Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rysunek - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-RYS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rysunek - 1
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku.

Literatura:

-W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”(Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986)

-W.Strzemiński „Teoria widzenia” (Muzeum Sztuki w Łodzi 2016)

-Jean E. Cirlot „Słownik symboli”, (Wydawnictwo Znak, Kraków 2006)

-Sarah Simblet „Anatomia dla artystów”, (Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004)

-E.H.Gombrich „O sztuce”, (Rebis, Warszawa 2009)

-David Hockney „Wiedza tajemna”, (Universitas, Kraków 2006)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji rysunku w sztuce.

Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac rysunkowych.

Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rysunku oraz widzi zależności pomiędzy rysunkiem i innymi dyscyplinami.

Student zna uwarunkowania i skutki praktyki rysunkowej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania dzieła sztuki w przestrzeni galeryjnej.

Umiejętności

Świadomie posługuje się poznanymi technikami rysunkowymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Potrafi realizować własne działania rysunkowe oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności.

W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.

Potrafi dokonać analizy własnej pracy rysunkowej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rysunkowych.

Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.

Planuje i organizuje w ramach praktyki rysunkowej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).

Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.

Kompetencje społeczne

Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.

Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.

Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.

Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.

Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, realizacja prac studyjnych i praca własna, obecność na

przeglądach i konsultacjach indywidualnych i zbiorowych, indywidualny rozwój i zaangażowanie w prace własną, dyskusję grupową, umiejętność omawiania swoich prac.

50 % - wykonanie zadań i aktywność w czasie zajęć

50% - korekty konsultacje, przeglądy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sadlej
Prowadzący grup: Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Każdy student w Pracowni Rysunku zobowiązany jest do prowadzenia „osobistego” szkicownika i dokonywania wszelkich zapisów, rysunków związanych z zagadnieniami poruszanymi w trakcie oraz poza zajęciami.

Pełny opis:

Kurs rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach projektowych. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem". Tematy bazują na rozwijaniu warsztatu rysunkowego, pracy z modelem żywym, analizie perspektywy zbieżnej, doskonaleniu obserwacji przestrzeni we wszystkich jej zależnościach, analizie konstrukcji i światła. Zagadnienia realizowane na I roku studiów w Pracowni Rysunku mają na celu rozwinięcie umiejętności rysunkowych do prezentacji własnych projektów.

1. Akt- studium postaci, analiza anatomiczna. Studium postaci oparte o obserwację modela żywego z rozbudowanym problemem "człowieka w ruchu". Ćwiczenie poparte dużą ilością szybkich szkiców dokonywanych różnymi narzędziami(szmata, pędzel, gąbka, patyk, linijka, grafit itp.).

2. Draperia- studium rysunkowe.

Poprzez studium rysunkowe pokaż różnorodność obserwowanych materiałów, draperii z których składa się dana kompozycja. Stwórz zapis rysunkowy w którym wykorzystasz różnorodność warsztatu narzędziowego i jednocześnie podkreślisz taktylność występujących w układzie martwej natury materiałów.

Zwróć uwagę na kierunki i dynamikę draperii, kompozycję obrazu, dobór narzędzi rysunkowych. W ćwiczeniu można wykorzystać zarówno współczesne jak i dawne techniki rysunkowe i sposoby gruntowania papieru.

3. Transpozycja (transpositio = przedstawienie)

Przedmiot może być źródłem oczarowania; dzieje sie to wtedy - i tylko wtedy- gdy postrzega się go jako coś szczególnego i jedynego, a nie jako "członka rodziny"; gdy jawi się poza jakimkolwiek kontekstem w oderwaniu od przyczyny; gdy jest wyodrębniony i niewytłumaczalny. Samuel Beckett

Twórcze działanie poparte jest wnikliwym badaniem wzrokowym jak i umysłowym; dotykaniem pojęć przestrzeni i czasu, przedmiotów i zdarzeń w otaczającej rzeczywistości. Im bardziej wnikamy w złożoność świata, tym bardziej przestajemy go rozumieć.

Wyostrzająca się wyobraźnia, odczuwanie i rejestrowanie obrazu prowokują do stawiania pytań i szukania odpowiedzi. Co znaczą konkretne obiekty, przedmioty? Czy są oczywiste?

