Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne obszary sztuki - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-WOS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne obszary sztuki - 1
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przybliżenie, rozszerzenie i pogłębienie wiedzy z zakresu teorii i historii sztuki współczesnej, umożliwiające osadzenie zjawisk, nurtów, twórców i ich dzieł art.

w szerszych kontekstach kulturowych, historycznych, sztuki współczesnej.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej: periodyzacja i terminologia, główne nurty, tendencje, zagadnienia, postawy twórcze i zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, wydarzenia, wystawy, festiwale, sympozja, itp.; główne zagadnienia polskiej sztuki po II wojnie światowej w odniesieniu do problematyki i zjawisk sztuki światowej lat 40. i 50. XX w.; specyfika sztuki polskiej lat 60.-80. XX w. (sztuka wokół galerii, plenerów i spotkań art.) na tle tendencji i nurtów sztuki światowej; sztuka krytyczna na świecie i w Polsce - lata 90. XX w.; wybrane konteksty i perspektywy sztuki XX i pocz. XXI w., m.in.: materializm, feminizm i postfeminizm, psychoanaliza, poststrukturalizm, postmodernizm; diagnoza polskiej sztuki na podstawie zjawisk art. po 2000 r. i aktualnych wydarzeń.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012.

Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.

Danto A.C., Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013.

Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996.

Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008

Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.

Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (red.), Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012.

Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010

Kawiecki P., Zagadnienia estetyki współczesnej: sztuka, wartości, poznanie, Gdańsk 1994.

Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013.

Poprzęcka M., Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka, Fundacja Terytoria Książki, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

Bach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992

Bach- Czaina J., Od kobiety do mężczyzny i z powrotem: rozważania o płci w kulturze, Białystok 1997

Danto A. C., Czym jest sztuka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016

Danto A.C., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.

Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.

Widok nr 1. WRO media art reader. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009

Widok nr 2. WRO media art reader. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław 2009

Współczesne czasopisma o sztuce polskie i obce (np. “Szum“,„Format“, „Artluk“, „Arteon“„Konteksty”, „Artforum” itp.)

Ponadto - materiały dot. twórczości współczesnych artystów, drukowane: monografie, katalogi, opracowania indywidualne i zbiorcze, strony internetowe, blogi itp.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka posiada uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu teorii i historii sztuki współczesnej, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych, sztuki współczesnej.

Student/ka zna kontekst historyczny i kulturowy sztuki współczesnej i jej związków z innymi obszarami współczesnego życia.

Student/ka zna uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej

w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Student/ka dobrze orientuje się w strukturze instytucji polskiego oraz europejskiego systemu artystycznego.

Umiejętności

Student/ka potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej pod względem oryginalności oraz odniesienia do współczesnych nurtów sztuki.

Student/ka potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na temat sztuk plastycznych oraz życia kulturalnego, odnosząc się do poznanych koncepcji sztuki współczesnej, z wykorzystaniem rozmaitych źródeł informacji.

Student/ka potrafi samodzielnie poddać analizie, scharakteryzować, objaśnić własne prace artystyczne, przybliżyć ich kontekst interpretacyjny, ustnie lub pisemnie, w paradygmacie naukowym, w odniesieniu do zjawisk sztuki współczesnej.

Student/ka potrafi przeprowadzić metodologicznie właściwą analizę zjawisk życia społecznego, kultury lub sztuki i dokonać kreatywnego przetransponowania wyników badań w obszar aktywności artystycznej.

Student/ka potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w odniesieniu do obszarów sztuki współczesnej i ukierunkowywać innych w tym zakresie.

Kompetencje społeczne

Student/ka ma pogłębioną świadomość współczesnej roli społecznej artysty na podstawie wiedzy z zakresu sztuki współczesnej.

Student/ka świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym i artystycznym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej.

Student/ka krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznaje znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.

