Historia sztuki - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-HSZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki - 1 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Dzieje sztuki w ujęciu historycznym i problemowym Metody pomiaru: kolokwia, ocena wypowiedzi na zajęciach, udział w dyskusji, sprawdzian testowy z pytaniem opisowym z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz uwzględnionej w literaturze przedmiotu (opcjonalnie) |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wybrane zagadnienia historii sztuki od czasów prehistorycznych do renesansu (sztuka prehistoryczna, antyczna, średniowieczna i nowożytna do czasów renesansu). Wskazanie specyfiki sztuki na ziemiach polskich. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii danych epok. Prezentacja dzieł twórczo interpretujących inspiracje wcześniejszymi dokonaniami sztuki. Wykład – konwersatorium |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (2004), Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery, PWN, Warszawa. Gombrich E.H., (2009), O sztuce, Rebis. Jastrzębowska E., (1988), Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa. Kębłowski J., (1987), Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa. Kłosińska J., (1975), Sztuka bizantyńska, Warszawa. Rynck P.de, (2005), Jak czytać malarstwo, Wydawnictwo Universitas, Kraków. Rzepińska M., (1986), Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław. Skubiszewski P., (2001), Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, (1996), Warszawa. Sztuka świata, Arkady, t.2-6. Literatura uzupełniająca: Architektura gotycka w Polsce, (1995), Mroczko T., Arszyński M., (red.), Warszawa. Barlett R., (2002), Panorama średniowiecza, Warszawa. Bernhard M.L., (1981), Sztuka grecka, Warszawa. Chłędowski K., (1996), Rzym ludzie odrodzenia, Warszawa. Chrzanowski T., (2009), Sztuka w Polsce Piastów i Jagiellonów. Zarys dziejów, Warszawa. Duby G., (1986), Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa. Eco U., (1997), Sztuka i piękno w średniowieczu, Karków. Genaille R., (1976), Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa. Historia piękna, (2005), Eco, U., (red.), Poznań. Huizinga J, (1992), Jesień średniowiecza, Warszawa. Kębłowski J., (1983), Polska sztuka gotycka, Warszawa. Kozakiewiczowa H., (1978), Renesans i manieryzm w Polsce, Warszawa. Levey M., (1980), Dojrzały renesans, Warszawa. Levey M., (1978), Wczesny renesans, Warszawa. Lipińska J., (1982), Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa. Makowiecka E., (2006), Sztuka grecka, Warszawa. Michałowski K., (1986), Nie tylko piramidy, Sztuka dawnego Egiptu, Warszawa. Mroczko T., (1988), Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa. Sztuka gotyku. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, (2000), Toman R., (red.), Warszawa. Sztuka romańska. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, (2000), Toman R., (red.), Warszawa. Watkin D., (2006), Historia architektury zachodniej, Warszawa. Witruwiusz, (1999), O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W zakresie poznanych epok student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych. W zakresie poznanych epok student zna wybrane zagadnienia dotyczące dziejów myśli o sztuce i estetyce oraz wybrane zagadnienia ikonograficzne. Umiejętności Student potrafi rozpoznać kluczowe dzieła sztuki, wskazać ich twórców i przeprowadzić analizę w kontekście technik warsztatowych oraz cech stylu (w zakresie poznanych epok). Student potrafi prawidłowo zaklasyfikować dzieło sztuki do odpowiedniego okresu oraz opisać je pod względem formalnym i stylistycznym (w zakresie poznanych epok). Student potrafi rozpoznawać i analizować zabytki oraz dzieła sztuki swojskiego kręgu kulturowego (regionalnego, narodowego), w kontekście powszechnej historii sztuki. Kompetencje społeczne Student pracuje nad rozwijaniem kompetencji publicznego wyrażania własnych sądów o sztuce, z wykorzystaniem fachowej wiedzy z zakres historii sztuki. Student gotowy jest, aby w przemyślany sposób, publicznie omawiać i rekomendować wydarzenia artystyczne, szczególnie dotyczące sztuk plastycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwia, ocena wypowiedzi na zajęciach, udziału w dyskusji, sprawdzian testowy z pytaniem opisowym z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz uwzględnionej w literaturze przedmiotu, Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze omawianych tematów, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Durda-Dmitruk, Magdalena Janota-Bzowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Dzieje sztuki w ujęciu historycznym i problemowym Metody pomiaru: kolokwia, ocena wypowiedzi na zajęciach, udział w dyskusji, sprawdzian testowy z pytaniem opisowym z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz uwzględnionej w literaturze przedmiotu (opcjonalnie) |