Zbadaj wybrany dowolnie przedmiot i poprzez transpozycję rysunkową pokaż jego nowe znaczenie.

4. Rysunek ciałem.

Wykorzystując zakres dłoni, ręki, tułowia, głowy wykonaj rysunek, który stanie się badaniem trajektorii ruchu twojego ciała. Zaobserwuj możliwości i ograniczenia własnego ciała w trakcie budowania obrazu; wykorzystaj elementarne formy zapisu: linie, koła, przekątne, punkty, rytmy itp.

Ćwiczenie realizowane jest w różnych technikach rysunkowych, graficznych i malarskich na wielkich formatach, z wykorzystaniem podkładów takich jak papier, płótno, tektura czy folia.

5. Studium dłoni i stóp.

W oparciu o obserwację wykonaj studium dłoni w zróżnicowanych gestach, z przedmiotem lub np. w dialogu z drugą dłonią oraz studium stóp w zróżnicowanych układach. Zwróć szczególną uwagę na budowę konstrukcyjną, anatomiczną, wykorzystaj w ćwiczeniu różnorodność narzędziową.

Ostateczna praca powinna być wykonana na dużym formacie papieru z zakomponowaną serią gestów. Temat do całorocznej realizacji w szkicowniku studenta( poza zajęciami)

6. Świat natury- dziennik rysunkowy. Poprowadź dziennik rysunkowy ukazując analizę i syntezę obserwowanego świata roślin lub zwierząt. Zaproponuj nową wartość i ciekawe rozwiązanie końcowe. Zastanów się nad znaczeniem i formą zapisu-książki-dziennika. Poprzez wnikliwą analizę i syntezę, ćwiczenie nie tylko rozwija umiejętności posługiwania się narzędziami rysunkowymi (piórko, akwarela, kolaż, markery), ale jednocześnie wskazuję nieskończone źródło inspiracji czerpane ze świata przyrody.

Forma końcowa może stanowić obiekt, książkę artystyczną lub też przyjąć formę klasycznego dziennika rysunkowego.

7. Wielostronny zapis przedmiotu. Symbolikę szczegółową przedmiot określa poprzez kształt, funkcję , charakter, pochodzenie, czy też kolor. Uwzględniając wszelkie cechy osobowe obserwowanych przedmiotów dokonaj wielostronnego zapisu rysunkowego.

W realizacji uwzględnij wartości takie jak: konstrukcja-budowa, światło, faktura, walor obserwowanych przedmiotów. Zwróć szczególną uwagę na kompozycję rysunku.

8. Gest.

a) Za pomocą różnych narzędzi rysunkowych kreślimy kształty tak by otrzymany rysunek ukazywał stopień napięcia i swobody w prowadzeniu linii, kreski, plamy

b) Przedmiot – analiza kształtu, formy-struktury, skali. W ćwiczeniu należy poprzez rysunek oddać wiernie charakter obserwowanych przedmiotów używając narzędzi rysunkowych i malarskich (miękki – twardy, gruby – chudy, ostry – tępy, duży – mały, chropowaty – oślizgły, kanciasty – falujący, słodki – gorzki, ciepły- zimny)

c) Rysunki syntetyczne – wykonane do muzyki, tańca. Rysunki w tej części ćwiczenia rysowane w trakcie danego utworu muzycznego, utworu tanecznego mają na celu ukazanie relacji jakie zachodzą pomiędzy wyżej wymienionymi obszarami .

W ćwiczeniu ważne jest umiejętne wykorzystanie narzędzi rysunkowych, właściwego podkładu rysunkowego oraz wnikliwa obserwacja.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa”

W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”

Literatura uzupełniająca

Gottfried Bammes „Sehen und Verstehen Die menschlichen Formen in didaktischen Zeichnungen "

Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej"

John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania"

Roland Barthes "Światło obrazu"

Jean E. Cirlot „Słownik symboli”

Zbigniew Herbert „Barbarzyńca w ogrodzie”, "Martwa natura z wędzidłem"

Edward T.Hall „Ukryty wymiar”

Juhani Pallasama "Oczy skóry"

Juhani Pallasama "Myśląca dłoń"

Abe Kobo"Kobieta z wydm"

Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA – ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje

GODZINY KONTAKTOWE 45

Warsztatowe przygotowanie do zajęć: 10 godzin

Literatura przedmiotu: 20 godzin

Analiza pracy warsztatowej: 10 godzin

Wystawy i pokazy sztuki:10 godzin

Rozmowa i dyskusja tematyczna: 5 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz, Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Każdy student w Pracowni Rysunku zobowiązany jest do prowadzenia „osobistego” szkicownika i dokonywania wszelkich zapisów, rysunków związanych z zagadnieniami poruszanymi w trakcie oraz poza zajęciami.

