Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Widzenie artystyczne - 1 w zakresie rzeźby

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-WAZ1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0210) Sztuka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Widzenie artystyczne - 1 w zakresie rzeźby
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Widzenie artystyczne ma na celu wprowadzenie pojęć i wypracowanie wspólnego języka komunikacji wizualnej.

Widzenie artystyczne opiera się o zdobycze nauki z dziedziny fizjologii ludzkiego oka i psychologii postrzegania.

Widzenie artystyczne ma na celu oswajanie pojęć związanych z postrzeganiem, a w szczególności z postrzeganiem obiektów przestrzennych. Uwrażliwianie na oddziaływanie form i układów form w dziele rzeźbiarskim.

Pełny opis:

Widzenie artystyczne to zbiór fundamentalnych zagadnień z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania.

Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej.

Obserwacja natury jako punktu wyjścia do analizy postrzegania.

Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień przeniesione do świata przestrzeni.

Poszukiwanie harmonii, rytmów i kontrastów.

Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu rzeźbiarskiego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu rzeźbiarskiego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki.

Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z techniką rzeźbiarską.

Literatura:

Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Łódź, Muzeum Sztuki, 2016, ISBN 9788363820473

Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Rudolf Arnheim, Łódź, Officyna, 2013, ISBN 9788362409310

Obydwie pozycje znajdują się w zbiorach biblioteki Instytutu Edukacji Artystycznej, ul. Spiska 16

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do wybranych technik rzeźbiarskich.

Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej.

Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w technikach plastycznych z zakresu warsztatu rzeźbiarskiego.

Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w technikach plastycznych z zakresu rzeźby.

Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu rzeźbiarskiego współczesnymi technologiami multimedialnymi.

Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.

Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.

Umiejętności

Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.

Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.

Student/ka dostosowuje warsztat do koncepcji twórczych

Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.

Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.

Kompetencje społeczne

Student/ka krytycznie ocenia własne prace pod kątem użytych środków wyrazowych.

Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki rzeźbiarskie.

Metody i kryteria oceniania:

Stawianie zadań studyjnych i koncepcyjnych poprzedzane omówieniem zagadnienia, z odwołaniem do przykładów oglądanych dzieł sztuki.

Przygotowanie koncepcji pracy – rozmowy i analizy zmierzające do wyłonienia zamysłu kompozycyjnego i ideowego, prowadzone zawsze w oparciu o szkice rysunkowe.

Systematyczne korekty. Przegląd semestralny - omówienie powstałych prac w obecności całej grupy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Prokop-Miśniakiewicz
Prowadzący grup: Aleksandra Śmietana
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Tematem rzeźby jest: „Plakieta PRZEJŚCIE”. Studenci/tki zmierzą się z zadaniem interpretacji wybranego wiersza w postaci plakiety/ medalu poruszającego problem „Przejścia”.

1. Wykonanie szkiców koncepcyjnych interpretujących wiersz - 10 szt

2. Przygotowanie ostatecznego projektu na podstawie wybranego szkicu koncepcyjnego

3. Wymodelowanie plakiety przy użyciu plasteliny

Pełny opis:

1. Przedstawienie prezentacji o tematyce plakiety i medalu. Dyskusja ze studentami o kształtach, proporcjach, fakturze i poruszanych tematach.

2. Przedstawienie wybranych wierszy. Omówienie zgodności z tematem. Interpretacja w formie rysunkowej. Korekty.

3. Przygotowanie ostatecznych projektów i rozpoczęcie pracy rzeźbiarskiej z użyciem plasteliny. Korekty.

4. Kontynuacja pracy nad rzeźbą. Korekty.

5. Zaliczenie. Podsumowanie pracy od koncepcji do realizacji w formie prezentacji zdjęciowej.

Literatura:

Lektury nieobowiązkowe, polecane:

1. Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999

2. Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004.

3. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

Uwagi:

Przedstawienie prezentacji. Dyskusja - 2h

Omówienie zadania oraz wyboru wierszy, analiza zgodności z tematem – 5h Szkice rysunkowe. Korekty. - 3h

Praca rzeźbiarska. Korekty. - 10h

Zaliczenie, przygotowanie dokumentacji zdjęciowej szkiców oraz plakiety– 1 h

Przygotowanie koncepcji instalacji 4

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Prokop-Miśniakiewicz
Prowadzący grup: Aleksandra Śmietana
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Tematem rzeźby jest: „Plakieta PRZEJŚCIE”. Studenci/tki zmierzą się z zadaniem interpretacji wybranego wiersza w postaci plakiety/ medalu poruszającego problem „Przejścia”.