|
Pełny opis: |
1. Historia sztuki jako dziedzina naukowa. 2. Sztuka prehistoryczna. Sztuka antyczna: 3. Sztuka starożytnego Egiptu. 4. Sztuka Mezopotamii. 5. Sztuka starożytnej Grecji okresu archaicznego. 6. Sztuka starożytnej Grecji okresu klasycznego i hellenistycznego. 7. Sztuka starożytnego Rzymu. 8. Sztuka wczesnochrześcijańska i bizantyjska. Sztuka średniowieczna: 9. Sztuka romańska. 10. Sztuka gotycka. (architektura i rzeźba) 11. Gotyk w Polsce. 12. Średniowieczne malarstwo tablicowe. Sztuka nowożytna: 13. Renesans na południe od Alp. (architektura i rzeźba) 14. Renesans na południe od Alp (malarstwo) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (2004), Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery, PWN, Warszawa. Gombrich E.H., (2009), O sztuce, Rebis. Jastrzębowska E., (1988), Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa. Kębłowski J., (1987), Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa. Kłosińska J., (1975), Sztuka bizantyńska, Warszawa. Rynck P.de, (2005), Jak czytać malarstwo, Wydawnictwo Universitas, Kraków. Rzepińska M., (1986), Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław. Skubiszewski P., (2001), Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, (1996), Warszawa. Sztuka świata, Arkady, t.2-6. Literatura uzupełniająca: Architektura gotycka w Polsce, (1995), Mroczko T., Arszyński M., (red.), Warszawa. Barlett R., (2002), Panorama średniowiecza, Warszawa. Bernhard M.L., (1981), Sztuka grecka, Warszawa. Chłędowski K., (1996), Rzym ludzie odrodzenia, Warszawa. Chrzanowski T., (2009), Sztuka w Polsce Piastów i Jagiellonów. Zarys dziejów, Warszawa. Duby G., (1986), Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa. Eco U., (1997), Sztuka i piękno w średniowieczu, Karków. Genaille R., (1976), Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa. Historia piękna, (2005), Eco, U., (red.), Poznań. Huizinga J, (1992), Jesień średniowiecza, Warszawa. Kębłowski J., (1983), Polska sztuka gotycka, Warszawa. Kozakiewiczowa H., (1978), Renesans i manieryzm w Polsce, Warszawa. Levey M., (1980), Dojrzały renesans, Warszawa. Levey M., (1978), Wczesny renesans, Warszawa. Lipińska J., (1982), Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa. Makowiecka E., (2006), Sztuka grecka, Warszawa. Michałowski K., (1986), Nie tylko piramidy, Sztuka dawnego Egiptu, Warszawa. Mroczko T., (1988), Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa. Sztuka gotyku. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, (2000), Toman R., (red.), Warszawa. Sztuka romańska. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, (2000), Toman R., (red.), Warszawa. Watkin D., (2006), Historia architektury zachodniej, Warszawa. Witruwiusz, (1999), O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Dzieje sztuki w ujęciu historycznym i problemowym Metody pomiaru: kolokwia, ocena wypowiedzi na zajęciach, udział w dyskusji, sprawdzian testowy z pytaniem opisowym z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz uwzględnionej w literaturze przedmiotu (opcjonalnie) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wybrane zagadnienia historii sztuki od czasów prehistorycznych do renesansu (sztuka prehistoryczna, antyczna, średniowieczna i nowożytna do czasów renesansu). Wskazanie specyfiki sztuki na ziemiach polskich. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii danych epok. Prezentacja dzieł twórczo interpretujących inspiracje wcześniejszymi dokonaniami sztuki. Wykład – konwersatorium |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (2004), Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery, PWN, Warszawa. Gombrich E.H., (2009), O sztuce, Rebis. Jastrzębowska E., (1988), Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa. Kębłowski J., (1987), Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa. Kłosińska J., (1975), Sztuka bizantyńska, Warszawa. Rynck P.de, (2005), Jak czytać malarstwo, Wydawnictwo Universitas, Kraków. Rzepińska M., (1986), Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław. Skubiszewski P., (2001), Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, (1996), Warszawa. Sztuka świata, Arkady, t.2-6. Literatura uzupełniająca: Architektura gotycka w Polsce, (1995), Mroczko T., Arszyński M., (red.), Warszawa. Barlett R., (2002), Panorama średniowiecza, Warszawa. Bernhard M.L., (1981), Sztuka grecka, Warszawa. Chłędowski K., (1996), Rzym ludzie odrodzenia, Warszawa. Chrzanowski T., (2009), Sztuka w Polsce Piastów i