Pełny opis:

Kurs rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach projektowych. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem". Tematy bazują na rozwijaniu warsztatu rysunkowego, pracy z modelem żywym, analizie perspektywy zbieżnej, doskonaleniu obserwacji przestrzeni we wszystkich jej zależnościach, analizie konstrukcji i światła. Zagadnienia realizowane na I roku studiów w Pracowni Rysunku mają na celu rozwinięcie umiejętności rysunkowych do prezentacji własnych projektów.

1. Akt- studium postaci, analiza anatomiczna. Studium postaci oparte o obserwację modela żywego z rozbudowanym problemem "człowieka w ruchu". Ćwiczenie poparte dużą ilością szybkich szkiców dokonywanych różnymi narzędziami(szmata, pędzel, gąbka, patyk, linijka, grafit itp.).

2. Draperia- studium rysunkowe.

Poprzez studium rysunkowe pokaż różnorodność obserwowanych materiałów, draperii z których składa się dana kompozycja. Stwórz zapis rysunkowy w którym wykorzystasz różnorodność warsztatu narzędziowego i jednocześnie podkreślisz taktylność występujących w układzie martwej natury materiałów.

Zwróć uwagę na kierunki i dynamikę draperii, kompozycję obrazu, dobór narzędzi rysunkowych. W ćwiczeniu można wykorzystać zarówno współczesne jak i dawne techniki rysunkowe i sposoby gruntowania papieru.

3. Transpozycja (transpositio = przedstawienie)

Przedmiot może być źródłem oczarowania; dzieje sie to wtedy - i tylko wtedy- gdy postrzega się go jako coś szczególnego i jedynego, a nie jako "członka rodziny"; gdy jawi się poza jakimkolwiek kontekstem w oderwaniu od przyczyny; gdy jest wyodrębniony i niewytłumaczalny. Samuel Beckett

Twórcze działanie poparte jest wnikliwym badaniem wzrokowym jak i umysłowym; dotykaniem pojęć przestrzeni i czasu, przedmiotów i zdarzeń w otaczającej rzeczywistości. Im bardziej wnikamy w złożoność świata, tym bardziej przestajemy go rozumieć.

Wyostrzająca się wyobraźnia, odczuwanie i rejestrowanie obrazu prowokują do stawiania pytań i szukania odpowiedzi. Co znaczą konkretne obiekty, przedmioty? Czy są oczywiste?

Zbadaj wybrany dowolnie przedmiot i poprzez transpozycję rysunkową pokaż jego nowe znaczenie.

4. Rysunek ciałem.

Wykorzystując zakres dłoni, ręki, tułowia, głowy wykonaj rysunek, który stanie się badaniem trajektorii ruchu twojego ciała. Zaobserwuj możliwości i ograniczenia własnego ciała w trakcie budowania obrazu; wykorzystaj elementarne formy zapisu: linie, koła, przekątne, punkty, rytmy itp.

Ćwiczenie realizowane jest w różnych technikach rysunkowych, graficznych i malarskich na wielkich formatach, z wykorzystaniem podkładów takich jak papier, płótno, tektura czy folia.

5. Studium dłoni i stóp.

W oparciu o obserwację wykonaj studium dłoni w zróżnicowanych gestach, z przedmiotem lub np. w dialogu z drugą dłonią oraz studium stóp w zróżnicowanych układach. Zwróć szczególną uwagę na budowę konstrukcyjną, anatomiczną, wykorzystaj w ćwiczeniu różnorodność narzędziową.

