Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Widzenie artystyczne - 2 w zakresie rzeźby

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-WAZ2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0210) Sztuka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Widzenie artystyczne - 2 w zakresie rzeźby
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Widzenie artystyczne ma na celu wprowadzenie pojęć i wypracowanie wspólnego języka komunikacji wizualnej.

Widzenie artystyczne opiera się o zdobycze nauki z dziedziny fizjologii ludzkiego oka i psychologii postrzegania.

Widzenie artystyczne ma na celu oswajanie pojęć związanych z postrzeganiem, a w szczególności z postrzeganiem obiektów przestrzennych. Uwrażliwianie na oddziaływanie form i układów form w dziele rzeźbiarskim.

Pełny opis:

Widzenie artystyczne to zbiór fundamentalnych zagadnień z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania.

Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej.

Obserwacja natury jako punktu wyjścia do analizy postrzegania.

Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień przeniesione do świata przestrzeni.

Poszukiwanie harmonii, rytmów i kontrastów.

Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu rzeźbiarskiego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu rzeźbiarskiego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki.

Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z techniką rzeźbiarską.

Literatura:

Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Łódź, Muzeum Sztuki, 2016, ISBN 9788363820473

Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Rudolf Arnheim, Łódź, Officyna, 2013, ISBN 9788362409310

Obydwie pozycje znajdują się w zbiorach biblioteki Instytutu Edukacji Artystycznej, ul. Spiska 16

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do technik plastycznych z zakresu rzeźby.

Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej.

Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w wybranych technikach rzeźbiarskich.

Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w wybranych technikach z zakresu warsztatu rzeźbiarskiego.

Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu rzeźbiarskiego współczesnymi technologiami multimedialnymi.

Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.

Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.

Umiejętności

Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.

Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.

Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.

Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.

Kompetencje społeczne

Student/ka posiada umiejętność krytycznej oceny własnych prac rzeźbiarskich pod kątem użytych środków wyrazowych.

Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki rzeźbiarskie.

Metody i kryteria oceniania:

Stawianie zadań studyjnych i koncepcyjnych poprzedzane omówieniem zagadnienia, z odwołaniem do przykładów oglądanych dzieł sztuki.

Przygotowanie koncepcji pracy – rozmowy i analizy zmierzające do wyłonienia zamysłu kompozycyjnego i ideowego, prowadzone zawsze w oparciu o szkice rysunkowe.

Systematyczne korekty. Przegląd semestralny - omówienie powstałych prac w obecności całej grupy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Prokop-Miśniakiewicz
Prowadzący grup: Grzegorz Gwiazda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematem rzeźby jest: „Portret wzajemny”. Studenci/tki zmierzą się z zadaniem wzajemnej obserwacji i pracy nad portretem realistycznym.

Wymagania zaliczeniowe:

1. Szkice - rysunkowe portrety -10 szt

2. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy

3. Wymodelowanie głowy w glinie

4. Odlew głowy

Pełny opis:

1. Wykonanie szkiców rysunkowych osób portretowanych. Ćwiczenie obserwacji i podobieństwa.

2. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy ludzkiej w skali około 1:1

3. Wymodelowanie w glinie ludzkiej głowy (portret wzajemny)

4. Udział lub samodzielne wykonanie odlewu gipsowego (forma negatywowa, pozytywowa oraz retusz)

Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji rzeźb, w tym o problematyce związanej z technologiami stosowanymi podczas konstruowania obiektów rzeźbiarskich.

Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rzeźby oraz widzi zależności pomiędzy malarstwem i innymi dyscyplinami.

Świadomie posługuje się poznanymi technikami rzeźbiarskimi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu.

Studenci i studentki poznają technologię odlewu oraz zasady konstrukcji rzeźby

Literatura:

Lektury nieobowiązkowe, polecane:

1. Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999

2. Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004.

3. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

Uwagi:

Godziny kontaktowe:

wykład, ćwiczenia, dyskusja, omawianie koncepcji - 30 h

praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 10 h

praca w kontakcie z prowadzącym, korekty 10 h

przegląd zaliczeniowy 2 h

łącznie: 52

Samodzielna praca studenta:

opracowanie koncepcji, szkice wykonawcze 15h

przygotowanie się do zajęć - lektury 10 h

inne działania rozwojowe- oglądanie wystaw 10 h

łącznie: 35

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Prokop-Miśniakiewicz
Prowadzący grup: Aleksandra Śmietana
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematem rzeźby jest: „Portret wzajemny”. Studenci/tki zmierzą się z zadaniem wzajemnej obserwacji i pracy nad portretem realistycznym.

Wymagania zaliczeniowe:

1. Szkice - rysunkowe portrety -10 szt

2. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy

3. Wymodelowanie głowy w glinie

4. Odlew głowy

Pełny opis:

1. Wykonanie szkiców rysunkowych osób portretowanych. Ćwiczenie obserwacji i podobieństwa.

2. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy ludzkiej w skali około 1:1

3. Wymodelowanie w glinie ludzkiej głowy (portret wzajemny)

4. Udział lub samodzielne wykonanie odlewu gipsowego (forma negatywowa, pozytywowa oraz retusz)

Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji rzeźb, w tym o problematyce związanej z technologiami stosowanymi podczas konstruowania obiektów rzeźbiarskich.

Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rzeźby oraz widzi zależności pomiędzy malarstwem i innymi dyscyplinami.

Świadomie posługuje się poznanymi technikami rzeźbiarskimi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej.

Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu.

Studenci i studentki poznają technologię odlewu oraz zasady konstrukcji rzeźby

Literatura:

Lektury nieobowiązkowe, polecane:

1. Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999

2. Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004.

3. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

Uwagi:

Godziny kontaktowe:

wykład, ćwiczenia, dyskusja, omawianie koncepcji - 30 h

praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 10 h

praca w kontakcie z prowadzącym, korekty 10 h

przegląd zaliczeniowy 2 h

łącznie: 52

Samodzielna praca studenta:

opracowanie koncepcji, szkice wykonawcze 15h

przygotowanie się do zajęć - lektury 10 h

inne działania rozwojowe- oglądanie wystaw 10 h

łącznie: 35

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Prokop-Miśniakiewicz
Prowadzący grup: Olga Prokop-Miśniakiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia ukierunkowane na postrzeganie form, kierunków, relacji i innych elementów wizualnych w kompozycjach przestrzennych.

Wymagania zaliczeniowe:

1. Szkice głowy 5-10

2. Wybór wiersza/utworu lirycznego

3. Wykonanie 10 szkiców koncepcyjnych odnoszących się do myśli/emocji/idei zawartych w wierszu

4. Wykonanie plakiety w glinie (od 20x20 do 60x60 cm)

5. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy ludzkiej w skali około 1:1

6. Wymodelowanie w glinie ludzkiej głowy (portret wzajemny)

7. Udział lub samodzielne wykonanie odwzorowania rzeźby (forma negatywowa i odlew)

Pełny opis:

Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń stanowi podstawę do pracy z własną interpretacją tematu.

Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego.

Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać.

Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu.

Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych,

Literatura:

1.Anatomia dla artystów, Sarah Simblet, Arkady, Warszawa, 2004 2.Rzeźba współczesna; A. Kotula, P. Krakowski; Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe

3. Die Liebe zu den Objekten / The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur / Aspects of Contemporary sculpture; Alexandra Schanti; Springer, 2008

Uwagi:

Godziny kontaktowe:

wykład, ćwiczenia, dyskusja, omawianie koncepcji - 30 h

praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 10 h

praca w kontakcie z prowadzącym, korekty 10 h

przegląd zaliczeniowy 2 h

łącznie: 52

Samodzielna praca studenta:

opracowanie koncepcji, szkice wykonawcze 15h

przygotowanie się do zajęć - lektury 10 h

inne działania rozwojowe- oglądanie wystaw 10 h

łącznie: 35

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Szymańska
Prowadzący grup: Ewa Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia ukierunkowane na postrzeganie form, kierunków, relacji i innych elementów wizualnych w kompozycjach przestrzennych.