Student/ka rozumie potrzebę dalszego rozwoju intelektualnego i jego związku z kształtowaniem swojej osobowości jako człowieka i artysty; chce pogłębiać swoją wiedzę z zakresu sztuki współczesnej i inspiruje do tego innych.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena na podstawie:

- wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach prowadzonych stacjonarnie i online oraz na spotkaniach np. z artystą / krytykiem / teoretykiem,

- referatu z prezentacją multimedialną

- recenzji książki z obszaru sztuki współczesnej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Durda-Dmitruk
Prowadzący grup: Magdalena Durda-Dmitruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena na podstawie:

- wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach prowadzonych stacjonarnie i online oraz na spotkaniach np. z artystą / krytykiem / teoretykiem,

- referatów (1. o artystach i zjawiskach sztuki współczesnej, 2. odwiedzanych wystawach/wydarzeniach),

- prezentacji multimedialnych

Pełny opis:

Cel zajęć:

przybliżenie, rozszerzenie i pogłębienie wiedzy z zakresu teorii i historii sztuki współczesnej, umożliwiające osadzenie zjawisk, nurtów, twórców i ich dzieł art.

w szerszych kontekstach kulturowych, historycznych, sztuki współczesnej.

Grupy tematyczne:

Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej (zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, cykliczne wydarzenia, wystawy np. Documenta Kassel, Biennale Sztuki w Wenecji, Turner Prize itp.)

Wybrane zagadnienia sztuki II poł. XX w. na świecie: kierunki, nurty, tendencje przez pryzmat twórczości wybranych artystów (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel, hiperrealizm, minimal art., konceptualizm, land art., body art., environment, happening, performance, sztuka krytyczna np. Young British Artists)

Wybrane konteksty i perspektywy sztuki II poł. XX i pocz. XXI w. (np. postmodernizm, feminizm, postfeminizm, sztuka relacyjna, partycypacyjna, generatywna, bioart, sztuka w przestrzeni publicznej itp.)

Sztuka po 2000 r., aktualne wydarzenia

Grupy tematyczne:

Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej (zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, cykliczne wydarzenia, wystawy np. Documenta Kassel, Biennale Sztuki w Wenecji, Turner Prize itp.)

Wybrane zagadnienia sztuki II poł. XX w. na świecie: kierunki, nurty, tendencje przez pryzmat twórczości wybranych artystów (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel, hiperrealizm, minimal art., konceptualizm, land art., body art., environment, happening, performance, sztuka krytyczna np. Young British Artists)

Wybrane konteksty i perspektywy sztuki II poł. XX i pocz. XXI w. (np. postmodernizm, feminizm, postfeminizm, sztuka relacyjna, partycypacyjna, generatywna, bioart, sztuka w przestrzeni publicznej itp.)

Sztuka po 2000 r., aktualne wydarzenia

II semester - konteksty polskiej sztuki współczesnej, grupy tematyczne:

Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej (główne zagadnienia zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, wydarzenia, wystawy, festiwale, sympozja)

Wybrane zagadnienia sztuki po II wojnie światowej, problematyka, przedstawiciele - lata 40. i 50. XX w. w Polsce (np. socrealizm, Arsenał 55, odwilż) w odniesieniu do tendencji sztuki na świecie (ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel)

Sztuka polska wokół galerii, plenerów i spotkań lata 60.-70. XX w. (np. Krzywe Koło, Współczesna, Foksal, Akumulatory II; plenery, spotkania w: Osiekach, Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach w 1966 w Puławach, Biennale Form Przestrzennych w Elblągu)

Wybrane kierunki, zagadnienia sztuki lat 60.-70. XX w., grupy i przedstawiciele (np. environment, happening, performance, konceptualizm, mail art., body art.)

Sztuka niezależna lat 80. (grupy i zjawiska: Gruppa, WPROST, LUXUS, Łódź Kaliska, Kultura Zrzuty) oraz wydarzenia w ramach tzw. sztuki przykościelnej

Sztuka krytyczna na świecie (Young British Artists), zjawisko polskiej sztuki krytycznej - lata 90.

Wybrane zagadnienia sztuki nowych mediów (od wideo art po media cyfrowe i sztukę interaktywną) w Polsce i na świecie

Wybrane konteksty sztuki najnowszej

Wybrane konteksty i perspektywy sztuki XX i pocz. XXI w. (np. postmodernizm, sztuka relacyjna, partycypacyjna, generatywna, sztuka w przestrzeni publicznej itp.)

Sztuka polska po 2000 r.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012.

Bogucki J., Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983.

Borkowski G., Mazur A., Branicka M. (red.), Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku, Warszawa 2007.

Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.

D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008.

Danto A.C., Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013.

Danto A.C., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996.

Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008

Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.

Jakubowska A., Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Kraków 2005

Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (red.), Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012.

Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010

Kłosiewicz O., Polska sztuka współczesna przełomu XX i XXI wieku, wyd. RM, Warszawa 2014

Kowalczyk I., Ciało i władza, Warszawa 2002

Kowalczyk I., Sztuka feministyczna w Polsce. Od feministycznych interwencji do postfeminizmu, Sztuki Wizualne, nr 42 [dostępne online: http://kulturaenter.pl/sztuka-feministyczna-w-polsce-od-feministycznych-interwencji-do-postfeminizmu/2012/03/

Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013.

Ronduda Ł., Sztuka polska lat 70., Warszawa 2009.

Rottenberg A., Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Warszawa 2009.

Sienkiewicz K., Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Warszawa 2014.

Sosnowski L., Sztuka. Historia. Teoria. Światy Arthura C. Danto, Collegium Columbinum, Kraków 2007.

Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca:

Brach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992

Brach- Czaina J., Od kobiety do mężczyzny i z powrotem: rozważania o płci w kulturze, Białystok 1997

Danto A. C., Czym jest sztuka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016

Drągowska M., Kuryłek D., Tatar E., Krótka historia Grupy Ładnie, Kraków 2008.

Kawiecki P., Zagadnienia estetyki współczesnej: sztuka, wartości, poznanie, Gdańsk 1994.

Olszewski A. (1988). Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie. Warszawa.

Piotrowski P. (1999). Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań.

Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.

Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.

Rottenberg A. (2005). Sztuka w Polsce 1945-2005. Warszawa.

Widok nr 1. WRO media art reader. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009

Widok nr 2. WRO media art reader. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław 2009

Zaniewski W. (2014) Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Novae Res, Gdynia.

Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp.

Czasopisma społeczno-kulturalne: „Konteksty”, „Kultura” (paryska), „Więź”, „Zeszyty Literackie”, „Znak”, „Przekrój”

Uwagi:

Ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone online na platformie TEAMS lub, jeśli będą ku temu warunki - w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Durda-Dmitruk
Prowadzący grup: Magdalena Durda-Dmitruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena na podstawie:

- wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach prowadzonych stacjonarnie i online oraz na spotkaniach np. z artystą / krytykiem / teoretykiem,

- referatu z prezentacją multimedialną

- recenzji książki z obszaru sztuki współczesnej

Pełny opis:

Cel zajęć:

przybliżenie, rozszerzenie i pogłębienie wiedzy z zakresu teorii i historii sztuki współczesnej, umożliwiające osadzenie zjawisk, nurtów, twórców i ich dzieł art.

w szerszych kontekstach kulturowych, historycznych, sztuki współczesnej.

Grupy tematyczne:

Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej (zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, cykliczne wydarzenia, wystawy np. Documenta Kassel, Biennale Sztuki w Wenecji, Turner Prize itp.)

Wybrane zagadnienia sztuki II poł. XX w. na świecie: kierunki, nurty, tendencje przez pryzmat twórczości wybranych artystów (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel, hiperrealizm, minimal art., konceptualizm, land art., body art., environment, happening, performance, sztuka krytyczna np. Young British Artists)

Wybrane konteksty i perspektywy sztuki II poł. XX i pocz. XXI w. (np. postmodernizm, feminizm, postfeminizm, sztuka relacyjna, partycypacyjna, generatywna, bioart, sztuka w przestrzeni publicznej itp.)

Sztuka po 2000 r., aktualne wydarzenia

Grupy tematyczne:

Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej (zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, cykliczne wydarzenia, wystawy np. Documenta Kassel, Biennale Sztuki w Wenecji, Turner Prize itp.)

Wybrane zagadnienia sztuki II poł. XX w. na świecie: kierunki, nurty, tendencje przez pryzmat twórczości wybranych artystów (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel, hiperrealizm, minimal art., konceptualizm, land art., body art., environment, happening, performance, sztuka krytyczna np. Young British Artists)

Wybrane konteksty i perspektywy sztuki II poł. XX i pocz. XXI w. (np. postmodernizm, feminizm, postfeminizm, sztuka relacyjna, partycypacyjna, generatywna, bioart, sztuka w przestrzeni publicznej itp.)

