Widzenie artystyczne - 2 w zakresie rzeźby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2F-WAZ2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
Nazwa przedmiotu: | Widzenie artystyczne - 2 w zakresie rzeźby |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Widzenie artystyczne ma na celu wprowadzenie pojęć i wypracowanie wspólnego języka komunikacji wizualnej. Widzenie artystyczne opiera się o zdobycze nauki z dziedziny fizjologii ludzkiego oka i psychologii postrzegania. Widzenie artystyczne ma na celu oswajanie pojęć związanych z postrzeganiem, a w szczególności z postrzeganiem obiektów przestrzennych. Uwrażliwianie na oddziaływanie form i układów form w dziele rzeźbiarskim. |
Pełny opis: |
Widzenie artystyczne to zbiór fundamentalnych zagadnień z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania. Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej. Obserwacja natury jako punktu wyjścia do analizy postrzegania. Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień przeniesione do świata przestrzeni. Poszukiwanie harmonii, rytmów i kontrastów. Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu rzeźbiarskiego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu rzeźbiarskiego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki. Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z techniką rzeźbiarską. |
Literatura: |
Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Łódź, Muzeum Sztuki, 2016, ISBN 9788363820473 Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Rudolf Arnheim, Łódź, Officyna, 2013, ISBN 9788362409310 Obydwie pozycje znajdują się w zbiorach biblioteki Instytutu Edukacji Artystycznej, ul. Spiska 16 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do technik plastycznych z zakresu rzeźby. Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej. Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w wybranych technikach rzeźbiarskich. Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w wybranych technikach z zakresu warsztatu rzeźbiarskiego. Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu rzeźbiarskiego współczesnymi technologiami multimedialnymi. Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych. Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych. Umiejętności Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym. Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej. Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną. Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą. Kompetencje społeczne Student/ka posiada umiejętność krytycznej oceny własnych prac rzeźbiarskich pod kątem użytych środków wyrazowych. Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki rzeźbiarskie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Stawianie zadań studyjnych i koncepcyjnych poprzedzane omówieniem zagadnienia, z odwołaniem do przykładów oglądanych dzieł sztuki. Przygotowanie koncepcji pracy – rozmowy i analizy zmierzające do wyłonienia zamysłu kompozycyjnego i ideowego, prowadzone zawsze w oparciu o szkice rysunkowe. Systematyczne korekty. Przegląd semestralny - omówienie powstałych prac w obecności całej grupy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Prokop-Miśniakiewicz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Gwiazda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematem rzeźby jest: „Portret wzajemny”. Studenci/tki zmierzą się z zadaniem wzajemnej obserwacji i pracy nad portretem realistycznym. Wymagania zaliczeniowe: 1. Szkice - rysunkowe portrety -10 szt 2. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy 3. Wymodelowanie głowy w glinie 4. Odlew głowy |
|
Pełny opis: |
1. Wykonanie szkiców rysunkowych osób portretowanych. Ćwiczenie obserwacji i podobieństwa. 2. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy ludzkiej w skali około 1:1 3. Wymodelowanie w glinie ludzkiej głowy (portret wzajemny) 4. Udział lub samodzielne wykonanie odlewu gipsowego (forma negatywowa, pozytywowa oraz retusz) Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji rzeźb, w tym o problematyce związanej z technologiami stosowanymi podczas konstruowania obiektów rzeźbiarskich. Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rzeźby oraz widzi zależności pomiędzy malarstwem i innymi dyscyplinami. Świadomie posługuje się poznanymi technikami rzeźbiarskimi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Studenci i studentki poznają technologię odlewu oraz zasady konstrukcji rzeźby |
|
Literatura: |
Lektury nieobowiązkowe, polecane: 1. Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999 2. Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004. 3. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia, dyskusja, omawianie koncepcji - 30 h praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 10 h praca w kontakcie z prowadzącym, korekty 10 h przegląd zaliczeniowy 2 h łącznie: 52 Samodzielna praca studenta: opracowanie koncepcji, szkice wykonawcze 15h przygotowanie się do zajęć - lektury 10 h inne działania rozwojowe- oglądanie wystaw 10 h łącznie: 35 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Prokop-Miśniakiewicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Śmietana | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematem rzeźby jest: „Portret wzajemny”. Studenci/tki zmierzą się z zadaniem wzajemnej obserwacji i pracy nad portretem realistycznym. Wymagania zaliczeniowe: 1. Szkice - rysunkowe portrety -10 szt 2. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy 3. Wymodelowanie głowy w glinie 4. Odlew głowy |
|
Pełny opis: |
1. Wykonanie szkiców rysunkowych osób portretowanych. Ćwiczenie obserwacji i podobieństwa. 2. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy ludzkiej w skali około 1:1 3. Wymodelowanie w glinie ludzkiej głowy (portret wzajemny) 4. Udział lub samodzielne wykonanie odlewu gipsowego (forma negatywowa, pozytywowa oraz retusz) Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji rzeźb, w tym o problematyce związanej z technologiami stosowanymi podczas konstruowania obiektów rzeźbiarskich. Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rzeźby oraz widzi zależności pomiędzy malarstwem i innymi dyscyplinami. Świadomie posługuje się poznanymi technikami rzeźbiarskimi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Studenci i studentki poznają technologię odlewu oraz zasady konstrukcji rzeźby |
