Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Osoba z niepełnosprawnością w środowisku rodzinnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ID-2F-ONR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Osoba z niepełnosprawnością w środowisku rodzinnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Sytuacja psychospołeczna rodzin z osobą z niepełnosprawnością: stosunki interpersonalne, sytuacja ekonomiczna, sytuacja społecznego funkcjonowania rodziny. Uwarunkowania socjodemograficzne, podmiotowe i społeczne funkcjonowania rodziny z osobą z niepełnosprawnością.

2. Postawy członków rodziny wobec niepełnosprawności a funkcjonowanie niepełnosprawnego członka rodziny. Rodzina w procesie wsparcia społecznego i zawodowego osoby z niepełnosprawnością. Zasoby indywidualne i społeczne członków rodziny osoby z niepełnosprawnością. Znaczenie rodziny w procesie rehabilitacji osoby z niepełnosprawnością.

3. Jakość życia rodzin z osobą z niepełnosprawnością – przegląd badań empirycznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę o osobach z niepełnosprawnością oraz ich środowisku rodzinnymi.

Zna procesy zachodzące w rodzinach osób z niepełnosprawnością. Zna sytuację psychospołeczną rodzin z osobą z niepełnosprawnością. Zna konsekwencje niepełnosprawności dla funkcjonowania systemu rodzinnego.

Umiejętności

Potrafi identyfikować, przetwarzać i interpretować informacje dotyczące różnych zakresów życia rodzinnego osób z niepełnosprawnością w celu identyfikowania złożonych i nietypowych problemów związanych z podejmowaniem wieloaspektowych i wielokierunkowych działań na rzecz osób z niepełnosprawnością.

Kompetencje społeczne

Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności oraz określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i naukowego oraz podnoszenia kultury osobistej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Patejuk-Mazurek
Prowadzący grup: Iwona Patejuk-Mazurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

W czasie ćwiczeń analizowane są sytuacje rodzin, w których osobą z niepełnosprawnością jest rodzic lub dziecko, w zależności od rodzaju niepełnosprawności, ale tez w kontekście funkcji rodziny, wychowania i postaw rodzicielskich.

Prezentacje własne na wybrany temat i dyskusja po prezentacji

Zaliczenie przedmiotu

Pełny opis:

- rodzina – funkcje, wychowanie, postawy rodzicielskie (przypomnienie)

- rodzina a niepełnosprawność – fazy odpowiedzi na wiadomość o niepełnosprawności

- zmiana systemu rodzinnego

- funkcjonowanie osoby z niepełnosprawnością w środowisku rodzinnym a rodzaje niepełnosprawności, czas nabycia niepełnosprawności

- praktycznie: rodzina z chorym niepełnosprawnym psychicznie – rodzicem/dzieckiem

Rodzina z chorym niepełnosprawnym intelektualnie - rodzicem/dzieckiem

Rodzina z chorym niepełnosprawnym ruchowo – rodzicem/dzieckiem

Rodzina z głuchym/głuchoniemym

Rodzina z niewidzącym/niedowidzącym

- formy wsparcia dla rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem/dorosłym

Literatura:

Izdebska H., Rodzina i jej funkcja wychowawcza [w:] Encyklopedia pedagogiczna, W. Pomykało, 1993.

Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.

Rożnowska A. Wybrane aspekty wychowania w rodzinie, Warszawa 1998.

Tyszka Z., Socjologia rodziny, Warszawa 1979.

Kawula S., Brągiel J., Janke A. W., Pedagogika rodziny, Toruń 1997.

Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa, 1991

Uwagi:

Link do ćwiczeń na Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af2faa9ba00b94a2590259c1e873550ab%40thread.tacv2/conversations?groupId=ea5fd656-2fd9-4b62-a218-9a845cd4e24f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

GODZINY KONTAKTOWE - 15 H

PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ - 15 H

LICZBA ECTS - 1 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)