Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii z elementami psychologii rozwoju człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-PPC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii z elementami psychologii rozwoju człowieka
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ocena aktywności, wypowiedzi ustanej w trakcie ćwiczeń. Ocena przygotowanej, przedstawionej i omówionej w grupie studentów prezentacji multimedialnej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania- praca indywidualna (tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce przedmiotu).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania.

Literatura:

Bee, H., Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i Ska. Poznań 2008.

Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., Procesy poznawcze. (2008). [W]: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP.

Kołakowski A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP.

Matczak A., Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji w funkcjonowaniu, Wyd. PWN, Warszawa 1982.

Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii, Wyd. GWP, Gdańsk 2008.

Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. PWN, Warszawa 2014.

Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I–III. Wyd. GWP, Gdańsk 2007.

Trempała, J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa; PWN 2014.

Zimbardo F.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2000.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii. Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii poznawczej, emocji i motywacji, stresu, zdolności i uzdolnień, w szczególności: podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rola uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologia różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.

Zna i rozumie zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe.

Student/ka definiuje i wyjaśnia podstawowe mechanizmy funkcjonowania człowieka, w szczególności zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia.

Umiejętności

Student potrafi stosować poznane mechanizmy z zakresu psychologii w analizie obserwowanych zjawisk i w działaniu

Posiada umiejętność analizowania i interpretowania procesów emocjonalno-motywacyjnych jako sił napędowych jednostki.

Potrafi identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań.

Potrafi zaplanować, na podstawie świadomej autorefleksji, działania na rzecz rozwoju zawodowego.

Potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie ze stresem.

Student/ka potrafi stosować poznane mechanizmy z zakresu psychologii w analizie obserwowanych zjawisk i w działaniu.

Posiada umiejętność analizowania i interpretowania zjawisk związanych z różnymi sferami rozwoju psychicznego człowieka, w szczególności potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się.

Student potrafi wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w rozwoju psychicznym człowieka.

Kompetencje społeczne

Student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy o funkcjonowaniu procesów psychicznych człowieka i jest gotów do autorefleksji nad własnym funkcjonowaniem, także w aspekcie życia zawodowego.

Potrafi modyfikować posiadane wzorce w celu efektywnego radzenia sobie z sytuacją; dostosować adekwatnie zachowanie do sytuacji.

Potrafi doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, w szczególności używać niezbędnej literatury przedmiotu, w tym wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków.

ECTS 2 pkt

30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń

15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego

15 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, praca pisemna zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania)

Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym, praca pisemna. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze podstaw psychologii z elementami psychologii rozwoju człowieka, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena aktywności, wypowiedzi ustanej w trakcie ćwiczeń. Ocena przygotowanej, przedstawionej i omówionej w grupie studentów prezentacji multimedialnej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania- praca indywidualna (tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce przedmiotu).

Pełny opis:

Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania.

Literatura:

Bee, H., Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i Ska. Poznań 2008.

Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., Procesy poznawcze. (2008). [W]: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP.

Kołakowski A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP.

Matczak A., Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji w funkcjonowaniu, Wyd. PWN, Warszawa 1982.

Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii, Wyd. GWP, Gdańsk 2008.

Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. PWN, Warszawa 2014.

Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I–III. Wyd. GWP, Gdańsk 2007.

Trempała, J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa; PWN 2014.

Zimbardo F.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2000.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena aktywności, wypowiedzi ustanej w trakcie ćwiczeń. Ocena przygotowanej, przedstawionej i omówionej w grupie studentów prezentacji multimedialnej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania- praca indywidualna (tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce przedmiotu).

Pełny opis:

Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania.

Literatura:

Bee, H., Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i Ska. Poznań 2008.

Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., Procesy poznawcze. (2008). [W]: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP.

Kołakowski A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP.

Matczak A., Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji w funkcjonowaniu, Wyd. PWN, Warszawa 1982.

Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii, Wyd. GWP, Gdańsk 2008.

Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. PWN, Warszawa 2014.

Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I–III. Wyd. GWP, Gdańsk 2007.

Trempała, J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa; PWN 2014.

Zimbardo F.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2000.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Radosława Kompowska-Marek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena aktywności, wypowiedzi ustanej w trakcie ćwiczeń. Ocena przygotowanej, przedstawionej i omówionej w grupie studentów prezentacji multimedialnej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania- praca indywidualna (tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce przedmiotu).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania.

Literatura:

Bee, H., Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i Ska. Poznań 2008.

Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., Procesy poznawcze. (2008). [W]: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP.

Kołakowski A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP.

Matczak A., Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji w funkcjonowaniu, Wyd. PWN, Warszawa 1982.

Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii, Wyd. GWP, Gdańsk 2008.

Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. PWN, Warszawa 2014.

Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I–III. Wyd. GWP, Gdańsk 2007.

Trempała, J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa; PWN 2014.

Zimbardo F.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2000.

Uwagi:

Metody kształcenia: konwersatorium, prezentacja multimedialna, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza studium przypadków.

ECTS 2 pkt

30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń

15 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego

15 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, praca pisemna zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania)

Udział w zajęciach. Udział w dyskusji. Przygotowanie i zaprezentowanie referatu z pokazem multimedialnym, praca pisemna. Odpowiedź ustna z zakresu zagadnień omawianych w ramach przedmiotu.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze podstaw psychologii z elementami psychologii rozwoju człowieka, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosława Kompowska-Marek
Prowadzący grup: Radosława Kompowska-Marek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena aktywności, wypowiedzi ustanej w trakcie ćwiczeń. Ocena przygotowanej, przedstawionej i omówionej w grupie studentów prezentacji multimedialnej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania- praca indywidualna (tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce przedmiotu).

Pełny opis:

Psychologia: definicje, cele i zadania. Koncepcje człowieka w psychologii (psychoanalityczna koncepcja człowieka, behawiorystyczna koncepcja człowieka, humanistyczna koncepcja człowieka, poznawcza koncepcja człowieka, socjobiologiczna koncepcja człowieka, postmodernistyczna koncepcja człowieka, potoczne koncepcje człowieka). Procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne. Osobowość: teorie. Stres: strategie radzenia sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. Proces rozwoju ucznia - rozwój fizyczny, motoryczny, psychoseksualny, procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny. Identyfikacja z rolami społecznymi. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Zaburzenia zachowania.

Literatura:

Bee, H., Boyd D., Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i Ska. Poznań 2008.

Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., Procesy poznawcze. (2008). [W]: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP.

Kołakowski A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP.

Matczak A., Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji w funkcjonowaniu, Wyd. PWN, Warszawa 1982.

Mietzel G. Wprowadzenie do psychologii, Wyd. GWP, Gdańsk 2008.

Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. PWN, Warszawa 2014.

Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I–III. Wyd. GWP, Gdańsk 2007.

Trempała, J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa; PWN 2014.

Zimbardo F.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2000.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)