Dobrostan dziecka - zdrowie, choroba
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-DDC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dobrostan dziecka - zdrowie, choroba |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wskaźniki dobrostanu dziecka – pomiary i interpretacja. Zachowanie prozdrowotne – profilaktyka. Mity i stereotypy mogące wpływać na dobrostan dziecka (szczepienia, skale rozwoju, zrównoważony rozwój). Zjawiska kulturowe posiadające wpływ na dobrostan dziecka (FGM, rytuały związane z ciałem, wiek zawierania małżeństw, antykoncepcja, wychowanie seksualne). Wskaźniki jakości życia i ich analiza. Polityka zrównoważonego rozwoju. Rozwój społeczno-gospodarczy a opiekuńcza rola państwa w zakresie dobrostanu dziecka. Kompetencje pedagogiczne opiekunów a dobrostan dziecka. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie w pogłębionym stopniu problemy zdrowia i choroby dziecka oraz czynniki związane z profilaktyką zdrowotną, przyjęte przez WHO i UNICEF wskaźniki dobrostanu dziecka i stosowne raporty. Zna i rozumie psychologiczne, pedagogiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania dobrostanu dziecka. Umiejętności Potrafi odczytywać i interpretować oraz krytycznie analizować polskie i międzynarodowe raporty związane z profilaktyką zdrowotną i włączać się do różnorodnych badań porównawczych. Potrafi komunikować się na tematy zdrowotne ze specjalistami indywidualnej opieki zdrowotnej oraz ekspertami zajmującymi się leczeniem i profilaktyką zdrowotną w perspektywie lokalnej i ponadlokalnej. Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się na temat zdrowia i dobrostanu zdrowotnego dziecka i wykorzystywać tę wiedzę w pracy zawodowej i życiu prywatnym. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznej analizy danych na temat zdrowia i choroby dzieci, dostrzega ukryte interesy, stereotypy i przekłamania społecznego przekazu. Jest gotów włączać się do ważnych, czasami kontrowersyjnych inicjatyw i działań na rzecz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie zdrowia dziecka. Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga zajmującego się działalnością prozdrowotną korygującą kulturowe mity i uprzedzenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | Teresa Jackowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0302fd3f5a5f403b9f8287bd397e41f9%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9c2d3509-e54c-4083-b87a-4ddc7db112ba&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wskaźniki dobrostanu dziecka – pomiary i interpretacja. Zachowanie prozdrowotne – profilaktyka. Mity i stereotypy mogące wpływać na dobrostan dziecka (szczepienia, skale rozwoju, zrównoważony rozwój). Zjawiska kulturowe posiadające wpływ na dobrostan dziecka (FGM, rytuały związane z ciałem, wiek zawierania małżeństw, antykoncepcja, wychowanie seksualne). Wskaźniki jakości życia i ich analiza. Polityka zrównoważonego rozwoju. Rozwój społeczno-gospodarczy a opiekuńcza rola państwa w zakresie dobrostanu dziecka. Kompetencje pedagogiczne opiekunów a dobrostan dziecka. Podstawowa wiedza z rozwoju biologicznego, fizycznego, poznawczego, społecznego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wczesnego dzieciństwa. Czynniki wpływające na rozwój dziecka. Profilaktyka pediatryczna. Wybrane problemy zdrowotne w dzieciństwie. |
|
Pełny opis: |
Podstawowa wiedza z rozwoju biologicznego, fizycznego, poznawczego, społecznego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wczesnego dzieciństwa. Czynniki wpływające na rozwój dziecka. Profilaktyka pediatryczna. Wybrane problemy zdrowotne w dzieciństwie. Tematy zajęć 1. Model opieki pediatrycznej skoncentrowanej na dziecku 2. Zasady etyczne w opiece nad dzieckiem 3. Dziecko w społeczeństwie 4. Środowisko społeczne a rozwój dziecka 5. Czynniki społeczne a rozwój dziecka 6. Wzrost i rozwój dziecka 7. Elementy rozwoju psychofizycznego dziecka 8. Auksologiczna ocena rozwoju dziecka 9. Kamienie milowe w rozwoju dziecka 10. Działania profilaktyczne w rozwoju dziecka 11. Promocja zdrowia dziecka 12. Żywienie dzieci i młodzieży 13. Profilaktyka pediatryczna 14. Szczepienia ochronne w profilaktyce pediatrycznej 15. Program Szczepień Ochronnych 16. Rola rodziców, matki w opiece nad noworodkiem 17. Wybrane problemy zdrowotne w dzieciństwie |
|
Literatura: |
1. Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne, Wydanie: 1, 2020. Redakcja naukowa: Andrzej Emeryk, Danuta Zarzycka. PZWL 2. Profilaktyka w pediatrii. Wyd.2, Warszawa, 2, 2020. Redakcja naukowa: Barbara Woynarowska, Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie 3. Propedeutyka pediatrii, Warszawa, 2, 2020, Autor: Marian Krawczyński, Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.