Antropologiczne aspekty niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ID-2F-ASN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologiczne aspekty niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Antropologia jako nauka i historia antropologii j jej postaci: tradycyjna, biologiczna kulturowa społeczna filozoficzna. 2. Problem niepełnosprawności jako problem antropologiczny. 3 Rodzaje niepełnosprawności. 3. Podejścia do niepełnosprawności. 4. Niepełnosprawność wobec normalności. 5. Ekskluzywne i inkluzywne podejście do niepełnosprawności. 6. Niepełnosprawność w różnych kulturach i epokach. 7. Kształtowanie się współczesnego podejścia do niepełnosprawności. Ich opracowanie wiąże się z wykorzystaniem materiałów źródłowych, ikonograficznych i dokumentacji audiowizualnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju antropologii kulturowej (społecznej), wskazuje jej źródła, główne nurty, najważniejsze osiągnięcia teoretyczno- badawcze w obszarach związanych z niepełnosprawnością. Zna rozszerzone andrologiczne koncepcje człowieka i ich odniesienia do niepełnosprawności. Ma wiedzę o podmiotach działalności kulturowej w sytuacji niepełnosprawności, zna indywidualną i społeczną sytuację osób z niepełnosprawnością zaangażowanych w kulturę. Ma pogłębioną wiedzę o społecznych, ekonomicznych i osobowych uwarunkowaniach aktywności kulturowej osób z niepełnosprawnością. Umiejętności Potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii kulturowej w celu identyfikowania złożonych i nietypowych zjawisk oraz problemów związanych z kulturą niepełnosprawności poprzez właściwy dobór źródeł informacji, krytyczną ocenę, analizę, syntezę oraz twórczą interpretację informacji. Potrafi identyfikować oraz interpretować zjawiska związane z kulturą niepełnosprawności w kontekście uwarunkowań społecznych, ekonomicznych, osobowościowych. Potrafi projektować, realizować i monitorować strategie innowacyjnych działań w obszarze kultury niepełnosprawności w nieprzewidzianych warunkach, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów, prognozować przebieg i skutki planowanych działań poprzez właściwy dobór oraz zastosowanie istniejących metod i narzędzi, ich przystosowanie oraz tworzenie nowych zaawansowanych metod, technik i narzędzi. Potrafi analizować powiązania pomiędzy kulturą niepełnosprawności a różnymi obszarami rehabilitacji i terapii osób z niepełnosprawnością. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, określenia potrzeb w zakresie własnego rozwoju osobistego i naukowego oraz kreowania własnego warsztatu metodycznego i badawczego. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.