1. Wykonanie szkiców koncepcyjnych interpretujących wiersz - 10 szt

2. Przygotowanie ostatecznego projektu na podstawie wybranego szkicu koncepcyjnego

3. Wymodelowanie plakiety przy użyciu plasteliny

Pełny opis:

1. Przedstawienie prezentacji o tematyce plakiety i medalu. Dyskusja ze studentami o kształtach, proporcjach, fakturze i poruszanych tematach.

2. Przedstawienie wybranych wierszy. Omówienie zgodności z tematem. Interpretacja w formie rysunkowej. Korekty.

3. Przygotowanie ostatecznych projektów i rozpoczęcie pracy rzeźbiarskiej z użyciem plasteliny. Korekty.

4. Kontynuacja pracy nad rzeźbą. Korekty.

5. Zaliczenie. Podsumowanie pracy od koncepcji do realizacji w formie prezentacji zdjęciowej.

Literatura:

Lektury nieobowiązkowe, polecane:

1. Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999

2. Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004.

3. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

Uwagi:

Przedstawienie prezentacji. Dyskusja - 2h

Omówienie zadania oraz wyboru wierszy, analiza zgodności z tematem – 5h Szkice rysunkowe. Korekty. - 3h

Praca rzeźbiarska. Korekty. - 10h

Zaliczenie, przygotowanie dokumentacji zdjęciowej szkiców oraz plakiety– 1 h

Przygotowanie koncepcji instalacji 5

Przygotowanie się do zajęć, lektury 4

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Prokop-Miśniakiewicz
Prowadzący grup: Olga Prokop-Miśniakiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia ukierunkowane na naukę postrzegania podstawowych elementów budowy dzieła rzeźbiarskiego: form, kierunków, relacji brył i mas, oraz innych elementów kompozycji przestrzennych.

1. Notatki rysunkowe ukazujące proces myślenia o temacie zadania 5-10 zt.

2. Szkice wybranej koncepcji ukazujące rzeźbę w kilku widokach

3. Wykonanie modelu przestrzennego wybranej koncepcji w uzgodnionym materiale ( 20-30 cm)

4. Wykonanie wizualizacji w uzgodnionej technice (kolaż, kolaż cyfrowy, modelowanie 3d)

Pełny opis:

Tematem rzeźby/instalacji architektoniczno rzeźbiarskiej są: POŁĄCZENIA

Studenci/tki zmierzą się z zadaniem interpretacji rzeźbiarskiej tematu POŁĄCZEŃ

Zadanie: Stworzyć projekt instalacji rzeźbiarsko-architektonicznej interpretującej zagadnienie POŁĄCZEŃ. Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu

Wprowadzenie– prezentacja wybranych prac rzeźbiarskich i artystów:

Przykłady: Richard Sierra, Oskar Zięta (Wrocław), Władysław Hasior (Nowy Sącz), Neil Dawson (Nowa Zelandia), Henry Moore, Katarzyna Kobro (kompozycje przestrzenne)

Zagadnienia teoretyczne:

- instalacja architektoniczna - gdy rzeźba staje się architekturą

- znaczenie skali – przejście od małego modelu do dużej rzeźby

- przestrzeń „wewnętrzna” rzeźby – działanie pustką wykrojoną z przestrzeni przez elementy rzeźby

- zmiana perspektywa obserwacji przy dużej skali rzeźby

- kolor, faktura, materiał – jak wpływają na percepcję rzeźby w dużej skali

- rozwiązania techniczne – odporność na działanie czynnika ludzkiego i atmosferycznego.

Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać.

Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu.

Literatura:

Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Łódź, Muzeum Sztuki, 2016, ISBN 9788363820473

Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Rudolf Arnheim, Łódź, Officyna, 2013, ISBN 9788362409310

Obydwie pozycje znajdują się w zbiorach biblioteki Instytutu Edukacji Artystycznej, ul. Spiska 16

Uwagi:

Godziny kontaktowe:

Wykład, omawianie koncepcji, wykonanie modelu 20

Korekty wizualizacji i przygotowanie do prezentacji 2

Przegląd zaliczeniowy 1

Praca własna studenta:

Przygotowanie koncepcji 5

Przygotowanie się do zajęć, lektury 2

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Szymańska
Prowadzący grup: Ewa Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia ukierunkowane na naukę postrzegania podstawowych elementów budowy dzieła rzeźbiarskiego: form, kierunków, relacji brył i mas, oraz innych elementów kompozycji przestrzennych.

