Widzenie artystyczne - 1 w zakresie rzeźby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2F-WAZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
Nazwa przedmiotu: | Widzenie artystyczne - 1 w zakresie rzeźby |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Widzenie artystyczne ma na celu wprowadzenie pojęć i wypracowanie wspólnego języka komunikacji wizualnej. Widzenie artystyczne opiera się o zdobycze nauki z dziedziny fizjologii ludzkiego oka i psychologii postrzegania. Widzenie artystyczne ma na celu oswajanie pojęć związanych z postrzeganiem, a w szczególności z postrzeganiem obiektów przestrzennych. Uwrażliwianie na oddziaływanie form i układów form w dziele rzeźbiarskim. |
Pełny opis: |
Widzenie artystyczne to zbiór fundamentalnych zagadnień z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania. Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej. Obserwacja natury jako punktu wyjścia do analizy postrzegania. Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień przeniesione do świata przestrzeni. Poszukiwanie harmonii, rytmów i kontrastów. Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu rzeźbiarskiego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu rzeźbiarskiego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki. Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z techniką rzeźbiarską. |
Literatura: |
Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Łódź, Muzeum Sztuki, 2016, ISBN 9788363820473 Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Rudolf Arnheim, Łódź, Officyna, 2013, ISBN 9788362409310 Obydwie pozycje znajdują się w zbiorach biblioteki Instytutu Edukacji Artystycznej, ul. Spiska 16 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do wybranych technik rzeźbiarskich. Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej. Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w technikach plastycznych z zakresu warsztatu rzeźbiarskiego. Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w technikach plastycznych z zakresu rzeźby. Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu rzeźbiarskiego współczesnymi technologiami multimedialnymi. Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych. Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych. Umiejętności Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym. Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej. Student/ka dostosowuje warsztat do koncepcji twórczych Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną. Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą. Kompetencje społeczne Student/ka krytycznie ocenia własne prace pod kątem użytych środków wyrazowych. Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki rzeźbiarskie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Stawianie zadań studyjnych i koncepcyjnych poprzedzane omówieniem zagadnienia, z odwołaniem do przykładów oglądanych dzieł sztuki. Przygotowanie koncepcji pracy – rozmowy i analizy zmierzające do wyłonienia zamysłu kompozycyjnego i ideowego, prowadzone zawsze w oparciu o szkice rysunkowe. Systematyczne korekty. Przegląd semestralny - omówienie powstałych prac w obecności całej grupy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Prokop-Miśniakiewicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Śmietana | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Tematem rzeźby jest: „Plakieta PRZEJŚCIE”. Studenci/tki zmierzą się z zadaniem interpretacji wybranego wiersza w postaci plakiety/ medalu poruszającego problem „Przejścia”. 1. Wykonanie szkiców koncepcyjnych interpretujących wiersz - 10 szt 2. Przygotowanie ostatecznego projektu na podstawie wybranego szkicu koncepcyjnego 3. Wymodelowanie plakiety przy użyciu plasteliny |
|
Pełny opis: |
1. Przedstawienie prezentacji o tematyce plakiety i medalu. Dyskusja ze studentami o kształtach, proporcjach, fakturze i poruszanych tematach. 2. Przedstawienie wybranych wierszy. Omówienie zgodności z tematem. Interpretacja w formie rysunkowej. Korekty. 3. Przygotowanie ostatecznych projektów i rozpoczęcie pracy rzeźbiarskiej z użyciem plasteliny. Korekty. 4. Kontynuacja pracy nad rzeźbą. Korekty. 5. Zaliczenie. Podsumowanie pracy od koncepcji do realizacji w formie prezentacji zdjęciowej. |
|
Literatura: |
Lektury nieobowiązkowe, polecane: 1. Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999 2. Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004. 3. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. |