Ostateczna praca powinna być wykonana na dużym formacie papieru z zakomponowaną serią gestów. Temat do całorocznej realizacji w szkicowniku studenta( poza zajęciami)

6. Świat natury- dziennik rysunkowy. Poprowadź dziennik rysunkowy ukazując analizę i syntezę obserwowanego świata roślin lub zwierząt. Zaproponuj nową wartość i ciekawe rozwiązanie końcowe. Zastanów się nad znaczeniem i formą zapisu-książki-dziennika. Poprzez wnikliwą analizę i syntezę, ćwiczenie nie tylko rozwija umiejętności posługiwania się narzędziami rysunkowymi (piórko, akwarela, kolaż, markery), ale jednocześnie wskazuję nieskończone źródło inspiracji czerpane ze świata przyrody.

Forma końcowa może stanowić obiekt, książkę artystyczną lub też przyjąć formę klasycznego dziennika rysunkowego.

7. Wielostronny zapis przedmiotu. Symbolikę szczegółową przedmiot określa poprzez kształt, funkcję , charakter, pochodzenie, czy też kolor. Uwzględniając wszelkie cechy osobowe obserwowanych przedmiotów dokonaj wielostronnego zapisu rysunkowego.

W realizacji uwzględnij wartości takie jak: konstrukcja-budowa, światło, faktura, walor obserwowanych przedmiotów. Zwróć szczególną uwagę na kompozycję rysunku.

8. Gest.

a) Za pomocą różnych narzędzi rysunkowych kreślimy kształty tak by otrzymany rysunek ukazywał stopień napięcia i swobody w prowadzeniu linii, kreski, plamy

b) Przedmiot – analiza kształtu, formy-struktury, skali. W ćwiczeniu należy poprzez rysunek oddać wiernie charakter obserwowanych przedmiotów używając narzędzi rysunkowych i malarskich (miękki – twardy, gruby – chudy, ostry – tępy, duży – mały, chropowaty – oślizgły, kanciasty – falujący, słodki – gorzki, ciepły- zimny)

c) Rysunki syntetyczne – wykonane do muzyki, tańca. Rysunki w tej części ćwiczenia rysowane w trakcie danego utworu muzycznego, utworu tanecznego mają na celu ukazanie relacji jakie zachodzą pomiędzy wyżej wymienionymi obszarami .

W ćwiczeniu ważne jest umiejętne wykorzystanie narzędzi rysunkowych, właściwego podkładu rysunkowego oraz wnikliwa obserwacja.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa”

W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”

Literatura uzupełniająca

Gottfried Bammes „Sehen und Verstehen Die menschlichen Formen in didaktischen Zeichnungen "

Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej"

John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania"

Roland Barthes "Światło obrazu"

Jean E. Cirlot „Słownik symboli”

Zbigniew Herbert „Barbarzyńca w ogrodzie”, "Martwa natura z wędzidłem"

Edward T.Hall „Ukryty wymiar”

Juhani Pallasama "Oczy skóry"

Juhani Pallasama "Myśląca dłoń"

Abe Kobo"Kobieta z wydm"

Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA – ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje

NAKŁAD PRACY STUDENTA

GODZINY KONTAKTOWE 45

INNE FORMY 30

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Mroczkowski
Prowadzący grup: Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Każdy student w Pracowni Rysunku zobowiązany jest do prowadzenia „osobistego” szkicownika i dokonywania wszelkich zapisów, rysunków związanych z zagadnieniami poruszanymi w trakcie oraz poza zajęciami.

Pełny opis:

Kurs rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach projektowych. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem". Tematy bazują na rozwijaniu warsztatu rysunkowego, pracy z modelem żywym, analizie perspektywy zbieżnej, doskonaleniu obserwacji przestrzeni we wszystkich jej zależnościach, analizie konstrukcji i światła. Zagadnienia realizowane na I roku studiów w Pracowni Rysunku mają na celu rozwinięcie umiejętności rysunkowych do prezentacji własnych projektów.

1. Akt- studium postaci, analiza anatomiczna. Studium postaci oparte o obserwację modela żywego z rozbudowanym problemem "człowieka w ruchu". Ćwiczenie poparte dużą ilością szybkich szkiców dokonywanych różnymi narzędziami(szmata, pędzel, gąbka, patyk, linijka, grafit itp.).

2. Draperia- studium rysunkowe.

Poprzez studium rysunkowe pokaż różnorodność obserwowanych materiałów, draperii z których składa się dana kompozycja. Stwórz zapis rysunkowy w którym wykorzystasz różnorodność warsztatu narzędziowego i jednocześnie podkreślisz taktylność występujących w układzie martwej natury materiałów.