Sztuka po 2000 r., aktualne wydarzenia

II semester - konteksty polskiej sztuki współczesnej, grupy tematyczne:

Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej (główne zagadnienia zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, wydarzenia, wystawy, festiwale, sympozja)

Wybrane zagadnienia sztuki po II wojnie światowej, problematyka, przedstawiciele - lata 40. i 50. XX w. w Polsce (np. socrealizm, Arsenał 55, odwilż) w odniesieniu do tendencji sztuki na świecie (ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel)

Sztuka polska wokół galerii, plenerów i spotkań lata 60.-70. XX w. (np. Krzywe Koło, Współczesna, Foksal, Akumulatory II; plenery, spotkania w: Osiekach, Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach w 1966 w Puławach, Biennale Form Przestrzennych w Elblągu)

Wybrane kierunki, zagadnienia sztuki lat 60.-70. XX w., grupy i przedstawiciele (np. environment, happening, performance, konceptualizm, mail art., body art.)

Sztuka niezależna lat 80. (grupy i zjawiska: Gruppa, WPROST, LUXUS, Łódź Kaliska, Kultura Zrzuty) oraz wydarzenia w ramach tzw. sztuki przykościelnej

Sztuka krytyczna na świecie (Young British Artists), zjawisko polskiej sztuki krytycznej - lata 90.

Wybrane zagadnienia sztuki nowych mediów (od wideo art po media cyfrowe i sztukę interaktywną) w Polsce i na świecie

Wybrane konteksty sztuki najnowszej

Wybrane konteksty i perspektywy sztuki XX i pocz. XXI w. (np. postmodernizm, sztuka relacyjna, partycypacyjna, generatywna, sztuka w przestrzeni publicznej itp.)

Sztuka polska po 2000 r.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012.

Bogucki J., Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983.

Borkowski G., Mazur A., Branicka M. (red.), Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku, Warszawa 2007.

Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.

D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008.

Danto A.C., Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013.

Danto A.C., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996.

Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008

Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.

Jakubowska A., Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Kraków 2005

Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (red.), Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012.

Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010

Kłosiewicz O., Polska sztuka współczesna przełomu XX i XXI wieku, wyd. RM, Warszawa 2014

Kowalczyk I., Ciało i władza, Warszawa 2002

Kowalczyk I., Sztuka feministyczna w Polsce. Od feministycznych interwencji do postfeminizmu, Sztuki Wizualne, nr 42 [dostępne online: http://kulturaenter.pl/sztuka-feministyczna-w-polsce-od-feministycznych-interwencji-do-postfeminizmu/2012/03/

Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013.

Ronduda Ł., Sztuka polska lat 70., Warszawa 2009.

Rottenberg A., Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Warszawa 2009.

Sienkiewicz K., Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Warszawa 2014.

Sosnowski L., Sztuka. Historia. Teoria. Światy Arthura C. Danto, Collegium Columbinum, Kraków 2007.

Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca:

Brach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992

Brach- Czaina J., Od kobiety do mężczyzny i z powrotem: rozważania o płci w kulturze, Białystok 1997

Danto A. C., Czym jest sztuka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016

Drągowska M., Kuryłek D., Tatar E., Krótka historia Grupy Ładnie, Kraków 2008.

Kawiecki P., Zagadnienia estetyki współczesnej: sztuka, wartości, poznanie, Gdańsk 1994.

Olszewski A. (1988). Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie. Warszawa.

Piotrowski P. (1999). Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań.

Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.

Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.

Rottenberg A. (2005). Sztuka w Polsce 1945-2005. Warszawa.

Widok nr 1. WRO media art reader. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009

Widok nr 2. WRO media art reader. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław 2009

Zaniewski W. (2014) Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Novae Res, Gdynia.

Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp.

Czasopisma społeczno-kulturalne: „Konteksty”, „Kultura” (paryska), „Więź”, „Zeszyty Literackie”, „Znak”, „Przekrój”

Uwagi:

Ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone online na platformie TEAMS lub, jeśli będą ku temu warunki - w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.

Forma aktywności - nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do zajęć, analizowanie zjawisk i dzieł sztuki:: 15

Opracowanie referatu, tekstu: 10

Udział w życiu artystycznym (wizyty w galeriach, muzeach itp.): 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Durda-Dmitruk
Prowadzący grup: Magdalena Durda-Dmitruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena na podstawie:

- wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach prowadzonych stacjonarnie i online oraz na spotkaniach np. z artystą / krytykiem / teoretykiem,

- referatu z prezentacją multimedialną

- recenzji książki z obszaru sztuki współczesnej

Pełny opis:

Cel zajęć: przybliżenie, rozszerzenie i pogłębienie wiedzy z zakresu teorii i historii sztuki współczesnej, umożliwiające osadzenie zjawisk, nurtów, twórców i ich dzieł art. w szerszych kontekstach kulturowych, historycznych, sztuki współczesnej.

