Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie badań i konstruowanie narzędzi badawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ID-2F-PBK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie badań i konstruowanie narzędzi badawczych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Projektowanie badań.

2. Konstruowanie kwestionariusza ankiety

3. Określenie rzetelności i trafności kwestionariusza ankiety.

4. Konstruowanie kwestionariusza wywiadu.

5. Analiza dokumentów i archiwów.

6. Użycie wybranych testów przeznaczonych dla pedagogów dostępnych w Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada rozszerzoną wiedzę o projektowaniu badań nad różnymi obszarami niepełnosprawności (formułowanie problematyki badawczej, dobór procedury badawczej, dobór metod i technik badawczych, dobór próby badawczej, planowanie sposobu prowadzenia badań).

Zna procedury prowadzenia badań ilościowych i jakościowych.

Zna zasady konturowania narzędzi badawczych.

Umiejętności

Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczym, a w tym: rozpoznawać ważną empirycznie przestrzeń badawczą studiów nad niepełnosprawnością, ustalać założenia koncepcyjne badań.

Potrafi zaprojektować procedurę postepowania badawczego w oparciu o ilościowe i jakościowe strategie badawcze.

Potrafi skonstruować narzędzie badawcze.

Kompetencje społeczne

Dokonuje krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, określa potrzeby w zakresie własnego rozwoju osobistego i naukowego oraz kreowania własnego warsztatu metodycznego i badawczego.

Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Zapiór
Prowadzący grup: Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1.Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do zaplanowania, przygotowania i przeprowadzenia badań empirycznych przez: poznanie procedury postępowania badawczego oraz poznanie metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w pedagogice specjalnej

2.W szczególności student powinien orientować się w znaczeniu pojęć metodologicznych, znać procedurę postępowania badawczego oraz metody, techniki i narzędzia badań pedagogicznych:

Jego wiedza zostanie zmierzona za pomocą oceny pracy pisemnej i/lub oceny ustnej prezentacji .

3.Student powinien także nabyć umiejętności pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz planowanie badań własnych, konstruowanie i narzędzi badawczych wraz z umiejętnością opracowania wyników surowych i formułowania podstawowych wniosków z badań.

Umiejętności te będą mierzone poprzez ocenę indywidualnej i grupowej pracy na zajęciach i/lub ocenę wykonanych w domu ćwiczeń i/lub ocenę złożonych projektów badań.

4. Student powinien w szczególności umieć zaprojektować procedurę postępowania badawczego, dobrać odpowiednią metodę/technikę/ i narzędzie badawcze, z uwzględnieniem wad i zalet każdego postępowania.Powinien umieć zaplanować, stworzyć narzędzia badawcze i przeprowadzić badania przy pomocy w/w metod, a także dokonać prezentacji wyników.

Umiejętności te mierzone będą za pomocą oceny prac domowych dotyczących zaplanowania poszczególnych metod.

5. Student powinien także uzyskać świadomość etycznego wymiaru badań w pedagogice specjalnej.Powinien prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy etyczne związane ze stosowaniem poszczególnych metod.

Pełny opis:

Problematyka zajęć:

1. Główne typy procedur postępowania badawczego w pedagogice specjalnej: procedura ilościowa i procedura jakościowa.

2. Etapy planowania badaj:

- formułowanie problemów i hipotez badawczych,

- definiowanie i operacjonalizacja zmiennych

- dobór strategii badań

- dobór metod badań

- zaplanowanie użycia poszczególnych metod

- sprawdzenie wartości metodologicznej zaplanowanych metod

(obiektywność; rzetelność; trafność)

- przeprowadzanie badań pilotażowych

- sporządzanie protokołu

3. Obserwacja bezpośrednia, techniki obserwacyjne, konstruowanie scheduły obserwacyjnej.

4. Projektowanie skal szacunkowych.

5. Konstruowanie kwestionariusza ankiety..

6. Konstruowanie scenariusza wywiadu pogłębionego swobodnego.

7. Konstruowanie kwestionariusza wywiadu częściowo kierowanego.

8. Konstruowanie testów socjometrycznych.

9. Określenie rzetelności i trafności w/w.

10. Omówienie prac własnych studentów: indywidualnych i grupowych

Literatura:

1. Bauman, T. (2013). Praktyka badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

2. Brzeziński. J. (2008). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydanie drugie poprawione. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

3. Krüger, H.-H. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Łobocki, M.(2006). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

5. Łobocki, M. (2007). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

6. Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Od 20.03.2020 roku zajęcia zdalne prowadzone w formie indywidualnej pracy nad własnym projektem badawczym dla każdego studenta z grupy, a więc z indywidualnie zalecaną literaturą

Uwagi:

Metody kształcenia: metody podające – elementy wykładów; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne.

Ocenie poddana jest:

1. Wiedza na temat metodologii badań pedagogicznych.

2. Umiejętność sformułowania celu, pytań, hipotez i doboru narzędzi.

3. Umiejętność prezentacji uzyskanych wyników i prowadzenia dyskusji na ich temat.

Od 20.03.2020 roku zajęcia zdalne prowadzone w formie indywidualnej pracy nad własnym projektem badawczym dla każdego studenta z grupy, przez cotygodniowy obowiązek kontaktu z prowadzącym i wykazanie postępów w pracy nad przygotowywanym projektem, zgodnie ze wskazówkami wysyłanymi przez prowadzącą co tydzień całej grupie, oraz stosowanie się w pracy do wniosków wynikających z indywidualnych zdalnych konsultacji z prowadzącą, co jest warunkiem zaliczenia uczestnictwa (obecności) na zajęciach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie referatu, prezentacji 10

Samodzielna konstrukcja narzędzi badawczych 20

Weryfikacja ich w badaniach pilotażowych 10

Sporządzenie prezentacji wyników 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)