Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wideo i działania w przestrzeni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3S-VDP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wideo i działania w przestrzeni
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. EP, moduł: media cyfrowe (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie do zagadnienia sztuki wideo jako odrębnej dziedziny w obszarze multimediów, poznanie przykładów działań artystycznych z tego zakresu. Techniki wideo do tworzenia utworów artystycznych (projekcji jedno lub wielokanałowych, instalacji, obiektów wideo). Wykorzystanie istniejącego już materiału wideo w praktyce artystycznej (found footage). Obserwacja i rejestracja, kreacja. Projektowanie przestrzeni artystycznej. Ekran jako składowa instalacji. Ćwiczenia praktyczne pozwalające na stworzenie utworów wideo o różnorodnej strukturze (narracja posiadająca początek i koniec, utwór odtwarzany w pętli). Struktura jako temat utworu filmowego - użycie montażu do budowania znaczeń wizualnych. Montaż efektów. Zależności pomiędzy następującymi po sobie ujęciami i obrazami znajdującymi się w tej samej przestrzeni. Użycie dźwięku w połączeniu z obrazem wideo. Stworzenie instalacji wideo z uwzględnieniem skali ekranu i układu przestrzennego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma poszerzoną wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji wideo, jako innego kina.

Student posiada pogłębioną wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących realizacji utworów wideo i ich cyfrowej edycji w programach komputerowych, w tym ma wiedzę o budowie i funkcjach kamery wideo oraz aparatu fotograficznego cyfrowego w trybie filmowania.

Student zna tendencje rozwojowe z zakresu eksperymentu filmowego oraz widzi zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami.

Student zna uwarunkowania i skutki praktyki wideo w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Student posiada pogłębioną wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.

Umiejętności

Potrafi świadomie i biegle posługiwać się technikami fotograficznymi i filmowymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Potrafi realizować własne działania fotograficzne i filmowe, oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.

W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.

Potrafi dokonać analizy własnej pracy fotograficznej i filmowej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik fotograficznych i filmowych.

Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.

Planuje i organizuje w ramach praktyki fotograficznej i filmowej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).

Student potrafi współpracować z innymi w ramach prac zespołowych oraz kierować pracą zespołu w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań artystycznych.

Kompetencje społeczne

Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.

Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.

Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.

Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.

Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Masłoń
Prowadzący grup: Monika Masłoń
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a820ec1c507f04355818f3ddba388f604%40thread.tacv2/conversations?groupId=2685e8a8-1a84-4351-b1a8-2cd42b4589bd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć i przygotowanej przez studenta prezentacji.

Ocena aktywności studenta na zajęciach.

Ocena wykonanych prac pod kątem doboru adekwatnych środków wyrazu, przejrzystości koncepcji, skutecznej realizacji i właściwego sposobu prezentacji.

Ocena na podstawie obserwacji i wypowiedzi ustnej.

Pełny opis:

Treści

Przedmiot jest skoncentrowany na wykorzystaniu techniki wideo do tworzenia utworów artystycznych w formie prezentacji ekranowych i przestrzennych.

Zadania dotyczą budowania struktur medialnych takich jak: utwór odtwarzany w pętli, utwór wykorzystujący już istniejący materiał filmowy (found footage), instalacja wideo.

Liczba godzin

1.Kolekcja - widok z okna

a. kadrowanie 2

b. ostrzenie 2

c. naświetlenie 2

d. działanie - zmiana parametrów w czasie 2

e. postprodukcja (wyrównywanie pionów i poziomów, ucinanie fragmentów, przejścia wideo) 4

2. Kolaż wideo - cykl trzech prac

Found footage – wykorzystanie „znalezionego” materiału filmowego do stworzenia autonomicznego utworu artystycznego.

Użycie pętli

a. szkice wideo 2

b. opracowanie koncepcji 2

c. wykonanie pracy z uwzględnieniem specyfiki prezentacji 4

d. prezentacja pracy 2

3. Pętla ff w przestrzeni

a. wykonanie trzech krótkich pętli z użyciem materiału znalezionego 2

4. Instalacja wideo – działanie w przestrzeni wykorzystujące materiał audiowizualny.

a. pojęcie instalacji 2

b. przykłady instalacji 2

c. opracowanie koncepcji 2

d. wykonanie pracy 4

e. prezentacja pracy 2

f. dokumentacja pracy 3

5. Artyści sztuki wideo:

a. Przygotowanie prezentacji 2

b. Prezentacja 4

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kluszczyński R. (1999) Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa

Spielmann Y. (2010) Video The Reflexive Medium, Cambridge, Massachusetts, Stany Zjednoczone

Westgeest H. (2016) Video Art Theory: A Comparative Approach, Hoboken, New Jersey, Stany Zjednoczone

Krajewski P., Kutlubasis-Krajewska V. (2009) Widok. WRO Media Art Reader 1. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław

Krajewski P., Kutlubasis-Krajewska V. (2009)Widok. WRO Media Art Reader 2. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław

Literatura uzupełniająca:

Wasilewski M. (2008) Czy sztuka jest wściekłym psem?, Poznań

Hopfinger M. (2003) Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa.