Grupy tematyczne:

Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej (zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, cykliczne wydarzenia, wystawy np. Documenta Kassel, Biennale Sztuki w Wenecji, Turner Prize itp.)

Wybrane zagadnienia sztuki II poł. XX w. na świecie: kierunki, nurty, tendencje przez pryzmat twórczości wybranych artystów (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel, hiperrealizm, minimal art., konceptualizm, land art., body art., environment, happening, performance, sztuka krytyczna)

Wybrane konteksty i perspektywy sztuki II poł. XX i pocz. XXI w. (np. postmodernizm, feminizm, postfeminizm, sztuka relacyjna, partycypacyjna, bioart, sztuka w przestrzeni publicznej itp.)

Sztuka po 2000 r., aktualne wydarzenia

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brach- Czaina J., Od kobiety do mężczyzny i z powrotem: rozważania o płci w kulturze, Białystok 1997

Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.

Danto A.C., Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013.

Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996.

Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.

Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (red.), Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012.

Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010

Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013.

Poprzęcka M., Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka, Fundacja Terytoria Książki, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

Brach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992

Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012.

Danto A. C., Czym jest sztuka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016

Danto A.C., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Kawiecki P., Zagadnienia estetyki współczesnej: sztuka, wartości, poznanie, Gdańsk 1994.

Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.

Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.

Widok nr 1. WRO media art reader. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009

Widok nr 2. WRO media art reader. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław 2009

Współczesne czasopisma o sztuce polskie i obce (np. “Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“„Konteksty”, „Artforum” itp.)

Ponadto - materiały dot. twórczości współczesnych artystów, drukowane: monografie, katalogi, opracowania indywidualne i zbiorcze, strony internetowe, blogi itp.

Uwagi:

Ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone online na platformie TEAMS lub, jeśli będą ku temu warunki - w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.

Forma aktywności - nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do zajęć, analizowanie zjawisk i dzieł sztuki:: 15

Opracowanie referatu, tekstu: 10

Udział w życiu artystycznym (wizyty w galeriach, muzeach itp.): 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Durda-Dmitruk
Prowadzący grup: Magdalena Durda-Dmitruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena na podstawie:

- wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach prowadzonych stacjonarnie i online oraz na spotkaniach np. z artystą / krytykiem / teoretykiem,

- referatu z prezentacją multimedialną

- recenzji książki z obszaru sztuki współczesnej

Pełny opis:

Cel zajęć: przybliżenie, rozszerzenie i pogłębienie wiedzy z zakresu teorii i historii sztuki współczesnej, umożliwiające osadzenie zjawisk, nurtów, twórców i ich dzieł art. w szerszych kontekstach kulturowych, historycznych, sztuki współczesnej.

Grupy tematyczne:

Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej (zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, cykliczne wydarzenia, wystawy np. Documenta Kassel, Biennale Sztuki w Wenecji, Turner Prize itp.)

Wybrane zagadnienia sztuki II poł. XX w. na świecie: kierunki, nurty, tendencje przez pryzmat twórczości wybranych artystów (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel, hiperrealizm, minimal art., konceptualizm, land art., body art., environment, happening, performance, sztuka krytyczna)

Wybrane konteksty i perspektywy sztuki II poł. XX i pocz. XXI w. (np. postmodernizm, feminizm, postfeminizm, sztuka relacyjna, partycypacyjna, bioart, sztuka w przestrzeni publicznej itp.)

Sztuka po 2000 r., aktualne wydarzenia

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brach- Czaina J., Od kobiety do mężczyzny i z powrotem: rozważania o płci w kulturze, Białystok 1997

Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.

Danto A.C., Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013.

Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996.

Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.

Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (red.), Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012.

Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010

Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013.

Poprzęcka M., Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka, Fundacja Terytoria Książki, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

Brach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992

Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012.

Danto A. C., Czym jest sztuka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016

Danto A.C., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Kawiecki P., Zagadnienia estetyki współczesnej: sztuka, wartości, poznanie, Gdańsk 1994.

Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.

Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.

Widok nr 1. WRO media art reader. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009

Widok nr 2. WRO media art reader. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław 2009

Współczesne czasopisma o sztuce polskie i obce (np. “Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“„Konteksty”, „Artforum” itp.)

Ponadto - materiały dot. twórczości współczesnych artystów, drukowane: monografie, katalogi, opracowania indywidualne i zbiorcze, strony internetowe, blogi itp.