Zwróć uwagę na kierunki i dynamikę draperii, kompozycję obrazu, dobór narzędzi rysunkowych. W ćwiczeniu można wykorzystać zarówno współczesne jak i dawne techniki rysunkowe i sposoby gruntowania papieru.

3. Transpozycja (transpositio = przedstawienie)

Przedmiot może być źródłem oczarowania; dzieje sie to wtedy - i tylko wtedy- gdy postrzega się go jako coś szczególnego i jedynego, a nie jako "członka rodziny"; gdy jawi się poza jakimkolwiek kontekstem w oderwaniu od przyczyny; gdy jest wyodrębniony i niewytłumaczalny. Samuel Beckett

Twórcze działanie poparte jest wnikliwym badaniem wzrokowym jak i umysłowym; dotykaniem pojęć przestrzeni i czasu, przedmiotów i zdarzeń w otaczającej rzeczywistości. Im bardziej wnikamy w złożoność świata, tym bardziej przestajemy go rozumieć.

Wyostrzająca się wyobraźnia, odczuwanie i rejestrowanie obrazu prowokują do stawiania pytań i szukania odpowiedzi. Co znaczą konkretne obiekty, przedmioty? Czy są oczywiste?

Zbadaj wybrany dowolnie przedmiot i poprzez transpozycję rysunkową pokaż jego nowe znaczenie.

4. Rysunek ciałem.

Wykorzystując zakres dłoni, ręki, tułowia, głowy wykonaj rysunek, który stanie się badaniem trajektorii ruchu twojego ciała. Zaobserwuj możliwości i ograniczenia własnego ciała w trakcie budowania obrazu; wykorzystaj elementarne formy zapisu: linie, koła, przekątne, punkty, rytmy itp.

Ćwiczenie realizowane jest w różnych technikach rysunkowych, graficznych i malarskich na wielkich formatach, z wykorzystaniem podkładów takich jak papier, płótno, tektura czy folia.

5. Studium dłoni i stóp.

W oparciu o obserwację wykonaj studium dłoni w zróżnicowanych gestach, z przedmiotem lub np. w dialogu z drugą dłonią oraz studium stóp w zróżnicowanych układach. Zwróć szczególną uwagę na budowę konstrukcyjną, anatomiczną, wykorzystaj w ćwiczeniu różnorodność narzędziową.

Ostateczna praca powinna być wykonana na dużym formacie papieru z zakomponowaną serią gestów. Temat do całorocznej realizacji w szkicowniku studenta( poza zajęciami)

6. Świat natury- dziennik rysunkowy. Poprowadź dziennik rysunkowy ukazując analizę i syntezę obserwowanego świata roślin lub zwierząt. Zaproponuj nową wartość i ciekawe rozwiązanie końcowe. Zastanów się nad znaczeniem i formą zapisu-książki-dziennika. Poprzez wnikliwą analizę i syntezę, ćwiczenie nie tylko rozwija umiejętności posługiwania się narzędziami rysunkowymi (piórko, akwarela, kolaż, markery), ale jednocześnie wskazuję nieskończone źródło inspiracji czerpane ze świata przyrody.

Forma końcowa może stanowić obiekt, książkę artystyczną lub też przyjąć formę klasycznego dziennika rysunkowego.

7. Wielostronny zapis przedmiotu. Symbolikę szczegółową przedmiot określa poprzez kształt, funkcję , charakter, pochodzenie, czy też kolor. Uwzględniając wszelkie cechy osobowe obserwowanych przedmiotów dokonaj wielostronnego zapisu rysunkowego.

W realizacji uwzględnij wartości takie jak: konstrukcja-budowa, światło, faktura, walor obserwowanych przedmiotów. Zwróć szczególną uwagę na kompozycję rysunku.

