Metodologia w orientacji pozytywistycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ID-2F-MOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia w orientacji pozytywistycznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają wiedzy i umiejętności, aby student był w stanie zaplanować,i przeprowadzić i opracować badania do pracy licencjackiej |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wprowadzenie do metodologii. Cechy poznania naukowego w orientacji pozytywistycznej Procedura badawcza pedagogiki z uwzględnieniem: zasad formułowania problemu definiowania pojęć tworzenia modelu zmiennych występujących w pracy operacjonalizacji zmiennych tworzenia hipotez planowania badań ogólnych zasad przeprowadzania badań ogólnych zasad opracowywania i dyskusji wyników Obserwacja bezpośrednia Skale szacunkowe Wywiad Ankieta Socjometria Test pedagogiczny Eksperyment pedagogiczny |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna genezę i cechy charakterystyczne pozytywistycznej orientacji metodologicznej w badaniach naukowych. Zna procedurę badawczą prowadzenia analiz ilościowych: kryteria doboru badań ilościowych w projektach badawczych z zakresu różnych obszarów niepełnosprawności; metody doboru próby badawczej, metody zbierania danych oraz analizy materiału empirycznego stosowane w ilościowych strategiach badawczych. Ma pogłębioną wiedzę o zasadach i normach etycznych w badaniach nad niepełnosprawnością. Umiejętności Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczym, a w tym: rozpoznawać ważną empirycznie przestrzeń badawczą studiów nad niepełnosprawnością, ustalać założenia koncepcyjne badań ilościowych, prowadzić badania, analizować i interpretować wyniki, formułować wnioski oraz propozycje dalszych badań, w obrębie studiów nad niepełnosprawnością. Przedstawia założenia koncepcyjne ilościowych strategii badawczych. Kompetencje społeczne Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością na rzecz osób z niepełnosprawnością, a w tym: podejmowania działań służących własnemu rozwojowi zawodowemu i rozwijaniu dorobku zawodowego, podotrzymywania etosu zawodu oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz podejmowania działań na rzecz przestrzegania tych zasad, przestrzegania etyki badań nad niepełnosprawnością. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Grabowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają wiedzy i umiejętności, aby student był w stanie zaplanować, przeprowadzić i opracować badania do pracy licencjackiej |
|
Pełny opis: |
1. Metodologia : cel, użyteczność, powiązanie z filozofia nauki, cechy poznania naukowego 2. Procedura badawcza pedagogiki i zasady jej realizacji: podjęcie tematu, studia literaturowe, formułowanie problemu, analiza wybranego pytania badawczego: problemy szczegółowe, definiowanie pojęć, tworzenie modelu zmiennych niezależnych i zależnych, operacjonalizacja zmiennych i dobór wskaźników empirycznych i definicyjnych, stawianie hipotez, planowanie badań, metody, techniki, narzędzia, dobór osób badanych, przeprowadzanie badań, sposoby opracowania i prezentacji wyników, dyskusja uzyskanych wyników 3. Obserwacja bezpośrednia: definicja, zalety, ograniczenia, typy, rodzaje, formy, planowanie i opracowanie wyników obserwacji 4. Skale szacunkowe: definicja, rodzaje, wymagania techniczne, typowe błędy w szacowaniu, planowanie i konstrukcja skal, opracowanie wyników szacowania 5 Wywiad: definicja, rodzaje, struktura, planowanie wywiadu, zasady przeprowadzania, rejestracji i opracowania wyników. Problemy z realizacją, specjalne techniki zadawania pytań 6. Ankieta:definicja, rodzaje ankiet i ich wady i zalety, rodzaje pytań i typowe błędy, czynniki obniżające wartość badań ankietowych, planowanie, konstruowanie ankiety, zasady opracowania i prezentacji wyników badań 6. Socjometria: definicja, rodzaje technik socjometrycznych, planowanie testu Moreno, kryteria, zasady opracowywania, tabela wyników, socjogramy, wskaźnik indywidualne i grupowe, status w tabeli Bronfenbrenera, zalety i wady socjometrii 7. Testy pedagogiczne: definicja, rodzaje testów i pytań testowych, planowanie i konstrukcja testu, trudność i moc dyskryminacyjna, przeliczanie punktów na oceny, zalety i wady testowania 8.Eksperyment pedagogiczny: definicja, rodzaje planów, eksperyment klasyczny, jednogrupowy, rotacyjny, bez pomiaru początkowego, Salomona, zasady planowania, przeprowadzania i opracowywania wyników różnych typów eksperymentów |
|
Literatura: |
. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 Od dn. 21 03 2020 do odwołania zajęcia są prowadzone metodą zdalną. Studenci mogą korzystać z ograniczonej literatury udostępnionej przez bibliotekę APS. Podstawowym źródłem jest skrypt Metody badań pedagogicznych w zarysie |
|
Uwagi: |
Wprowadzenie zdalnego systemu zajęć powoduje wzrost koniecznego nakładu pracy własnej do ok. 270 godz. Do czasu odwołania stanu epidemii zaliczenie poszczególnych metod będzie na podstawie testu wiadomości Na czas pandemii uzgodniono ze studentami: 1. Studenci opracowują materiał dotyczący poszczególnych metod i technik samodzielnie na podstawie skryptu i wybranych podręczników. 2.Sprawdzili i wysłali zapewnienie, że APS zapewnia dostęp do koniecznych materiałów 3.Studenci otrzymali od wykładowcy bryki odnośnie poszczególnych metod badań ze szczegółowym wypunktowaniem zagadnień do opracowania 4. Cały czas są w kontakcie mailowym z wykładowcą. 5. Wykładowca wyjąśnia na życzenie studentów ewentualne niejasności 6. Na 18 maja zapowiedziany jest test wiadomości 7. Wyniki testu będą podstawą zaliczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Nawrocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.