Ronduda Ł. (2006) Strategie subwersywne w sztukach medialnych. Kraków

Wilkoszewska K. (red) (1999) Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków

Manovich L. (2005) Język nowych mediów, Warszawa

Uwagi:

teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a820ec1c507f04355818f3ddba388f604%40thread.tacv2/conversations?groupId=2685e8a8-1a84-4351-b1a8-2cd42b4589bd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialog dydaktyczny,

omawianie zagadnień teoretycznych,

dyskusja dydaktyczna,

przegląd prac i prezentacji.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15

Inne formy -

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 90

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Daniel Rumiancew
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Niewiadomski
Prowadzący grup: Łukasz Niewiadomski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć i przygotowanej przez studenta prezentacji.

Ocena aktywności studenta na zajęciach.

Ocena wykonanych prac pod kątem doboru adekwatnych środków wyrazu, przejrzystości koncepcji, skutecznej realizacji i właściwego sposobu prezentacji.

Ocena na podstawie obserwacji i wypowiedzi ustnej.

Pełny opis:

Treści

Przedmiot jest skoncentrowany na wykorzystaniu techniki wideo do tworzenia utworów artystycznych w formie prezentacji ekranowych i przestrzennych.

Zadania dotyczą budowania struktur medialnych takich jak: utwór odtwarzany w pętli, utwór wykorzystujący już istniejący materiał filmowy (found footage), instalacja wideo.

Liczba godzin

1.Kolekcja - widok z okna

a. kadrowanie 2

b. ostrzenie 2

c. naświetlenie 2

d. działanie - zmiana parametrów w czasie 2

e. postprodukcja (wyrównywanie pionów i poziomów, ucinanie fragmentów, przejścia wideo) 4

2. Kolaż wideo - cykl trzech prac

Found footage – wykorzystanie „znalezionego” materiału filmowego do stworzenia autonomicznego utworu artystycznego.

Użycie pętli

a. szkice wideo 2

b. opracowanie koncepcji 2

c. wykonanie pracy z uwzględnieniem specyfiki prezentacji 4

d. prezentacja pracy 2

3. Pętla ff w przestrzeni

a. wykonanie trzech krótkich pętli z użyciem materiału znalezionego 2

4. Instalacja wideo – działanie w przestrzeni wykorzystujące materiał audiowizualny.

a. pojęcie instalacji 2

b. przykłady instalacji 2

c. opracowanie koncepcji 2

d. wykonanie pracy 4

e. prezentacja pracy 2

f. dokumentacja pracy 3

5. Artyści sztuki wideo:

a. Przygotowanie prezentacji 2

b. Prezentacja 4

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kluszczyński R. (1999) Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa

Spielmann Y. (2010) Video The Reflexive Medium, Cambridge, Massachusetts, Stany Zjednoczone

Westgeest H. (2016) Video Art Theory: A Comparative Approach, Hoboken, New Jersey, Stany Zjednoczone

Krajewski P., Kutlubasis-Krajewska V. (2009) Widok. WRO Media Art Reader 1. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław

Krajewski P., Kutlubasis-Krajewska V. (2009)Widok. WRO Media Art Reader 2. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław

Literatura uzupełniająca:

Wasilewski M. (2008) Czy sztuka jest wściekłym psem?, Poznań

Hopfinger M. (2003) Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa.

Ronduda Ł. (2006) Strategie subwersywne w sztukach medialnych. Kraków

Wilkoszewska K. (red) (1999) Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków

Manovich L. (2005) Język nowych mediów, Warszawa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialog dydaktyczny,

omawianie zagadnień teoretycznych,

dyskusja dydaktyczna,

przegląd prac i prezentacji.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15

Inne formy -

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 90

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Pałka
Prowadzący grup: Karol Pałka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest skoncentrowany na wykorzystaniu techniki wideo do tworzenia utworów artystycznych w formie prezentacji ekranowych i przestrzennych.

Pełny opis:

Zadania dotyczą budowania struktur medialnych takich jak: utwór dokumentalny, wykorzystujący już istniejący materiał filmowy (found footage), instalacja wideo, video performance.

Realizacja zadań filmowych z zakresu obserwacji i/lub ingerencji artystycznych.

Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć i przygotowanej przez studenta prezentacji.

Ocena aktywności studenta na zajęciach.

Ocena wykonanych prac pod kątem doboru adekwatnych środków wyrazu, przejrzystości koncepcji, skutecznej realizacji i właściwego sposobu prezentacji.

Ocena na podstawie obserwacji i wypowiedzi ustnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kluszczyński R. (1999) Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa

Spielmann Y. (2010) Video The Reflexive Medium, Cambridge, Massachusetts, Stany Zjednoczone

Westgeest H. (2016) Video Art Theory: A Comparative Approach, Hoboken, New Jersey, Stany Zjednoczone

Krajewski P., Kutlubasis-Krajewska V. (2009) Widok. WRO Media Art Reader 1. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław

Krajewski P., Kutlubasis-Krajewska V. (2009)Widok. WRO Media Art Reader 2. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław

Literatura uzupełniająca:

Wasilewski M. (2008) Czy sztuka jest wściekłym psem?, Poznań

Hopfinger M. (2003) Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa.

Ronduda Ł. (2006) Strategie subwersywne w sztukach medialnych. Kraków

Wilkoszewska K. (red) (1999) Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków

Manovich L. (2005) Język nowych mediów, Warszawa

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialog dydaktyczny,

omawianie zagadnień teoretycznych,

dyskusja dydaktyczna,

przegląd prac i prezentacji.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15

Inne formy -

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 90

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-21 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)