|
Uwagi: |
Przedstawienie prezentacji. Dyskusja - 2h Omówienie zadania oraz wyboru wierszy, analiza zgodności z tematem – 5h Szkice rysunkowe. Korekty. - 3h Praca rzeźbiarska. Korekty. - 10h Zaliczenie, przygotowanie dokumentacji zdjęciowej szkiców oraz plakiety– 1 h Przygotowanie koncepcji instalacji 4 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Prokop-Miśniakiewicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Śmietana | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Tematem rzeźby jest: „Plakieta PRZEJŚCIE”. Studenci/tki zmierzą się z zadaniem interpretacji wybranego wiersza w postaci plakiety/ medalu poruszającego problem „Przejścia”. 1. Wykonanie szkiców koncepcyjnych interpretujących wiersz - 10 szt 2. Przygotowanie ostatecznego projektu na podstawie wybranego szkicu koncepcyjnego 3. Wymodelowanie plakiety przy użyciu plasteliny |
|
Pełny opis: |
1. Przedstawienie prezentacji o tematyce plakiety i medalu. Dyskusja ze studentami o kształtach, proporcjach, fakturze i poruszanych tematach. 2. Przedstawienie wybranych wierszy. Omówienie zgodności z tematem. Interpretacja w formie rysunkowej. Korekty. 3. Przygotowanie ostatecznych projektów i rozpoczęcie pracy rzeźbiarskiej z użyciem plasteliny. Korekty. 4. Kontynuacja pracy nad rzeźbą. Korekty. 5. Zaliczenie. Podsumowanie pracy od koncepcji do realizacji w formie prezentacji zdjęciowej. |
|
Literatura: |
Lektury nieobowiązkowe, polecane: 1. Chrzanowska-Pieńkos J(red.), Figura w sztuce polskiej XIX i XX wieku, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1999 2. Simblet S., Anatomia dla artystów, Warszawa 2004. 3. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. |
|
Uwagi: |
Przedstawienie prezentacji. Dyskusja - 2h Omówienie zadania oraz wyboru wierszy, analiza zgodności z tematem – 5h Szkice rysunkowe. Korekty. - 3h Praca rzeźbiarska. Korekty. - 10h Zaliczenie, przygotowanie dokumentacji zdjęciowej szkiców oraz plakiety– 1 h Przygotowanie koncepcji instalacji 5 Przygotowanie się do zajęć, lektury 4 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Prokop-Miśniakiewicz | |
Prowadzący grup: | Olga Prokop-Miśniakiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane na naukę postrzegania podstawowych elementów budowy dzieła rzeźbiarskiego: form, kierunków, relacji brył i mas, oraz innych elementów kompozycji przestrzennych. 1. Notatki rysunkowe ukazujące proces myślenia o temacie zadania 5-10 zt. 2. Szkice wybranej koncepcji ukazujące rzeźbę w kilku widokach 3. Wykonanie modelu przestrzennego wybranej koncepcji w uzgodnionym materiale ( 20-30 cm) 4. Wykonanie wizualizacji w uzgodnionej technice (kolaż, kolaż cyfrowy, modelowanie 3d) |
|
Pełny opis: |
Tematem rzeźby/instalacji architektoniczno rzeźbiarskiej są: POŁĄCZENIA Studenci/tki zmierzą się z zadaniem interpretacji rzeźbiarskiej tematu POŁĄCZEŃ Zadanie: Stworzyć projekt instalacji rzeźbiarsko-architektonicznej interpretującej zagadnienie POŁĄCZEŃ. Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu Wprowadzenie– prezentacja wybranych prac rzeźbiarskich i artystów: Przykłady: Richard Sierra, Oskar Zięta (Wrocław), Władysław Hasior (Nowy Sącz), Neil Dawson (Nowa Zelandia), Henry Moore, Katarzyna Kobro (kompozycje przestrzenne) Zagadnienia teoretyczne: - instalacja architektoniczna - gdy rzeźba staje się architekturą - znaczenie skali – przejście od małego modelu do dużej rzeźby - przestrzeń „wewnętrzna” rzeźby – działanie pustką wykrojoną z przestrzeni przez elementy rzeźby - zmiana perspektywa obserwacji przy dużej skali rzeźby - kolor, faktura, materiał – jak wpływają na percepcję rzeźby w dużej skali - rozwiązania techniczne – odporność na działanie czynnika ludzkiego i atmosferycznego. Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. |
|
Literatura: |
Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Łódź, Muzeum Sztuki, 2016, ISBN 9788363820473 Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Rudolf Arnheim, Łódź, Officyna, 2013, ISBN 9788362409310 Obydwie pozycje znajdują się w zbiorach biblioteki Instytutu Edukacji Artystycznej, ul. Spiska 16 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: Wykład, omawianie koncepcji, wykonanie modelu 20 Korekty wizualizacji i przygotowanie do prezentacji 2 Przegląd zaliczeniowy 1 Praca własna studenta: Przygotowanie koncepcji 5 Przygotowanie się do zajęć, lektury 2 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Szymańska | |