Uwagi:

Ćwiczenia / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone zdalnie (online TEAMS) powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska

- dyskusja nad referatami z pokazem multimedialnym studentów oraz recenzjami książek

Forma aktywności - nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do zajęć, analizowanie zjawisk i dzieł sztuki:: 10

Opracowanie referatu, tekstu: 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Durda-Dmitruk
Prowadzący grup: Magdalena Durda-Dmitruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

Grupy tematyczne:

Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej (zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, cykliczne wydarzenia, wystawy np. Biennale Sztuki w Wenecji, Documenta Kassel, Turner Prize itp.)

Wybrane zagadnienia sztuki II poł. XX w. na świecie: kierunki, nurty, tendencje przez pryzmat twórczości wybranych artystów (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel, hiperrealizm, minimal art., konceptualizm, land art., body art., environment, happening, performance, sztuka krytyczna np. Young British Artists)

Wybrane konteksty i perspektywy sztuki II poł. XX i pocz. XXI w. (np. postmodernizm, feminizm, postfeminizm, sztuka relacyjna, partycypacyjna, bioart, transhumanizm, sztuka w przestrzeni publicznej itp.)

Sztuka po 2000 r., aktualne wydarzenia

Wybrane nazwiska twórców:

Marina Abramovic, Diana Arbus, John Anthony Baldessari, Matthew Barney, Jean-Michel Basquiat, Alighiero Boetti, Christian Boltanski, Chuck Close, Peter Doig, Olafur Eliasson , Lucian Freud, Gilbert and George, Nan Goldin, Philip Guston, Mona Hatoum, Eva Hesse, Roni Horn, Donald Judd, Ellsworth Kelly, Anselm Kiefer, Anish Kapoor, Jannis Kounellis, Barbara Kruger, Jeff Koons, Yayoi Kusama, Maria Lassnig, Sol LeWitt, Roy Lichtenstein, Richard Long, Annette Messager, Takashi Murakami, Bruce Nauman, Barnett Newman, Tony Oursler, Pistoletto, Sigmar Polke, Richard Rauschenberg, Gerhard Richter, Ed Ruscha, Richard Serra, Cindy Sherman, Andras Serrano, Kiki Smith, Luc Tuymans, Cy Twombly, Kara Walker, Ai Weiwei, artyści YBA

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brach- Czaina J., Od kobiety do mężczyzny i z powrotem: rozważania o płci w kulturze, Białystok 1997

Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.

Danto A.C., Po końcu sztuki, Aletheia, Warszawa 2024.

Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996.

Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008

Furmanik-Kowalska M., Kultury Azji oczami artystek, PISnSŚ&Tako, Warszawa 2024.

Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.

Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (red.), Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012.

Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010

Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013.

Poprzęcka M., Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka, Fundacja Terytoria Książki, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

Barthes R., Camera lucida, Aletheia, Warszawa 2024

Brach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992

Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Kraków 2012.

Danto A. C., Czym jest sztuka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016

Danto A.C., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Jakubowska A., Kowalczyk I., Dama w lustrze. Strategie artystyczne kobiet w latach 70. XX w., Fundacja 9/11 Art. Space, Poznań 2017.

Kawiecki P., Zagadnienia estetyki współczesnej: sztuka, wartości, poznanie, Gdańsk 1994.

Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.

Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.

Widok nr 1. WRO media art reader. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009

Widok nr 2. WRO media art reader. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław 2009

Współczesne czasopisma o sztuce polskie i obce (np. “Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“„Konteksty”, „Artforum” itp.)

Blogi, portale o sztuce itp.

Ponadto - materiały dot. twórczości współczesnych artystów, drukowane: monografie, katalogi, opracowania indywidualne i zbiorcze, strony internetowe, blogi itp.

Uwagi:

Ocena na podstawie:

- wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach prowadzonych stacjonarnie i online oraz na spotkaniach np. z artystą / krytykiem

- referatu (1. o artystach i zjawiskach sztuki współczesnej lub 2. odwiedzanych wystawach/wydarzeniach) wraz z prezentacją

- recenzji lektury o sztuce współczesnej

METODY KSZTAŁCENIA

Ćwiczenia. Analiza tekstów i obiektów artystycznych. Dyskusja. Metoda projektowa.

Forma aktywności - nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do zajęć, analiza dzieł sztuki: 10

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)