Jagiellonów. Zarys dziejów, Warszawa. Duby G., (1986), Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa. Eco U., (1997), Sztuka i piękno w średniowieczu, Karków. Genaille R., (1976), Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa. Historia piękna, (2005), Eco, U., (red.), Poznań. Huizinga J, (1992), Jesień średniowiecza, Warszawa. Kębłowski J., (1983), Polska sztuka gotycka, Warszawa. Kozakiewiczowa H., (1978), Renesans i manieryzm w Polsce, Warszawa. Levey M., (1980), Dojrzały renesans, Warszawa. Levey M., (1978), Wczesny renesans, Warszawa. Lipińska J., (1982), Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa. Makowiecka E., (2006), Sztuka grecka, Warszawa. Michałowski K., (1986), Nie tylko piramidy, Sztuka dawnego Egiptu, Warszawa. Mroczko T., (1988), Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa. Sztuka gotyku. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, (2000), Toman R., (red.), Warszawa. Sztuka romańska. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, (2000), Toman R., (red.), Warszawa. Watkin D., (2006), Historia architektury zachodniej, Warszawa. Witruwiusz, (1999), O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa. |
|
Uwagi: |
ECTS 2 pkt. 30 godzin pracy kontaktowej, 30 godzin pracy własnej w odniesieniu do źródeł Czynny udział w zajęciach. Zaliczenia etapowe i całościowe zagadnień prezentowanych podczas wykładów (kolokwia, egzamin testowy z zagadnieniem opisowym) Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Dzieje sztuki w ujęciu historycznym i problemowym Metody pomiaru: kolokwia, ocena wypowiedzi na zajęciach, udział w dyskusji, sprawdzian testowy z pytaniem opisowym z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz uwzględnionej w literaturze przedmiotu (opcjonalnie) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wybrane zagadnienia historii sztuki od czasów prehistorycznych do renesansu (sztuka prehistoryczna, antyczna, średniowieczna i nowożytna do czasów renesansu). Wskazanie specyfiki sztuki na ziemiach polskich. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii danych epok. Prezentacja dzieł twórczo interpretujących inspiracje wcześniejszymi dokonaniami sztuki. Wykład – konwersatorium |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (2004), Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery, PWN, Warszawa. Gombrich E.H., (2009), O sztuce, Rebis. Jastrzębowska E., (1988), Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa. Kębłowski J., (1987), Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa. Kłosińska J., (1975), Sztuka bizantyńska, Warszawa. Rynck P.de, (2005), Jak czytać malarstwo, Wydawnictwo Universitas, Kraków. Rzepińska M., (1986), Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław. Skubiszewski P., (2001), Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, (1996), Warszawa. Sztuka świata, Arkady, t.2-6. Literatura uzupełniająca: Architektura gotycka w Polsce, (1995), Mroczko T., Arszyński M., (red.), Warszawa. Barlett R., (2002), Panorama średniowiecza, Warszawa. Bernhard M.L., (1981), Sztuka grecka, Warszawa. Chłędowski K., (1996), Rzym ludzie odrodzenia, Warszawa. Chrzanowski T., (2009), Sztuka w Polsce Piastów i Jagiellonów. Zarys dziejów, Warszawa. Duby G., (1986), Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa. Eco U., (1997), Sztuka i piękno w średniowieczu, Karków. Genaille R., (1976), Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa. Historia piękna, (2005), Eco, U., (red.), Poznań. Huizinga J, (1992), Jesień średniowiecza, Warszawa. Kębłowski J., (1983), Polska sztuka gotycka, Warszawa. Kozakiewiczowa H., (1978), Renesans i manieryzm w Polsce, Warszawa. Levey M., (1980), Dojrzały renesans, Warszawa. Levey M., (1978), Wczesny renesans, Warszawa. Lipińska J., (1982), Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa. Makowiecka E., (2006), Sztuka grecka, Warszawa. Michałowski K., (1986), Nie tylko piramidy, Sztuka dawnego Egiptu, Warszawa. Mroczko T., (1988), Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa. Sztuka gotyku. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, (2000), Toman R., (red.), Warszawa. Sztuka romańska. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, (2000), Toman R., (red.), Warszawa. Watkin D., (2006), Historia architektury zachodniej, Warszawa. Witruwiusz, (1999), O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa. |
|
Uwagi: |
ECTS 2 pkt. 30 godzin pracy kontaktowej, 30 godzin pracy własnej w odniesieniu do źródeł Czynny udział w zajęciach. Zaliczenia etapowe i całościowe zagadnień prezentowanych podczas wykładów (kolokwia, egzamin testowy z zagadnieniem opisowym) Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.