praca w grupie, wrażliwość na problemy dziecięce, wielowymiarowe, interdyscyplinarne widzenie problemów dziecięcych, odwoływanie się do różnorodnych doświadczeń i przykładów. UMIEJĘTNOŚCI: krytyczna analiza , umiejętność poszukiwania rozwiązań, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Perkowska-Klejman | |
Prowadzący grup: | Mirosława Kątna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podstawą kursu jest korczakowska teza „nie ma dzieci są ludzie”. Pokazuje ona model edukacji społecznej i budowania struktur społecznych w których dostrzega się miejsce dzieci w społeczeństwie i dziecięce problemy. Na tym tle w programie kursu przedstawia się różnorodne działania wychowawcze, profilaktyczne i terapeutyczne skierowane na zrównoważony rozwój i spójność społeczna. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Pedagogika społeczna w służbie dziecku. Polityka społeczna w służbie dziecku. Rola szkoły i instytucji oświatowych w wyrównywaniu szans. Teorie nierówności społecznych. Teorie reprodukcji systemu społecznego i dziedziczenia statusu społecznego (Bourdieu, Passeron). Teoria odwrócenia (Boudon). Raporty dotyczące rozwarstwienia społecznego. Czynniki służące spójności społecznej. Rola kultury w modelach socjalizacyjnych, dewiacja i kontrola społeczna. Opis W programie kursu uwzględnione są następujące zagadnienia: - świadomość społeczna w podejściu do dzieci, -dzieciństwo w kontekście moralności socjalistycznej, -narodziny ruchów społecznych jako odpowiedz na dziecięce krzywdy, -zmiany systemowe na przykładzie otwartych drzwi do szpitali dziecięcych, -obraz dziecka krzywdzonego, -znaczenie podmiotowości dziecka w procesie wychowania rodzicielskiego i funkcjonowania instytucji pomocowych -rola i znaczenie pracy interdyscyplinarnej na rzecz dziecka i rodziny, -współpraca instytucji rządowych, samorządowych, NGOs i środowisk lokalnych -współczesne oferty pomocowe dla dziecka: Komitet Ochrony Praw Dziecka |
|
Literatura: |
Literatura Obowiązkowa - Dzieciństwo – witraż bolesny. Chowanna 2010. T.1.34, red. E. Jarosz - J. Brągiel, B. Matyjas, K. Segiet, Dzieciństwo – w stronę poznania, zrozumienia i zmiany. Poznań 2019. Wyd. UAM - Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych. Red. A.Cybal-Michalska. Poznań 2019 . Wyd. UAM Uzupełniajaca: - K.Frysztacki, M.Nózka, M.Smagacz-Poziemska, Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego. Kraków 2011, Wyd. UJ - Ewa Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice 2008 Wyd. UŚ - J.Kusztal, Dobro dziecka w perspektywie resocjalizacji. Problemy pedagogiczne i prawne. Kraków 2018, Wyd. UJ B.Matyjas, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa 2008. Wyd. Żak |
|
Uwagi: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: WIEDZA: egzamin; studium przypadku- analiza w 3-4 osobowej grupie studenckiej KOMPETENCJE SPOŁECZNE: praca w grupie, wrażliwość na problemy dziecięce, wielowymiarowe, interdyscyplinarne widzenie problemów dziecięcych, odwoływanie się do różnorodnych doświadczeń i przykładów. UMIEJĘTNOŚCI: krytyczna analiza , umiejętność poszukiwania rozwiązań, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | Dorota Zawadzka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aba8780bc2c664ec9b94e9cdb39d87d2d%40thread.tacv2/conversations?groupId=69566ce9-9eb4-4314-aedf-496f7c711f93&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podstawą kursu jest korczakowska teza zawarta w cytacie „Dziecko ma prawo być sobą. ma prawo do popełniania błędów. Ma prawo do posiadania własnego zdania. Ma prawo do szacunku. Nie ma dzieci – są ludzie.” Planując model edukacji społecznej oraz budując struktury społeczne koniecznie należy dostrzec miejsce dzieci w społeczeństwie. Nie ma skuteczniejszego sposobu budowania spójnych, silnych i odpornych na kryzysy społeczności niż inwestowanie w dzieci, wgląd w ich problemy oraz funkcjonowanie w rodzinach, zwłaszcza tych najbardziej zagrożonych oraz w placówkach czy instytucjach. W programie kursu przedstawione i omówione zostaną różnorodne możliwości działań wychowawczych, profilaktycznych i terapeutycznych skierowanych do dzieci, aby zapewnić im zrównoważony rozwój i zadbać o spójność́ społeczną. |
|
Pełny opis: |
Spójność społeczna opisywana jest jako niejasne pojęcie, a jej znaczenie jest nieustannie tematem dyskursu. Aby móc badać związek spójności społecznej ze zmianami w rodzinach, istotne wydaje się przyjęcie za punkt wyjścia definicji i wymiarów spójności społecznej, które wyłoniły się już z wcześniejszych badan i opracowań. W programie kursu omówione zostaną następujące zagadnienia: - podmiotowość dziecka - świadomość społeczna w podejściu do dzieci, - obraz dziecka krzywdzonego, - zmiany systemowe na przykładzie akcji Rodzic po Ludzku i otwartych drzwi do szpitali dziecięcych, - rola i znaczenie pracy interdyscyplinarnej na rzecz dziecka i rodziny, - współpraca centralnych instytucji państwa, organów samorządowych, NGO i środowisk lokalnych - współczesne oferty pomocowe dla dziecka |
|
Literatura: |
Literatura Obowiązkowa - Dzieciństwo – witraż bolesny. Chowanna 2010. T.1.34, red. E. Jarosz - J. Brągiel, B. Matyjas, K. Segiet, Dzieciństwo – w stronę poznania, zrozumienia i zmiany. Poznań 2019. Wyd. UAM - Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych. Red. A.Cybal-Michalska. Poznań 2019. Wyd. UAM Uzupełniająca: - K.Frysztacki, M.Nózka, M.Smagacz-Poziemska, Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego. Kraków 2011, Wyd. UJ - Ewa Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice 2008 Wyd. UŚ - J.Kusztal, Dobro dziecka w perspektywie resocjalizacji. Problemy pedagogiczne i prawne. Kraków 2018, Wyd. UJ B.Matyjas, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa 2008. Wyd. Żak |
|
Uwagi: |
zajęcia przeprowadzane za pośrednictwem aplikacji MS TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.