8. Gest.

a) Za pomocą różnych narzędzi rysunkowych kreślimy kształty tak by otrzymany rysunek ukazywał stopień napięcia i swobody w prowadzeniu linii, kreski, plamy

b) Przedmiot – analiza kształtu, formy-struktury, skali. W ćwiczeniu należy poprzez rysunek oddać wiernie charakter obserwowanych przedmiotów używając narzędzi rysunkowych i malarskich (miękki – twardy, gruby – chudy, ostry – tępy, duży – mały, chropowaty – oślizgły, kanciasty – falujący, słodki – gorzki, ciepły- zimny)

c) Rysunki syntetyczne – wykonane do muzyki, tańca. Rysunki w tej części ćwiczenia rysowane w trakcie danego utworu muzycznego, utworu tanecznego mają na celu ukazanie relacji jakie zachodzą pomiędzy wyżej wymienionymi obszarami .

W ćwiczeniu ważne jest umiejętne wykorzystanie narzędzi rysunkowych, właściwego podkładu rysunkowego oraz wnikliwa obserwacja.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa”

W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”

Literatura uzupełniająca

Gottfried Bammes „Sehen und Verstehen Die menschlichen Formen in didaktischen Zeichnungen "

Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej"

John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania"

Roland Barthes "Światło obrazu"

Jean E. Cirlot „Słownik symboli”

Zbigniew Herbert „Barbarzyńca w ogrodzie”, "Martwa natura z wędzidłem"

Edward T.Hall „Ukryty wymiar”

Juhani Pallasama "Oczy skóry"

Juhani Pallasama "Myśląca dłoń"

Abe Kobo"Kobieta z wydm"

Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA – ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje

NAKŁAD PRACY STUDENTA

GODZINY KONTAKTOWE 45

INNE FORMY 30

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Paruch
Prowadzący grup: Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA – ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje

Każdy student w Pracowni Rysunku zobowiązany jest do prowadzenia „osobistego” szkicownika i dokonywania wszelkich zapisów, rysunków związanych z zagadnieniami poruszanymi w trakcie oraz poza zajęciami.

Pełny opis:

Kurs rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach projektowych. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunku artystycznego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem". Tematy bazują na rozwijaniu warsztatu rysunkowego, pracy z modelem żywym, analizie perspektywy zbieżnej, doskonaleniu obserwacji przestrzeni we wszystkich jej zależnościach, analizie konstrukcji i światła. Zagadnienia realizowane na I roku studiów w Pracowni Rysunku mają na celu rozwinięcie umiejętności rysunkowych do prezentacji własnych projektów.

1. Akt- studium postaci, analiza anatomiczna. Studium postaci oparte o obserwację modela żywego z rozbudowanym problemem "człowieka w ruchu". Ćwiczenie poparte dużą ilością szybkich szkiców dokonywanych różnymi narzędziami(szmata, pędzel, gąbka, patyk, linijka, grafit itp.).

2. Draperia- studium rysunkowe.

Poprzez studium rysunkowe pokaż różnorodność obserwowanych materiałów, draperii z których składa się dana kompozycja. Stwórz zapis rysunkowy w którym wykorzystasz różnorodność warsztatu narzędziowego i jednocześnie podkreślisz taktylność występujących w układzie martwej natury materiałów.

Zwróć uwagę na kierunki i dynamikę draperii, kompozycję obrazu, dobór narzędzi rysunkowych. W ćwiczeniu można wykorzystać zarówno współczesne jak i dawne techniki rysunkowe i sposoby gruntowania papieru.

3. Transpozycja (transpositio = przedstawienie)

Przedmiot może być źródłem oczarowania; dzieje sie to wtedy - i tylko wtedy- gdy postrzega się go jako coś szczególnego i jedynego, a nie jako "członka rodziny"; gdy jawi się poza jakimkolwiek kontekstem w oderwaniu od przyczyny; gdy jest wyodrębniony i niewytłumaczalny. Samuel Beckett

Twórcze działanie poparte jest wnikliwym badaniem wzrokowym jak i umysłowym; dotykaniem pojęć przestrzeni i czasu, przedmiotów i zdarzeń w otaczającej rzeczywistości. Im bardziej wnikamy w złożoność świata, tym bardziej przestajemy go rozumieć.

Wyostrzająca się wyobraźnia, odczuwanie i rejestrowanie obrazu prowokują do stawiania pytań i szukania odpowiedzi. Co znaczą konkretne obiekty, przedmioty? Czy są oczywiste?

Zbadaj wybrany dowolnie przedmiot i poprzez transpozycję rysunkową pokaż jego nowe znaczenie.

