Podstawy psychologii z elementami psychologii rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-PPC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii z elementami psychologii rozwoju człowieka |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Ocena aktywności, wypowiedzi ustanej w trakcie ćwiczeń. Ocena przygotowanej, przedstawionej i omówionej w grupie studentów prezentacji multimedialnej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania- praca indywidualna (tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce przedmiotu). |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania. |
Literatura: |
Bee, H., Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i Ska. Poznań 2008. Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., Procesy poznawcze. (2008). [W]: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP. Kołakowski A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP. Matczak A., Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji w funkcjonowaniu, Wyd. PWN, Warszawa 1982. Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii, Wyd. GWP, Gdańsk 2008. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. PWN, Warszawa 2014. Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I–III. Wyd. GWP, Gdańsk 2007. Trempała, J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa; PWN 2014. Zimbardo F.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii. Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii poznawczej, emocji i motywacji, stresu, zdolności i uzdolnień, w szczególności: podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rola uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologia różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego. Zna i rozumie zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. Student/ka definiuje i wyjaśnia podstawowe mechanizmy funkcjonowania człowieka, w szczególności zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia. Umiejętności Student potrafi stosować poznane mechanizmy z zakresu psychologii w analizie obserwowanych zjawisk i w działaniu Posiada umiejętność analizowania i interpretowania procesów emocjonalno-motywacyjnych jako sił napędowych jednostki. Potrafi identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. Potrafi zaplanować, na podstawie świadomej autorefleksji, działania na rzecz rozwoju zawodowego. Potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie ze stresem. Student/ka potrafi stosować poznane mechanizmy z zakresu psychologii w analizie obserwowanych zjawisk i w działaniu. Posiada umiejętność analizowania i interpretowania zjawisk związanych z różnymi sferami rozwoju psychicznego człowieka, w szczególności potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. Student potrafi wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju psychicznym człowieka. Kompetencje społeczne Student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy o funkcjonowaniu procesów psychicznych człowieka i jest gotów do autorefleksji nad własnym funkcjonowaniem, także w aspekcie życia zawodowego. Potrafi modyfikować posiadane wzorce w celu efektywnego radzenia sobie z sytuacją; dostosować adekwatnie zachowanie do sytuacji. Potrafi doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, w szczególności używać niezbędnej literatury przedmiotu, w tym wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków. ECTS 2 pkt 30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 15 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, praca pisemna zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym, praca pisemna. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze podstaw psychologii z elementami psychologii rozwoju człowieka, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena aktywności, wypowiedzi ustanej w trakcie ćwiczeń. Ocena przygotowanej, przedstawionej i omówionej w grupie studentów prezentacji multimedialnej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania- praca indywidualna (tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce przedmiotu). |
|
Pełny opis: |
Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania. |
|
Literatura: |
Bee, H., Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i Ska. Poznań 2008. Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., Procesy poznawcze. (2008). [W]: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP. Kołakowski A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP. Matczak A., Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji w funkcjonowaniu, Wyd. PWN, Warszawa 1982. Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii, Wyd. GWP, Gdańsk 2008. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. PWN, Warszawa 2014. Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I–III. Wyd. GWP, Gdańsk 2007. Trempała, J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa; PWN 2014. Zimbardo F.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena aktywności, wypowiedzi ustanej w trakcie ćwiczeń. Ocena przygotowanej, przedstawionej i omówionej w grupie studentów prezentacji multimedialnej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania- praca indywidualna (tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce przedmiotu). |
|
Pełny opis: |
Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania. |
|
Literatura: |
Bee, H., Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i Ska. Poznań 2008. Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., Procesy poznawcze. (2008). [W]: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP. Kołakowski A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP. Matczak A., Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji w funkcjonowaniu, Wyd. PWN, Warszawa 1982. Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii, Wyd. GWP, Gdańsk 2008. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. PWN, Warszawa 2014. Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I–III. Wyd. GWP, Gdańsk 2007. Trempała, J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa; PWN 2014. Zimbardo F.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Radosława Kompowska-Marek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena aktywności, wypowiedzi ustanej w trakcie ćwiczeń. Ocena przygotowanej, przedstawionej i omówionej w grupie studentów prezentacji multimedialnej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania- praca indywidualna (tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce przedmiotu). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania. |
|
Literatura: |
Bee, H., Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i Ska. Poznań 2008. Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., Procesy poznawcze. (2008). [W]: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP. Kołakowski A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP. Matczak A., Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji w funkcjonowaniu, Wyd. PWN, Warszawa 1982. Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii, Wyd. GWP, Gdańsk 2008. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. PWN, Warszawa 2014. Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I–III. Wyd. GWP, Gdańsk 2007. Trempała, J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa; PWN 2014. Zimbardo F.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków. ECTS 2 pkt 30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń 15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego 15 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, praca pisemna zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania) Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym, praca pisemna. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze podstaw psychologii z elementami psychologii rozwoju człowieka, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosława Kompowska-Marek | |
Prowadzący grup: | Radosława Kompowska-Marek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena aktywności, wypowiedzi ustanej w trakcie ćwiczeń. Ocena przygotowanej, przedstawionej i omówionej w grupie studentów prezentacji multimedialnej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania- praca indywidualna (tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce przedmiotu). |
|
Pełny opis: |
Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania. |
|
Literatura: |
Bee, H., Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i Ska. Poznań 2008. Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., Procesy poznawcze. (2008). [W]: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP. Kołakowski A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP. Matczak A., Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji w funkcjonowaniu, Wyd. PWN, Warszawa 1982. Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii, Wyd. GWP, Gdańsk 2008. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. PWN, Warszawa 2014. Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I–III. Wyd. GWP, Gdańsk 2007. Trempała, J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa; PWN 2014. Zimbardo F.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.