Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fotografia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-FOT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fotografia
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie teoretyczne i ikonograficzne na wybranych, klasycznych przykładach, do zagadnień estetycznych i formalnych przynależnych fotografii. Zaawansowane możliwości sprzętu oświetleniowego. Użycie światła błyskowego. Wykonywanie reprodukcji obrazów i dokumentacji innych dzieł sztuki. Zaawansowane techniki analogowe w fotografii (fotografia otworkowa, fotogram, polaroid, fotografia wielkoformatowa itd.). Zaawansowane fotograficzne techniki cyfrowe. Wykonywanie zdjęć w formacie RAW, do multiekspozycji, panoram, HDR-ów, montaży cyfrowych, animacji ze zdjęć itd. Zaawansowana edycja fotograficznych plików cyfrowych. Zastosowanie programów graficznych Adobe. Zastosowanie ścieżek, warstw, masek itd. Realizacja zadań z dziedziny fotografii kreacyjnej. Poszukiwanie indywidualnych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności patrzenia fotograficznego, stosowania zabiegów formalnych przynależnych dyscyplinie.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji w fotografii.

Student posiada wiedzę o technologicznych zagadnieniach dotyczących realizacji fotografii i jej cyfrowej edycji w programach komputerowych.

Student zna tendencje rozwojowe z zakresu fotografii oraz widzi zależności pomiędzy fotografią i innymi dyscyplinami.

Student zna uwarunkowania i skutki praktyki fotograficznej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania w przestrzeni galeryjnej.

Umiejętności

Świadomie posługuje się poznanymi technikami fotograficznymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Potrafi podejmować samodzielne artystyczne działania fotograficzne.

W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin.

Potrafi dokonać analizy własnej pracy fotograficznej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik fotograficznych.

Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej.

Planuje i organizuje w ramach praktyki fotograficznej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).

Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia.

Kompetencje społeczne

Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu.

Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel.

Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej.

Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.

Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Rumiancew
Prowadzący grup: Daniel Rumiancew
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawowe zajęcia z fotografii jako dyscypliny artystycznej.

Pełny opis:

Studenci realizują na zaliczenie tematy w podstawowych technikach fotograficznych, analogowych i cyfrowych. Tematy to: "Światło-przestrzeń', "Ruch-bezruch" i "Człowiek w miejscu pracy. Fotoreportaż". Przechodzą kolejne etapy korekt i poprawy swoich realizacji. Fotografia jest nauczana podczas zajęć od strony jej możliwości technicznych i estetycznych. Tematy są zaprojektowane tak, aby wprowadzić studentów w kwestię budowy narzędzi fotograficznych, ich technicznych możliwości i w konsekwencji kreowania dzięki nim wartościowego obrazu fotograficznego i odpowiedniej stylistyki. Wprowadzona jest wiedza o podstawowych jakościach plastycznych fotografii. Zajęcia po części polegają na korektach kolejnych etapów powstawania cykli fotograficznych. Na wielu zajęciach prezentowane są metody pracy z urządzeniami potrzebnymi do fotografowania (zarówno cyfrowymi, jak i analogowymi). Oprócz tego w ciągu zajęć wykładowca prezentuje wybrane, historyczne cykle fotografii, następnie są one omawiane, podobnie jak ich odniesienie do pomysłów i prac studentów.

Literatura:

Urszula Czartoryska, "Przygody plastyczne fotografii", 1965

Witold Dederko, "Światło i cień w fotografii", 2008

Witold Dederko, "Sztuka fotografowania", 2009

Witold Dederko, "Warsztat techniczny artysty fotografika", 1985

John Hedgecoe "Nowy podręcznik fotografii", 2007

John Freeman, Fotografia, 2006

Michael Freeman, "Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej", 2006

Naomi Rosenblum "Historia fotografii światowej", 2005

Uwagi:

Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do pracy podczas realizacji ćwiczeń technicznych w trakcie zajęć, gotowość do współpracy podczas realizacji zadanych tematów itd.).

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialog dydaktyczny,

omawianie zagadnień teoretycznych,

dyskusja dydaktyczna,

przegląd prac i prezentacji

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 60

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Daniel Rumiancew
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Rumiancew
Prowadzący grup: Katarzyna Kryńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawowe zajęcia z fotografii jako dyscypliny artystycznej.