4. Rysunek ciałem.

Wykorzystując zakres dłoni, ręki, tułowia, głowy wykonaj rysunek, który stanie się badaniem trajektorii ruchu twojego ciała. Zaobserwuj możliwości i ograniczenia własnego ciała w trakcie budowania obrazu; wykorzystaj elementarne formy zapisu: linie, koła, przekątne, punkty, rytmy itp.

Ćwiczenie realizowane jest w różnych technikach rysunkowych, graficznych i malarskich na wielkich formatach, z wykorzystaniem podkładów takich jak papier, płótno, tektura czy folia.

5. Studium dłoni i stóp.

W oparciu o obserwację wykonaj studium dłoni w zróżnicowanych gestach, z przedmiotem lub np. w dialogu z drugą dłonią oraz studium stóp w zróżnicowanych układach. Zwróć szczególną uwagę na budowę konstrukcyjną, anatomiczną, wykorzystaj w ćwiczeniu różnorodność narzędziową.

Ostateczna praca powinna być wykonana na dużym formacie papieru z zakomponowaną serią gestów. Temat do całorocznej realizacji w szkicowniku studenta( poza zajęciami)

6. Świat natury- dziennik rysunkowy. Poprowadź dziennik rysunkowy ukazując analizę i syntezę obserwowanego świata roślin lub zwierząt. Zaproponuj nową wartość i ciekawe rozwiązanie końcowe. Zastanów się nad znaczeniem i formą zapisu-książki-dziennika. Poprzez wnikliwą analizę i syntezę, ćwiczenie nie tylko rozwija umiejętności posługiwania się narzędziami rysunkowymi (piórko, akwarela, kolaż, markery), ale jednocześnie wskazuję nieskończone źródło inspiracji czerpane ze świata przyrody.

Forma końcowa może stanowić obiekt, książkę artystyczną lub też przyjąć formę klasycznego dziennika rysunkowego.

7. Wielostronny zapis przedmiotu. Symbolikę szczegółową przedmiot określa poprzez kształt, funkcję , charakter, pochodzenie, czy też kolor. Uwzględniając wszelkie cechy osobowe obserwowanych przedmiotów dokonaj wielostronnego zapisu rysunkowego.

W realizacji uwzględnij wartości takie jak: konstrukcja-budowa, światło, faktura, walor obserwowanych przedmiotów. Zwróć szczególną uwagę na kompozycję rysunku.

8. Gest.

a) Za pomocą różnych narzędzi rysunkowych kreślimy kształty tak by otrzymany rysunek ukazywał stopień napięcia i swobody w prowadzeniu linii, kreski, plamy

b) Przedmiot – analiza kształtu, formy-struktury, skali. W ćwiczeniu należy poprzez rysunek oddać wiernie charakter obserwowanych przedmiotów używając narzędzi rysunkowych i malarskich (miękki – twardy, gruby – chudy, ostry – tępy, duży – mały, chropowaty – oślizgły, kanciasty – falujący, słodki – gorzki, ciepły- zimny)

c) Rysunki syntetyczne – wykonane do muzyki, tańca. Rysunki w tej części ćwiczenia rysowane w trakcie danego utworu muzycznego, utworu tanecznego mają na celu ukazanie relacji jakie zachodzą pomiędzy wyżej wymienionymi obszarami .

W ćwiczeniu ważne jest umiejętne wykorzystanie narzędzi rysunkowych, właściwego podkładu rysunkowego oraz wnikliwa obserwacja.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa”

W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”

Literatura uzupełniająca

Gottfried Bammes „Sehen und Verstehen Die menschlichen Formen in didaktischen Zeichnungen "

Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej"

John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania"

Roland Barthes "Światło obrazu"

Jean E. Cirlot „Słownik symboli”

Zbigniew Herbert „Barbarzyńca w ogrodzie”, "Martwa natura z wędzidłem"

Edward T.Hall „Ukryty wymiar”

Juhani Pallasama "Oczy skóry"

Juhani Pallasama "Myśląca dłoń"

Abe Kobo"Kobieta z wydm"

Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

GODZINY KONTAKTOWE 45

INNE FORMY W KONTAKCIE DYDAKTYCZNYM Z PROWADZĄCYM 30

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Paruch
Prowadzący grup: Marta Paulat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)