Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dobrostan dziecka - zdrowie, choroba

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-DDC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dobrostan dziecka - zdrowie, choroba
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wskaźniki dobrostanu dziecka – pomiary i interpretacja. Zachowanie prozdrowotne – profilaktyka. Mity i stereotypy mogące wpływać na dobrostan dziecka (szczepienia, skale rozwoju, zrównoważony rozwój). Zjawiska kulturowe posiadające wpływ na dobrostan dziecka (FGM, rytuały związane z ciałem, wiek zawierania małżeństw, antykoncepcja, wychowanie seksualne). Wskaźniki jakości życia i ich analiza. Polityka zrównoważonego rozwoju. Rozwój społeczno-gospodarczy a opiekuńcza rola państwa w zakresie dobrostanu dziecka. Kompetencje pedagogiczne opiekunów a dobrostan dziecka.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie w pogłębionym stopniu problemy zdrowia i choroby dziecka oraz czynniki związane z profilaktyką zdrowotną, przyjęte przez WHO i UNICEF wskaźniki dobrostanu dziecka i stosowne raporty.

Zna i rozumie psychologiczne, pedagogiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania dobrostanu dziecka.

Umiejętności

Potrafi odczytywać i interpretować oraz krytycznie analizować polskie i międzynarodowe raporty związane z profilaktyką zdrowotną i włączać się do różnorodnych badań porównawczych.

Potrafi komunikować się na tematy zdrowotne ze specjalistami indywidualnej opieki zdrowotnej oraz ekspertami zajmującymi się leczeniem i profilaktyką zdrowotną w perspektywie lokalnej i ponadlokalnej.

Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się na temat zdrowia i dobrostanu zdrowotnego dziecka i wykorzystywać tę wiedzę w pracy zawodowej i życiu prywatnym.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do krytycznej analizy danych na temat zdrowia i choroby dzieci, dostrzega ukryte interesy, stereotypy i przekłamania społecznego przekazu.

Jest gotów włączać się do ważnych, czasami kontrowersyjnych inicjatyw i działań na rzecz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie zdrowia dziecka.

Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga zajmującego się działalnością prozdrowotną korygującą kulturowe mity i uprzedzenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Teresa Jackowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0302fd3f5a5f403b9f8287bd397e41f9%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9c2d3509-e54c-4083-b87a-4ddc7db112ba&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wskaźniki dobrostanu dziecka – pomiary i interpretacja. Zachowanie prozdrowotne – profilaktyka. Mity i stereotypy mogące wpływać na dobrostan dziecka (szczepienia, skale rozwoju, zrównoważony rozwój). Zjawiska kulturowe posiadające wpływ na dobrostan dziecka (FGM, rytuały związane z ciałem, wiek zawierania małżeństw, antykoncepcja, wychowanie seksualne). Wskaźniki jakości życia i ich analiza. Polityka zrównoważonego rozwoju. Rozwój społeczno-gospodarczy a opiekuńcza rola państwa w zakresie dobrostanu dziecka. Kompetencje pedagogiczne opiekunów a dobrostan dziecka. Podstawowa wiedza z rozwoju biologicznego, fizycznego, poznawczego, społecznego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wczesnego dzieciństwa. Czynniki wpływające na rozwój dziecka. Profilaktyka pediatryczna. Wybrane problemy zdrowotne w dzieciństwie.

Pełny opis:

Podstawowa wiedza z rozwoju biologicznego, fizycznego, poznawczego, społecznego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wczesnego dzieciństwa. Czynniki wpływające na rozwój dziecka. Profilaktyka pediatryczna. Wybrane problemy zdrowotne w dzieciństwie.

Tematy zajęć

1. Model opieki pediatrycznej skoncentrowanej na dziecku

2. Zasady etyczne w opiece nad dzieckiem

3. Dziecko w społeczeństwie

4. Środowisko społeczne a rozwój dziecka

5. Czynniki społeczne a rozwój dziecka

6. Wzrost i rozwój dziecka

7. Elementy rozwoju psychofizycznego dziecka

8. Auksologiczna ocena rozwoju dziecka

9. Kamienie milowe w rozwoju dziecka

10. Działania profilaktyczne w rozwoju dziecka

11. Promocja zdrowia dziecka

12. Żywienie dzieci i młodzieży

13. Profilaktyka pediatryczna

14. Szczepienia ochronne w profilaktyce pediatrycznej

15. Program Szczepień Ochronnych

16. Rola rodziców, matki w opiece nad noworodkiem

17. Wybrane problemy zdrowotne w dzieciństwie

Literatura:

1. Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne, Wydanie: 1, 2020. Redakcja naukowa: Andrzej Emeryk, Danuta Zarzycka. PZWL

2. Profilaktyka w pediatrii. Wyd.2, Warszawa, 2, 2020. Redakcja naukowa: Barbara Woynarowska, Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie

3. Propedeutyka pediatrii, Warszawa, 2, 2020, Autor: Marian Krawczyński, Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)