1. Notatki rysunkowe ukazujące proces myślenia o temacie zadania 5-10 zt.

2. Szkice wybranej koncepcji ukazujące rzeźbę w kilku widokach

3. Wykonanie modelu przestrzennego wybranej koncepcji w uzgodnionym materiale ( 20-30 cm)

4. Wykonanie wizualizacji w uzgodnionej technice (kolaż, kolaż cyfrowy, modelowanie 3d)

Pełny opis:

Tematem rzeźby jest inspiracja mitologią.

Studenci/tki zmierzą się z zadaniem interpretacji rzeźbiarskiej tematu.

Zadanie: Stworzenie własnej interpretacji wizualnej problematyki zaczerpniętej z wybranego mitu. Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu

Wprowadzenie– prezentacja wybranych prac rzeźbiarskich i artystów:

Przykłady: Igor Mitoraj, rzeźba antyczna

Zagadnienia teoretyczne:

- rzeźba, instalacja, wizualizacja - gdy rzeźba staje się architekturą

- znaczenie skali – przejście od małego modelu do dużej rzeźby

- przestrzeń „wewnętrzna” rzeźby – działanie pustką wykrojoną z przestrzeni przez elementy rzeźby

- kolor, faktura, materiał – jak wpływają na percepcję rzeźby

- rozwiązania techniczne – poszukiwania realnych rozwiązań realizacji gotowego projektu

Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać.

Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu.

Literatura:

Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Łódź, Muzeum Sztuki, 2016, ISBN 9788363820473

Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Rudolf Arnheim, Łódź, Officyna, 2013, ISBN 9788362409310

Obydwie pozycje znajdują się w zbiorach biblioteki Instytutu Edukacji Artystycznej, ul. Spiska 16

Uwagi:

Godziny kontaktowe:

Wykład, omawianie koncepcji, wykonanie modelu 20

Korekty wizualizacji i przygotowanie do prezentacji 2

Przegląd zaliczeniowy 1

Praca własna studenta:

Przygotowanie koncepcji 5

Przygotowanie się do zajęć, lektury 2

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Szymańska
Prowadzący grup: Ewa Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia ukierunkowane na naukę postrzegania podstawowych elementów budowy dzieła rzeźbiarskiego: form, kierunków, relacji brył i mas, oraz innych elementów kompozycji przestrzennych.

1. Notatki rysunkowe ukazujące proces myślenia o temacie zadania 5-10 zt.

2. Szkice wybranej koncepcji ukazujące rzeźbę w kilku widokach

3. Wykonanie modelu przestrzennego wybranej koncepcji w uzgodnionym materiale ( 20-30 cm)

4. Wykonanie wizualizacji w uzgodnionej technice (kolaż, kolaż cyfrowy, modelowanie 3d)

Pełny opis:

Tematem rzeźby jest Uważność

Studenci/tki zmierzą się z zadaniem interpretacji rzeźbiarskiej tematu.

Zadanie: Stworzenie własnej interpretacji wizualnej problematyki. Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu

Wprowadzenie– prezentacja wybranych prac rzeźbiarskich i artystów:

Zagadnienia teoretyczne:

- rzeźba, instalacja, wizualizacja - gdy rzeźba staje się architekturą

- znaczenie skali – przejście od małego modelu do dużej rzeźby

- przestrzeń „wewnętrzna” rzeźby – działanie pustką wykrojoną z przestrzeni przez elementy rzeźby

- kolor, faktura, materiał – jak wpływają na percepcję rzeźby

- rozwiązania techniczne – poszukiwania realnych rozwiązań realizacji gotowego projektu

Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać.

Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu.

Literatura:

Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Łódź, Muzeum Sztuki, 2016, ISBN 9788363820473

Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Rudolf Arnheim, Łódź, Officyna, 2013, ISBN 9788362409310

Obydwie pozycje znajdują się w zbiorach biblioteki Instytutu Edukacji Artystycznej, ul. Spiska 16

Uwagi:

Godziny kontaktowe:

Wykład, omawianie koncepcji, wykonanie modelu 20

Korekty wizualizacji i przygotowanie do prezentacji 2

Przegląd zaliczeniowy 1

Praca własna studenta:

Przygotowanie koncepcji 5

Przygotowanie się do zajęć, lektury 2

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)