|
Literatura: |
Lektury nieobowiązkowe, polecane: 1. Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999 2. Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004. 3. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia, dyskusja, omawianie koncepcji - 30 h praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 10 h praca w kontakcie z prowadzącym, korekty 10 h przegląd zaliczeniowy 2 h łącznie: 52 Samodzielna praca studenta: opracowanie koncepcji, szkice wykonawcze 15h przygotowanie się do zajęć - lektury 10 h inne działania rozwojowe- oglądanie wystaw 10 h łącznie: 35 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Prokop-Miśniakiewicz | |
Prowadzący grup: | Olga Prokop-Miśniakiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane na postrzeganie form, kierunków, relacji i innych elementów wizualnych w kompozycjach przestrzennych. Wymagania zaliczeniowe: 1. Szkice głowy 5-10 2. Wybór wiersza/utworu lirycznego 3. Wykonanie 10 szkiców koncepcyjnych odnoszących się do myśli/emocji/idei zawartych w wierszu 4. Wykonanie plakiety w glinie (od 20x20 do 60x60 cm) 5. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy ludzkiej w skali około 1:1 6. Wymodelowanie w glinie ludzkiej głowy (portret wzajemny) 7. Udział lub samodzielne wykonanie odwzorowania rzeźby (forma negatywowa i odlew) |
|
Pełny opis: |
Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń stanowi podstawę do pracy z własną interpretacją tematu. Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego. Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych, |
|
Literatura: |
1.Anatomia dla artystów, Sarah Simblet, Arkady, Warszawa, 2004 2.Rzeźba współczesna; A. Kotula, P. Krakowski; Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe 3. Die Liebe zu den Objekten / The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur / Aspects of Contemporary sculpture; Alexandra Schanti; Springer, 2008 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia, dyskusja, omawianie koncepcji - 30 h praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 10 h praca w kontakcie z prowadzącym, korekty 10 h przegląd zaliczeniowy 2 h łącznie: 52 Samodzielna praca studenta: opracowanie koncepcji, szkice wykonawcze 15h przygotowanie się do zajęć - lektury 10 h inne działania rozwojowe- oglądanie wystaw 10 h łącznie: 35 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Szymańska | |
Prowadzący grup: | Ewa Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane na postrzeganie form, kierunków, relacji i innych elementów wizualnych w kompozycjach przestrzennych. Wymagania zaliczeniowe: 1. Szkice głowy 5-10 2. Wybór wiersza/utworu lirycznego 3. Wykonanie 10 szkiców koncepcyjnych odnoszących się do myśli/emocji/idei zawartych w wierszu 4. Wykonanie plakiety w glinie (od 20x20 do 60x60 cm) 5. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy ludzkiej w skali około 1:1 6. Wymodelowanie w glinie ludzkiej głowy (portret wzajemny) 7. Udział lub samodzielne wykonanie odwzorowania rzeźby (forma negatywowa i odlew) |
|
Pełny opis: |
Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń stanowi podstawę do pracy z własną interpretacją tematu. Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego. Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych, |
|
Literatura: |
1.Anatomia dla artystów, Sarah Simblet, Arkady, Warszawa, 2004 2.Rzeźba współczesna; A. Kotula, P. Krakowski; Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe 3. Die Liebe zu den Objekten / The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur / Aspects of Contemporary sculpture; Alexandra Schanti; Springer, 2008 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia, dyskusja, omawianie koncepcji - 30 h praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 10 h praca w kontakcie z prowadzącym, korekty 10 h przegląd zaliczeniowy 2 h łącznie: 52 Samodzielna praca studenta: opracowanie koncepcji, szkice wykonawcze 15h przygotowanie się do zajęć - lektury 10 h inne działania rozwojowe- oglądanie wystaw 10 h łącznie: 35 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Szymańska | |
Prowadzący grup: | Ewa Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane na postrzeganie form, kierunków, relacji i innych elementów wizualnych w kompozycjach przestrzennych. Wymagania zaliczeniowe: 1. Szkice głowy 5-10 2. Wybór wiersza/utworu lirycznego 3. Wykonanie 10 szkiców koncepcyjnych odnoszących się do myśli/emocji/idei zawartych w wierszu 4. Wykonanie plakiety w glinie (od 20x20 do 60x60 cm) 5. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy ludzkiej w skali około 1:1 6. Wymodelowanie w glinie ludzkiej głowy (portret wzajemny) 7. Udział lub samodzielne wykonanie odwzorowania rzeźby (forma negatywowa i odlew) |
|
Pełny opis: |
Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń stanowi podstawę do pracy z własną interpretacją tematu. Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego. Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych, |
|
Literatura: |
1.Anatomia dla artystów, Sarah Simblet, Arkady, Warszawa, 2004 2.Rzeźba współczesna; A. Kotula, P. Krakowski; Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe 3. Die Liebe zu den Objekten / The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur / Aspects of Contemporary sculpture; Alexandra Schanti; Springer, 2008 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia, dyskusja, omawianie koncepcji - 30 h praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 10 h praca w kontakcie z prowadzącym, korekty 10 h przegląd zaliczeniowy 2 h łącznie: 52 Samodzielna praca studenta: opracowanie koncepcji, szkice wykonawcze 15h przygotowanie się do zajęć - lektury 10 h inne działania rozwojowe- oglądanie wystaw 10 h łącznie: 35 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.