Wymagania zaliczeniowe:

1. Szkice głowy 5-10

2. Wybór wiersza/utworu lirycznego

3. Wykonanie 10 szkiców koncepcyjnych odnoszących się do myśli/emocji/idei zawartych w wierszu

4. Wykonanie plakiety w glinie (od 20x20 do 60x60 cm)

5. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy ludzkiej w skali około 1:1

6. Wymodelowanie w glinie ludzkiej głowy (portret wzajemny)

7. Udział lub samodzielne wykonanie odwzorowania rzeźby (forma negatywowa i odlew)

Pełny opis:

Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń stanowi podstawę do pracy z własną interpretacją tematu.

Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego.

Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać.

Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu.

Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych,

Literatura:

1.Anatomia dla artystów, Sarah Simblet, Arkady, Warszawa, 2004 2.Rzeźba współczesna; A. Kotula, P. Krakowski; Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe

3. Die Liebe zu den Objekten / The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur / Aspects of Contemporary sculpture; Alexandra Schanti; Springer, 2008

Uwagi:

Godziny kontaktowe:

wykład, ćwiczenia, dyskusja, omawianie koncepcji - 30 h

praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 10 h

praca w kontakcie z prowadzącym, korekty 10 h

przegląd zaliczeniowy 2 h

łącznie: 52

Samodzielna praca studenta:

opracowanie koncepcji, szkice wykonawcze 15h

przygotowanie się do zajęć - lektury 10 h

inne działania rozwojowe- oglądanie wystaw 10 h

łącznie: 35

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Szymańska
Prowadzący grup: Ewa Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia ukierunkowane na postrzeganie form, kierunków, relacji i innych elementów wizualnych w kompozycjach przestrzennych.

Wymagania zaliczeniowe:

1. Szkice głowy 5-10

2. Wybór wiersza/utworu lirycznego

3. Wykonanie 10 szkiców koncepcyjnych odnoszących się do myśli/emocji/idei zawartych w wierszu

4. Wykonanie plakiety w glinie (od 20x20 do 60x60 cm)

5. Wykonanie konstrukcji pod rzeźbę głowy ludzkiej w skali około 1:1

6. Wymodelowanie w glinie ludzkiej głowy (portret wzajemny)

7. Udział lub samodzielne wykonanie odwzorowania rzeźby (forma negatywowa i odlew)

Pełny opis:

Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń stanowi podstawę do pracy z własną interpretacją tematu.

Studentki i studenci wykonują szereg zadań rzeźbiarskich wprowadzających podstawowe pojęcia dotyczące tworzenia form przestrzennych i uczące myślenia przestrzennego.

Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać.

Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu.

Wykonując ćwiczenia studentki i studenci poznają rolę jaką pełni w rzeźbie kompozycja, kierunek, kolor, kontrapunkt, dynamika oraz inne środki znane dotychczas z działań dwuwymiarowych,

Literatura:

1.Anatomia dla artystów, Sarah Simblet, Arkady, Warszawa, 2004 2.Rzeźba współczesna; A. Kotula, P. Krakowski; Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe

3. Die Liebe zu den Objekten / The love of Objects: Aspekte Zeitgenoessischer Skulptur / Aspects of Contemporary sculpture; Alexandra Schanti; Springer, 2008

Uwagi:

Godziny kontaktowe:

wykład, ćwiczenia, dyskusja, omawianie koncepcji - 30 h

praca warsztatowa w kontakcie z prowadzącym 10 h

praca w kontakcie z prowadzącym, korekty 10 h

przegląd zaliczeniowy 2 h

łącznie: 52

Samodzielna praca studenta:

opracowanie koncepcji, szkice wykonawcze 15h

przygotowanie się do zajęć - lektury 10 h

inne działania rozwojowe- oglądanie wystaw 10 h

łącznie: 35

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 87 h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)