Prowadzący grup: | Ewa Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane na naukę postrzegania podstawowych elementów budowy dzieła rzeźbiarskiego: form, kierunków, relacji brył i mas, oraz innych elementów kompozycji przestrzennych. 1. Notatki rysunkowe ukazujące proces myślenia o temacie zadania 5-10 zt. 2. Szkice wybranej koncepcji ukazujące rzeźbę w kilku widokach 3. Wykonanie modelu przestrzennego wybranej koncepcji w uzgodnionym materiale ( 20-30 cm) 4. Wykonanie wizualizacji w uzgodnionej technice (kolaż, kolaż cyfrowy, modelowanie 3d) |
|
Pełny opis: |
Tematem rzeźby jest inspiracja mitologią. Studenci/tki zmierzą się z zadaniem interpretacji rzeźbiarskiej tematu. Zadanie: Stworzenie własnej interpretacji wizualnej problematyki zaczerpniętej z wybranego mitu. Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu Wprowadzenie– prezentacja wybranych prac rzeźbiarskich i artystów: Przykłady: Igor Mitoraj, rzeźba antyczna Zagadnienia teoretyczne: - rzeźba, instalacja, wizualizacja - gdy rzeźba staje się architekturą - znaczenie skali – przejście od małego modelu do dużej rzeźby - przestrzeń „wewnętrzna” rzeźby – działanie pustką wykrojoną z przestrzeni przez elementy rzeźby - kolor, faktura, materiał – jak wpływają na percepcję rzeźby - rozwiązania techniczne – poszukiwania realnych rozwiązań realizacji gotowego projektu Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. |
|
Literatura: |
Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Łódź, Muzeum Sztuki, 2016, ISBN 9788363820473 Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Rudolf Arnheim, Łódź, Officyna, 2013, ISBN 9788362409310 Obydwie pozycje znajdują się w zbiorach biblioteki Instytutu Edukacji Artystycznej, ul. Spiska 16 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: Wykład, omawianie koncepcji, wykonanie modelu 20 Korekty wizualizacji i przygotowanie do prezentacji 2 Przegląd zaliczeniowy 1 Praca własna studenta: Przygotowanie koncepcji 5 Przygotowanie się do zajęć, lektury 2 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Szymańska | |
Prowadzący grup: | Ewa Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane na naukę postrzegania podstawowych elementów budowy dzieła rzeźbiarskiego: form, kierunków, relacji brył i mas, oraz innych elementów kompozycji przestrzennych. 1. Notatki rysunkowe ukazujące proces myślenia o temacie zadania 5-10 zt. 2. Szkice wybranej koncepcji ukazujące rzeźbę w kilku widokach 3. Wykonanie modelu przestrzennego wybranej koncepcji w uzgodnionym materiale ( 20-30 cm) 4. Wykonanie wizualizacji w uzgodnionej technice (kolaż, kolaż cyfrowy, modelowanie 3d) |
|
Pełny opis: |
Tematem rzeźby jest Uważność Studenci/tki zmierzą się z zadaniem interpretacji rzeźbiarskiej tematu. Zadanie: Stworzenie własnej interpretacji wizualnej problematyki. Poszukiwanie odniesień oraz skojarzeń jako podstawa pracy z własną interpretacją tematu Wprowadzenie– prezentacja wybranych prac rzeźbiarskich i artystów: Zagadnienia teoretyczne: - rzeźba, instalacja, wizualizacja - gdy rzeźba staje się architekturą - znaczenie skali – przejście od małego modelu do dużej rzeźby - przestrzeń „wewnętrzna” rzeźby – działanie pustką wykrojoną z przestrzeni przez elementy rzeźby - kolor, faktura, materiał – jak wpływają na percepcję rzeźby - rozwiązania techniczne – poszukiwania realnych rozwiązań realizacji gotowego projektu Myśleniu towarzyszą szkice rysunkowe, będące notatkami procesu myślowego, zapisem graficznym rodzących się idei. Przejście od notatki do formy przestrzennej jest fascynującym procesem, który student/ka będzie zgłębiać. Ćwiczenie wprowadza w myślenie przestrzenne i uświadamia proces kreacji dzieła od szkiców i studiów rysunkowych do powstania formy przestrzennej, uwzględniającej zarówno właściwe proporcje, jak i konstrukcję obiektu. |
|
Literatura: |
Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Łódź, Muzeum Sztuki, 2016, ISBN 9788363820473 Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Rudolf Arnheim, Łódź, Officyna, 2013, ISBN 9788362409310 Obydwie pozycje znajdują się w zbiorach biblioteki Instytutu Edukacji Artystycznej, ul. Spiska 16 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: Wykład, omawianie koncepcji, wykonanie modelu 20 Korekty wizualizacji i przygotowanie do prezentacji 2 Przegląd zaliczeniowy 1 Praca własna studenta: Przygotowanie koncepcji 5 Przygotowanie się do zajęć, lektury 2 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 30 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.