Pełny opis:

Studenci realizują na zaliczenie tematy w podstawowych technikach fotograficznych, analogowych i cyfrowych. Przechodzą kolejne etapy korekt i poprawy swoich realizacji. Fotografia jest nauczana podczas zajęć od strony jej możliwości technicznych i estetycznych. Tematy są zaprojektowane tak, aby wprowadzić studentów w kwestię budowy narzędzi fotograficznych, ich technicznych możliwości i w konsekwencji kreowania dzięki nim wartościowego obrazu fotograficznego i odpowiedniej stylistyki. Wprowadzona jest wiedza o podstawowych jakościach plastycznych fotografii. Zajęcia po części polegają na korektach kolejnych etapów powstawania cykli fotograficznych. Na wielu zajęciach prezentowane są metody pracy z urządzeniami potrzebnymi do fotografowania (zarówno cyfrowymi, jak i analogowymi). Oprócz tego w ciągu zajęć wykładowca prezentuje wybrane, historyczne cykle fotografii, następnie są one omawiane, podobnie jak ich odniesienie do pomysłów i prac studentów.

Literatura:

Urszula Czartoryska, "Przygody plastyczne fotografii", 1965

Witold Dederko, "Światło i cień w fotografii", 2008

Witold Dederko, "Sztuka fotografowania", 2009

Witold Dederko, "Warsztat techniczny artysty fotografika", 1985

John Hedgecoe "Nowy podręcznik fotografii", 2007

John Freeman, Fotografia, 2006

Michael Freeman, "Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej", 2006

Naomi Rosenblum "Historia fotografii światowej", 2005

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Pałka
Prowadzący grup: Karol Pałka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia propedeutyczne z fotografii

Pełny opis:

Kierując się zasadą wielkiego amerykańskiego fotografa Ansela Adamsa: Fotografia to nie przypadek – to koncepcja.

Zajęcia są wstępem do zrozumienia czym może być fotografia, jako sztuka współczesna.

Pierwszym zadaniem studentów jest wykonanie ćwiczenia pt. „Studium formy, materii i przestrzeni”, które jest ćwiczeniem z patrzenia i ma na celu opanowanie zagadnień technicznych związanych z fotografią. Studenci uczą się podstawowych zagadnień technicznych, a w ramach wykładów poznają sylwetki współczesnych fotografów.

Literatura:

Coles R. Doing Documentary Work, New York, 1998

Cotton C. The Photograph as Contemporary Art (World of Art), 2014.

Urszula Czartoryska, "Przygody plastyczne fotografii", 1965

Uryszula Czartorystka, Fotografia - Mowa Ludzka Perspektywy Historyczne

Susan Sontag - O Fotografii, 1977

Uwagi:

Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do pracy podczas realizacji ćwiczeń technicznych w trakcie zajęć, gotowość do współpracy podczas realizacji zadanych tematów itd.).

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialog dydaktyczny,

omawianie zagadnień teoretycznych,

dyskusja dydaktyczna,

przegląd prac i prezentacji

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 60

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Niewiadomski
Prowadzący grup: Łukasz Niewiadomski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia propedeutyczne z fotografii

Pełny opis:

Kierując się zasadą wielkiego amerykańskiego fotografa Ansela Adamsa: Fotografia to nie przypadek – to koncepcja.

Zajęcia są wstępem do zrozumienia czym może być fotografia, jako sztuka współczesna.

Literatura:

Coles R. Doing Documentary Work, New York, 1998

Cotton C. The Photograph as Contemporary Art (World of Art), 2014.

Urszula Czartoryska, "Przygody plastyczne fotografii", 1965

Uryszula Czartorystka, Fotografia - Mowa Ludzka Perspektywy Historyczne

Susan Sontag - O Fotografii, 1977

Uwagi:

Do zaliczenia brany jest pod uwagę efekt ostateczny wykonanych prac, jak i proces ich powstawania (korekty, ich ilość i jakość), a także aktywne uczestnictwo w pozostałych zajęciach (dyskusja, gotowość do pracy podczas realizacji ćwiczeń technicznych w trakcie zajęć, gotowość do współpracy podczas realizacji zadanych tematów itd.).

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna powiązana z tematyką zadania,

dialog dydaktyczny,

omawianie zagadnień teoretycznych,

dyskusja dydaktyczna,

przegląd prac i prezentacji

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

inne godz. kontaktowe z wykładowcą (praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym, konserwatorium w formie mailowej) 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu,zaliczenia 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 60

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)